Bukefalos 28 år!

Förkylning efter import?

kolfinnur

Trådstartare
Hej!
Min pålle kom till sverige i början av september. Har inte varit några som helst problem. Men nu har han feber, och är lite lite snorig. För 2 veckor sen stukade han sig, och hade feber (hade även blivit sparkad ovanför ögat).
Det hänger knappast ihop med febern han har nu, eftersom han inte är halt längre men ändå ^^.

Men till frågan: Ni som importerat häst, blev de förkylda/lindrigt sjuka?

Extremt tacksam för svar! :bow:
 
Sv: Förkylning efter import?

Jag har inte själv importerat häst, men har förstått att det är mycket vanligt att nyimporterade hästar blir förkylda/sjuka, eftersom smittrycket är MYCKET större här än på Island. Så de har helt enkelt inte hunnit bygga upp något bra immunförsvar mot de vanligaste smittämnena än, vilket de svenskfödda ju sannolikt gjort redan som föl/unghästar. Dessutom är importen en stor påfrestning och omställning för hästen, vilket kan leda till en tillfällig försämring av immunförsvaret.
 
Sv: Förkylning efter import?

Okej, ja det är det jag också har hört! :) Veterinären hade inte särskilt mycket att säga... men han har stått i pytteliten hage i 2 veckor nu och det märks på honom att han är ledsen :( ^^

Usch det är inte kul när hästarna är sjuka...
 
Sv: Förkylning efter import?

Ja det tillhör i varje fall inte ovanligheterna att hästar drabbas av smitta vid import, dessvärre kan det ta lång tid om du har otur. Du ska också hålla en extra koll på luftvägarna så att inte de drabbas, iså fall får du ta en ordentlig koll med hjälp av veterinär så att inte komplikationer tillstöter och förorsakar att hästen får kroniska luftvägsproblem.
 
Sv: Förkylning efter import?

Min kille fick kraftigt nedsatt immunförsvar som ledde till regnskållor över hela kroppen. Regnskållorna beror naturligt vis en del på vädret men jämför man han med stallets andra hästrar så är han mycket drabbad. Efter en penicillinkur så blev det bra.

Ger han nu tarmplus så iaf miljön i magen blir starkare.
 
Sv: Förkylning efter import?

Låter som "Importhosta", det är väl väldigt vanligt?
Har inte en importhäst sj men vet många som importerat som fått just "importhosta" eller liknande saker.

Det blir ju en omställning för dem.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min medryttarhäst har varit sjuk i 5 dagar nu, och vi vet ej vad det kan vara. dag 1 skakade, var hängig och hade 1 grads feber...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
7 410
Senast: cf234k
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 320
Kropp & Själ Det finns ju massor av trådar om Corona men hur sjutton ska man veta vad man har? I förrgår började jag må lite dåligt, började bli...
9 10 11
Svar
203
· Visningar
25 734
Senast: Lillefrun
·
Kropp & Själ Behöver lite tipps om hur jag ska bli fri från detta. Har varit förkyld med hög snor tillverkning i flera veckor tror 4 veckor nu, har...
Svar
15
· Visningar
718
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp