förnya löftena

lovehorses

Trådstartare
Min man och jag har nästa sommar varit gifta i 10 år tillsammans i 15. Känns som det behöver firas tycker jag.:love:
Det är ju populärt att förnya löftena nu förtiden och jag tycker det är lite gulligt. Det ger ju en liten gnista i förhållandet.:p

Vill höra med er om ni har gjort något sådant?
Eller har ni några bekanta som gjort det?
Hur gick det till?

Vi sitter och funderar på att ha en liten fest/tillställningen eller att resa med familjen söderut.
Bolla ideer med mig!
 
Nu är jag inte gift längre men hade nog tyckt det var lite fjompigt?

De löften som man ger varann vid en vigsel är ju att älska varandra i med och motgång. det behövs det ingen ceremoni till. Det pågår ju hela tiden.
Jag är annars en vän av ceremonier men just detta känns lite hollywood-aktigt.
 
Nu är jag inte gift längre men hade nog tyckt det var lite fjompigt?

De löften som man ger varann vid en vigsel är ju att älska varandra i med och motgång. det behövs det ingen ceremoni till. Det pågår ju hela tiden.
Jag är annars en vän av ceremonier men just detta känns lite hollywood-aktigt.
Haha.. älskar Buke..
Här får man raka svar..:rofl:
 
Kan ni inte förnya löftena helt privat, dvs ni två + en präst t ex?
Det är ju er två det gäller, ingen annan är inblandad eg.
 
En resa för att fira kärleken låter härligt... :love:

Vad ger man för löften eg? Jag hade 40 graders feber och minns inte vad fan jag lovat :rofl:

Borgerligt i Göteborg säger förrättaren antingen:
Ni vill ingå äktenskap med varandra. Äktenskapet bygger på kärlek och tillit. Genom att ingå äktenskap lovar ni att respektera och stötta varandra. Som makar är ni två självständiga individer som kan hämta styrka ur er gemenskap.

Eftersom ni har förklarat att ni vill ingå äktenskap med varandra, frågar jag:

Vill du N.N. ta denna/denne N.N. till din hustru/man att älska henne/honom i nöd och lust?

(Svar: Ja.)

Vill du N.N. ta denna/denne N.N. till din hustru/man att älska henne/honom i nöd och lust?

(Svar: Ja.)

(Paret kan växla ringar.)

Jag förklarar er nu för äkta makar.

När ni nu går ut i livet och åter till vardagen så minns den vilja till gemenskap, den kärlek till varandra och den aktning för varandra som ni känt i denna stund och som lett er hit.

Låt mig önska er lycka och välgång i ert äktenskap.

Korta versionen:
Ni har förklarat att ni vill ingå äktenskap med varandra.

Vill du N.N. ta denna/denne N.N. till din hustru/man?

(Svar: Ja.)

Vill du N.N. ta denna/denne N.N. till din hustru/man?

(Svar: Ja.)

Jag förklarar er nu för äkta makar.

Så man måste inte lova så mycket alls :D
 
Själva förnya löftesceremonin hade jag skippat. Däremot ser jag inte något fel med att anordna fest :)
Ungefär så hade jag också resonerat "Vi har varit gifta i 10 år och vill nu fira det tillsammans med våra vänner" :D Fast för att vara helt ärlig så passerade våran 10 års dag rätt obemärkt, livet i sig var viktigare. :D När det har gått 20 år så har vi kanske tid att stanna upp och fira ordentligt! :D
 
Jag personligen tycker att förnya löftena är löjligt beroende på att om jag har gett ett löfte så gäller det tills något annat är sagt.
Risken att det blir en tråkig kopia på det riktiga bröllopet är ganska stor tror jag.

Jag tycker också det är löjligt att ha skilsmässofest med tillhörande "avgiftning".

Med det sagt så tycker jag man ska göra det om man vill. Fest ska man hitta på anledningar att ha så det är väl ett jättebra tillfälle att ha fest.

Ingen av mina bekanta har gjort någon sådan där förnyelse men jag vet att min mamma funderar på det.
 
Om man är varmt troende så är nog en präst ganska naturlig? Att förnya löften med den gudom som man gav dem inför.

/tanten - som inte begriper varför man ska gifta sig i kyrkan om man inte är varmt troende?

Fast om man är så varmt troende, hade jag utgått från att man känner starkt inför de ursprungliga löftena inför Gud och inte har behovet av att förnya dem för att känna att de gäller?

Jag vet inte, jag är ingen varm anhängare av just förnya löften. Jag är absolut för att fira att man hållt ihop genom åren, men just den amerikanska svulstiga seden att göra om giftermålet för att känna romantik och få lite nytändning har jag en aning svårt för.

Spel för gallerierna, om jag ska vara krass.
 
Fast om man är så varmt troende, hade jag utgått från att man känner starkt inför de ursprungliga löftena inför Gud och inte har behovet av att förnya dem för att känna att de gäller?

Jag vet inte, jag är ingen varm anhängare av just förnya löften. Jag är absolut för att fira att man hållt ihop genom åren, men just den amerikanska svulstiga seden att göra om giftermålet för att känna romantik och få lite nytändning har jag en aning svårt för.

Spel för gallerierna, om jag ska vara krass.
Du å ja @Lovisaleonora
 
Om man är varmt troende så är nog en präst ganska naturlig? Att förnya löften med den gudom som man gav dem inför.

/tanten - som inte begriper varför man ska gifta sig i kyrkan om man inte är varmt troende?

Vi gjorde det fast vi inte är troende...inte ens svalt troende. ;)

Jag älskar religionens bästa sidor och älskar atmosfären i en kyrka. Jag hade nog tänkt mig borgerligt trots det men min man ville kyrka. Så, så fick det bli. Jag ångrar inte det alls.

Jag är döpt i kyrkan, konfirmerat mig och att gifta mig i kyrkan var bara en förlängning av det.

Sedan firar jag många kristna högtider (hedninska från början) men är inte troende som sagt var.
 
Min man och jag har nästa sommar varit gifta i 10 år tillsammans i 15. Känns som det behöver firas tycker jag.:love:
Det är ju populärt att förnya löftena nu förtiden och jag tycker det är lite gulligt. Det ger ju en liten gnista i förhållandet.:p

Vill höra med er om ni har gjort något sådant?
Eller har ni några bekanta som gjort det?
Hur gick det till?

Vi sitter och funderar på att ha en liten fest/tillställningen eller att resa med familjen söderut.
Bolla ideer med mig!


Jag tycker det är märkligt. Ska ni hitta på nya löften eller varför förnya? Jag skulle satsa på en brakfest när någon av er fyller jämnt istället.
 
Nåonstans här känner jag ett behov av förklaring. Eftersom jag inte riktigt fattar det här. - Fast jag är ju varken i relations- eller romatikbranschen.

När avges "löften"? Hur kan sådana löften se ut?
 
:eek:O_o Aldrig hört talas om! Har folk det???

Räcker det inte med en svirar runda med bästa vännen eller en månands hiking tur i naturen? :D

Jaaaaa!! Det har de. Jag har inte riktigt fattat om de går fram som par och avgifter sig eller om de har festerna skilda från varandra.
 

Liknande trådar

Mat Jag fyller snart 30 år och ska anordna en fest för familjen. Då jag bor 60 mil från alla andra i familjen lånar jag brorsans hus och...
Svar
8
· Visningar
829
Senast: mamman
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 042
Senast: jemeni
·
Relationer Skulle vilja höra hur andra tänker kring följande situation. Vi har de senaste 11 åren alltid firat jul hos oss, innan dess firade vi...
18 19 20
Svar
383
· Visningar
33 073
Senast: _Taggis_
·
Relationer Jag är en tjej, 36 år, som är gift och bor i hus men min man och en hund. Jag har haft ett långt förhållande tidigare och däremellan...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
17 494
Senast: rutans
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp