Försäkrat eller inte??

M

majeld

Har en del tankar om detta med att ha sin häst försäkrad....är det värt alla pengar( i en del fall antagligen ja?)
Min erfarenhet säger mig att jag betalat in alldeles för mycket pengar under alla mina hästår så det räcker och blir över,men törs man ha oförsäkrat??
En del sätter in pengar på ett speciellt konto att ha ifall något *händer*.
Sen beror väl mycket på *hur dyr* häst man har...eller?

De gånger jag varit på klinik/tagit ut veterinär så har ju inte direkt försäkringen hjälpt till ekonomiskt dirkekt,,,,
Hade en *Headshaker*....det var ju inget som försäkringen tog på sig för det (2004) räknades som en *sinnessjukdom*:confused: så där kostade det en hel del med alla veteriärbesök, på olika kliniker...som ändå slutade med att vi fick ta bort henne UTAN att få några försäkringspengar.

Idag har jag en pensionär hemma (ponny) oförsäkrad, står nu i begrepp att köpa häst, ska jag ha den försäkrad tro??

Berätta gärna hur ni tänker, jag behöver få andras tankar och idéer ifråga om det här.
mvh Majeld
 
Sv: Försäkrat eller inte??

Jag brukar ha försäkrad första året efter jag köpt hästen i samma bolag som tidigare ägare, inte ändra någonting utan inköpspriset möjligen.

Sen efter ett år när jag ganska säkert att hästen är frisk har jag veterinärvård A1 och ren dödsfall. Då får man pengar vid sjukdom A1 och om hästen dör pga olycka typ, blir på körd eller bryter benet. Däremot får man ingenting för långdragna sjukdomar som kotledsinflammation etc där hästen efter månader av behandling blir utdömd.
 
Sv: Försäkrat eller inte??

Ponnyn var för gammal för att försäkra när vi köpte den, så han står utan försäkring. Fullblodet är utförsäkrad (liv) p g a ålder, och samma sak med halvblodet. Dock har de två sistnämnda veterinärvård (lågt ersättningstak).

Detta är inga hästar som ska genomgå buköppningar eller avancerade operationer, därav det "dåliga" försäkringsskyddet. Dessutom är de för gamla för ändringar i försäkringen.

En dyrare häst hade jag nog hållt försäkrad första året (A1) och därefter katastrofförsäkring. Tror jag.

Hundarna är bägge helt oförsäkrade.

Kan tillägga att trots många turer till klinik för röntgen, akutdropp, svåra hältor etc så har vi endast en gång kommit upp i ersättningsbar kostnad, då fick jag tillbaka 325 kr. Jippy.
 
Sv: Försäkrat eller inte??

Min 13 åriga vbl herre är försäkrad med A1 Liv, A1 vet och A19 rehab.

Har inte tänkt tanken på att ha honom oförsäkrad. Haft dessa försäkringar sen jag köpte honom. Även fast jag känt att jag bara betalar in pengar. Men nu i sommar kom försäkringen till användning.
Jag är glad att jag hade försäkring. När det väl händer något så drar tusenlapparna iväg så fort att man inte hinner se dom.
 
Sv: Försäkrat eller inte??

Själv är jag tacksam för att jag har mina hästar försäkrade. De senaste åren har jag fått hjälp med bland annat (olika hästar):

*Akut kolik och en helg på Strömsholm (över 15.000kr)
*Upprepade rötgnen, undersökningar och specialverkningar och till sist triangelmärkning och pengar tillbaka på livvärde (sammanlagt över 20.000kr)


I år kom en fölunge ut med helt felaktig benställning som fortfarande behandlas. Idag uppe i flera tiotals tusen kronor och eventuellt väntar en operation på det. Eftersom han föddes med problemet täckte försäkringen bara 30dagar så från och med nu är det vackert att betala själv. Önskar verkligen att försäkringen hade funnits kvar om det blir operation!

Jag skulle aldrig drömma om att ta bort försäkringen på mina hästar. Dels för att jag vet av erfarenhet att priset lätt rasar iväg när det handlar om hästveterinärer och dels för att inköpspriset är så högt att jag vill kunna få ut något om det värsta inträffar. Min försäkring täcker mycket och jag är väldigt nöjd med hur de har hanterat mina ärenden hittills.

Mina hundar är däremot ofärsäkdare. Dels därför att jag ej bryr mig om att få ut ett livvärde på dem och dels för att villkoren för min ras är urdåliga. För dem sparar jag undan pengar och kan lägga ut när det behövs.
 
Sv: Försäkrat eller inte??

Väldigt intressant att läsa om hur ni tänker, det där med att ha försäkrat första året låter ju lockande, Hästen jag ska köpa är ju inte speciellt dyr (35000) och jag har en trygghet i att en nära släktning jobbar som vet.assistent, och kan komma med råd vid behov, även om han naturligtvis inte är nån veterinär.
Väntar på mer tankar från fler av er.
majeld
 
Sv: Försäkrat eller inte??

När man flyttar hästen och introducerar den in ny miljö med nya kompisar ökar ju risken att något inträffar. En spark, ett bett, ett race i hagen. Det är lätt hänt, och då kan man ju kanske känna lite trygghet i att ha försäkring första tiden.

Det absolut viktigaste tycker jag är att hitta en bra veternär (klinik) som man kan föra en dialog med.
 
Sv: Försäkrat eller inte??

Just nu är jag väldigt glad att jag har försäkring på min nya häst (en månad har jag haft honom nu) han fick akut åka in och operera hovsprickor än så länge har kalaset gått på 35 000 och det är inte slut än. Alltså en sån liten grej som en hovspricka kan det bli inflammation i. Man vill absolut inte behöva ta bort en häst för en sån grej eftersom han kommer vara fullt frisk så fort hoven har läkt ut. Han är A2 försäkrad i liv och A1 vet upp till 50 000 men jag funderar på att höja veterinär delen. Jag är glad att jag tog över hans befintliga försäkring annars hade jag fått betala allt själv.

Har även haft en häst som bröt benet och jag fick ut livdelen. En 2-åring som blev förlamad från en nackkota (kallas ngt som jag inte kommer ihåg nu) fick tas bort efter ca en vecka på klinik = väldigt dyrt. Jag fick ut ersättningen och livdelen.
En häst som fick spatt och sen en hovbensfraktur gick ganska många pengar där också.
Summa sumarum det dröjer nog länge innan jag funderar på att ta bort veterinär delen på mina försäkringar. Jag kan förstå om man väljer att inte ha dom A1 försäkrade i liv men A2 kostar inte så mkt. Sen beror det ju självklart vad man har för ekonomiska tillgängar kan man punga ut 20-30´är det ju inga problem men för mig är det inget allternativ, en olycka händer så lätt.
 
Sv: Försäkrat eller inte??

Mina tankar går så här nu: överta befintlig försäkring, ett år kanske mer för att sen gå över till något *billigare*, förstår att jag måste läsa på lite om försäkringarna för att fatta vad jag sedan ska gå över till.
Hör ju att det är flera här som verkligen har haft nytta av sina försäkringar!
funderar vidare samt ska plugga på lite om vad de olika försäkringarna står för.
tack för svar!
majeld
 
Sv: Försäkrat eller inte??

Jag har tänkt på det med, hade jag haft ekonomi och haft en buffert, så hade jag inte haft försäkringar, men nu har man ju inte det och olyckan är lätt framme då jag har mina hästar, hundar och katt försäkrade.
Men en annan fråga hur är ni försäkrade?, olyckan kan va lätt framme där med!! ramla av min häst för ca 2 veckorsen och bröt högerhandled, nu hade jag en olycksförsäkring (som jag inte visste om)genom facket som jag är med, men de är ett tillägg man få göra, (som hade gjort automatiskt, och tur det)och jag är glad att jag hade den för nu täcker de en del kostnader..
 
Sv: Försäkrat eller inte??

Jag har fem hästar och har konstaterat att det blir sjukt mycket pengar i försäkringspremier om jag ska ha alla fullförsäkrade. Har därför valt att bara ha Aktiv Veterinärvård - upp till 60000 kr. Har då en årspremie på ca 500-600 kr per häst.

Ingen livförsäkring men ändå hyfsat skyddad om någon blir skadad. Skulle jag behöva ta bort en häst blir det ändå billigare att ta ett lån för att köpa ny än att betala livförsäkring på allihop...
 
Sv: Försäkrat eller inte??

Jag har mina hästar veterinärvårdsförsäkrade och jag har verkligen haft nytta av dem! Däremot skippar jag livförsäkring efter att jag ägt dem något år. Jag är ändå inte intresserad av att få ut några försäkringspengar för att mina hästar inte går att använda till ridning.
 
Sv: Försäkrat eller inte??

*kl

Du har redan fått en massa svar, och eftersom jag själv inte äger en häst tänkte jag inte säga så mkt om det. Men jag tänker lite som så att försäkring eller ej beror mkt på vad man har för buffert.

Har man en buffert där man vet att man kan lägga ut si och så mkt ur egen ficka så kanske en heltäckande försäkring inte är lika viktig som om man har 0 kr att lägga ut ur egen ficka. Om man räknar på vad man betalar i premie varje år, som eg är pengar som man kastat bort så länge man inte utnyttjar försäkringen, så ser man ju att det med åren blir en hel del som man lika gärna kunnat sätta in på ett eget sparkonto/buffert.
Å andra sidan kan det vara bra att ha något i ryggen om olyckan är framme innan man hunnit spara ihop, så det är bara en lösning man kan tänka på om man har en redan existerande buffert, tycker jag.
 
Sv: Försäkrat eller inte??

Ja du har rätt i det du säger, som det känns nu så kommer jag ha hästen fullförsäkrad ca 1 år och sen lutar det åt *aktiv veterinärvård* då man inte betalar så mycket per år.
Själv är man ju *medelålders* (eller är man det när man snart är 42...:angel:) och buffert finns med *tidens rätt*. Skulle något oförutsätt hända så löser det sig ekonomiskt endå, det känns ju skönt att slippa betala dessa pengar varje månad i *onödan* ifall nu inget skulle hända, så som jag gjort i många år innan med mina egna och dotterns ponnyer:) Samtidigt som jag förstår dom som inte *vågar* vara utan.
Tack för alla svar.
mvh Majeld
 
Sv: Försäkrat eller inte??

Skulle aldrig drömma om att inte ha veterinärvård på hästarna. Har fått ut mycket pengar på mina försäkringar, senskador, inhalationsbehanddling med cortizon på dräktigt sto, knäledsinflammation, fång, 2 avlivningar där jag ändå varit tacksam att jag haft ett lägre livvärde som täckt omkostnaderna åtminstone. Nä, jag håller med dem som säger att om man inte när som kan slänga fram 30-40 för en akut operation så känns det tryggt med en försäkring. Hunden är enbart veterinärvårdsförsäkrad, men jag kan säga att jag var glad när de tog op av hennes bog innan hon fyllt ett. Op gick på
25 000 så vi hade förmodligen tagit bort henne annars. Nu är hon 2,5 och är en frisk och glad hund.
Om man vill ha livvärde är ju en annan sak. Jag har valt att ha en häst försäkrad i sitt rätta värde, skulle den behöva avlivas kan jag köpa en "likvärdig" och skulle någon av de andra göra det så har jag ju en häst kvar i af. Dvs skulle något hända båda så kan jag köpa en.
Är sååå nöjd med mitt försäkringsbolag, alltid snabba raka besked och alltid hjälpsamma.
Men som sagt kan man akut ta ansvar för höga kostnader så kan man ju vara utan försäkring, kan man inte det tycker jag inte man tar riktigt ansvar för hästen. Du kan ju då hamna i den sitsen att hästen måste avlivas för något icke livshotande för att du inte har råd med op/behandling.
Gamla hästar kan ju vara skillnad, man kanske inte vill utsätta dem för större ingrepp om de blir sjuka och då kanske det inte blir lönt att betala in de pengarna.
Don efter person alltså, eller efter rikedom åtminstone!
 
Sv: Försäkrat eller inte??

Jag tycker att man som hästägare ska ha tillräckligt för en nödavlivning. Väljer man att inte behandla en häst, kan man alltid ta bort den. Då lider den inte.

Jag tycker inte man har någon skyldighet att behandla en häst, jag tycker man har en skyldighet att se till att den inte lider. Om man sedan väljer att med egna eller försäkringsbolagets pengar behandla eller ta bort hästen är för mig av mindre betydelse.

Man behöver inte vara rik för att ha häst, men man behöver fundera över hur man gör i oförutsedda situationer.
 
Sv: Försäkrat eller inte??

kl och kanske delvis trådkapning också jag vet inte

jag har funderat på hur det fungerar om en oförsäkrad häst orsakar en olycka, ex kommer lös och springer ut i vägen, sparkar någon annans häst eller liknande

är det något som försäkringar täcker?
 
Sv: Försäkrat eller inte??

Nej, det finns ingen ansvarsförsäkring för hästar.

Om din häst sparkar en annan häst går det ju inte på din försäkring, det går på den sparkade hästens försäkring.
 
Sv: Försäkrat eller inte??

Jag tycker att man som hästägare ska ha tillräckligt för en nödavlivning. Väljer man att inte behandla en häst, kan man alltid ta bort den. Då lider den inte.

Jag tycker inte man har någon skyldighet att behandla en häst, jag tycker man har en skyldighet att se till att den inte lider. Om man sedan väljer att med egna eller försäkringsbolagets pengar behandla eller ta bort hästen är för mig av mindre betydelse.

Man behöver inte vara rik för att ha häst, men man behöver fundera över hur man gör i oförutsedda situationer.

Håller med dig om att det viktigaste är att hästen inte lider, fast jag tycker inte riktigt att vi ska "laborera" med livet på våra djur på det sättet att vi är medvetna om att om det krävs ett ingrepp på 15-20 000 så tar vi bort hästen istället för att ha den veterinärvårdsförsäkrad, åtminstone inte på en i övrvrigt frisk häst med många år att leva. Om man är en ansvarsfull hästägare anser jag att man ser till att man kan behandla skador och sjukdomar inom rimliga gränser, med egna pengar eller med dessa "via" försäkringsbolaget. Men det är min uppfattning.
 
Sv: Försäkrat eller inte??

Låter klokt utifrån dina förutsättningar! Lycka Till med den nya hästen!
:)
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Ja precis lite råd behövs.. Men vi tar historien från början Vi tog en äldre häst på foder och har haft hästen i dryga 4 år, allt har...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
9 825
Skola & Jobb Fick för tre veckor sen en ny kollega och tillika chef på mitt jobb. Vi är således nu fyra som jobbar i butiken istället för tidigare...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 400
Senast: Raderad medlem 68338
·
Äldre I januari är det dags att formellt flytta in till killen (egentligen har jag mer eller mindre "bott" där sedan en tid tillbaka och...
12 13 14
Svar
264
· Visningar
37 807
Senast: Nethril
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
1 860
Senast: NotlikeI
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp