Försäkring äldre hund

Killaloe

Trådstartare
Jag fick precis faktura på Svanssons försäkring vilket fick mig att fundera på om det verkligen är värt att ha en äldre hund försäkrad?

I vårt fall betalar jag ca 10 000/år i premie (fast självrisk, IF, oklart vad jag har för ersättningsnivå) vilket jag tycker är mycket. Har inte riktigt kollat upp men har för mig att ersättningsnivåerna blev lägre i samband med att han fyllde åtta. Så, jag har alltså en kroniskt sjuk hund på 10 år som rent krasst lever på lånad tid (han är alltså pigg och glad nu men det märks att åldern och kroppen börjar påverka) och som jag aldrig kommer genomföra några större ingrepp på under den tiden han finns kvar. Jag funderar därför på om det är värt att ha kvar försäkringen. Är det dumt att avsluta? Vad skulle vara anledningen till att ha kvar den?

Hur skulle ni göra i min situation? Och hur tänker ni generellt kring äldre hundar och/eller era egna och försäkringar.
 
Det är en svår fråga. Men vad som bla skulle få mig att ha kvar försäkring är att även ”enkla ingrepp” kan göra att det drar i väg kostnadsmässigt så även om man inte tänkt göra några större ingrepp så kan det kosta.
 
Jag fick precis faktura på Svanssons försäkring vilket fick mig att fundera på om det verkligen är värt att ha en äldre hund försäkrad?

I vårt fall betalar jag ca 10 000/år i premie (fast självrisk, IF, oklart vad jag har för ersättningsnivå) vilket jag tycker är mycket. Har inte riktigt kollat upp men har för mig att ersättningsnivåerna blev lägre i samband med att han fyllde åtta. Så, jag har alltså en kroniskt sjuk hund på 10 år som rent krasst lever på lånad tid (han är alltså pigg och glad nu men det märks att åldern och kroppen börjar påverka) och som jag aldrig kommer genomföra några större ingrepp på under den tiden han finns kvar. Jag funderar därför på om det är värt att ha kvar försäkringen. Är det dumt att avsluta? Vad skulle vara anledningen till att ha kvar den?

Hur skulle ni göra i min situation? Och hur tänker ni generellt kring äldre hundar och/eller era egna och försäkringar.

Jag avslutar aldrig mina försäkringar innan hunden är avliden. Jag tycker att det är en såpass liten kostnad att betala månadsvis, och jag vet att även mindre veterinära ingrepp kan dra iväg konstnadmässigt.
 
En anledning att ha kvar försäkringen är att slippa avliva eller bli ruinerad om hunden råkar ut för en sårskada som kräver många stygn eller ett huggormsbett på en helg eller storhelg. Alltså åkommor med god prognos och lindrig konvalescens som kräver akut veterinärvård. Om du har 50000 på sparkontot som du inte har några planer för kan du säga upp försäkringen.
 
Det var säkert 10 år sedan vi tog bort försäiringen på våra hundar. Stora hundar, men vi har bestämt att inte göra några dyra ingrepp som t ex knäoperationer (korsband) med hänvisning till tveksamma resultat för rasen/storleken.

Vi har tjänat c a 20 000 kr/år på detta, och då har vi ändå betalt en del veterinärvård (dock har det mesta nekats av bolaget tidigare, så vi hade ändå inte fått någon ersättning - vi skulle alltså ha betalt samma belopp OCH vården).
 
Jag tänker som tidigare påpekat, att även små saker fort kan bli väldigt dyra, lägg gärna det på en jourhelg dessutom. Den sitsen vill jag inte hamna i och nog för att jag har ett sparkonto åt djuren, men den fungerar som ett komplement till djurens försäkringar. Inte som en ersättning. Eftersom jag har flera djur ska ju kontot räcka åt alla, inte bara en.

Jag har en 14,5-åring som jag lät öppna upp när hon var 12. Hon hade en polyp i urinblåsan (+ två mindre juvertumörer). Operationen gick på nästan 19 000 kr, inplanerad på vardag. Lägg där till två undersökningar med ultraljud innan operation beslutades.

Det handlar ju inte bara om sjukdomar och operationer, utan även rena skador som också kan bli riktigt dyrt hur enkla de än är. Få hunden biten av en annan hund, åka akut med lugnande, stygn, dränage etc. Det är inte heller särskilt billigt. Men ingenting jag tänker avliva min hund för.
 
De
Jag fick precis faktura på Svanssons försäkring vilket fick mig att fundera på om det verkligen är värt att ha en äldre hund försäkrad?

I vårt fall betalar jag ca 10 000/år i premie (fast självrisk, IF, oklart vad jag har för ersättningsnivå) vilket jag tycker är mycket. Har inte riktigt kollat upp men har för mig att ersättningsnivåerna blev lägre i samband med att han fyllde åtta. Så, jag har alltså en kroniskt sjuk hund på 10 år som rent krasst lever på lånad tid (han är alltså pigg och glad nu men det märks att åldern och kroppen börjar påverka) och som jag aldrig kommer genomföra några större ingrepp på under den tiden han finns kvar. Jag funderar därför på om det är värt att ha kvar försäkringen. Är det dumt att avsluta? Vad skulle vara anledningen till att ha kvar den?

Hur skulle ni göra i min situation? Och hur tänker ni generellt kring äldre hundar och/eller era egna och försäkringar.
Du betalar 10.000 kr/år men för vad? Dvs hur högt veterinärbelopp?
En vanlig magsjuka kan gå på 15-20.000 kr om du kommer in på jourtid och hunden behöver ligga inne 2-3 dygn (stockholmspris).
 
Jag fick våra försäkringspapper fån Agria igår då vi lagt till Helga, tagit bort Slyngeln och gjort om lite. Mamma Mu har vi fortfarande försäkrad men har tagit bort livvärdet nu när hon är 10,5 år.
Hennes årspremie (innan rabatter) är 3662:- och då har hon 50 000:- i veterinärbelopp, 6000:- i medicin och 6000:- rehab. Så länge hon känns hyffsat fräch så att det är värt ett dygn på sjukan (tex ormbett eller så) så kommer vi att behålla försäkringen som den är :)
 
Jag tycker att 10k per år är sjukt mycket, betalar mindre än det för mina 3 tillsammans. Hade nog tagit bort försäkringen om jag hade haft 3n rejäl buffert faktiskt, du kan ju fylla på den med 10k per år istället. Men alla tänker ju olika :)
 
De

Du betalar 10.000 kr/år men för vad? Dvs hur högt veterinärbelopp?
En vanlig magsjuka kan gå på 15-20.000 kr om du kommer in på jourtid och hunden behöver ligga inne 2-3 dygn (stockholmspris).
Jag har ersättning på 40 0000 numera (efter alla sänkningar pga ålder). Så den räcker ju en bit men det är ju inga astronomiska summor som täcks in :)
 
De

Du betalar 10.000 kr/år men för vad? Dvs hur högt veterinärbelopp?
En vanlig magsjuka kan gå på 15-20.000 kr om du kommer in på jourtid och hunden behöver ligga inne 2-3 dygn (stockholmspris).

VI hade då 25 000 kr i tak på veterinärvården, nu har vi också fler hundar och därmed större besparing. Med 20 000 kr * 10 år i veterinärvårdskassa är det ju ingen ko på isen om vi vill lägga pengarna på någon hund.
 
Herregud vilka summor! Jag kanske inte borde jämföra pga annat land men betalar en bra bit under 3000 kr/år för min. Extra allt (sjukdom, ingrepp, ansvars, livs).

Senast vi åkte in och sydde några stygn blev det 800 kr inkl självrisk, mediciner samt återbesök.
 
VI hade då 25 000 kr i tak på veterinärvården, nu har vi också fler hundar och därmed större besparing. Med 20 000 kr * 10 år i veterinärvårdskassa är det ju ingen ko på isen om vi vill lägga pengarna på någon hund.

Mitt problem blir ju dock om pengarna går åt och olyckan är framme igen. Att spara ihop 50 000 kr exempelvis, är ju inget som de flesta gör i en handvändning. Den veterinärersättning du får från försäkringsbolaget är ju på årsbasis. Jag tycker ändå att det har stor betydelse.
 
Mitt problem blir ju dock om pengarna går åt och olyckan är framme igen. Att spara ihop 50 000 kr exempelvis, är ju inget som de flesta gör i en handvändning. Den veterinärersättning du får från försäkringsbolaget är ju på årsbasis. Jag tycker ändå att det har stor betydelse.

För mig handlar det om ett par parametrar. Hur mycket jag vill vårda min hund, hur min ekonomi ser ut och var break even går.
 
En "enkel urinvägsinfektion" på jourtid kostade oss 6000 kr för 4 år sedan. Hade tagit bort försäkringen på gamlingen eftersom vi inte tänkte låta honom genomgå någon större operation eller liknande. Men så droppade han blodblandad urin och hade feber så vi fick åka på jourtid. Trodde det var njurarna eller annat riktigt illa men icke... "bara" en rejäl UVI. Tror inte jag ska ta bort försäkringen på mina nuvarande gammelhundar.
 
Intressant att läsa allas tankar kring försäkringar! Och bra med lite perspektiv på kostnader! (Inser att jag nog får flytta till dina krokar @em-pirre med dom prisnivåerna om jag råkar få fler måndagsexemplar :D )

Får nog fundera lite mer på detta och vad som är rimligt att utsätta honom för öht, har ju lite tid att fundera innan försäkringen ska förnyas. Men supermycket bra tankar som luftats i tråden! :bow:
 
Monster bytte jag till bara olycksförsäkring, tror det var ifjol jag ändrade. Han var uppe på +8000/år då, olycksförsäkringen låg på under 10% av det för samma vårdbelopp. Den täckte "vanliga" olyckor, bitskador, ormbett, svalt föremål och liknande men inte sjukdomar. Eftersom jag hade lovat mig själv att aldrig utsätta honom för något som skulle innebära att han måste ligga inlagd kändes det som en ganska rimlig kompromiss mellan risk och besparing... Nu blev han ju sjuk (antar jag, någon diagnos blev det aldrig) men jag hade inte gjort något annorlunda val om han hade haft sin gamla försäkring heller. Inte heller blev han så gammal som jag hade räknat med, men jag tror att jag hade varit nöjd med bytet även om han fått åldras och få en del krämpor med åren. Ja, en del sjukdomar kan såklart kräva akut jourtid också, men jag kände mig ganska trygg med att försäkringen skulle täcka olyckor som i alla fall jag upplever som den mest akuta risken.

Sen tänkte jag mig att det skulle vara ett stöd för mig att fatta rätt beslut en dag också, att smygande krämpor och liknande inte kunde utredas och behandlas hur långt som helst... Det behövdes ju inte, det var inte pga pengarna han fick slippa, men jag trodde nog att det skulle vara ett svårare beslut än det blev.
 
Jag hade nog tagit bort försäkringen eller sett om det gått att "banta ner" den till ett rimligare pris. Sen haft en buffert på minst 50 000.

Jag hade nog haft svårt att motivera mig att behandla en hund som redan lever på lånad tid i någon större utsträckning alls. Oavsett akut eller inte. Då skulle jag vara beredd på att låta min vän somna in.
 
Jag hade inte tagit bort försäkringen om jag inte hade bestämt mig för att avliva hunden vid sjukdom/haft en massiv buffert.
 
Min enda tanke är att du betalar 10 000 om året. Det är sjukt mycket, betalar c:a 4 tkr för min hund. Hennes premie är högre än mina hästars.
Har ingen koll på hundar, men på hästar så finns det en enkel försäkring man kan välja, d.v.s. en som täcker just om hästen blir sparkad, behöver sys eller liknande. Kostar under 100 lappen i månaden, kan ju vara värt att kolla upp. Har han dessutom en kronisk sjukdom som inte direkt är behandlingsbar kan det vara värt att byta bolag till ett billigare?
 

Liknande trådar

Hundhälsa Doris fick för någon månad sedan diagnosen elakartad tumör som antagligen kommer sprida sig. Eftersom hon är 13 år kände jag inte att...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 264
Senast: Lillefrun
·
Hundhälsa Snart är det äntligen dags att hämta hem en liten Sheltievalp. Efter att ha läst runt lite på forumet börjar jag mer och mer fundera på...
Svar
12
· Visningar
923
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 903
Senast: Snurrfian
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 646
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp