Bukefalos 28 år!

Försäkring

F

feliand

Vet ej om det är rätt forum.. :crazy: men ni får flytta annars!
frågan gäller ett korsningssto född 1997 (varmblod/fullblod) som jag funderar på att köpa. Men frågan är,går det att försäkra hästen trots att den inte har några papper? Man vågar ju inte ha en häst utan försäkring att rida! (kanske är känsligt, men jag kan bara inte köpa en häst som man kan vara rädd för att det händer något och så står vi där utan försäkring, inget kul.)
 
Sv: Försäkring

Klart det går att försäkra!
Hästen behöver inte ha papper för det men som en parantes vill jag ändå berätta detta;

Det är dock pass krav på alla hästar och det är säljarens business att fixa ett pass, eftersom man inte får sälja hästar utan pass numera. En sådan korsning ska registreras i SH (www.svehast.se) har för mig att ett grundpass kostar 4-500kr men det är krav för chipmärkning. (En id-kontrollant som ritar av hästen och chippar den brukar ta 500kr + ev resa)

Tycker du tänker helt rätt ang försäkringen, en veterinärvårds försäkring är nästan ovärderlig!
Tänk på att vissa bolag har så kallad rörlig del på sina självrisker så att du får betala 2000kr själv och sen ersätter försäkringen allt över det, men du ändå betala 10/15/20% av veterinär räkningarna.
I de flesta bolag behöver man ha en livförsäkring på hästen också men det brukar vara minst 5000kr och det är inte livförsäkringen som är det dyra utan veterinärvården.
Jag har mina hästar i 12000kr i livförsäkring och veterinärvården med fast självrisk, jag betalar strax under 3000kr/år och häst.

Dock skiljer premien mellan olika raser så det kan hända att din häst blir billigare/dyrare än mina
 
Sv: Försäkring

Klart det går att försäkra!
Hästen behöver inte ha papper för det men som en parantes vill jag ändå berätta detta;

Det är dock pass krav på alla hästar och det är säljarens business att fixa ett pass, eftersom man inte får sälja hästar utan pass numera. En sådan korsning ska registreras i SH (www.svehast.se) har för mig att ett grundpass kostar 4-500kr men det är krav för chipmärkning. (En id-kontrollant som ritar av hästen och chippar den brukar ta 500kr + ev resa)

Tycker du tänker helt rätt ang försäkringen, en veterinärvårds försäkring är nästan ovärderlig!
Tänk på att vissa bolag har så kallad rörlig del på sina självrisker så att du får betala 2000kr själv och sen ersätter försäkringen allt över det, men du ändå betala 10/15/20% av veterinär räkningarna.
I de flesta bolag behöver man ha en livförsäkring på hästen också men det brukar vara minst 5000kr och det är inte livförsäkringen som är det dyra utan veterinärvården.
Jag har mina hästar i 12000kr i livförsäkring och veterinärvården med fast självrisk, jag betalar strax under 3000kr/år och häst.

Dock skiljer premien mellan olika raser så det kan hända att din häst blir billigare/dyrare än mina

Tack så mycket. Och om jag köper hästen ska jag självklart skaffa ett pass så fort jag bara kan, det känns som det är något man måste ha (vilket det även är)! :) Våra andra hästar är försäkrade i agria och där ar vi en självrisk på 2000 kr ungefär. Min shettis är försäkrad upp till 20 000 kr skulle jag tro, men är ändå ganska billig /år :)
 
Sv: Försäkring

Det var billig självrisk på Agria du har. Min självrisk på samma bolag ligger på 2800kr+20%rörlig, har 7 hästar försäkrade där
 
Sv: Försäkring

Vet du, det är säljaren som ska ordna med papper på hästen. Så den kostnaden tycker jag du ska kräva säljaren på, eftersom denne säljer en passlös häst när det finns ett passkrav på alla hästar.
 
Sv: Försäkring

OT

Undrar hur många hästar som är utan pass egentligen. Inte bara gamlingar som "inte ska lämna gården" numera utan yngre hästar.
 
Sv: Försäkring

Håller med om att du borde prata med säljaren om passet...det är dom som enligt LAG skall förse hästen med pass...det e ju trots allt lag på att ha det om du ska sälja hästen...
Vad det gäller försäkringen så går det jättebra att försäkra hästar utan papper...det är hästen som försäkras....inte papprena...
Önskar dig lycka till med hästköpet!
 
Sv: Försäkring

Ja jag vet inte, men säkert många. En bekant fick skaffa ett pass till sin gamla häst för att avliva den, hon hade inte skaffat pass när lagen kom. Jag vet inte om den (lagen) har ändrats nu, men hon var tvungen att ha pass för att avliva hästen. Bör väl nämna att det inte var en akut avlivning, utan en ren trotjänaravlivning.
 
Sv: Försäkring

Vet någon om man kan försäkra en 21 årig t-märkt c ponny? (ridhäst)
 
Sv: Försäkring

Ev kan det finnas en veterinärvårdsförsäkring att ta över, med reservation för det som hästen T-märktes för. Den kan du ta över, ja.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 555
Senast: Fiorano
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 124
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 656
Senast: Snurrfian
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 245
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp