Försäkrad eller oförsäkrad....

Tokmaja

Trådstartare
Satt och funderade på försäkringar.
Har ni alla era hästar försäkrade? Om inte, varför?
Ingen av mina hästar är i daxläget värda något (självklart älskade hjärtegryn, men om man ser det marknadsmässigt) ena har även en kronisk skada och får hon problem med det kommer vi inte göra några utredningar osv på det.

Funderar på om man skulle ha dem oförsäkrade, men tvekar, tänker som så att om jag bygger upp en buffert istället som kan gå till oväntade händelser, ja då har jag ju mina pengar där istället för att betala till försäkringsbolaget och om det (förhoppningsvis) inte händer något, ja då kan man ju säga att jag förlorat pengarna... Ja jag vet, blir knepigt resonemang när man säger det högt, ungefär som att "näpp, hade inte behövt säkerthetsbälte idag heller för jag krockade ju inte" ;).
Men hur har ni det med era mindre ponnyer osv? Även om jag självklart skulle göra mycket för min ponny så är både hon och jag begränsade och jag tror inte att det är "värt" hur mycket som hellst för att hålla henne i livet, förstår nån hur jag menar? Som min goa shettis, som är på tok för liten för att barn över 6 år ska kunna rida henne, och hon är så långsam så långsam så långsam... Går i mikrotempo. Gillar inte att bli körd, går i samma mikrotempo där, gör det hon blir tillsagd och inget mer. Leker aldrig i hagen. (vart svårt sjuk som föl och har vissa sviter efter det, hon mår bra idag men är helt enkelt inte en lekfull sak, hon kan få fart under fötterna och då går det undan, men i vardagen är hon lugn så lugn...) Skulle hon tex bryta ett ben vore det kanske bäst att ta bort henne eftersom hon inte har något stort användningsområde, har haft fång och kan därför inte gå som direkt sällskapshäst heller. Funderar starkt på att ta bort hennes försäkring, är jag helkorkad då? (å andra sidan är hon väl knappast den dyraste i försäkringsväg heller...)

Någon som förstår mitt resonemang?
Vill inte ha någon pajkastning utan ett seriöst resonemang runt det.
 
Sv: Försäkrad eller oförsäkrad....

Att prata om avlivning pga brist på användningsområde? :crazy:

Jag har försäkring på alla mina djur, har man buffert nog för att betala en stor operation eller lång behandling så är det självklart ens eget val.
Men jag skulle ALDRIG förlåta mig själv om min ekonomi (pga brist på försäkring) hindrade mig från att göra det mesta och bästa för mina hästar.
 
Sv: Försäkrad eller oförsäkrad....

Att betala försäkringen kan annars ses som en sorts buffert istället för att lägga undan pengar. Lägger man undan pengar är det lätt att det försvinner till annat. Säg att din häst får en skada (förutom den kroniska) som kräver en utredning men hästen annars är pigg och levnadsglad, då kan det vara bra att ha en försäkring eftersom det kan springa iväg. Säger dock inte att det är dåligt att ha en buffert om man kan se till att den kommer finnas tillgänglig.

Är försäkringen låg i kostnad så kanske det är onödigt att ta bort den, utan man får ta den kostnaden som en säkerhet.

Har alla mina djur försäkrade utom en äldre tik där jag har resonerat liknande, är beredd att betala en del, men skulle något större hända som kräver lång rehabilitering så skulle jag förmodligen låta henne somna in.
 
Sv: Försäkrad eller oförsäkrad....

Att prata om avlivning pga brist på användningsområde? :crazy:

Kanske kan låta befängt, jag håller med. Men samtidigt vill man ju ge sina hästar ett bra liv. Min lilla tjej trivs inte med att bara gå i hagen men det är i princip det som är hennes användningsområde tyvärr. Men nu pratar vi inte om att jag skulle ta bort henne som det är IDAG, jag pratar om en ev konvalecens som kan komma att bli efter en sjukdom/skada.
Har alltid haft mina djur försäkrade, även katten vilket många andra tycker är helknäppt, men ibland blir man tveksam och behöver vädra åsikter. :laugh:
 
Sv: Försäkrad eller oförsäkrad....

Har inga ponnyer men har fyra varmblod(travare) och vi har dem försäkrade.
Min valack som går som ridhäst, han är nu 19 år och han har jag endast veterinärförsäkring på.
De andra tre är ston som är 18, 8 och 8 år och de avlar vi på och dem har vi veterinärförsäkring och livförsäkring på.

Förstår dina tankar om att det kanske inte är värt och ha dina hästar försäkrade då dem kanske inte har något större värde vid försäljning. Sen som du själv skriver att om något skulle hända din ponny så avlivar du ponnyn hellre än att försäka hålla henne vid liv om jag fatta dig rätt. Då kan man ju kanske börja räkna på om det är värt att ha henne försäkrad som du nu redan har börjat göra.

Jag kan ibland tänka att jag kanske ska ta bort min valacks försäkring men då det inte handlar om mkt pengar så ska jag nog ha kvar den som det ser ut nu ialla fall. Eftersom valacken inte är värd mer än slaktpriset för andra om jag skulle sälja han så tycker jag det inte är värt att ha någon livförsäkring på han.
 
Sv: Försäkrad eller oförsäkrad....

Nej det är ju också ett alternativ förstås, att bara ha veterinärvårdsförsäkring.
 
Sv: Försäkrad eller oförsäkrad....

Allt försäkrat. Omfattande veterinärvård, men livvärdet håller jag oftast nere. Det viktiga för mig är inte att 'ha råd att köpa en ny' - utan att ha råd att ge den behandling som är bäst och kan hjälpa hästen. Och det är veterinärräkningarna som kan bli dyyyra...
 
Sv: Försäkrad eller oförsäkrad....

Var shettis har inte varit försäkrad under sin livstid. Han var oförsäkrad när vi köpte honom och för gammal att få något egentligt skydd.

Senaste tre storhästarna har varit A1:ade och vi har inte fått ut ett öre på dem, tre olika bolag har satt sig på tvären trots att åkommorna mycket väl täckts av det skydd vi betalat för. Efter de minnesbetorna ställer jag mig väldigt tvekande till att nästa häst blir helförsäkrad.

Hundarna är inte försäkrade (de senaste fyra), där har vi istället slantat upp när det varit dax för operationer och rehabilitering.

Tycker inte det är någon skam i att avliva ett djur om man inte anser det vara tillräckligt god prognos för behandling. Huvudsaken är att djuret inte behöver lida.
 
Sv: Försäkrad eller oförsäkrad....

Jag tycker att du tänker vettigt.

Om du nu inte har hästar av något större värde så känns det onödigt med livförsäkringen om det inte är som i mitt fall att det var så liten prisskillnad mellan att ha livförsäkringen vs inte ha den så jag har den och nu är inte min häst jättebillig heller så kan vara trevligt att ha den trots allt.

Att ha veterinärvårdsförsäkring tycker jag är bra att ha, men även det beror ju på djuret.
Är djuret tex gammal så om det händer ngt skulle jag antagligen välja att ta bort än att behandla iaf och mindre saker har jag råd att bekosta ur egen ficka.
Eller så kan man resonera som mina föräldrar som står för försäkringen på min hund, "han lär knappast bli friskare ju äldre han blir, därför höjer vi försäkringen innan det är för sent" men nu är min hund i ngn lite mittemellan ålder (7år och jag förväntar mig att han blir runt 14-15år iaf).

Sålänge du har råd att bekosta mindre skador/sjukdomar och är beredd att avliva så ser jag inget fel i att ha djuren oförsäkrade.
Känns ju dumt om du ska behöva avliva för ngt mindre som går att behandla relativt enkelt och djuret blir användbart igen liksom...
 
Sv: Försäkrad eller oförsäkrad....

Har ingen liten ponny, men en varmblodstravare som är försäkrad 9000 kr i livförsäkring och 60 000 i veterinärvård med en självrisk på 2800 kr. En billig försäkring med rätt hög självrisk men som ändå går in och täcker om något skulle hända där hästen måste genomgå omfattande behandlingar och där jag även får ut ett mindre belopp om hästen vandrar vidare. Tycker det känns tryggt att ha någon form av försäkring. Har det fortfarande färskt i minnet vad som hände min mammas häst när han var runt 3-4 år.

Blev väckt på morgonen av att det var ett himla ståhej nere i farstun. Visade sig att hästen hade hittats med kraftig kolik i boxen, ville inte äta, hade verken rört sitt vatten eller sitt hö på hela natten och hade bara bajsat en gång. Han var redigt dålig, hängig och ville bara ligga ned. Veterinär tillkallades och hästen fick kramplösande vilket inte gjorde någon märkbar skillnad. Veterinären bedömde hästens tillstånd som direkt livshotande och menade att om vi ville att hästen skulle överleva var det djursjukhuset som gällde asap. Sagt och gjort, in med hästen i transporten och iväg. Väl på djursjukhuset bedömdes det att det bästa var att öppna buken på hästen, men pga att hästen inte var försäkrad hade det ruinerat oss fullständigt. Därför sa vi att de får göra vad de vill och vad tusan som krävs för att rädda hästen, men öppna inte buken. Om inget annat fungerar och buköppning är det sista alternativet skulle hästen avlivas istället.

En vecka, två rejäla tarm- och matsäckstömningar, lavemang, dropp och kramplösande senare var hästen hemma, frisk och kry med flätor i manen och nytvättad svans och mår idag hur bra som helst.

Hela kalaset gick loss på cirkus 25 papp, som sagt utan försäkring.
 
Sv: Försäkrad eller oförsäkrad....

min häst är oförsäkrad. Av den enkla anledningen att då jag köpte henne så låg jag mitt i en flytt. Tänkte att jag tar de sen om två veckor då jag har fått allt i ordning, kommit till ro i den nya staden ( och hittat till försäkringskontoret)

nackdelen var ju att hästen fyllde 16 under den tiden och fick då ej försäkras. Får en livförsäkring på henne, men känns onödigt. Den gäller tills hon är 21 (född 92) plus att jag då bara får ut 1500€ inte ens fulla inköpsvärdet på hästen.

Är de så att hon skadar sig, kommer det då att vara lättare att ta bort henne, än om man har försäkring, går genom behandlingar och man kanske ändå måste ta bort
 
Sv: Försäkrad eller oförsäkrad....

*KL*

Liten spinoff, men en sak jag tycker är viktig att tänka på är att även ganska 'små och ofarliga' saker kan bli dyra. Dvs något som har mycket god prognos, INTE kräver lång, avancerad behandling/konvalescens kan ändå bli rätt dyrt.

Har man de pengarna är det ju lugnt att ha oförsäkrat, men ofta tänker man i termen att 'dyrt = allvarligt/långvarigt/livshotande' och så är det inte alltid.

En kolik på jourtid som är löst med ett distriktsveterinärbesök kan kosta 7000 kr. En sårskada som måste sys av DV på jourtid är ett annat exempel där tusenlapparna kan springa iväg - utan att det är (för majoriteten av hästägarna i alla fall) minsta TANKE på att 'ta bort istället'.
Har man otur inträffar de där två med hyfsat tätt mellanrum med, dvs plötsligt blev det 14 000 kr att hosta upp.

Min shettis t ex kommer jag INTE att göra några 'större insatser' för. Dels för han INTE är en bra patient ALLS för minsta lilla som kräver boxvila, och dels för att han helt enkelt 'bara' behöver fungera på den här nivån, dvs som glatt sällskap och 'ponnyridningshäst' och motionskörning. Så ska det 'hotas' är det rejält allvarlig skada/sjukdom, som kommer kräva lång boxvila osv vilket han som sagt INTE klarar.

Men han är veterinärvårdsförsäkrad för, hmm, är det 30 000 tror jag. Helt enkelt för att även han KAN äta något dumt och få kolik, han KAN få en sårskada osv. Dessutom KAN något hända som i slutänden leder till att jag väljer ta bort honom, men där det kostar ett klinikbesök osv att få reda på felet. Att ha honom helt oförsäkrad, och sitta där och haft en kolik och en sårskada och försöka trolla fram eller låna 14 000 kr känns inte som ett bra alternativ (eftersom jag inte har de pengarna), utan då känns det bättre att betala 1500 kr/år eller vad han kostar i försäkring. A1 med 5 000 kr i liv, 30 000 (tror jag, inte mindre iaf) i veterinärvård, och utökad vetvård så resor och medicin ersätts. Om jag så har honom i 10 år och han inte behöver träffa veterinären förutom tänder/vacc på 10 år och jag betalt 15 000 kr, så är det för mig värt att VETA att OM utifall att - då har jag råd, och måste INTE avliva en älskad liten ponny för att jag inte har råd att betala den tredje egentligen simpla saken som hände på en månad men kostade många tusenlappar till DV.
 
Sv: Försäkrad eller oförsäkrad....

Har alla djuren försäkrade, hästen, hunden och katten. Tycker det är en hyfsat billig försäkring ändå. Jag har haft rätt mycket problem med gammel-hästen (fick ta bort för ca en månad sen) och där hade det kostat mycket mer än vad jag hade kunnat lägga undan i buffert om han inte varit försäkrad.

Mvh Domino_s
 
Sv: Försäkrad eller oförsäkrad....

Min ponny är försäkrad upp över öronen med 120 000 kr i veterinärvård med tillägg på 30 000 i hälta och rörelse.
Precis som Alexandra_W skriver så kan småsaker hopas och kan därmed bli mycket dyrt i slutändan.

Jag betalar futtiga 2109 kronor om året i årspremie på 120 000 kr i veterinärvård. Det är helt klart värt det hundra gånger om. :bow:
 
Sv: Försäkrad eller oförsäkrad....

Det var billigt! :)

*KL*

Jag är försäkringsombud och då självklart försäkringar men inte på allt och inte i fulla livvärden. Har ganska många djur och vid en viss punkt kan man bli ruinerad på bara försäkringspremier. Det viktigaste för mig vad gäller avelsstona är att dom är skyddade vid tex fölning, olycksfall/akut sjukdom som kolik osv. Dessa har jag i A2 liv i lägre värden (50 000) för att åtminstone få "något" om dom dör.

Jag fullförsäkrar fölen direkt och hoppas dom säljs fort :angel:

När jag har en tävlingshäst försöker jag ha full vet vård och åtminstone en del av livvärdet i A1 och resten i A2.

Hundar och katter samlade i flockförsäkring.
 
Sv: Försäkrad eller oförsäkrad....

Jag har ju ponny! ;)
Självrisk 2800 kr och 20 % rörlighet.

Sen så betalar jag runt tusenlappen per år för 30 000 kr i hälta och rörelse.
Men sen så blir det ganska mycket mer pengar per år då hon är försäkrad högt i liv (A1),
funderar dock på att ta bort en del av den försäkringen efter att hon fölat och bara behålla A2 värdet.

Har även försäkrat fostret och den gäller tills fölet är 30 dagar, fullförsäkrar såklart fölet med en ny försäkring
när det är fött och behöver ny försäkring.
 
Senast ändrad:
Sv: Försäkrad eller oförsäkrad....

Min ponny är försäkrad upp över öronen med 120 000 kr i veterinärvård med tillägg på 30 000 i hälta och rörelse.
Precis som Alexandra_W skriver så kan småsaker hopas och kan därmed bli mycket dyrt i slutändan.

Jag betalar futtiga 2109 kronor om året i årspremie på 120 000 kr i veterinärvård. Det är helt klart värt det hundra gånger om. :bow:

Jag betalar som jmf ca 4000 kr för 20 000 kr i liv, 100 000 kr i veterinärvård. Men fast självrisk 1900 kr + 0% :love: och 150 dagars självriskperiod.

På minussidan glöm sånt som betald resa (kan bli SVINDYRT härute, DV på jour kan kosta 3000 kr i bara resa) och medicin på recept betalt..

Så, hjälper inte alltid ha ponny - beror ju på bolag etc med ;P
 
Sv: Försäkrad eller oförsäkrad....

Men då kostar säkert försäkringen mer då du har bättre förmåner? 0 % är ju underbart.
Min livförsäkring (A1+A2)på min går på runt 9 000 kr per år. Därav funderingen att plocka bort den. :cool:
 
Sv: Försäkrad eller oförsäkrad....

Fast jag har eg inga andra förmåner än det ;) Är Sveland, och de har 'torftigast' skydd av alla. De har ALDRIG haft ersättning för resor, utlämnad medicin/medcin på recept eller avlivning t ex. Men de är ett av få (har IF kvar eller har de tagit bort?) bolag som har kvar fast självrisk. De är oftast seeena med 'förbättringar' - men so far har de aldrig FÖRSÄMRAT ett villkor eller 'dragit tillbaka' något. Vilket många av de stora gjort.

Men för två år sen kostade fullblodet lika mkt, 15 000 kr i liv, 100 000 i vetvård, 2500 kr fast självrisk OCH ersättning för resor (3 K/år), ersättning för utlämnad medicin/medicin på recept (3 K/år) samt ersättning för avlivning (3 K), ersättning för rehabilitering osv. I IF. Så, priset speglar inte alltid vad man 'får för pengarna'.

Men jag faller ju hellre död ner än byter bolag på en redan införsäkrad häst, och Lillen har stått i Sveland sen han föddes och stod där vid köp som åring. Och jag har behållit samma bolag - vilket ju var mycket tacksamt kring hans lösa benbit t ex. Inget snack om saken att de skulle ersätta operationen osv, behövde ju inte ens diskutera exakt när den uppkommit (någon gång mellan liten och 1½ år) och om det var före eller efter försäkringens tecknande =)
 
Sv: Försäkrad eller oförsäkrad....

Fast har man en häst som går och sparkar sig själv hela tiden som min egen, så vore det guld värt med fast självrisk. ;)
Men jag är mycket nöjd med Agria som jag försäkrat i, de har ersatt allt oavsett vad för underlig skada som skrället har haft.

Hennes unge får också vara (och är som foster) försäkrad i agria.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
6 667
Övr. Katt Har ni era katter försäkrade eller inte? Ni som inte har försäkrade katter har dom alltid varit oförsäkrade eller har ni tagit bort...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 767
Senast: Dentaku
·
M
Ekonomi & Juridik Har en del tankar om detta med att ha sin häst försäkrad....är det värt alla pengar( i en del fall antagligen ja?) Min erfarenhet...
2
Svar
39
· Visningar
2 769
J
Ekonomi & Juridik Sålde min kära val för någon vecka sedan. En 9 årig allround val som tävlat lägre klasser i hopp. Han såldes till en finsk tjej...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 796
Senast: jorgensvensson66
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Bra hörlurar
  • Burkfisk

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp