Bukefalos 28 år!

Förköpsrätt

E

eiwo

Om man skriver in i ett köpekontrakt när man säljer hästen att föregående ägaren (alltså säljaren) har förköpsrätt om nya ägaren skulle sälja hästen, håller det i praktiken? Om det står i ett fodervärdskontrakt att fodervärden har förköpsrätt, håller det?

Har inte varit en i sån situation själv, men en kompis har köpt en häst där det stod i kontraktet att uppfödaren hade förköpsrätt om förra ägarna skulle sälja, så jag har funderat lite på det. Nu kommer det inte bli någon process om det hela, men jag är nyfiken. Om man har sålt hästen, har man fortfarande rätt att 'bestämma' vem den nya ägaren ska sälja till?

I mitt fodervärdskontrakt står det att vi har förköpsrätt om ägaren vill sälja hästen, och jag funderar på om det är samma sak som gäller där eller om det är annorlunda? Nu vet jag ju att ägaren kommer sälja till oss om hon vill sälja honom, men ändå.

Väldigt tacksam för svar!
 
Sv: Förköpsrätt

det kanske kan funka... men vi säger nu att "jag" inte vill sälja hästen till föregående ägare så är det ju bara att jag säger att priset är så och så mkt (ett rejält överpris som jag vet att denna inte vill betala) så har personen fått möjligheten...

får man göra så? Jag har ingen anning, men det känns ju inte olagligt på nåt sätt, såvida man inte har skrivit in priset i kontraktet förstås.

men jag har hört att det igentligen inte betyder nånting... på min ena häst står det så i kontraktet, men med tanke på att fd ägaren inte ens har bemödat sig att komma och hälsa på en enda gång under de 8 åren jag har haft honom, inte ens när jag var och tävlade bara några mil från henne så tror jag inte att hon vill ha tillbaka honom.
 
Sv: Förköpsrätt

Ja, så skulle man ju kunna göra.

Jag har för mej att jag läst någonstans att förköpsrätten inte håller om det inte står något om ett 'straff' om man bryter det? Kanske bara är min fantasi...
 
Sv: Förköpsrätt

Ja, så skulle man ju kunna göra.

Jag har för mej att jag läst någonstans att förköpsrätten inte håller om det inte står något om ett 'straff' om man bryter det? Kanske bara är min fantasi...

Har också för mig att det är något sånt....:confused:
 
Sv: Förköpsrätt

kl.

Nu när jag köpte min nya så skrev vi att förra ägaren skulle bli informerad vid ev försäljning. Då har denne chansen att lägga ett bud. Men att skriva att någon har rätt till förköp är ganska onödigt eftersom man kanske vill ha mkt mer pengar för hästen än vad dom är beredda på att ge.
 
Sv: Förköpsrätt

En klausul om förköpsrätt (s.k. hembudsklausul) är endast bindande mellan avtalsparterna - inte gentemot tredje man. Det innebär att om den nya ägaren till hästen ändå säljer hästen vidare till någon annan och därmed bryter mot klausulen, så har inte den förra ägaren någon juridisk möjlighet att kräva tillbaka hästen. För att inte bli tandlös i praktiken måste alltså klausulen förses med ett kännbart vite som utgår till den gamla ägaren om den nya ägaren i strid mot klausulen skulle välja att sälja hästen till någon annan.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu ska tilläggas att jag inte är någon av ägarna men jag är berörd ändå eftersom en av personerna är en god vän till mig. En häst ägdes...
2
Svar
38
· Visningar
5 202
Senast: Smedholt
·
Ekonomi & Juridik Försöker läsa mig upp och tycker sånt här är kul och interessant, men känns klokt att bolla lite med andra som har mera erfarenhet i...
2
Svar
35
· Visningar
2 959
Senast: ameo
·
Hundavel & Ras Jag har fött upp en hund som jag först sålde som valp men som jag köpte tillbaka för en månad sedan då äg var sjuk. Han är 20 månader...
10 11 12
Svar
237
· Visningar
15 132
Senast: Migo
·
Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
10 040
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp