Förhållning till socker?

Jamenvisst, samma här! Kalaspuffar eller Frostflingor till frukost hela min uppväxt....... Mycket limpa med ost. Nån micro existerade inte på den tiden (...) så all mat var hemlagad, tror aldrig vi åt färdigmat. Å andra sidan åt vi inte mycket godis om nu det är nån skillnad. En läsk fick vi dela på om det var nåt speciellt. Vrålfika gjorde vi nog aldrig, vad jag kan minnas. Jag tänker att mängderna av allt var mindre förr. Jag har t.ex. en brun fin porslinsskål som min mamma gjorde lasagne i, till familjen. Den lasagnen räckte till 4 personer och då blev det över till nästa dags lunch. Gör jag en likadan idag lovar jag att den knappt räcker till 3 (varav ett barn) och där blir inte en gnet över till imorgon! Jag väljer aldrig den skålen för den är för liten.....
Läsk var ju 33 cl och aldrig större minns jag. Fanns inga 1.5 l petflaskor.
 
Off topic men attans vad sugen jag blev på fil med kalaspuffar! Sött och syrligt! Mums! Fast frågan är om man som någorlunda ansvarstagande och vuxen människa år 2018 kan köpa kalaspuffar utan att typ bli behandlad som kriminell 😂😂😂.
 
Fast även personer som äter mkt godis/dricker läsk som barn kan i slutändan föredra vatten och frukt.
På det anekdotiska spåret åt jag godis som barn och jag avskydde vatten. Som vuxen föredrar jag alla gånger vatten till mat och är inte så förtjust i godis. Människor utvecklar ju sina smaker och vanor hela livet och man behöver nog inte vara så himla orolig sålänge man håller sig inom rimliga gränser.

Jag är så trött på de här uppfattningarna om att man ska LÄRA barn det ena eller det andra genom att hålla på med ytterligheter. Som om det inte finns något mellanting mellan ALLTID läsk och ALDRIG läsk.

Ja, det där tror jag är en vanesak. När jag var liten fick vi lära oss att dricka vatten när vi är törstiga. Inte saft, inte mjölk eller annat. Vatten vid törst. Det har även mina barn fått lära sig så det går på automatik även fast de får saft, havredryck, mjölk, läsk osv. vid andra tillfällen.
 
Mja jämfört med när jag växte upp (född tidigt 80tal) så är det en enorm nyttighetshets nu. Vi fick ju billys ihop med oboy och rostmackor. Mat lagad i micron var toppen. osv. Däremot fanns inte mc Donalds osv i lika stor utsträckning.

jag har som många andra svårt att vara chill runt föda. alldeles för många känslor inblandade vilket min väldigt smala sambo inte har. så jag försöker att inte blanda in känslor när det gäller sonen och mat. fokuserar på upplevelsen runtomkring för att distrahera även mig själv.
Nu blev jag nyfiken, skulle det vara dåligt på något sätt att laga mat i micro?
 
Lite svar på ditt inlägg och lite utsvävning men
Jag är en av de motbjudande föräldrarna!
I vårat fall har vi en snart 2,5 åring.
Och nej vi kommer inte neka honom äta godis på kalas tex. Men vi får ALLTID argumentera emot vårat val! Barnet är 2,5 år han ska inte äta godis de är helt onödigt! Han frågar inte efter bullar/ fika/ godis och är nöjd med grädde och bär. Men folk har sååå svårt att acceptera vårat val! Han har ätit socker (då i Form av glass) en gång som ettåring då vi var och hjälpte bekanta. Frun i huset sa att barnet kunde vara hemma inne med henne medans vi var ute och grejade när vi kommer in sitter han själv och äter medans hon satt mitt emot och tittade på! Fruktansvärt onödigt! Vi är inga föräldrar som ger honom ett smakprov på allt vi äter och ingen reagerar när vi inte ger honom en slurk vin märkligt nog

I takt med att han blir äldre förstår jag ju att han kommer vilja ha och kommer då givetvis få men som läget är nu frågar vi inte om han vill ha sådana saker och han frågar inte. Vi har alltid eget fika med till honom och är vi borta plockar vi upp fikat och frågar honom om han vill ha russin eller apelsin tex hittills har han varit nöjd! Men många gånger med buttra föräldrar då alla andra vuxna tjatar vill han inte ha saft då osv.
De finns inte en unge som dött av vatten till fikat och fika i form av frukt!

Framförallt så kan väll alla få göra som man själv vill? Om mitt barn väljer att leka med leksakerna som finns där vi är på besök istället för att fika tycker vi de är okej, de tycker sällan folk man är hos utan ska springa flera gånger och truga om han vill komma och fika..

Sorry Fille att jag klev in och stöde i din tråd men :) som svar på din fråga gör de som känns rätt för er :)
Hur gör ni vuxna själva, då, tex om det serveras fika och kakor och sånt på kalas? Äter ni av det? Eller har ni med en morot eller nåt till er själva?
 
Ok det har jag aldrig gjort.
Menar dom att man inte kan värma mat i micron?

Jag har också hört påståendet. Minns inte vart dock. Men man ska ju inte micra plast tex eftersom varm plats kan avge gifter, det vet jag BM pratade om när C var nästan nyfödd.
 
Jag har också hört påståendet. Minns inte vart dock. Men man ska ju inte micra plast tex eftersom varm plats kan avge gifter, det vet jag BM pratade om när C var nästan nyfödd.
Men liksom barnmat värmer man ju typ 20 s till lite fisljummet...
Alla ungdomar på jobbet värmer lunchen i micron. Jag umgås väl i icke upplysta kretsar...
 
Rent generellt tycker jag det är viktigt med vilka signaler vi sänder ut. Fredagsmys innebär för många att äta så mycket man kan och vill av chips och godis, dricka läsk till. Mysigt = ohälsosam mat i mängder. Ingen ohälsosam mat = inte mysigt.

Unna sig, lyx etc = ohälsosam fika, ohälsosam mat. Ingen ohälsosam fika= snåla, fattigt.

Något jag kan bli riktigt förundrad över, men inte hör hemma här, är när det finns en fyra kg godisskål på bordet, fritt för alla att ta ur - hela tiden. Trots svår övervikt hos både vuxna och barn i hushållet. Varför?
 
Rent generellt tycker jag det är viktigt med vilka signaler vi sänder ut. Fredagsmys innebär för många att äta så mycket man kan och vill av chips och godis, dricka läsk till. Mysigt = ohälsosam mat i mängder. Ingen ohälsosam mat = inte mysigt.

Unna sig, lyx etc = ohälsosam fika, ohälsosam mat. Ingen ohälsosam fika= snåla, fattigt.

Något jag kan bli riktigt förundrad över, men inte hör hemma här, är när det finns en fyra kg godisskål på bordet, fritt för alla att ta ur - hela tiden. Trots svår övervikt hos både vuxna och barn i hushållet. Varför?

Jag har inte riktigt svar på frågan men tror många inte har ”koll” på saker och ting eller är alldeles för beroende av dålig mat. Häromdagen på nyheterna sa dom att lågutbildade lever kortare, kanske pga dåliga vanor? (Vet intr vanorna men skulle kunna anta)

Har hört barn som äter pizza till frukost vanliga mornar innan skolan, det är barn som inte är normalviktiga utan åt det mer överviktiga hållet... Lika illa som godisskålen!
 
Men liksom barnmat värmer man ju typ 20 s till lite fisljummet...
Alla ungdomar på jobbet värmer lunchen i micron. Jag umgås väl i icke upplysta kretsar...

Jag värmee också mat i plastlådor till för några år sedan :) men är väldigt intresserad av vad plast gör för naturen och människan! :)
 
Rent generellt tycker jag det är viktigt med vilka signaler vi sänder ut. Fredagsmys innebär för många att äta så mycket man kan och vill av chips och godis, dricka läsk till. Mysigt = ohälsosam mat i mängder. Ingen ohälsosam mat = inte mysigt.

Unna sig, lyx etc = ohälsosam fika, ohälsosam mat. Ingen ohälsosam fika= snåla, fattigt.

Något jag kan bli riktigt förundrad över, men inte hör hemma här, är när det finns en fyra kg godisskål på bordet, fritt för alla att ta ur - hela tiden. Trots svår övervikt hos både vuxna och barn i hushållet. Varför?
Alltså att äta godis och chips helt ohämmat två gånger i veckan (minst) är ju inte lämpligt för någon. Jag tänker snarare att om man har chips på fredagen och godis på lördagen så är det att visa att det är ok ibland men inte varje dag, och det behöver ju behöver ju inte vara kilovis. Själva kör vi oftast varianten att dela ut så mycket som vi tycker är lagom i enskilda skålar till barnen, alt om de är med och köper godis hjälper dem med att se när det är nog i påsen. Ett tag hade vår affär riktigt små påsar som kändes o k att låta barnen plocka fritt i på lördagen- det gick liksom inte i mer än 100-150 g. Tyvärr bytte affären godisleverantör och småpåsarna försvann 🙁.

Om det bjuds ur godisskålar spm står framme hos vänner osv får våra barn så klart ta, då de inte har några begränsande allergier. Likaså om de blir bjudna på glass eller fika!

Vad gäller tilltugg till fredagsfilm är btw popcorn en bra grej. Inte närheten lika onyttigt som chips men lika gott 😊. Visst kan man dippa gurkstavar också men här tycker vi nog mer att gurkstavar hör i hop med middagen och inte är något att direkt se fram emot extra.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej vänner! Jag orkar inte skaffa nytt nick så ni som vet vem jag är ber jag vara respektfulla. Jag undrar var man får hjälp för...
38 39 40
Svar
783
· Visningar
93 433
Senast: Monimaker
·
Gravid - 1år Dottern är nu 9 månader gammal och har börjat äta fler fasta mål om dagen, vilket gör att hon också får smaka saker av oss vuxna, såsom...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
10 758
Senast: TryMe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp