Försäkrat eller inte??

Sv: Försäkrat eller inte??

Om man har så god ekonomi att valet ALDRIG skulle stå mellan att behandla när god prognos finns och att avliva - MÖJLIGTVIS då skulle jag våga vara oförsäkrad. Att bli tvungen att ta bort en skadad/sjuk häst för att jag ej kan betala vet.vården skulle jag inte ha samvete till. Däremot kan jag "chansa" på livförsäkringen, en "A2:a" till ett hyfsat belopp kostar inte många kronor/år. Fast självrisk på vet.vårdsförsäkringen är också självklart för mig - då vet jag vad det kostar om olyckan är framme. Mig veterligt bara IF som har det idag. Eftersom jag även är uppfödare så värdesätter jag den foster/föl förs som ligger inbakad i stoets förs. Skulle jag ha den maximala oturen att förlora både sto och föl vid förlossningen (som väl ej vanligt-men det händer) ersätter stoets A2:a både sto och föl.
 
Sv: Försäkrat eller inte??

Jag har tänkt mkt på detta med försäkring, och jag tycker det är bra att tänka på det i förebyggande syfte så att säga. Så jag vet hur jag ska ställa mig till det den dagen jag köper häst.

Jag har alltid resonerat som så att man vill ha en hög veterinärvårdsförsäkring. Men jag har börjat vackla lite i den frågan därför att:
*Har man en buffert kan man sänka lite redan där (så länge inget händer har man inget förlorat och händer något kan man betala en del själv om det överskrider beloppet, men man kastar inte bort en massa pengar i premieavgifter).
*Sedan är det också frågan vart man bor (bor man i norrbotten, dit tanken är att jag ska flytta, riskerar man inte att få en svindyr räkning från Ultuna om att hästen varit inneliggande i en vecka eller två - så sjuka hästar transporterar jag inte 90 mil).
*Hur invecklade ingrepp och behandlingar vill jag utsätta min häst för, även om jag bor granne med ett hästsjukhus med alla de resurserna? Det är främst här jag börjat tänka till. Jag tror inte att jag vill utsätta en häst för tex buköppning, operation av svåra frakurer och liknande. Det är ingen garanti att hästen klarar sig ändå, det finns ganska stor risk att det bara blir ett förlängt lidande så jag tror att jag då skulle väjla att avliva.

Vad gäller livbelopp och användbarhetsförsäkring så tycker jag att det är upp till var och en hur mkt pengar man är beredd att gå miste om vid ett dödsfall/t-märkning. Jag skulle i dagsläget inte välja att försäkra hästen för hela köpesumman. Dels för att jag inte köper en jättedyr häst vilket som, och dels för att jag tycker det går bort alldeles för mkt pengar i premier. Skulle min häst dö innan jag haft glädje av den så att säga (dvs att man inte haft den så länge att man tycker de pengarna tagit ut sig i kvalitetstiden) vet jag att pengar till köp av ny häst löser sig på ett eller annat sätt via lån inom familj eller liknande.
 
Sv: Försäkrat eller inte??

*kl*

Jag har min försäkrad i endast en utökad vetvård för 120.000:-. Inget livbelopp alls eftersom det håller premien nere. Min häst betyder så kolosalt mycket för mig och om hon bryter ett ben el behöver buköppnas vill jag inte stå där utan försäkring.

Lite ot men, jag har nyss skaffat hund och uppfödarens försäkringsombud ringde upp mig så att försäkring skulle tecknas. Jag ville ha hunden i samma alternativ som hästen, hög vetvård och inget livbelopp och mellanhögsjälvrisk. Ombudet blev nära förbannad på mig för att jag varken ville ha livbelopp el den låga självrisken... Nu är man tack och lov inne i försäkringdjungeln när man har haft häst i så många år, men jag kan tänka mig att de som inte varit de får väääldigt höga premier..
 
Sv: Försäkrat eller inte??

Jag hade frågat om ombudet själv hade så taskig ekonomi att han inte rent ekonomiskt hade råd med en ny hund om den skulle dö, eller om han bara blir provocerad av att jag inte vill bidra till hans säljprovision som kommer av att kränga onödiga försäkringar till mindre vetande:angel:;) Men det är ju jag det. Jag har bara min hund försäkrad i livbelopp för att hon är meriterad och stigit i värde 3x inköpspris. Annars hade jag inte brytt mig om de futtiga lappar jag fått vid hennes bortgång, om det bara handlat om inköpspriset.

Jag känner att jag kan ha kvar försäkringen för jag har inte så mkt utgifter i övrigt.
Pengarna skulle visserligen inte göra sorgen mindre om hon dör, men skulle hon avlida har jag iaf en bonus till att bättra på min buffert inför framtiden. Köper en ny hund för det beloppet gör jag inte. Jag skulle få en väldigt fin sadel för det därmeot, den dagen jag köper häst (är jag morbid nu? :crazy:)
 
Senast ändrad:
Sv: Försäkrat eller inte??

Har mer och mer börjat att gå ifrån försäkringar, det blir så sjukt mkt pengar, speciellt om man som jag har mer än en häst. Har endast vetrinärvård på alla mina hästar inklusive shettisarna. Kanske har jag haft tur men jag har inte på många år behövt få ut på en livförsäkring. Med tanke på vad premierna skulle bli om jag hade samtliga djur livförsäkrade så skulle jag kunna köpa mig en ny häst vartannat år :grin:

Har tom börjat att fundera på att droppa vet. förs. Då även dom premierna uppgår till en betydande summa per år. Men det är klart då spelar man högt, för får du ett par rejäla händelser på samma år så går man ju fett back...

Gör man som jag så får man se sig lite som "sitt eget försäkringsbolag" dvs man tar hela risken själv men har också möjligheten att kamma hem vinsten :grin:
 
Sv: Försäkrat eller inte??

tänkte tjuva tråden lite och fråga vad det e för skillnad på dom olika försäkringarna? jag ska nu för första gången köpa häst. det e då bra att man vet skillnade innnan man ska försäkra den så man kan tänka över allt en och två ggr.:confused:
 
Sv: Försäkrat eller inte??

Jag skulle absolut aldrig ha min/a häst/ar oförsäkrade, det kan bli på tok för dyrt om något skulle hända. En stallkamrat fick i juli hosta upp nästan 30.000 för en buköppning - trots försäkring. För 30´kan man ha en normalhäst väl försäkrad i en hel del år.

Antingen får man ha försäkring, rejält med cash eller samvete att ta bort sin häst för att man inte har råd att rädda den, alla gör ju det som är bäst för dom själva, men mitt val är enkelt.
 
Sv: Försäkrat eller inte??

Jag skulle absolut aldrig ha min/a häst/ar oförsäkrade, det kan bli på tok för dyrt om något skulle hända. En stallkamrat fick i juli hosta upp nästan 30.000 för en buköppning - trots försäkring. För 30´kan man ha en normalhäst väl försäkrad i en hel del år.

Antingen får man ha försäkring, rejält med cash eller samvete att ta bort sin häst för att man inte har råd att rädda den, alla gör ju det som är bäst för dom själva, men mitt val är enkelt.

Jag kan ju citera vad mitt föredetta försäkringsombud sa när jag funderade på att ta dubbelvetrinärvård: " Vi bor så långt ifrån närmsta klinik att om vi får en häst som behöver buköppnas så hinner vi aldrig fram iaf." :grin:
 
Sv: Försäkrat eller inte??

Jag sparar motsvarande månatlig fullförsäkringspremie för mina hästar på ett särskilt konto. Förut hade jag två hästar, nu bara en. Men jag har aldrig behövt ta av dessa pengar till hästen jag inte längre har kvar då jag varit lite snål med att använda mig av sparpengarna så har jag kunnat betala vet så har jag gjort det med andra pengar, t.ex. foderstrupsförstoppning à 3500 kronor.

Under de två år jag hade första hästen har jag idag sparat 24 * 1200 = 28800
Den andra hästen som jag haft i 1,5 år har jag sparat ihop 18 * 1200 = 21600
Totalt har jag alltså under denna tid sparat ihop ca 50000 på sparkontot som är ett kombinerat fondkonto och som har lägsta möjliga risk och där jag kan plocka ut pengarna och ha dem i handen senast dagen efter om det skulle behövas.
50 000 hade jag i annat fall skänkt till försäkringsbolaget för att kunna ha mina hästar fullt A1 försäkrade under den tiden jag har ägt dem och ändå inte få full ersättning om något händer då man måste stå för 20% plus självrisk i vilket fall.
Jag blev själv förvånad över hur mycket pengar det faktiskt handlade om och jag kan ju säga att jag även får lite "räntepengar" då fonden är en s.k. räntefond vilket ger kanske 2-5 % avkastning per år. Vilket föräkringsbolag kan mäta sig med det?? Inget skulle jag säga och i dagens läge skulle jag till och med kunna klara av att betala en bukoperation om det skulle behövas utan problem.
 
Sv: Försäkrat eller inte??

Jag har alltid vet försäkring men inget annat helt onödigt då man ändå inte kan få ut något om inte hästen avlivas. Hundar har jag haft någon form av "ansvarsförsäkrning" då jag inte har snälla små hundar utan schäfer och vill vara på den säkra sidan. Just nu letar jag efter en ny jycke och kommer att ha den försäkrad på samma sätt. :)
 
Sv: Försäkrat eller inte??

Jag har alltid vet försäkring men inget annat helt onödigt då man ändå inte kan få ut något om inte hästen avlivas. Hundar har jag haft någon form av "ansvarsförsäkrning" då jag inte har snälla små hundar utan schäfer och vill vara på den säkra sidan. Just nu letar jag efter en ny jycke och kommer att ha den försäkrad på samma sätt. :)

om jag har tolkat det rätt så har du en försäkring för skador din hun utgör på tredje person?

isf kolla med din hemförsäkring då vissa har det inbakat i den. min tar alla skador min hund(dobbe) gör då det blir billigare för dom om det skulle bli tex inbrott:angel: onödigt att betala 2 ggr för samma ska tycker jag:angel:
 
Sv: Försäkrat eller inte??

Under de två år jag hade första hästen har jag idag sparat 24 * 1200 = 28800
Den andra hästen som jag haft i 1,5 år har jag sparat ihop 18 * 1200 = 21600
Totalt har jag alltså under denna tid sparat ihop ca 50000 på sparkontot som är ett kombinerat fondkonto och som har lägsta möjliga risk och där jag kan plocka ut pengarna och ha dem i handen senast dagen efter om det skulle behövas.

Har precis som du räknat ut vilka enorma pengar det faktiskt handlar om som man som hästägare lägger till försäkringsbolagen. Jag kan som tidigare nämts köpa mig en ny häst alternativt klara en bukoperation vartannat/ vart tredje år, något som rent statistiskt är mkt osannolikt :grin:
 
Sv: Försäkrat eller inte??

jag har valt att inte ha mina försäkrade. tröttnade på att betala 12000 i året för andras trasiga hästar och lättvindiga utdömningar.^^
bättre att betala dom till sig själv eller ev låna pengar om det nån gång skulle behövas och betala det i eftertid.
 
Sv: Försäkrat eller inte??

för den som inte nyttjar försäkringen är det ju väääldigt mycket pengar, men de som faktiskt nyttjar den spar ju pengar på det.. sedan kan man ju diskutera huruvida man väljer att betala eller inte...

kan man inte stoppa undan pengar och spara så finns det väl inget alternativ till att ha försäkring, däremot kan man hålla i pengarna och har en hyggligt frisk och okomplicerad häst i övrigt exteriört så blir det billigare i längden att betala för de vet. besök som behövs.. vilket torde bli 0 om inget oförutsätt händer.
 
Sv: Försäkrat eller inte??

Ja nu har jag ju mer än en häst och därför höga premier och spridda risker :grin:

Med bara en häst och lite otur kan man ju gå på en rejäl smäll. Själv har jag ju haft egna hästar i runt 30 år och bra vid ett tillfälle fått göra ett riktigt avancerat och dyrt ingrepp. Utöver det så har jag haft två halvavancerade ingrepp med uppstallning på klinik som följd. En enda gång har jag fått en häst inlöst till livbelopp (och efter att diverse avgifter dragits av på det så var det nästan ingenting kvar :grin:)

Detta på ett hästantal som ständigt varierat mellan ca 2-8.....jag vågar inte ens tänka på hur många tusen jag betalat in till försäkringsbolagen på alla dessa år :crazy:
 
Sv: Försäkrat eller inte??

visst är det sjukt, det känns ju som att man GER bort pengarna... :crazy:

det råder lite av en försäkringshysteri i sverige tycker jag, själv är jag norsk och där är det inte alls lika vanligt att man försäkrar vanliga hobbyhästar. veterinärkostnaderna är även mkt lägre - för en sån enkel sak som vaccinering betalar jag dubbelt så mkt här jmf med vad jag betalde i norge! tror försäkrandet trissar upp priserna.
 
Sv: Försäkrat eller inte??

Precis som du säger så är det nog så att vårat försäkringskydd här i landet drar upp priserna, jag tycker det är väldigt bra att det blir lite diskussion kring ämnet eftersom många bara betalar vidare pga att dom tror att dom är mindre goda hästägare om dom inte försäkrar. Läs flera tidigare inlägg som tex "jag är så rädd om min häst", "min häst betyder så mkt " osv. Jag är också superrädd om mina hästar, och skulle hjälpa dom in i det sista om så vore. Att jag inte har försäkring betyder inte att om ngt händer så skiter jag i dom. Men för mig så blir det en klar vinst att göra så här. Antingen så kan man ju spara "premien" på konto och ta av eller så får man göra som du sa: ringa banken om olyckan skulle mot förmodan vara framme. I långa loppet så tror jag att dom flesta tjänar på detta, iaf. om man har normal sunda hästar och vettig hästhållning :angel:
 
Sv: Försäkrat eller inte??

Nu betalar man dessutom kontant på Ultuna när man åker hem. :(Annars får man inte hämta ut hästen. De skickar inte längre någon räkning, utan det är kontantkort som gäller. Även på Smådjur och Strömsholm.
 
Sv: Försäkrat eller inte??

Nu betalar man dessutom kontant på Ultuna när man åker hem. :(Annars får man inte hämta ut hästen. De skickar inte längre någon räkning, utan det är kontantkort som gäller. Även på Smådjur och Strömsholm.

Saksamma om det är räkning eller "betala nu". Nota även kallad. Jag riskerar inte att stå med en häst på Ultuna eller Strömsholm om jag bor 100 mil därifrån. Jag kör ingen svårt sjuk häst så långt. Den är helt enkelt död när den kommer fram. Så varför ska jag gardera mig för stora ingrepp tex buköppning, när en sådan inte kan utföras på sådant avstånd att häst kan transporteras?
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Ja precis lite råd behövs.. Men vi tar historien från början Vi tog en äldre häst på foder och har haft hästen i dryga 4 år, allt har...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
9 825
Skola & Jobb Fick för tre veckor sen en ny kollega och tillika chef på mitt jobb. Vi är således nu fyra som jobbar i butiken istället för tidigare...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 400
Senast: Raderad medlem 68338
·
Äldre I januari är det dags att formellt flytta in till killen (egentligen har jag mer eller mindre "bott" där sedan en tid tillbaka och...
12 13 14
Svar
264
· Visningar
37 807
Senast: Nethril
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
1 860
Senast: NotlikeI
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp