Försäkringsfrågor

Jenka

Trådstartare
Jag har ingen erfarenhet av att utnyttja försäkringar så jag har inte speciellt stor koll :angel:

Sigge är försäkrad med veterinärvård till 50 000 kr, och självrisk på 1100 (plus procent). Självriskperiod 125 dagar.

Man betalar alltså dessa 1100 kr en gång per 125 dagars period, right?

Hur är det med dessa 50 000, hur ofta "förnyas" dem? Det lär ju inte vara lika ofta, men nån gång måste de väl förnyas?
 
Senast ändrad:
Sv: Försäkringsfrågor

EN gång per försäkringsår, vid huvudförfallodagen, förnyas de 50 000 kr. När huvudförfallo är står på försäkringsbeskedet.

Japp du betalar de 1100 kr en gång/125 dagar (självriskperiod), övrigt betalar du procenten vid varje besök.
 
Sv: Försäkringsfrågor

Japp du betalar de 1100 kr en gång/125 dagar (självriskperiod), övrigt betalar du procenten vid varje besök.

Men det gäller väl bara om det är samma skada/sjukdom eller? Om man åker in för två helt olika saker under denna 125-dagarsperiod så får man betala två självrisker?
 
Sv: Försäkringsfrågor

Men det gäller väl bara om det är samma skada/sjukdom eller? Om man åker in för två helt olika saker under denna 125-dagarsperiod så får man betala två självrisker?

Nej. En självrisk/period oavsett om du åker in för en och samma sak eller fyra olika. Du betalar aldrig mer än en självrisk/period. Har du procent betalar du ju dem varje gång dock.
 
Sv: Försäkringsfrågor

Aha, alltid trott att det var per skada :o. Men måste man höra av sig till försäkringsbolaget varje gång man besöker veterinär då? Tex om man är inne för något som kostar 1000:- och alltså får betala allt själv, om man senare åker in igen och det kostar lika mycket, behöver man bara betala 900:- (plus procent) då? Räcker det med att ringa försäkringsbolaget då eller skulle man ha gjort det redan vid första tillfället?
 
Sv: Försäkringsfrågor

Du kan spara kvittona och skicka in dem samtidigt. Får jag en sån låg räkning så skickar jag inte in den, om det inte är så att jag får en till senare och de tillsammans överstiger självrisken.
 
Sv: Försäkringsfrågor

Aha, alltid trott att det var per skada :o. Men måste man höra av sig till försäkringsbolaget varje gång man besöker veterinär då? Tex om man är inne för något som kostar 1000:- och alltså får betala allt själv, om man senare åker in igen och det kostar lika mycket, behöver man bara betala 900:- (plus procent) då? Räcker det med att ringa försäkringsbolaget då eller skulle man ha gjort det redan vid första tillfället?

DU har två alt. Endera skickar du in räkningen på 1000 kr. Tillbaka får du ett besked från f-bolaget att det inte överstiger självrisken. Men det finns registrerat. Så sen när du skickar in 900 kronorsräkningen så kommer de betala ut det som överstiger självrisk. Eller så sparar du kvitton tills du är över självrisk och skickar in samtidigt. För bolaget spelar det ingen roll.

Däremot om du direkteglerar, så är det en förutsättning att bolaget vet du har andra kvitton.

T ex, du har ett besök på 1000 kr, som du betalar kontant. Sen är du på klinik och det kostar 1000 kr igen, men nu ber du kliniken direktreglera. Då kommer bolaget svara att det inte överstiger självrisken, och du får skicka in kvittot från första besöket och då får du pengarna.

Om du skickat in kvittot på det du betalat kontant, så ser bolaget det när du vill direktreglera nästa räkning, och reglerar direkt.

Jag skickar inte in på småsummor, utan väntar tills det överstiger självrisken och skickar då in i klump, när det är så låg självrisk som 1100 kr. DÅ är det just 1100 kr man riskerar ligga ute med. Dock när det är självrisk på 2500 kr, och jag vet det kommer mer besök, då skickar jag in tidigare.
 
Sv: Försäkringsfrågor

Du måste komma upp i självrisken först.
Innan är det ingen mening med att skicka in.
Sedan lägger du ihop allt och kontaktar försäkringsbolaget.
En del bolag kan göra reglering direkt per telefon en del vill att man skickar in kvitto.
Kolla först alltså.
 
Sv: Försäkringsfrågor

kl

Tack för svar. Alltid bra att veta.

För övrigt är jag inte så sams med försäkringsbolaget för tillfället... Ska ringa de imorgon och kolla vad de vill ha in men det gick inte att direktreglera eftersom de ansåg att försäkringen är nytecknad (3½ månad) och att knölen kanske fanns från början. Så jag ska skicka in besiktningsprotokollet efter uppmaning av vet.
 
Sv: Försäkringsfrågor

Lånar denna tråd och fyller på med frågor från en som aldrig försäkrat en hund, då jag aldrig ägt någon helt själv - som vuxen.

Ungefär vad kostar det att ha hund försäkrad?
Skiljer det mkt mellan de olika raserna?
Hur väljer man belopp att försäkra hunden för, eller är det en standardsumma som de flesta väljer?

TACK från en försäkringsnovis! :bow:
 
Sv: Försäkringsfrågor

Det skiljer jättemkt mellan raserna, så du får ringa de olika bolagen för pris för just din hund. Kan skilja en hel del mellan bolagen, men inte bara i pris utan omfattning med, så kolla det och gå bara inte på pris utan vad du får för pengarna med.

Värdet på vetvård väljer du själv, brukar finnas två val, samma med självrisk.
Livvärde är hundens inköpspris + ev ökat värde om den har meriter. Man kan välja ett lägre livvärde dock, eller inget alls.
 
Sv: Försäkringsfrågor

Tack för dina svar! :bow: Livvärde känns nästan lite onödigt om man har en sällskapshund som man kanske betalt tio tusen för, plus minus några tusenlappar. Så det skulle jag nog skippa isf och bara ta veterinärvård. Än har jag ju ingen hund så jag vet inte vilken ras, ålder osv jag skulle fråga försäkringsbolagen om. Men jag skulle vilja ha en Japansk spets! :love:

Håller på och övertygar sambon... baby steps... :angel:
 
Sv: Försäkringsfrågor

På agrias hemsida (säkert andras också) kan du testa kostnaden.

Det skiljer som sagt mellan raserna, men som ett exempel betalar jag ca 200 kr/mån för min dvärgschnauzer. För nivån som står i första inlägget, livförsäkring och några tillägg som tex medicin och rehab.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Snart är det äntligen dags att hämta hem en liten Sheltievalp. Efter att ha läst runt lite på forumet börjar jag mer och mer fundera på...
Svar
12
· Visningar
927
Ekonomi & Juridik Jag måste ha haft maximal otur när det gäller min självriskperiod på hästens försäkring. Mitt bolag har en fast självrisk per...
Svar
4
· Visningar
1 355
Senast: Angel
·
Relationer Skulle vilja höra hur andra tänker kring följande situation. Vi har de senaste 11 åren alltid firat jul hos oss, innan dess firade vi...
18 19 20
Svar
383
· Visningar
33 043
Senast: _Taggis_
·
Hästmänniskan Hej, Jag är gammal användare här men har visst raderat mitt hotmailkonto som användaren var registrerad på (säger något om hur länge...
Svar
8
· Visningar
2 742
Senast: Marita73
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp