Försäkring äldre hund

... och vi ska komma ihåg att de stora kedjorna har 1) helt groteska priser mot privatpraktiserande 2) två olika prislistor för försäkrade resp. oförsäkrade djur.

Jag har t ex gjort ett akut ingrepp på en av tikarna då hon hade varfylld livmoder. Det gick fortfarande på mindre än vad självrisk och ett års premie hade gjort. Nu gick jag inte till kedjan, utan till vår privatpraktiserande veterinär. Hade jag gått till kedjan hade jag fått betala över 20 000 kr.

Jag förstår inte riktigt vad det är för svar. Det är väl upp till var och en var man vill behandla sitt djur? Är det akut så blir ju kanske inte valmöjligheterna särskilt stora. Ditt andra påstående har jag stött på hos privatpraktiserande, som kan vara "snälla" om man har oförsäkrat djur och prislappen blev dyr. Men det är verkligen inte någon generell sanning, så jag skulle nog backa upp det med en offentlig källa om jag vore du.
 
Absolut, så länge man inte tänker gnälla om höjda premier och lägre ersättningstak. För dessa två parametrar har djurägarna själva skapat genom att välja omåttligt dyr vård med hänvisningen att det bara kostar självrisken.

Fö var det - som du ser - inte svar till ts utan på citerade inlägget.

Men vem är det som har gnällt över det i tråden? :confused:
 
Inte för mig, som har testat.

Så du har alltså fått se prislistor?
Jag själv jobbar på ett av de större bolagen och vi har exakt samma priser för alla. Jag vet att samma även gäller det andra bolaget. Det finns inte två olika prislistor varken hos Anicura eller Evidensia. Så är det bara.
Däremot kan man efter diskussion med djurägaren ibland välja att göra annorlunda för att hålla nere priset om djurägaren inte har råd. Till exempel inte ta ett blodprov innan sövning med risk för att man kanske missar en oupptäckt underliggande sjukdom. Detta kan dock självklart även göras för ett försäkrat djur om djurägaren har ekonomiska begränsningar. Allt handlar ju om kommunikation med djurägaren.
 
Så du har alltså fått se prislistor?
Jag själv jobbar på ett av de större bolagen och vi har exakt samma priser för alla. Jag vet att samma även gäller det andra bolaget. Det finns inte två olika prislistor varken hos Anicura eller Evidensia. Så är det bara.
Däremot kan man efter diskussion med djurägaren ibland välja att göra annorlunda för att hålla nere priset om djurägaren inte har råd. Till exempel inte ta ett blodprov innan sövning med risk för att man kanske missar en oupptäckt underliggande sjukdom. Detta kan dock självklart även göras för ett försäkrat djur om djurägaren har ekonomiska begränsningar. Allt handlar ju om kommunikation med djurägaren.

Ja, jag har ex bett om att åtgärda snarare än att tvunget hitta orsak. Och är alltid tydlig med att jag har ett tak för vad det får kosta.
 
... och vi ska komma ihåg att de stora kedjorna har 1) helt groteska priser mot privatpraktiserande 2) två olika prislistor för försäkrade resp. oförsäkrade djur.

Jag har t ex gjort ett akut ingrepp på en av tikarna då hon hade varfylld livmoder. Det gick fortfarande på mindre än vad självrisk och ett års premie hade gjort. Nu gick jag inte till kedjan, utan till vår privatpraktiserande veterinär. Hade jag gått till kedjan hade jag fått betala över 20 000 kr.
Jag fick betala nästan det dubbla för Karlas livmodersop. på jourtid på Strömsholm förra året.
 
Jag har precis flyttat över en 7,5 årig hund till annat bolag (Svedea). Supertrevligt ombud som även förankrade en del saker med sin chef - inga problem alls. Summan är ungefär densamma för mig, men med bättre självrisk och bättre villkor. Kostnad utan uppfödarrabatt ca 3000 kr per år (med rabatt 1950 kr). Valde 30.000 kr i veterinärvård på henne då hon nu ska kastreras och veterinärvården sänks inte som det skulle gjort på förra bolaget (och då blivit mycket mindre än 30.000).
 
Efter att ha funderat lite utifrån svaren jag fått här, pratat med min veterinärklinik och med IF om Svanssons försäkring kom jag fram till att jag inte ska byta eller avsluta något.
Funderade länge på en olycksfallsförsäkring men dom på kliniken hade väl kanske inte helt positiva erfarenheter av hur den försäkringstypen fungerar i skarpt läge. Och jag orkat inte krångla mer än nödvändigt i jobbiga situationer så jag valde bort det (galet stor skillnad i pris dock ifall någon undrade).

Däremot har jag ändrat självrisken eftersom den fasta självrisken är en av anledningarna till att det blev så hög årskostnad - så, jag tänker att det nog var en bra ändring ocv att jag samtidigt har kvar tryggheten med försäkring och i att ha samma försäkring utan några reservationer :)

Så tusen tack allihopa för engagemanget och för att jag fick ta del av hur ni resonerar kring försäkring och vad ni hade gjort i min situation :)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Doris fick för någon månad sedan diagnosen elakartad tumör som antagligen kommer sprida sig. Eftersom hon är 13 år kände jag inte att...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 264
Senast: Lillefrun
·
Hundhälsa Snart är det äntligen dags att hämta hem en liten Sheltievalp. Efter att ha läst runt lite på forumet börjar jag mer och mer fundera på...
Svar
12
· Visningar
923
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 898
Senast: Snurrfian
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 645
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp