Bukefalos 28 år!

Förhindra att tankluckan fryser?

bettysmatte

Trådstartare
Det händer då och då att tankluckan på min bil fryser. Alltså inte det inre tanklocket utan själva luckan. Om man drar i spaken inne i bilen orkar den inte öppna. Idag löste jag det genom att dra en påsklämma i springan och på så vis få bort isen som satt där. Sedan gick det att öppna med spaken. Men kan man göra något för att förhindra att det händer? Spreja något, kanske?
 
Funkar det inte att spraya med flytande isskrapa? Det funkar bra rutorna för mig iaf. Men det beror kanske på hur kallt det är.
 
Det händer då och då att tankluckan på min bil fryser. Alltså inte det inre tanklocket utan själva luckan. Om man drar i spaken inne i bilen orkar den inte öppna. Idag löste jag det genom att dra en påsklämma i springan och på så vis få bort isen som satt där. Sedan gick det att öppna med spaken. Men kan man göra något för att förhindra att det händer? Spreja något, kanske?
Finns ngn grej man kan smörja på listerna i bilen så att dörrarna inte fryser fast, ngt sådant kanske.
Det är förebyggande, ett stift.
 
Laddlocket till min elbil fryser ibland, ett känt problem på min modell. Fick tips i en grupp om att köpa en... spray. Silikonspray? Och spraya på låsmekanismen, fungerar förebyggande. Gjorde det förra vintern, sen dess har den inte frusit fast igen. Borde väl funka på ett tanklock också?

Köpte på Jula för runt 50-lappen, om jag inte minns fel.
 
Finns ngn grej man kan smörja på listerna i bilen så att dörrarna inte fryser fast, ngt sådant kanske.
Det är förebyggande, ett stift.
Det var det första jag tänkte på. Hade de på gummilisterna på en tidigare bil. Ja, det funkar kanske här också, trots att det inte finns något gummi.... :)
 
Laddlocket till min elbil fryser ibland, ett känt problem på min modell. Fick tips i en grupp om att köpa en... spray. Silikonspray? Och spraya på låsmekanismen, fungerar förebyggande. Gjorde det förra vintern, sen dess har den inte frusit fast igen. Borde väl funka på ett tanklock också?

Köpte på Jula för runt 50-lappen, om jag inte minns fel.
Fast det är inte själva låsmekanismen som fryser utan det samlas vatten runt kanten på tankluckan. Men det är väl något att testa på kanten också kanske.... :)
 
Det var det första jag tänkte på. Hade de på gummilisterna på en tidigare bil. Ja, det funkar kanske här också, trots att det inte finns något gummi.... :)
Det borde ju inte skada lacken kan tyckas, frågan är väl bara om det sitter fast ordentligt men om man har stiftet i bilen kan man ju fylla på ofta.
 
Fast det är inte själva låsmekanismen som fryser utan det samlas vatten runt kanten på tankluckan. Men det är väl något att testa på kanten också kanske.... :)
En bekant hade samma problem men med dieselbil. Han satte någon tejp runt springan
Det var någon liknade maskerings tejp. När han hade tankat tog han fram rullen ur bilen och satte dit ny tejp.
 
Det händer då och då att tankluckan på min bil fryser. Alltså inte det inre tanklocket utan själva luckan. Om man drar i spaken inne i bilen orkar den inte öppna. Idag löste jag det genom att dra en påsklämma i springan och på så vis få bort isen som satt där. Sedan gick det att öppna med spaken. Men kan man göra något för att förhindra att det händer? Spreja något, kanske?
CRC Silikonstift 50ml - mekonomen.se https://www.mekonomen.se/crc-silikonstift-50ml-crc-14043551
 
Upptäckte igår att låsmekanismen på bakluckan frusit. Går ju inte riktigt att spreja låssprej där...
Tack och lov har jag inget viktigt där. Bara en säck frigolit som ska till återvinningsstationen.

Tack och lov har jag manuell öppning av tanklocket. Fick pilla rejält för att öppna senast. Blev bäst resultat när jag dunkade på luckan
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
30
· Visningar
3 148
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 603
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 258
Senast: Migo
·
Fordon Jag måste helt tvärtemot min ursprungsplan och i eg ett ganska dåligt läge ekonomiskt byta bil. Det funkar helt enkelt inte med diesel...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 815

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp