Försäkra sjukhäst.

Lejonstjarna

Trådstartare
Jag fick hem en valack för en väcka sedan. Som mer eller mindre varit miskött. Sen han kom hem har han fått fång och kolik som slutade med en resa till helsingborg i går. Allt deta blir dyrt då hästen är oförsäkrad.
Nu tänkte jag att jag skulle försäkra dena häst med Vetrinärvård går det att göra under tiden hästen behandlas eller måste vi vänta till behandligen är avslutad?
Jag vet att jag inte kommer att få tillbaka några pengar som redan gått men jag tänker på komande utgifter.
Kommer försäkringsbolaget vilja göra en vetrinärbesiktnige av hästen då han är 8år och kan jag få restrektioner mot kolik och fång då jag bara vill ha en vetrinärvårdförsäkring?
När jag ringer försäkrings bolaget skall jag va helt ärlig med var det är för raser i honom då det är ardener/ halvblod korsnig eller skall jag bar nämna ardenerkorsnig för premigens skull tänkte jag då på?
 
Om du är ärlig och talar om vad det är för raser i honom tror jag att han ändå går som andra korsningar och får den lägre premien. Men det kan variera från bolag till bolag.
Sedan tror jag inte något bolag vill försäkra honom innan han är friskförklarad, inte ens en veterinärvårdsförsäkring. De flesta bolag har väl 20 dagar som gräns för att den ska börja gälla. alltså att hästen ska har varit frisk i 20 dagar.
 
Hålle med masse. Är du ärlig och talar om som det är så lär du få reservationer, åtminstone på fång men troligen även på kolik. Fång är ju en sjukdom hästen egentligen inte blir helt fri från och kolik har en tendens att återkomma.
 
Om det inte finns några papper på honom som intygar raserna ardenner/hbl så hade jag bara sagt korsning med ardenner...och om de frågar så vet du inte mera eller svara att det ev kan vara vbl. (premien kommer att sämkas massvis om du "glömmer" att nämna hbl)

Om jag vart du så skulle jag inte heller nämna att han är/har varit sjuk. De kommer fråga om han är frisk och har varit det och då svara man bara att ja och att man inte vet så mycket om honom.
 
Hur vågar du uppmana till försäkringsbedrägeri?! Det är helt OTROLIGT vad man kan läsa härinne - jag förfasar mig över hästmänniskors låga/obefintliga moral!

Att uppmana/uppmuntra till brott är faktiskt ett brott i sig.

Till trådskaparen: var ärlig. Kommer det fram att du undanhållit uppgifter du haft kan detta faktiskt drivas vidare mot dig.

Antar att du visste hästens skick när du tog dig ann den, då är det faktiskt bara att ta skeden i vacker hand och ta upp stora plånboken. Visste du INTE hästen skick, är det faktiskt din skyldighet att ta reda på det innan du ger dig in i leken. Inte förvänta dig att andra ska betala för dig (försäkringsbolaget och medförsäkrade - det kan faktiskt vara jag!).
 
Om jag inte vet 100 på rasen varför då säga att det kanske är hbl och få betala 10 gånger så mycket?? (ja kankse inte riktigt så mycket men mycket mera i allafall)

Sen gör ju faktist trådskaparen som den vill men jag skulle inte vilja ha reservationer i mina försäkringar!
 
Vi viste inte att hästen skulle få fång då han fick det effter att han kom hem till oss. Kolikanfalet fick han under boxvilan inte heller något jag viste om att han skulle få men det är ofta så att hästar får kolik under boxvila så det kunde jag igentlige räknat ut. Vad jag viste då jag tog hem hästen var att han var fruktansvärt vanskött och att han inte hadde någon hjälande försäkring. Sen så tog jag hem hästen ca 24 timmar efter det att jag sätt hästen. Desutom är det en gåvo häst. Jag förstår att jag inte kan försäkra honom nu men jag hoppas kuna göra det i framtiden främst för hästens skull då han är värd att få den bästa vården som bara går att ge. Jag förväntar inte att någon skall betala det han har kostat nu. Jag vill bara ha en försäkring till hästen för framtida skader och sjukdomar. :)
 
Tack för svaren Kommer att ringa det bolaget jag anars anlitar när hästen har blivit frisk igen. så får vi se vad de säger. :)
 
Om jag vart du så skulle jag inte heller nämna att han är/har varit sjuk. De kommer fråga om han är frisk och har varit det och då svara man bara att ja och att man inte vet så mycket om honom.

Här uppmanar du till en lögn. På en direkt fråga (om han varit frisk) uppmanar du att hon ska ljuga och säga att jo, han har varit frisk under den tiden trådskaparen haft honom.

Eller du ser inte detta som en lögn?
 
Ja du Caradan, det är sådana som du som handskas lite varsamt med sanningen som gör att vi som är ärliga får högre och högre försäkringspremier.
m v h
Masse
 
Ja, är det så konstigt? Går livet ut på att tillskanska sig fördelar på andras bekostnad? Vill du betala för andra som inte tänkt igenom sina beslut?

Tydligen ska man inte sluta förvånas över den sviktande/obefintliga moralen hos folk.
 
Helt obegripligt att uppmana folk till försäkringsbedrageri!!
Å det är vi andra som är ärliga som betalar för detta...*suck* Man blir sååååå trött....

Självklart ska man vara ärlig...om man gjort besök hos djursjukhus bokförs väl det där?? Jag skulle inte kunna ha på mitt samvete att jag ljugit...
 
Den dag du står med en ogiltlig försäkring pga att du ljugit, den dagen får du ingen ersättning och inbetalda premier är förverkade, då är det inte lika kul.
 
Jag har giltliga försäkringar...rätt ras, inga sjukdomar mm..

Men hur ska någon få reda på vad det är för ras i en häst om ingen vet???
 
Jag tror att hästrasen är det som upprör minst. Däremot din inrådan att man ska ljuga när man uppger sjukhistorik - borde kvala för avstängning från allt vad försäkringar heter!

Hoppas verkligen att vi inte har samma bolag!
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Har kollat igenom flera olika försäkringsbolags villkor för att undersöka vad de egentligen ersätter. Med ett deprimerande resultat...
Svar
14
· Visningar
1 823
Hästmänniskan Satt och funderade på försäkringar. Har ni alla era hästar försäkrade? Om inte, varför? Ingen av mina hästar är i daxläget värda...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 022
Ekonomi & Juridik Hej! Sitter och funderar och funderar men kommer inte fram till någon som känns bra... Lämnade iväg min ena häst till en fodervärd i...
Svar
14
· Visningar
2 273
Senast: ZaNdRoRiA
·
L
Hästmänniskan för ca 8 år sedan så fick jag en häst som jag skulle ha som min egen. ett outbildat halvblod från irland. vid brevkontat med ägarna som...
2
Svar
37
· Visningar
3 086
Senast: crazy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Diarré
  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp