Bukefalos 28 år!

FÖrlossningen

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: FÖrlossningen

Det är skillnad för mig med andra jämfört med första. Förra gången vara jag väldigt fokuserad på förlossningen, och påläst om den, såg väl inte så långt fram i tiden. Nu ser jag förlossningen som en nödvändig fas (med en rolig bonus/belöning), men jag planerar långt efter den, hur livet med den nya lilla ska ordnas.
 
Sv: FÖrlossningen

Jag tror att rädslan för att ha ett barn kan ta sig uttryck i att man är rädd för förlossningen. Det är väldigt vanligt nuförtiden i västvärlden att man är förlossningsrädd, vilket väl också måste bero på att vi har mycket färre födslar. Många får kanske endast ett barn, och man har aldrig varit med om någon annan förlossning. Den är väldigt långt borta, så att säga.
Att förbereda sig mentalt för att ha barn får man ju göra resten av livet! Det slutar man väl aldrig att göra, tänker jag mig.

Till trådskaparen: Jag tycker att man ska ta tag i och läsa på även om det känns jobbigt. Träna på att gå in i sig själv och andas. Vara beredd på att även om det gör fruktansvärt ont så ska man inte få panik för det går över, det är inte farligt och det finns hjälp att få!
 
Sv: FÖrlossningen

Ja, antagligen, Man är rädd för det okända...

Jag tror iallafall att ett stort problem är att när ungen väl kommit så blir många alldeles handfallna, ALLT har fokuserats på förlossningen, plötsligt skall det ammas och det finns TUSEn frågor om nappar, sömn, bajs och tja allt som har med en bebis att göra, och typ ingenting har fokuserats på detta innan.

När man får andra eller tredje så vet man mer själv - förlossningen är liksom bara ett nödvändig, snabbt övergående fas.

Till trådskapare, jag tror som många andra att det är bra att läsa om faserna och för mig vart den en smärre chock när det visade sig att krystningsfasen var så kort i jämförelse med öppningsfas. En glad överraskning helt enkelt.
 
Sv: FÖrlossningen

Jag var inte alls nervös för förlossningen. Läste lite i böckerna vi fick på föräldrautb, så jag skulle veta på ett ungf. vad som skulle hända. Vi såg en film på f.utb och efter det så kändes det som en "baggis", hur enkelt som hellst.
Jag kände att det som kommer kommer och jag kände mig trygg med tanke på personalens erfarenhet..
Hade jag vetat det jag vet idag hade jag nog oroat mig mer :D . Även om förlossningen var jobbig(24timmar) så känns minnet från förlossningen som ett litet "smycke" som jag plocker fram ibland, som ett litet underbart minne trots allt jobbiga... Låter kanske lite vrickat, men det går inte att förklara för allt det jobbiga som var resulterade ju i något alldeles underbar :love:
Lycka till med det fantastiska som väntar dig :banana:
 
Sv: FÖrlossningen

Problemet med att försöka läsa om amning osv innan förlossningen är att man inte tar åt sig. Detta tas bl.a upp på föräldrautbildningen. Det spelar ingen större roll hur mycket man läser på om hur det i teorin är att ha barn, det trängs undan av förlossningen i alla fall.
 
Sv: FÖrlossningen

Jag läste en massa, och sen berättade de mycket bra på föräldrautbildningen också, och det var en del saker som var skönt att veta, som när jag plötsligt började spy, barnmorskan på mvc som hade utbildningen hade berättat att man kan göra det när barnet passerar nån nerv eller vad det var, och det var på nått sätt tryggt att veta vad som var på gång i kroppen.

Så jag läste en massa, var inne på barnsidor och läste en massa olika förlossningsberättelser för att få ett hum om hur det kan gå till, och ur många olika versioner.

Jag var inte rädd före heller, just för att jag tyckte att jag var så påläst.
Om jag bara vetat... är mer rädd för nästa gång... men det hade inte så mycket med det kroppsliga under förlossningen att göra utan mer behandling som man fick av personalen... :crazy:
 
Sv: FÖrlossningen

*knappkapning*

ag hade tyckt det varit bra med lite bedövning, men det ar inte hunnits med vid någon av mina två förlossningar.

Ettan var ute efter två timmar och jag fick lite lustgas efter mcyket tjat. Det var proppfullt på BB och vi som skulle föda fick slåss om greerna och personalen.. :crazy:

Tvåan låg ag inne ung en kvart med, så där hanns det inte heller med något.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det här kan bli lite rörigt, jag ber om ursäkt på förhand. Jag och maken har en dotter på 1.5 år. Hon är det bästa som hänt oss och...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 043
Senast: gulakatten
·
Hemmet Ni med erfarenhet av att hyra ut hus - hur vågar man egentligen kasta sig in i leken och hur ska man förbereda sig? Vi håller mentalt...
2
Svar
38
· Visningar
2 045
Hundhälsa Min 10-åriga dvärgpinscher hanterar inte sitt nya liv i småbarnsfamilj så väl, utan visar tecken på stress. Han är skrälligare än...
2
Svar
23
· Visningar
2 827
Senast: Lingon
·
Gravid - 1år Som ni säkert hört mig beklaga mig över så sover sonen inte särskilt bra. Han vaknar på nätterna (varje/varannan timme) och börjar veva...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
10 969
Senast: Madalitso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp