Förkylning

Youmeoh

Trådstartare
Känner i hela kroppen att det är förkylning på gång. Jag brukar bli ordentligt dålig (ffa i halsen) när jag blir förkyld, men den här gången får jag verkligen inte bli förkyld. Inte nu :( :( Ska börja skolas in på mitt nya jobb vilken dag som helst, så vill ha ut skiten ur kroppen så fort som möjligt.

Husmorstips anyone?
 
Förkylning beror oftast på virus och de är bara att vänta ut. Finns inget som botar.
Finns nåt knep att gurgla med saltvatten, det kan tydligen lindra halsen men jag har aldrig provat det själv så vet inte om det funkar.
 
Ett tips som kanske är svårt att ordna med är att tugga på bikitt. Det hjälper mot halsont men är svårt att få tag i för den som inte har biodling.
Kan du få tag i färsk honung så kan det också hjälpa. Tänk på att det får inte vara sådan som är importerad, för den måste upphettas till 40 grader innan importen p g a smittrisk och försvinner allt det som är bra.
 
Ett tips som kanske är svårt att ordna med är att tugga på bikitt. Det hjälper mot halsont men är svårt att få tag i för den som inte har biodling.
Kan du få tag i färsk honung så kan det också hjälpa. Tänk på att det får inte vara sådan som är importerad, för den måste upphettas till 40 grader innan importen p g a smittrisk och försvinner allt det som är bra.

Tur för mig att min käre far råkar ha biodling :love: Bikitt har jag aldrig hört talas om och hinner nog inte få hitfraktat (bor för långt bort), men riktig honung har jag typ fri tillgång på
 
Förkylning beror oftast på virus och de är bara att vänta ut. Finns inget som botar.
Finns nåt knep att gurgla med saltvatten, det kan tydligen lindra halsen men jag har aldrig provat det själv så vet inte om det funkar.
Jo, vet att det är virus, men tänkte om det fanns sätt att skrämma ut det lite extra snabbt ;)
 
Känner i hela kroppen att det är förkylning på gång. Jag brukar bli ordentligt dålig (ffa i halsen) när jag blir förkyld, men den här gången får jag verkligen inte bli förkyld. Inte nu :( :( Ska börja skolas in på mitt nya jobb vilken dag som helst, så vill ha ut skiten ur kroppen så fort som möjligt.

Husmorstips anyone?
Bädda direkt ned dig riktigt varmt så att kroppstempen höjs och immunförsvaret har lättare att aktiveras :)

Egen vetenskapligt ej belagd metod, däremot har den funkat empiriskt för mig samtliga gånger (en handfull), senast för två dagar sedan när jag började känna att en förkylningsinfluensa var på väg. Värmeelement och tjockt täcke och nu har redan febern gett med sig och jag är på bättringsväg.

Kan tilläggas, har man redan blivit riktigt sjuk med feber är det enligt min erfarenhet försent utan det skall göras precis i början.
 
Senast ändrad:
Jag brukar gurgla med saltvatten ( ljummet vatten med mkt salt i, mättad lösning)
Eftersom oftast magen är i obalans när jag blir förkyld tar jag Probifrisk ( eller Probimage)
Dricker mycket färskpressad juice.
Äter bananer, med bra för magen.
Vid rethostan chokladdryck med mycket kakao i eller några bitar mörk choklad (70%>>>)
 
Jag hade samma känsla förra veckan och köpte kan jang i ett desperat försök att slippa förkylningen och jag tror ta mig sjutton att det fungerade.
 
Min kompis som är läkare sa att hennes barn fick aldrig febernedsättande när de var förkylda, bara om det var över 40 typ. Men hon hade ju naturligtvis koll på sånt.
 
Vet inte om det bara är inbillning men när jag fått känningar precis som när man ska åka på influensa så har jag tagit extra probiotika och gjort en "grön drink", och det har aldrig brutit ut när jag gjort detta. Men som sagt, kan ju inte vara helt säker på att det är just detta som förhindrat att jag blivit sjuk eller om det inte brutit ut av helt andra anledningar :p
 
Min kompis som är läkare sa att hennes barn fick aldrig febernedsättande när de var förkylda, bara om det var över 40 typ. Men hon hade ju naturligtvis koll på sånt.
Kroppen höjer temperaturen för att ta död på förkylningen, så sänker man febern lever ju viruset längre. Jag tar inte heller febernedsättande för att sänka tempen om den är under 40. Brukar sällan vara sjuk länge.
 
Be någon vän i USA att köpa Nyquil/Dayquil och skicka. Mycket effektivt, gör bara inte misstaget som jag gjorde och äta Nyquil på morgonen, kommer inte ihåg så mycket av dagen men folk sa att jag var väldigt trevlig och glad :p

Tyvärr är det inte lika effektivt längre efter att företaget som säljer tvingades ändra i receptet - för många köpte större mängder och kokade ihop det till met. Så uh, man ska nog inte fråga vad det innehåller ;) men bra funkar det, och receptfritt är det!
 
Be någon vän i USA att köpa Nyquil/Dayquil och skicka. Mycket effektivt, gör bara inte misstaget som jag gjorde och äta Nyquil på morgonen, kommer inte ihåg så mycket av dagen men folk sa att jag var väldigt trevlig och glad :p

Tyvärr är det inte lika effektivt längre efter att företaget som säljer tvingades ändra i receptet - för många köpte större mängder och kokade ihop det till met. Så uh, man ska nog inte fråga vad det innehåller ;) men bra funkar det, och receptfritt är det!

Dayquil innehåll:
Active Ingredients (in each 15 mL) (Purpose)
Acetaminophen 325 mg
Dextromethorphan HBr 10 mg (Cough suppressant)
Guaifenesin 200 mg (Expectorant)
Phenylephrine HCl 5 mg (Nasal decongestant)

Acetaminophen är paracetamol, det andra vet jag inte men jag skulle nog vilja veta vad det är innan jag tar den.
Menar att ingredienserna kan ha olika namn i Europa och USA, som paracetamol t.ex., så det är ju bra att veta så man inte överdoserar av misstag ifall man tar andra mediciner med samma ingredienser.
 
Kroppen höjer temperaturen för att ta död på förkylningen, så sänker man febern lever ju viruset längre. Jag tar inte heller febernedsättande för att sänka tempen om den är under 40. Brukar sällan vara sjuk länge.
Min sambo trodde något liknande, att det bara var onödigt att ta febernedsättande. Tills han träffade mig och jag tvingade honom till det. Då upptäckte han att till sin stora förvåning att han blev friskare snabbare när han orkade dricka, äta och sova... No shit liksom!
 
Min sambo trodde något liknande, att det bara var onödigt att ta febernedsättande. Tills han träffade mig och jag tvingade honom till det. Då upptäckte han att till sin stora förvåning att han blev friskare snabbare när han orkade dricka, äta och sova... No shit liksom!
Det är väl individuellt. En del blir ju jättesjuka av en förkylning, man har väl olika starkt immunförsvar. När jag hade vattkoppor som vuxen blev folk förvånade över att jag blev frisk så snabbt för man brukar ju bli jättesjuk om man får det som vuxen.

Har jag enbart feber under ca 40 grader så tar jag inte febernedsättande men mår jag pissigt eller har sån värk i kroppen och/eller huvudet så jag inte kan sova etc. då tar jag ju mot värken.

Onödigt är det inte men man ska inte ta det så fort man får lite höjd temp.
 
Känner i hela kroppen att det är förkylning på gång. Jag brukar bli ordentligt dålig (ffa i halsen) när jag blir förkyld, men den här gången får jag verkligen inte bli förkyld. Inte nu :( :( Ska börja skolas in på mitt nya jobb vilken dag som helst, så vill ha ut skiten ur kroppen så fort som möjligt.

Husmorstips anyone?

Som andra skrev så finns det inget som kommer hjälpa helt. Men för att du ska känna dig lite piggare så;

Massa vatten
Te med honung i
Halstabletter
Nån dryck med ingefära i Mf
Sprit på händerna för att undvika smitta vidare ;)
 
Echinagard är bra att äta både när man känner att man håller på att bli förkyld och när man är det för att lindra symptomen. Det sägs stimulera immunförsvaret. :)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Förkyld....Och som vanligt rejält.Jag har legat 4 dgr nu, orkar inte vara uppe. Jag vet inte hur andra fixar det, dom är borta max 2-3...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 164
Senast: Sel
·
Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
751
L
Skola & Jobb Innan jag skriver dethär så vill jag bara skriva att SJÄLV KLART så ska jag ha ett möte med en studie väg ledare snart och då ska jag...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
2 607
Kläder & Bli fin Jag behöver hjälp! Jag har alltid varit helt ointresserad av kläder och mode, hemma driver jag helst runt i mjukisbyxor, t-shirt...
2 3
Svar
54
· Visningar
5 647
Senast: Ullmerkott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp