Försäkring äldre hund

Intressant med olycksfallsförsäkring! Måste absolut kolla upp det för det låter ju som ett mer rimligt alternativ om det går att ändra hos IF eller nyteckna hos annat bolag. Superbra att få reda på det för jag hade ingen aning om att det fanns.
 
Jag har ersättning på 40 0000 numera (efter alla sänkningar pga ålder). Så den räcker ju en bit men det är ju inga astronomiska summor som täcks in :)

Jag tog bort försäkringen på min gamla när jag kända att jag inte längre tänkte låta henne genomgå ingrepp, bli sövd eller inlagd. Upp till 10.000 skulle jag hellre ta på ett kreditkort. If hade ju utöver sänkta ersättningar i mitt fall fast självrisk på 2500 så det blev vansinnigt att ha försäkringen kvar. Hon blev utförsäkrad vid 10, avlivad vid 13,5. Jag bekostade en del medicin och undersökningar men kom aldrig över självrisk plus kostnad så det blev dyrare än att ha den kvar. Men jag var säker på att jag inte tänkte behandla något dyrare eller långvarigt.
 
Hundförsäkringen är det utan tvekan bästa investering jag gjort. Korsbandsoperation för snart 7 år sedan kostade runt 35.000 kr. Livmoderinflammation i våras kostade nästan 30.000 kr. 12-årig tik som för några år sedan visade sig ha en bukhinneinflammation (kostade en hel del), som behandlades och tiken blev snabbt helt bra och levde i ytterligare två år. Jag vill inte tvingas avliva en hund, ung eller gammal, för att jag inte har råd med rimlig behandling.
 
Jag kollade Rubens försäkring nu, han är också 10 år.
Kostar 2600:- per år efter min rabatt. 35 k veterinärvård, 1800 i självrisk + 25%
Blir inte så mycket per månad så tycker absolut det är värt att ha den kvar.
10k per år lät väldigt mycket.
 
Men behandlingen i sig kan ju fortfarande vara rimlig om än dyr. Även små ingrepp är dyrt idag, det är svårt att bortse från.
Ja absolut, det trodde jag framgick i svaret - alltså att rimlig behandling inte är något de allra flesta vill säga nej till pga ekonomi :)

Men att rimligt varierar och därmed även kostnaden för vård :)
 
Herregud vilka summor! Jag kanske inte borde jämföra pga annat land men betalar en bra bit under 3000 kr/år för min. Extra allt (sjukdom, ingrepp, ansvars, livs).

Senast vi åkte in och sydde några stygn blev det 800 kr inkl självrisk, mediciner samt återbesök.
Jag kollade upp försäkringen jag har nu.

Livförsäkring 10 300kr, ingen självrisk
Veterinärvård 17 500kr, självrisk 600 plus 25% (hit hör medicin, behandling, rehab)
Ansvarsförsäkring 880 000kr, självrisk 1500

Årspremie 2500kr
 
Jag kollade upp försäkringen jag har nu.

Livförsäkring 10 300kr, ingen självrisk
Veterinärvård 17 500kr, självrisk 600 plus 25% (hit hör medicin, behandling, rehab)
Ansvarsförsäkring 880 000kr, självrisk 1500

Årspremie 2500kr

Oj vad lite i veterinärvård? 2500 kr per år för så lite låter inte billigt. Med det kanske man kommer långt med där du bor? I Sverige täcker det inte ens ett enda dygn på IVA.
 
Oj vad lite i veterinärvård? 2500 kr per år för så lite låter inte billigt. Med det kanske man kommer långt med där du bor? I Sverige täcker det inte ens ett enda dygn på IVA.
Oj jag har opererat, röntgat, och plockat ut mediciner för dagligt bruk utan att ens komma i närheten av taket. Boxern gjorde otaliga ingrepp och behandlingar och undersökningar plus värkmedicin, "allergivaccinationer" och röntgen och fan och hans moster och jag gick rejält på plus om jag kollade vad försäkringen hade kostat mig.

Det måste helt enkelt vara billigare här. Den absolut vanligaste summan är just kring 1700 euro. Det räcker.
 
Oj jag har opererat, röntgat, och plockat ut mediciner för dagligt bruk utan att ens komma i närheten av taket. Boxern gjorde otaliga ingrepp och behandlingar och undersökningar plus värkmedicin, "allergivaccinationer" och röntgen och fan och hans moster och jag gick rejält på plus om jag kollade vad försäkringen hade kostat mig.

Det måste helt enkelt vara billigare här. Den absolut vanligaste summan är just kring 1700 euro. Det räcker.

Enorma skillnader. Här är den vanligaste försäkringen 50-60.000 kr i veterinärvård.
 
Men behandlingen i sig kan ju fortfarande vara rimlig om än dyr. Även små ingrepp är dyrt idag, det är svårt att bortse från.
... och vi ska komma ihåg att de stora kedjorna har 1) helt groteska priser mot privatpraktiserande 2) två olika prislistor för försäkrade resp. oförsäkrade djur.

Jag har t ex gjort ett akut ingrepp på en av tikarna då hon hade varfylld livmoder. Det gick fortfarande på mindre än vad självrisk och ett års premie hade gjort. Nu gick jag inte till kedjan, utan till vår privatpraktiserande veterinär. Hade jag gått till kedjan hade jag fått betala över 20 000 kr.
 
... och vi ska komma ihåg att de stora kedjorna har 1) helt groteska priser mot privatpraktiserande 2) två olika prislistor för försäkrade resp. oförsäkrade djur.

Jag har t ex gjort ett akut ingrepp på en av tikarna då hon hade varfylld livmoder. Det gick fortfarande på mindre än vad självrisk och ett års premie hade gjort. Nu gick jag inte till kedjan, utan till vår privatpraktiserande veterinär. Hade jag gått till kedjan hade jag fått betala över 20 000 kr.

2) är ren och skär osanning.
 
... och vi ska komma ihåg att de stora kedjorna har 1) helt groteska priser mot privatpraktiserande 2) två olika prislistor för försäkrade resp. oförsäkrade djur.

Jag har t ex gjort ett akut ingrepp på en av tikarna då hon hade varfylld livmoder. Det gick fortfarande på mindre än vad självrisk och ett års premie hade gjort. Nu gick jag inte till kedjan, utan till vår privatpraktiserande veterinär. Hade jag gått till kedjan hade jag fått betala över 20 000 kr.

Förstår för övrigt inte vad ovanstående har men TS fråga att göra. Var man väljer att gå med sitt djur, gammalt som ungt, är väl upp till var och en.
 
Förstår för övrigt inte vad ovanstående har men TS fråga att göra. Var man väljer att gå med sitt djur, gammalt som ungt, är väl upp till var och en.

Absolut, så länge man inte tänker gnälla om höjda premier och lägre ersättningstak. För dessa två parametrar har djurägarna själva skapat genom att välja omåttligt dyr vård med hänvisningen att det bara kostar självrisken.

Fö var det - som du ser - inte svar till ts utan på citerade inlägget.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Doris fick för någon månad sedan diagnosen elakartad tumör som antagligen kommer sprida sig. Eftersom hon är 13 år kände jag inte att...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 265
Senast: Lillefrun
·
Hundhälsa Snart är det äntligen dags att hämta hem en liten Sheltievalp. Efter att ha läst runt lite på forumet börjar jag mer och mer fundera på...
Svar
12
· Visningar
925
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 905
Senast: Snurrfian
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 646
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Hingstval 2024
  • Välja säkerhetsväst

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp