Förhållning till socker?

Jag har inget barn, men skriver ett par rader ändå. En familj jag känner brukar baka pizzabullar - alltså runda bullar i bullformar som liknar vanliga bullar. Ungarna gillar att ha dom både som matsäck och fika då det kommer kompisar. Hemmagjorda isglasspinnar och ibland annan hemgjord glass, negerbollar sötade med dadlar och russin mm. Är dom borta så försöker dom få i dom något nyttigt först så att dom inte är hungriga då det kommer fram sötsaker. En hel del av det söta o goda ratar de där barnen, antagligen dom inte riktigt vet vad det är... typiskt barn i den åldern 4 o 6 år.
Alltså va fan. INTE okej! :(
 
Var kommer den där kulturen med fredagsmys ifrån? Jag har nog aldrig haft ett enda fredagsmys i hela mitt liv? Helgmat är för mig lite lyxigare mat som tar längre tid att laga, inte chips och kakor?

Jag är rätt slapphänt med socker till min. Äter mkt sällan godis, kakor, chips och liknande själv så då finns ingen anledning att barnet ska äta det hemma heller. Men däremot använder jag socker i maten ibland och alla barn behöver pannkakor någon gång i veckan så då blir det lite sylt till. Är det varmt så händer det att han får en piggelin. När vi är bortbjudna så får han EN bit tårta, jag tar själv inte om. På semestern fick han glass varje dag. Jag tror varken det påverkar tandhälsa eller framtida vikt.
 
Det borde inte vara okänt för någon idag att det heter chokladbollar... Det andra ordet är bara inte acceptabelt att använda. Det finns inget att flina över i det hela, bara en massa kolonial sörja.

Jag är 51 år. Då jag var barn så gjorde vi negerbollar, det var så jag lärde mig att de där söta o goda bruna bollarna hette! Några småkillar som ville vara roliga sa negerballar... men jag tror inte ens dom menade något nedlåtande om mörkhyade personer. Vill ni diskutera vad som är rasism och inte så starta en ny tråd.
 
Jag är 51 år. Då jag var barn så gjorde vi negerbollar, det var så jag lärde mig att de där söta o goda bruna bollarna hette! Några småkillar som ville vara roliga sa negerballar... men jag tror inte ens dom menade något nedlåtande om mörkhyade personer. Vill ni diskutera vad som är rasism och inte så starta en ny tråd.

Så att du är medelålders skulle vara en ursäkt för att bruka ett gammalt språk. Borde inte du sitta hemma och skriva i en bok istället för på internet om nymodigheter är så svåra för dig?
 
Jag är 51 år. Då jag var barn så gjorde vi negerbollar, det var så jag lärde mig att de där söta o goda bruna bollarna hette! Några småkillar som ville vara roliga sa negerballar... men jag tror inte ens dom menade något nedlåtande om mörkhyade personer. Vill ni diskutera vad som är rasism och inte så starta en ny tråd.
Och jag är precis lika gammal som du. Det går alldeles utmärkt att sluta säga ett ord om man vill.
 
Och jag är precis lika gammal som du. Det går alldeles utmärkt att sluta säga ett ord om man vill.
Och jag är några år yngre, sa också ordet som barn men skulle aldrig drömma om att säga det nu. Till och med min mormor född -11 slutade genast att säga det ordet när hon fick klart för sig att andra kunde ta illa upp. Vi lär så länge vi lever. Iallafall det flesta av oss.
 
Jag är 51 år. Då jag var barn så gjorde vi negerbollar, det var så jag lärde mig att de där söta o goda bruna bollarna hette! Några småkillar som ville vara roliga sa negerballar... men jag tror inte ens dom menade något nedlåtande om mörkhyade personer. Vill ni diskutera vad som är rasism och inte så starta en ny tråd.

Lågvattenmärke där. Det ÄR rasistiskt att benämna bakverket som du gör.

Skämmes på dig, ordentligt.
 
Nix, jag vägrar ta åt mig och skämmas! Starta en egen tråd om vad som är rasism och inte om du vill.

För att? Det är coolt att uttala sig rasistiskt? Du känner dig sådär härligt tonårigt rebellisk, samma känsla som när man kallar pappa gubbjävel och slår i dörrarna? Med tanke på din aktningsvärda ålder av hela 51 år (fantastiskt, inte undra på att du helt förlorat förmågan att lära dig något nytt, det är ju helt otroligt så gammal du är) är det kanske skönt att återvända till ungdomen såhär?

För inte kan det vara så att du gillar att vara en rasistisk skitstövel och myser inombords varje gång du får känna din överlägsenhet?

Ja, man (inte alla, men många) sa så förr. Om jag inte minns fel så stod receptet med det ordet tryckt på havregrynspåsarna en gång i tiden? Men det var förr, och nu heter det inte så längre. För att de flesta av oss kan, trots oerhörd ålder, tänka och ta till oss information. En del kan eller vill inte, och du verkar tillhöra skaran som tycker att det är något beundransvärt? Ihop med då, tydligen, att när man når en viss ålder så är det i sig ett totalt skydd från kritik? Exakt när infaller det förresten? Jag är några år yngre än du, vore bra att veta när jag kan börja hänvisa till att "jag är xx år, så jag behöver inte längre bete mig som folk :grin:" - det ser bedrövligt illa ut från den här sidan den magiska gränsen, men vem vet det kanske är jättefint när man väl är där... :wtf:

Edit: Fast det är ju lite konstigt ändå... Det är ju inte nu, när du är dina fantastiska 51 år uppnådd, som ordet ändrats till "chokladboll" (visst är det ett svårt ord, jag förstår att det kräver mycket ansträngning att använda det - det är en stavelse kortare också, vojne-vojne, aj min rygg, dagens ungdom, mutter-mutter) utan det var ju ett tag sedan. Då var du rimligen rätt mycket yngre, om du inte är så magisk som du verkar förstås. Yngre, rimligen, än vad jag är idag - ganska många år senare, som det ju är. Men jag har inte bjudits in i det här ålderstigna sällskapet där man inte längre kan ändra sig om något och sannerligen inte behöver heller. Hur kommer det sig? Finns det fler inträdeskrav än ålder? Kan det månne ha något att göra med att man var precis lika bedrövlig innan man passerade någon särskilt födelsedag?
 
Senast ändrad:
Var kommer den där kulturen med fredagsmys ifrån? Jag har nog aldrig haft ett enda fredagsmys i hela mitt liv? Helgmat är för mig lite lyxigare mat som tar längre tid att laga, inte chips och kakor?

Är det inte en reklamskapelse? Chipstillverkare, kycklingprodukter och kanske något mer har väl bankat in den i början, och sen har godis hakat på? Känns som att det hände någon gång i mitten av 00-talet?
 
Är det inte en reklamskapelse? Chipstillverkare, kycklingprodukter och kanske något mer har väl bankat in den i början, och sen har godis hakat på? Känns som att det hände någon gång i mitten av 00-talet?
Jo jag har också för mig det. Tänkte skriva detsamma. Iofs tror jag att vi alltid åt godare på fredagar när jag var liten, typ färdiggrillad kyckling så slapp någon laga mat och kanske efterrätt. Men att smälla i sig oerhörda mängder chips och kalla det "fredagsmys" tror jag är från en reklamfilm.

https://www.youtube.com/results?search_query=olw+fredagsmys

Fast det verkar kanske inte vara så
Ordet "fredagsmys" förekom för första gången i en presstext 1985.[2] Begreppet "fredagsmys" etablerades på 1990-talet.[1] 2006 kom ordet med i Svenska Akademiens ordlista.[1] https://sv.wikipedia.org/wiki/Fredagsmys och innan dess åt man tydligen fredagsgott på typ 60-talet, sockerkaka eller ngt. Och innan dess så hade man skoldag på lördagarna så då var det söndagmiddag :D (min favvis).
 
Jo jag har också för mig det. Tänkte skriva detsamma. Iofs tror jag att vi alltid åt godare på fredagar när jag var liten, typ färdiggrillad kyckling så slapp någon laga mat och kanske efterrätt. Men att smälla i sig oerhörda mängder chips och kalla det "fredagsmys" tror jag är från en reklamfilm.

https://www.youtube.com/results?search_query=olw+fredagsmys

Fast jag tror kyckling (egentligen sådana där frysta kycklinglådor, men det slog nog över på grillkyckling också) på fredagar också kommer från någon reklam? Fast det kan förstås ha kommit efter er tradition ändå, vet ju inte när de var i tid i relation till varandra. :p
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej vänner! Jag orkar inte skaffa nytt nick så ni som vet vem jag är ber jag vara respektfulla. Jag undrar var man får hjälp för...
38 39 40
Svar
783
· Visningar
92 757
Senast: Monimaker
·
Gravid - 1år Dottern är nu 9 månader gammal och har börjat äta fler fasta mål om dagen, vilket gör att hon också får smaka saker av oss vuxna, såsom...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
10 710
Senast: TryMe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp