Försäkring är det ens lönt?

Jag har haft oförsäkrade hästar i många år. Jag bor så avsides att buköppning på julafton aldrig kommer att komma på fråga så jag började med att minska på veterinärvårdsförsäkringen (livförsäkring har jag inte haft). Sedan kom det nya hästar som aldrig försäkrades alls. Nu har jag en försäkrad men det hänger mest kvar från föltiden när jag ville försäkra för att det inte skulle uppstå några tveksamheter om uppfödaren ansåg att veterinärvård behövdes (jag köpte alltså hästen långt innan avvänjning). Då tog jag även en livförsäkring för säkerhets skull, nu ska jag bara komma mig för att ta bort den.

Det jag tycker kan vara intressant är veterinärvårdsförsäkring som täcker mediciner på recept och liknande. Det finns en gräns för hur långt jag kör med en halt/sjuk häst för att komma till en klinik med kompetens för just det problemet.


Jag tror att fler behöver lära sig att träna sin häst på ett ändamålsenligt sätt, då behövs inte lika mycket utredningar på klinik.
 
Exemplet är en travare, där är det enormt svårt att få ut ett öre på nån försäkring om inte hästen dör hastigt och lustigt.
Det stod i villkoren för min att avlivning av djurskyddsskäl ingick och ersattes.
Jomentjena
Fick hem henne på tre ben från leasingatagaren och hon avlivades av djurskyddsskäl på mälarkliniken. Hon hade såna skador att det var tveksamt att hon ens skulle kunna gå i hage igen
Fick inte ett öre....
 
Jag skulle inte våga vara utan i alla fall veterinärvården. Livvärdet på mina är väldigt lågt. Jag skulle inte ens få ett föl för den summan om det föll ut. Men det gör inte så mycket.
Jag har likadant, livvärdet är en bra bit lägre än vad hästen kostade men trots en bra veterinärvårdsförsäkring så blir årspremien åtminstone lite mer överkomlig.
 
Jag tror att fler behöver lära sig att träna sin häst på ett ändamålsenligt sätt, då behövs inte lika mycket utredningar på klinik.

Fast två av mina egna hästar är 25 och 27 år och jag har aldrig behövt utreda dom på klinik beroende på träning. Men den ena fick en bakterie på levern eller nått när han var 9 år och stod på Helsingborg i över 1 månad. Sen fick han ögonproblem och stod på slöinge i en månad. Sen flera år senare fick han tillbaka det och stod där lika länge plus att han fick operera bort ögat. I höstas fick han kolik och stod på klinik i 3 dgr. Aldrig varit halt eller fått en ledinflammation i hela sitt liv.
 
Jag har heller aldrig haft en träningsrelaterad skada på någon av mina hästar trots att jag är en ytterst medioker ryttare. Sårskador, PPID, spondylos och SI-ledsartros d v s inte en enda sak som har med ridningen att göra.
Har heller aldrig haft några som helst problem med att får ersättning från f-bolagen.
 
Har aldrig haft någon dyr träningsrelaterad skada på hästen (som nu är gammal) men han har åkt på andra åkommor som krävt lång klinikvistelse, operationer etc. Ersattes hur smidigt och bra som helst av försäkringsbolaget. Väldigt glad att ha försäkringen i sådana lägen.
 
Har ju sett här att många är rädda för att köpa häst utan försäkring. Uppfödare är rädda för att sälja häst utan dolda fel försäkring och tror dessutom att om dom har en sådan är dom helt skyddade.

Därför ska jag berätta om ett just nu pågående fall med en häst som varit försäkrad sedan innan han var född och sedan varit det obrutet fram tills idag. Att han sedan inte är mer än två år gör ju att det är väldigt lätt att kolla upp det.
Hästen säljs av uppfödaren direkt och köparen har haft hästen hos sig ett halvt år innan köpet. Bägge vet hur hästen är och att den aldrig varit sjuk eller skadad. En månad efter att hästen bytt ägare börjar den haka upp i ena bakbenet. Inget direkt oroväckande för en unghäst som växer. Men ägaren tycker det verkar mer besvärligt än vad som borde vara normalt och tar hästen till klinik. Den undersöks efter alla konstens regler och till sist upptäcks en cysta i ena bakknäet. Den sitter så illa att den redan börjar påverka ledbrosket och hästen har artros. Eftersom det är en så ung häst konsulteras flera veterinärer men alla bedömer att det inte går att göra något åt. Man säger också att man inte vet varför det finns en cysta i leden och kan inte utesluta att den är medfödd. Det är en ung häst och veterinären vill inte döma ut den. Den kan som veterinären uttryckte den gå i hagen några år utan att få ont om man inte tränar den. Den är alltså inte utdömd av veterinären.

Till saken hör att detta var en blivande travhäst som inte var satt i träning ännu. Den har också sedan dag 1 en tävlingsförsäkring som ska betala ut hela livvärdet om hästen inte kommer att kunna bli tävlingshäst. När köpare tog över försäkringen så sa försäkringsbolaget att den var jättebra för den tog allt som gjorde att hästen inte blev utdömd men inte kunde bli tävlingshäst och det ingick dolda fel försäkring.

Både säljare och köpare ser ju detta som solklart att det ska betalas ut på försäkringen för hästen kommer ju aldrig att kunna tävla. MEN så var det ju givetvis inte! Nu kommer det en lista på vad försäkringen tar från försäkringsbolaget och cystor ingår inte. Då blir ju både säljare och köpare helt klara med att det måste ju gå på doldafelförsäkringen. För rent juridiskt enligt köplagen är detta ett dolt fel. Något som svårligen kan upptäckas om man inte specifikt letar efter det, står det i lagen. Cystor som inte börjat ge besvär syns ofta inte på röntgen utan man måste in i leden med artroskopi och eller ct för se dom. Det är ju definitivt inte någon man gör vid en vanlig besiktning.
Gäller doldafelförsäkringen?
Givetvis inte, den tar bara sådant som är medfött (vilket ingen kan säga något om när det gäller cystor eftersom ingen vet hur dom uppkommer ännu) och sådant som tas av liv- eller tävlingsförsäkringen d v s den är helt värdelös.

Så till alla uppfödare, köpare och säljare ha ingen övertro på att ni får någon hjälp av att hästen är försäkrad.
Dolda fel enligt köplagstiftningen vilket man kan tvingas att ta tillbaka en såld häst i och även betala för köparens utlägg är inte det samma som försäkringsbolagen kallar dolda fel. Att man försäkrar från dag 1 är inte samma sak som att man får ut någon ersättning om något händer. I det här fallet är ju hästen i praktiken värdelös för både säljare och köpare och ingen kan få ut någon ersättning. Skulle detta bli en tvist kommer säljaren/uppfödaren att få ta tillbaka hästen.

Man får verkligen fråga sig om det är lönt att ha hästar försäkrade för höga premier när man kan bli stående helt utan både häst och ersättning.
Precis samma sak hände mig när vi hittade en lös benbit i kotan på min 4-åring. Uppfödaren hade försäkrat med dolda fel hos Agria innan hästen föddes, men ICKE SA NICKE sa Agria, INGEN ersättning betalas ut...
 
Precis samma sak hände mig när vi hittade en lös benbit i kotan på min 4-åring. Uppfödaren hade försäkrat med dolda fel hos Agria innan hästen föddes, men ICKE SA NICKE sa Agria, INGEN ersättning betalas ut...

Fast det görs om hästen har symptom. Inga försäkringar betalar för ingrepp i förebyggande syfte.
 
Med obruten A1-försäkring och symptom från fragmentet? Det tror jag inte på.
Kan det inte här handla om en bedömningsfråga så att försäkringsbolagets veterinär inte tycker att det är visat att benbiten är orsaken till hältan men behandlande vet. (och djurägare) har en annan åsikt? Jag vet inte riktigt hur försäkringsbolagen arbetar när det gäller djurförsäkringar men på människosidan har det varit mycket diskussion kring hur försäkringskassans läkare underkänner behandlande läkares intyg.
 
Kan det inte här handla om en bedömningsfråga så att försäkringsbolagets veterinär inte tycker att det är visat att benbiten är orsaken till hältan men behandlande vet. (och djurägare) har en annan åsikt? Jag vet inte riktigt hur försäkringsbolagen arbetar när det gäller djurförsäkringar men på människosidan har det varit mycket diskussion kring hur försäkringskassans läkare underkänner behandlande läkares intyg.

Så kan det absolut vara.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Jag köpte min 11 åriga valack för drygt ett år sedan ! Nu ett år senare upptäcktes efter att jag tyckt han kännts knackig en lös...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 764
Senast: WBanna
·
Juridik & Ekonomi Jag råkade dränka min Macbook i dricka när den låg i väskan. Så nu håller jag på och kikar på vad dom behöver för uppgifter för...
Svar
3
· Visningar
536
Senast: Bison
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 852
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 150
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp