Bukefalos 28 år!

Försäkring?

E

Ewe J

Har ett varmblod som går som rid häst o är aldrig startad... Man får ju inte försäkra bene på en startad travare men hur är de med en ostartad?

Får man försökra även benen då eller hur funkar de?
 
Sv: Försäkring?

Har själv haft både varmblods- och kalltravare tidigare. Dessa har ej haft reservation på ben, eftersom jag vet. besiktat dem med böjprov och longering. Då har iaf mitt försäkringbolag (If och Agria) tagit bort reservationen som de haft sedan travtiden.

Så hör med dit försäkringsbolag, jag tycker absolut att det är värt kostnaden som en vet. bes. kostar, för att få bort reservationen på benen.
 
Sv: Försäkring?

Har själv haft både varmblods- och kalltravare tidigare. Dessa har ej haft reservation på ben, eftersom jag vet. besiktat dem med böjprov och longering. Då har iaf mitt försäkringbolag (If och Agria) tagit bort reservationen som de haft sedan travtiden.

Så hör med dit försäkringsbolag, jag tycker absolut att det är värt kostnaden som en vet. bes. kostar, för att få bort reservationen på benen.

Ok tack :)
 
Sv: Försäkring?

jag har en kallblodstravare som startat men har försäkrat även benen=)
skulle longerat men det blev ridprov då jag redan satt till häst när han kom=)

kolla med ditt försäkringsbolag
 
Sv: Försäkring?

Mina två kallblodstravare är försäkrade i Agria, och har inga reservationer mot hältor eftersom de gjort böj- och longerprov.

Immer
 
Sv: Försäkring?

Som det andra skrivit så går hästen genom ett böjprov ua så får man inte reservation. Detta (enligt if) oberoende av ras. Går inte halvblod genom ua får de också reservation.
 
Sv: Försäkring?

Jag har min åring (travare) försäkrad i Sveland och får ha henne försäkrad "helt" fram till första start. Vid första start måste jag flytta över till en travförsäkring. Agria däremot har att man måste flytta över till travförsäkring när man börjar köra hästen. Så Sveland borde du kunna försäkra hästen som "vanlig" i iom att den inte är startad?
 
Sv: Försäkring?

Min varmblodstravare som går som ridhäst, har även gått på banan, är försäkrad utan reservation på benen, dessutom försäkrade jag honom per telefon utan böjprov o liknande.
 
Sv: Försäkring?

*kl*

Min travare fick också ha benen försäkrade, ringde också och tecknade försäkringen utan vet.bes.... i Folksam
 
Sv: Försäkring?

Då har du haft tur (eller rättare sagt: kolla med försäkringsbolaget så att det inte finns några reservationer).
Nedan kopierar jag in ett mail från Agria, ett svar på en fråga jag ställde angående detta med reservationer på travhästar:

Titel : Reservation

Hej !

Generellt så stämmer det att travare som försäkras in i Agria Bas (tidigare maximal) beläggs med en reservation för hältor. Denna kan närsomhelst tas bort med ett veterinärintyg där böjprov och longering utförts.

Om reservationen någon gång tagits bort och försäkringen överlåts mellan nya och gammal ägare så läggs den inte på igen utan då anser vi att man redan bevisat att just den hästen inte har några problem i sina rörelser.

Vi informerar dock våra kunder om vad som gäller når denna information sätts men man skall naturligtvis titta på sitt försäkringbrev så att man är införstådd med hur försäkringavtalet formulerats.
 
Sv: Försäkring?

Det är ingen skillnad om hästen är travtränad/startad eller om den har varit ridhäst hela livet. Det är rasen som styr om det ska bli reservationer eller ej.

Immer
 
Sv: Försäkring?

Har en varmblodig travare som går som ridhäst. Han är försäkrad som varmblodig travare men i försäkringen står det även ridhäst. Tecknade försäkringen per telefon utan vet.besiktning. Har inga reservationer på honom:) Folksam:
 
Sv: Försäkring?

Har en varmblodig travare som går som ridhäst. Han är försäkrad som varmblodig travare men i försäkringen står det även ridhäst. Tecknade försäkringen per telefon utan vet.besiktning. Har inga reservationer på honom:) Folksam:

Har bestämt mig nu för att försöka starta henne.. så de kan gå att försäkra bene tills första start? ni som lyckats med de vad har ni för försäkrings bolag?
 
Sv: Försäkring?

Så fort du sätter hästen på en träningslista så får du nog vackert finna dig i att ha den sporthästförsäkrad = ingen ersättning för hältor som inte kommer av olycksfall. Du kan ju låta bli att sätta den på en träningslista fram tills kval/start, men det är nog inte att rekommendera i och med att du då tappar försäkringsskyddet som följer med träningslicensen.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Jag letar eventuellt unghäst och är lite fundersam på ”nyttan” med dolda fel försäkring, alltså att den är införsäkrad redan som...
Svar
5
· Visningar
918
Ekonomi & Juridik Hej! Snart skall jag börja leta tävlingshäst och funderar över vad försäkringen kommer kosta ca i månaden om man skulle försäkra den i...
Svar
6
· Visningar
956
Senast: Grazing
·
Hästvård Jag är på väg att köpa en häst som idag är försäkrad i Agria och vill gärna byta till Folksam då det blir halva priset plus att jag har...
Svar
9
· Visningar
914
Senast: iNHALE
·
Utrustning Jag har precis köpt en begagnad transport och tänkte försäkra den, tar gärna emot tips om bästa försäkringen som också täcker invändiga...
Svar
4
· Visningar
635
Senast: Cavallo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp