Försäkrad eller oförsäkrad....

Sv: Försäkrad eller oförsäkrad....

Jag har mina djur försäkrade fast har bara skadedelen. Tog bort livförsäkringarna då det var de som kostade pengar. Resonerade så att det var skönt att ha kvar den del av försäkringen som täcker dyra oväntade skador, skulle det gå så illa att djuret/djuren måste tas bort, ja då står jag utan livförsäkring men samtidigt är det inte viktigt för mig att ha pengar till en ny häst utan i första hand att den blir frisk.
 
Sv: Försäkrad eller oförsäkrad....

Fast har man en häst som går och sparkar sig själv hela tiden som min egen, så vore det guld värt med fast självrisk. ;)
Men jag är mycket nöjd med Agria som jag försäkrat i, de har ersatt allt oavsett vad för underlig skada som skrället har haft.

Hennes unge får också vara (och är som foster) försäkrad i agria.

Jag tror nog Lillen är i klass med Stella eller värre vad gäller antal veterinärbesök och olika anledningar till detta - så ja, den fasta självrisken är trevlig.

EXTRA trevlig är den när det går åt skogen på riktigt. Som när fbl stod på Ultuna och det kostade 16 000 kr första svängen, 24 000 kr andra och 84 000 kr tredje... Sista svängen fick jag ju hosta upp ett antal tusen ur egen ficka, vi gick över taket på vetvården. Men i 'övrigt' betalade jag 2500 kr, punkt.

Hade den sista svängen varit den enda t ex, så hade jag fått en räkning där det stått 'summa 84 000 kr. IF ersätter: 81 500 kr. Din del att betala: 2500 kr.

DÅ är fast självrisk verkligen guld värd. För 20% av 81 500 kr = 16 300 kr + 2500 kr = 18 800 kr ur egen ficka... :crazy: (Blir ju lika mkt om de delar upp det på fler besök)
 
Sv: Försäkrad eller oförsäkrad....

***Knapplån***

Mina fyra kallblod är både liv- och veterinärvårdsförsäkrade. Livvärdena är låga (som mest i 20 000), men alla har veterinärvård 120 000 samt Agria Plus.
Totalt betalar jag 7200 kronor per år för alla fyra hästarna, så det är inga stora pengar.
Jag skulle aldrig vilja vara utan försäkring, jag vet vad en "enkel åtgärd" vid "liten skada" kan kosta :crazy:

Båda hundarna, och innekatten, är också försäkrade. Dock inte stallkatterna, som är mer eller mindre vilda och som varierar i antal (de bor än här, än hos någon av grannarna)
 
Sv: Försäkrad eller oförsäkrad....

*kl*

Jag har hästen (hästarna) försäkrade, av de skäl som Alexandra_W nämner. Jag har helt enkelt inte ekonomi att inte ha häst utan försäkring, utan vill ha en så heltäckande försäkring som möjligt och ha självriskbeloppet i buffert (dvs den fasta summan + 20% av försäkringssumman). Detta för att veta att jag alltid kan ge min häst den veterinärvård som krävs, utan att behöva fundera över det pga ekonomin. Oavsett om det handlar om stora ingrepp på klinik, eller mindre saker som veterinären "hemma" kan ordna (som kan bli nog så dyrt...).
Livförsäkring har jag för att "iaf få ut något" om hästen måste avlivas/dör. Men skulle det vara så att jag (för att ha råd med försäkringen jag vill ha) måste välja mellan livförsäkring och en lite sämre vet.vårdsförsäkring, skulle jag välja bort livförsäkringen helt. En ny häst kan man spara ihop till när det blir dags.

Vbl.trav.stoet är försäkrat i Folksam; självrisk 2500:- (+- ett par hundringar, har inte i huvudet längre) + 20%. A1 liv 20.000:-, A1 vet.vård 100.000:- + rehabtillägg. Försäkringen täcker i viss mån mediciner, djurambulans, buköppning, avlivning och destr. (5000:-), vet.vård, alternativ vård till följd av rapporterad skada (t.ex. ET)... Betalar knappt 500:-/månaden.
Denna försäkring älskade jag (hästen utlånad f.n.) - täcker i princip allt utom bandage och dylikt :love:

Fjord.valacken är försäkrad i Agria; självrisk 2800:- + 20%. A1 liv 17.000:-, A1 vet.vård 60.000:-, agria plus (inkl agria incident). Har tyvärr inte fått de fullständiga försäkringsvilkoren ännu (:mad: ska ringa om det), men enligt "de allmänna" vilkoren täcker försäkringen inte medicin, resor etc. Betalar ca 150:-/månaden.
Denna ska jag se över, då den om jag fattar det hela rätt är väldigt basic sas. Ska se till att få de fullständiga vilkoren och därefter utöka försäkringen. När hästen blir tillräckligt gammal för att livvärdet (som utbetalas vid avlivning) ska börja sänkas, kommer jag troligen att plocka bort livförsäkringen helt.
 
Sv: Försäkrad eller oförsäkrad....

Jag har min gammelgubbe (född 1981:love:) försäkrad. Bara veterinär pga åldern, 60 000 kr Agria, A2 (Begränsad veterinär).
Betalar bara 248 kr om året:o:banana:
 
Sv: Försäkrad eller oförsäkrad....

KL

Jag har både och. Den som är försäkrad har bara vet.vård och inget i livvärde. Livvärdessumman i det fallet kan jag vara utan. Har inte heller högsta beloppet i vet.vård, finns ingen jouröppen klinik inom rimligt avstånd att åka till om det behövs. Däremot har jag plus-tillägget som ger ersättning för resor och sådant eftersom det är det som kan springa iväg ordentligt. Funderar på att försäkra en av de andra också men det har inte blivit av än, buffert finns dock.
 
Sv: Försäkrad eller oförsäkrad....

Jaha! Då har jag också ersättning för resor och medicin! Hade ingen koll på det. :o
 
Sv: Försäkrad eller oförsäkrad....

Hej!

Jag har min häst försäkrad, kostar inte särskilt mycket och än så länge har jag tjänat klart mer på det är försäkringsbolaget.

Det var samma med min förra häst, jag hade aldrig haft råd att hålla på så länge med henne om hon inte varit försäkrad- den eventuella bufferten hade varit borta på nolltid.

Dvs hade jag sparat så mycket som försäkringen kostar/år hade jag lik f-at inte haft någon buffert efter första året.

Men allt beror ju på hur skadebenägen häst man har och hur stor portion otur sagda häst råkar ut för. Jag tyckt dras till otursdrabbade hästar med konstiga åkommor- då blir det snabbt dyrt.

Man kan ju skippa livförsäkringen vad jag förstått och bara ha vet.vård?

/Lavinia
 
Sv: Försäkrad eller oförsäkrad....

Det beror också på vad man har för hästras och därmed hur mycket försäkringspremien kostar. Ju mer pengar försäkringspremien går loss på, desto mer kan man ju spara på att lägga i buffert.

Det är många aspekter som spelar in, särskilt om man väger in de gånger försäkringsskyddet strular och man ÄNDÅ får gå in med pengar.
 
Sv: Försäkrad eller oförsäkrad....

Jag har mina försäkrade. Har tagit bort försäkringarna på katt o hund och överväger att ta bort dem på hästarna också. Räknar med att jag betalar premier på närmare 30000 (inte riktigt, men nära) /år. Då täcker inte ens vetvården de vanligaste skadorna. (galopphästar). Skulle vi drabbas av kolik skulle jag nog ändå inte buköppna, det är sånt jag funderat på från början. Det enda är att tar jag bort försäkringarna måste jag först skaffa ett "låst" konto där jag ska ha min ev buffert, det är ju lätt att man gör av med de pengarna annars. En buffert måste absolut finnas för ev behov av röntgen eller ultraljud, sårskador osv.

Jag förstår absolut resonemanget att en shettis kostar 15000 på 10 år, då är det klart värt det! Men de div olika djur jag har blir nästan 300000 på 10 år, det känns så där. Spec med tanke på att de enda skadorna vi haft på våra förutom fölungen som blev sjuk (FÖL ska alltid vara försäkrade första året om det blir fler) har varit hältor som ju ändå inte täcks av försäkringen...
 
Sv: Försäkrad eller oförsäkrad....

Om du har en hög försäkring kanske du kan sänka den på något sätt?

På mitt gamla kallblod så hade jag vet.vård 50.000:- och liv 10.000:- hade ganska hög (fast) självrisk på 4500:-,men betalade bara runt 500:- per halvår,hade henne i 10 år,1000:- om året i försäkring=10.000:- Innan hon såldes så gick vi igenom hältutredning,röntgen och behandling för ca 40.000:-,altså inte i närheten av det lilla jag betalat in under alla dessa år.
 
Sv: Försäkrad eller oförsäkrad....

Jag har ju tyvärr haft mer än en häst som varit skadad/sjuk så att det mer än väl lönat sig ha försäkringen... Rena 'vinsten' faktiskt - EN häst har liksom gjort det värt att ha alla tre hästarna försäkrade så att säga. Alltså säg jag har 3 hästar, betalar 5 000 kr/år och häst = 15 000 kr. Om EN häst måste använda försäkringen och den hästens försäkring ersätter totalt 40 000 kr, ja då har det 'tjänat in' hela försäkringskarusellen så att säga.

Så jag skulle inte våga låta bli än på många år. Däremot, just det där att ha ett låst konto INNAN med pengarna, och sen säga upp tror jag är viktigt. Så man inte tycker '10 år, inga skador som ens nått upp till självrisken, jag säger upp försäkringen' - och sen 6 månader senare händer något dyyyrt.

Katterna har jag plockat bort försäkringarna på nu dock pga åldern. Hunden är fullt försäkrad OCH dyraste jäkla djuret försäkrad.. Premien är 6 000 kr/år typ, och en självrisk på 2500 kr. Han kostade bolaget en del under sin allergiutredning och det kringd en, men det är också det. I övrigt har han haft en bitskada som behövde sys (kom ej upp i självrisk), och en episod med huuungrig hela tiden men gick ner i vikt, utan att vi hittade fel (kom ej upp i självrisk). Så där har jag många gånger funderat på att ta bort den och få '500 kr över varje månad'.. Och hade UTAN minsta tvivel tjänat på att INTE ha försäkrat.. Samtidigt, imorgon kan han bli ormbiten, påkörd, bryta benet - ja ni fattar. Så jag törs inte..

Vår gamla veterinär sa btw väldigt kloka ord, som jag kom att tänka på ang det där att föl ska vara försäkrade första året: 'FÖRSTA och SISTA året lönar sig absolut försäkring - det är ju bara det där med att veta vilket som är det sista'. Han talade hundar då iofs, men det stämmer ju rätt väl på många djur. Att för de flesta djur så förutom lite blessyrer och 'smågrejer' så är det första året och sista året de 'drabbas' av saker. Men, första året är ju enkelt identifiera - men sista. Är det när djuret är 2 år eller 10 år eller 20 år liksom.. Men det ligger verkligen något i det - om man räknar bort 'de vandrande olyckorna' - men haken är ju identifiera dem med.
 
Sv: Försäkrad eller oförsäkrad....

Ja jag ska absolut se över försäkringarna, som sagt, en livförsäkring behöver jag ju egentligen inte ha på någon av dem, framför allt inte på ponnyn, man lär väl knappt få något på henne heller egentligen.

*kl*
Ja det är ju det där med småskadorna, hade kolik på ponnyn för något år sedan när den stod på dropp och vet var där mitt i natten, flera gånger, för att kolla till den och det hade ju absolut dragit iväg om jag inte haft försäkringen.
Och det känns ju som att de gånger hästarna ska skada sig är ju på kvällen en fredag, så att man inte ens skulle kunna vänta tills dagen efter och hamna på "normal" tid och inte jourtid även om det skulle gå att vänta ett par timmar liksom. :grin:
 
Sv: Försäkrad eller oförsäkrad....

Vår förra DV (nu pensionerad) hade ALDRIG på 30 år haft ett kolikfall på icke-jour. Ever. Om en häst hade kolik en torsdag klockan 11 kunde man ge sig på att då var det skärtorsdag, julafton, nyårsdagen eller liknande.

I början tänkte hon att det ju är 'naturligt' att kolikfall upptäcks på kvällar/nätter/helger, då är hästägarna lediga, och man 'märker' det. Men sen insåg hon att det finns ju gott om skiftarbetare, hemmafruar, arbetslösa, studerande osv som är hästägare, och folk har semester osv - dvs som skulle upptäcka en kolik en 'vanlig torsdag' klockan 11.

Som hon sa, FÖLNINGAR som går snett har jag blivit kallad till alla tider, alla dagar - även om de flesta är på kväll natt så har jag åkt på mer än en fölning klockan 12 på en vanlig vardag. Men kolik - aldrig utanför jour..

Lite fascinerande faktiskt.. Nu har jag *peppar peppar* varit ganska förskonad från koliker, men de få jag haft så jo det har varit på jour. Inkl den en torsdag kl 11 (det var nämligen 'min' den), det var skärtorsdagen..

Tillägg: Jag har faktiskt gärna en låg livförsäkring kvar på hästarna. Som t ex min T-märkta, han valde jag att ha de 8 000 kr i liv jag fick ha på. Av en enda anledning - om han måste avlivas (för ngt annat än det han blev T-märkt för), så gör liversättningen att det går plus/minus noll. Avlivning är ju tyvärr inte billigt, speciellt inte om den måste ske 'hastigt och oplanerat'.

Här kostade det iaf 2007 8 000 kr att avliva (planerat) på klinik, och iaf 2008 kostade det 4000 kr att (planerat) avliva och skicka till destruktion med Lantbrukstjänst. Det kan, speciellt om man har veterinärräkningar i botten (vilket man har om man kan utnyttja livvärdet) som ska betalas med ju bli de där betydande summorna igen. Visst, rent krasst så med X månader utan hästen har man 'sparat in dem' igen (om man inte köper ny direkt), men kan ändå vara skönt tycker jag att OM t ex shettisen står där med ett brutet ben i hagen, eller han är halt, vi åker in till klinik och får ett besked om att inget mer finnas att göra - ja då behöver jag i alla fall inte fundera på hur jag ska kunna betala avlivningen. (Det löser sig ju alltid, men det är en trygghet för mig att ha ett ekonomiskt grundskydd där. Och får man tillslut ta bort pga 'ren ålderdom', och helt utan försäkringens inblandning, så tja, de där låga försäkringsbeloppen kostar inte speciellt mycket).
 
Senast ändrad:
Sv: Försäkrad eller oförsäkrad....

Mitt halvblod har jag bara veterinärvård på eftersom han var så billig när jag köpte honom. Skulle jag bli tvungen att ta bort honom handlar det inte om några stora summor som jag har lagt ut.
Min unghäst har veterinärvård + livförsäkring på enbart 3000:- bara för att få ha dolda fel försäkringen kvar. Känner att om man måste sälja henne någon gång är det ju bra att ha dolda fel på henne.
Betalar 320:- i månaden för båda hästarna. Vet.vården är på 60000:-
 
Sv: Försäkrad eller oförsäkrad....

Det beror också på vad man har för hästras och därmed hur mycket försäkringspremien kostar. Ju mer pengar försäkringspremien går loss på, desto mer kan man ju spara på att lägga i buffert.

Det är många aspekter som spelar in, särskilt om man väger in de gånger försäkringsskyddet strular och man ÄNDÅ får gå in med pengar.

Hej!

Det beror också på tidigare skador. Min förra (connemara) kostade på slutet 11000 /år att försäkra och jag tjänade på det ändå och försäkringsbolaget förlorade på det. Hon var både vet och livförsäkrad, så jag fick dessutom en massa pengar när jag tvingades ta bort älskade connie.

Nya kostar 5000 /år (ca), vilket i min värld är sjukt billigt.

/Lavinia, medveten om att några 5000 är det sällan tal om när hästen väl skadar sej (inte dom gångerna jag haft skadade hästar iaf).
 
Sv: Försäkrad eller oförsäkrad....

Jag har båda mina försäkrade. Hundarna med för den delen.

Min gamling har varit frisk snudd på konstant under 20 år. Han är 28 år. Nu i veckan fick han dock anaplasma och blev jättedålig. Det lilla kalaset slutade nog på strax under 15 000. Nu hoppas jag bara att hans försäkring kan ta något av det.
Det märkliga var att veterinären lät förvånad över att han var försäkrad. "Du har väl inte honom försäkrad fortfarande vad?".
Det tyckte jag var konstigt. Jag står på en träningsanläggning i Stockholm och hon såg att jag hade en till häst. Då brukar iaf inte pengar vara ett stort problem. Så jag förstår inte varför man skulle avförsäkra hästen.

Min ponny har försäkringsbolaget helt klart gjort en bra vinst på. Men för mig känns det skönt att ha hästen försäkrad trots att vi knappt använt oss av den genom alla år.
Unghästen är klantigare och av skörare modell. Så honom känns det ännu viktigare att ha försäkrad bra.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
6 668
Övr. Katt Har ni era katter försäkrade eller inte? Ni som inte har försäkrade katter har dom alltid varit oförsäkrade eller har ni tagit bort...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 769
Senast: Dentaku
·
M
Ekonomi & Juridik Har en del tankar om detta med att ha sin häst försäkrad....är det värt alla pengar( i en del fall antagligen ja?) Min erfarenhet...
2
Svar
39
· Visningar
2 769
J
Ekonomi & Juridik Sålde min kära val för någon vecka sedan. En 9 årig allround val som tävlat lägre klasser i hopp. Han såldes till en finsk tjej...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 796
Senast: jorgensvensson66
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp