Församlingar emot Hbtq

Min bror skulle inte försöka förändra, utan tyvärr är han en sån som sväljer allt med hull och hår. Han är auktoritetstrogen. Säger kyrkoherden något så är det rätt, för hen har sagt det.

Och just den församlingen har jag själv haft kontakt med och de är inte för Hbtq och är abortmotståndare.

Det oroar mig såklart på fler sätt att han närmar sig den typen av församling utan att jag kan göra något. Han bor 80 mil bort liksom mina föräldrar. Har ingen kontakt alls nu med min pappa efter homofoba uttalanden, så har inget stöd där. Däremot min mamma står på min sida och delar mina värderingar, så hon har pratat med honom och kommer fortsätta göra det och hålla koll.

Jag är säker på att hans autism spelar roll då han lätt litar på folk och de gärna tar hand om honom. Vilket också betyder att han är lätt att utnyttja.
Så egentligen undrar jag hur mycket det är hans väl och hur mycket det är att han bara flyter med "snälla" människor.
 
Det må så vara att du hade blivit besviken, men samtidigt är det ju också ett sätt att påverka och faktiskt öppna upp gränserna inom en församling att visa att man är en helt normal och god människa.

Och än en gång är det ju så att man kan bara ändra sig själv inte andra. Så länge man är nöjd med sitt eget liv och sin egna bana i livet får man ju någonstans vara nöjd med det. Det kommer alltid finnas människor som inte gillar vad man håller på med, oavsett vad man håller på med.
Fast det är skillnad på att vara homofob och att inte gilla homosexuella än att tycka att det är syndigt och att man ska bli botad eller brinna i helvetet.
 
Alltså, jag tycker (som sagt) inte att du ska tvinga din bror att ta ställning! Men du kan ju fråga honom om han har tänkt på vad han ska göra den dagen en homofobisk kyrka tvingar honom att ta ställning mot dig.

Och så vill jag bara förtydliga att mitt inlägg innan inte alls innebär att man ska acceptera homofobi utan var mer en fundering på hur man håller det konstruktivt.
Jag är egentligen en sån som vill starta kriget och död och helvete när något är orättvist, men den strategin leder inte alltid till mer rättvisa, har jag märkt.

Men med detta sagt, fan vad jobbigt, @parellikusken !! Det är ju riktigt jävla pissigt om ens familj inte accepterar ens kärleksliv!! Nu har jag skrivit om min syn på problemet, men vilken väg du än väljer i detta så hejar jag på dig!!
 
Jag har så enormt svårt att förstå hur man som kristen kan döma andra människor som många gör, ska inte kristendomen handla om att älska sin nästa och förlåta? Om man nu kallar sig för troende, är det inte isf den högre makten som dömer och man själv ska inte kasta stenar om man själv inte är utan skuld. :cautious:
 

Liknande trådar

Kultur Kära buke, har ni några tips på bra HBTQ+ böcker? Främst fakta (men ge gärna skönlitteratur tips också om ni har något). Historia...
Svar
12
· Visningar
874
Övr. Barn Precis varit hos barnpsykolog och pratat om sonens sömn. Hon tycker att vi ska lära honom att somna själv. Vi kan sitta bredvid...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
5 148
Senast: CaisaCax
·
Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
942
Senast: Crossline
·
  • Låst
Kropp & Själ Jag är så fruktansvärt trött precis exakt hela tiden. Jag går runt här hemma och suckar, stånkar och stönar över att jag är så jävla...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
7 073
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp