Förlossning

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Förlossning

När du hittar rätt kille så kommer du inte att bry dig mycket om hur barnet kommer ut, bara det BLIR barn som KOMMER ut. :D
 
Sv: Förlossning

För första gången kan jag inte hålla med dig.Menar du att alla kvinnor med förlossnings skräck inte har hittat den lämplige pappan då? :smirk:
 
Sv: Förlossning

Nej. :) Förlossningsskräck är en sak. Ren ovilja är en annan. :)

Jag var rent ovillig till vaginal födsel. För att inte säga rent ovillig till barn ö h t. Sedan träffade jag sambon. :)
 
Sv: Förlossning

kärlek föder barn.... och jag tror i flesta fallen mognar man och när man är redo för barn har man inte så anti-inställning som trådskaparen med flera. Jag tycker ingen av sätten låter som "wooohaaa - va kul" men man får tänka som då man är hos tandläkaren, smärtan går ju över..... jag hoppas klara av en vaginal förlossning i första hand.
 
Sv: Förlossning

Trots en första förlossning på 17 timmar så måste jag säga att det var eftervärkarna som var värst! Vet inte om jag hade väldigt kraftiga sådana men de kändes förbaskat onödigt att ha så himla ont EFTER att barnet var ute.

Lyckades även med att både bli klippt OCH spricka rejält vid första barnet, men sämre sex :D absolut inte. Ridningen gör nog att man jobbar upp muskulaturen väldigt bra.
Vid andra barnet som dessutom var större sprack jag inte alls.
 
Sv: Förlossning

humlanotrocadero skrev:
Ha ha jag håller helt med dig, kommer ALDRIG att föda vaginalt... never jag känner som du när jag hör dom där skriken o det är verkligen inga "unge kom ut jag är stolt skrik"...

Jag hoppas att jag kommer att se mig som en äkta mamma när jag blivit snittad, jag kommer dock säga till alla andra tanter att ajg fött vaginalt annars blir dom väl avundsjuka o ska hålla på o predika..

SUCK!

Nu är det här en ganska gamal tråd men jag kan ju säga att jag är snittad själv och hoppas denna gång att jag ska få en vaginal förlossning... För ont gör det även när man är snittad... Även om det inte gör ont precis när barnet födds så var det kämpigt att ta sig ur sängen och jag gick på ganska så starka smärtstillande... Och man sen lägger till allt krångel med snittet och dessutom inte kunna göra det man vill...
 
Sv: Förlossning

Du kan få låna mitt ärr på magen som jag har efter två st äggledaroperationer om du vill. Det är samma snitt som vid kejsarsnitt. Det är jättefult, alldeles stelt och orörligt och därmed blir det jättefult om man har det minsta gram fett på magen, då hänger fettet över ärret som en valk :crazy:

Jag är övertygad om att du snart lämnar tillbaka det...
 
Sv: Förlossning

humlanotrocadero skrev:
Ha ha jag håller helt med dig, kommer ALDRIG att föda vaginalt... never jag känner som du när jag hör dom där skriken o det är verkligen inga "unge kom ut jag är stolt skrik"...
Vänta tills du är höggravid med så kategoriska uttalanden... ;) De allra flesta släpper HELT den känslan när de väl är där själva.
Jag hoppas att jag kommer att se mig som en äkta mamma när jag blivit snittad, jag kommer dock säga till alla andra tanter att ajg fött vaginalt annars blir dom väl avundsjuka o ska hålla på o predika..
AVUNDSJUKA???????
Det handlar nog inte ett smack om avundsjuka, OM någon skulle ifrågasätta varför du är snittad.
INGEN har ifrågasatt eller predikat till mig i alla fall och ajg är snittad tre gånger... Och dessutom är jag snarare avundsjuk på dem som klarar av att föda vaginalt.
Mitt första snitt var pga förlossningsrädsla, som inte hann bearbetas innan det var dax. (har jag förmodligen skrivit längre upp i tråden också) Andra gången tänkte jag försöka bearbeta rädslan i lugn och ro eftersom läkaren garanterade mig snitt redan vid inskrivningen på mvc - men några veckor senare upptäckte läkaren vad som stod i min förlossningsjournal från frösta snittet, att de fått klippa sönder livmodern extra för att få ut barnet. Och DET gjorde att jag helt plötsligt inte FICK försöka föda vaginalt av medicinsk orsak - värkarbetet skulle kunna slita sönder livmodern... :eek:
 
Sv: Förlossning

Puh!Ett tag trodde jag du hade gått å fått feber ;)
 
Sv: Förlossning

SnaBella skrev:

Vad är riskerna med kejsarsnitt?
Ett ärr på magen är väl inte hela världen?


Jag har inte fött barn så jag vet inte hur det går till. Riskerna med kejsarsnittt måste väl vara samma som med andra typer av liknande operationer, dvs:

* Blir man sövd (jag vet som sagt inte om man blir det normalt sett) så finns alltid risken att man aldrig vaknar igen. Alltså glider in i koma. Vaknar man väl igen så spyr man kanske tarmarna ur sig under ett dygn, förutom då det obehagliga i att man inte vet var man är och inte känner igen sina närmaste...

* Blir man "bara" bedövad finns risken att det sätter sig på fel nerver på något vis (nej jag är ingen läkare) och man blir förlamad.

Visst ingetdera är särskilt troligt (förutom det där med att spy efter sövning, det gör ganska många), men riskerna finns alltid där!

/Båbbe som pga medfött hjärtfel förmodligen får ligga till sängs i 6 mån och därefter förlösas med kejsarsnitt om jag skulle få för mig att föda barn... :crazy:
 
Sv: Förlossning

Har hört att man föredrar att kvinnan är vaken under snittet.När man är nedsövd slappnar alla muskler av å även en speciell muskel som kan slappna av så mkt att man kan kvävas av mat som tränger sig förbi, den muskeln ska hålla maten i magen, eller ngt liknande.KOmmer inte ihåg exakt hur läkaren beskrev det hela. :crazy:
 
Sv: Förlossning

humlanotrocadero skrev:
Ha ha jag håller helt med dig, kommer ALDRIG att föda vaginalt... never jag känner som du när jag hör dom där skriken o det är verkligen inga "unge kom ut jag är stolt skrik"...

Jag hoppas att jag kommer att se mig som en äkta mamma när jag blivit snittad, jag kommer dock säga till alla andra tanter att ajg fött vaginalt annars blir dom väl avundsjuka o ska hålla på o predika..

SUCK!

Men hjälp, någon begränsning får det väl finnas??
Låter som att du SKA ha kejsarsnitt bara för att du vill, så lätt är det nog inte ska du se :smirk:
Det finns förlossningsrädsla, och det förstår jag om man blir snittad för, men av sättet du har skrivit på verkar du bara inte vilja!
Det är för guds skull ett kirurgiskt ingrepp du pratar om!! Bebisar är en gåva, och för mig känns det som ett kvinnligt 'mandomsprov' som jag minsann ska gå igenom. Har miljarder kvinnor gjort det och överlevt smärtan ska jag inte vara ett undantag och tro mig få välja kirurgiska ingrepp som kostar hur mycket som helst. De pengarna kan gå till att hjälpa andra i vården istället.
 
Sv: Förlossning

Vem har sagt att jag inte betalar för det själv?

Mitt resonemang är att jag får samma barn om jag föder vaginalt eller blir snittad, så jag kan inte motivera mig tillräckligt för att genomgå en vaginal födsel o allt vad det innebär.

Min kompis som har fött tre barn säger att hon har blivit helt slapp efter att ha fött, o min arbetskollega har "blöjor" på sig varje dag o kan aldrig ha string för hon "läcker" hon läcker även när hon skrattar eller tränar eller hoppar på studsmatta.
 
Sv: Förlossning

humlanotrocadero skrev:
Min kompis som har fött tre barn säger att hon har blivit helt slapp efter att ha fött, o min arbetskollega har "blöjor" på sig varje dag o kan aldrig ha string för hon "läcker" hon läcker även när hon skrattar eller tränar eller hoppar på studsmatta.

Jag har fött vaginalt och jag sprack väldigt mycket, tog många stygn och timmar för att sy ihop det underlivet kan jag säga. Även ändtarmen fick en känga och behövdes fixas till.
Mao så har jag blivit betydligt mer "åtgången" än vad som är brukligt vid en "normal" förlossning.

Min gyn. var mäkta imponerad över läkarnas flitighet med nålen och gav mig rådet att vara flitig med knipövningar. Tror jag veg max 5 minuter om dagen åt denna synnerligen roliga övning under ett par veckors tid, sen sket jag i det.
Fråga min man hur slapp jag är! Du kommer att få ett asgarv till svar för den där slappheten har nog din kompis fått, jag har den inte.

Sen hoppar jag studsmatta utan problem, rider, cyklar, springer och studsar utan minsta lilla läckage. Och vet du vad, string tom rider jag i :eek: .

Inkontinens kan alla drabbas av och jag vet många äldre kvinnor som är "oförlösta" som får ha skydd i trosorna pga läckage.

Att vilja välja ett kejsarsnitt baserat på vad andra har haft för upplevels tycker jag är lite märkligt. Att få snitt för att man inte kan föda vaginalt av en eller annan anledning är lika "värdigt" som vaginal förlossning och absolut inget som ska kännas som ett misslyckande. Men att kräva snitt för att "grannens kompis systers mamma" har blöja är verkligen ett val som är misslyckat. Alternativt lider vederbörande av ngt psykisk bekymmer och bör söka hjälp för det.

Skev kroppsuppfattning ställer till väldigt mycket.

Mina tankar om det hela.
 
Sv: Förlossning

Be din kompis och kollega att göra ett par hundra knipövningar varje dag så ska de nog se förändring. :D
 
Sv: Förlossning

HA HA klart jag inte vill ha det för att min systers kompis grannes lärares.. osv.

Jag är även sjukt rädd för förlossningen.
 
Sv: Förlossning

ancan skrev:
det var det dummaste jag hört!!! hoppas verkligen du skojar, för inte kan väl någon ha så dumma åsikter...
Man föder barn med smärta för att de ska få bra "överlevnadsinstinkter" - det finns forskat om att barn födda med snitt missar den lilla biten...

Givetvis finns det ibland särskilda skäl som gör det nödvändigt att snitta, men en riktig förlossning är att föredra. Av många orsaker.

Att man inte skulle kunna ha ett bra sexliv efter en normal förlossning är bara bullshit... det beror på hur man är själv...

Jag tar för givet att du inte har egna barn

Så då skulle jag ha dåliga överlevnadsinstinkter då?? Kan jag få en källa till forskningen tack!!
 
Sv: Förlossning

humlanotrocadero skrev:
HA HA klart jag inte vill ha det för att min systers kompis grannes lärares.. osv.

Jag är även sjukt rädd för förlossningen.

Men gå och få hjälp!!!
Det finns kvalificerade människor som jobbar med det och dom är kanon.
 
Sv: Förlossning

Det har jag visserligen haft av och till... ;)

Min egen förlossningsrädsla (för den finns...) kommer över mig ibland, men den lättar när jag inser hur mycket sambon älskar mig och hur mån han är om att jag har det bra. Han kommer att finnas vid min sida hela vägen och han kommer att bli en underbar far. :D :love:
 
Sv: Förlossning

humlanotrocadero skrev:
Vem har sagt att jag inte betalar för det själv?

Även om du betalar själv, så är det inte säkert att någon läkare ställer upp på att göra ingreppet.
Det som inte finns att köpa, det finns ju liksom inte.

För övrigt så går både en eventuell slapphet och inkontinens att operera.
Och dessa operationer är betydligt mindre riskabla än vad ett snitt är.

Inte_Ung, prydligt tillsnyggad efter sina 3 förlossningar.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Alltså jag är så förbannad nu! Har inte kunnat sova pga detta. Jag vet inte om ni hängt med i vad som hänt. Men toppjuristen Göran L...
12 13 14
Svar
274
· Visningar
22 513
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 435
Senast: alazzi
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok (Ni som kommer ihåg något av mina tidigare dagboksinlägg i år bör varnas om att jag kommer skriva ett typ precis likadant gnällinlägg...
Svar
4
· Visningar
1 977
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nej, jag är verkligen inge bra på sånthär. Jag vet inte hur jag ska hantera situationen. Jag känner mig som en kaviartub med locket på...
Svar
8
· Visningar
1 567
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp