Förskolesjukdomar

BernT

Trådstartare
Tycker vi är sjuka hela tiden, inte dottern lika mycket som vi föräldrar.

Min sambo fick tex öroninflammation som inte gav sig utan blev riktigt illa och försvann först efter flera antibiotikakurer. Jag var förkyld hela nov och halva dec. Sen hela januari och februari, då blev det bihåleinflammation och öroninflammation av det och jag fick också äta (äter fortfarande pga ej frisk än) antibiotika och använda kortisonnässpray.

I januari vabbade vi totalt 12 dagar och feb 3, mars 3 hittills. Nu går det istället magsjuka och enligt pedagogerna skickar de hem sjuka barn (alltså magsjuka barn) som föräldrarna sen kommer tillbaka med dagen efter ((((((((((: 48 timmar är tydligen jävligt svårt att fatta.

Har alla med förskolebarn det såhär? Ska man ställa in sig på att en är sjuk jämt och aldrig kan tex träna? Jag har inte gjort det sen okt och mår inte bra av att inte träna.
Kan man göra något? Vår dotter har bara haft vinterkräksjuka en gång och vi har sluppit magsjuka. Men vill gärna slippa alla förkylningar, jag blir jättedålig av att vara förkyld så det pajar hela vardagen med jobb osv. Hygien är vi noga med men kan man göra något mer? Äta något speciellt? Tillskott? Desperat!
 
Jag tycker att det där verkar vara så himla olika. Vi har vabbat kanske fyra-fem dagar med L sedan hon började på förskola i augusti -16. Det har gått magsjuka någon gång på L:s förskola, men då verkar de dels vara bra på att hålla isär avdelningarna och dels verkar föräldrarna generellt sett vara bra på att inte skicka barn till förskolan som inte borde vara där. De gånger L åkt på något virus har hon bränt bort det med skyhög feber i ett dygn och sedan är hon liksom klar (men hon har förstås fått vara hemma en eller två dagar utan feber innan hon börjat på förskolan igen).

Jag är inte sjuk mer nu än före jag fick barn och hon började på förskolan och jag tycker mig se ett stort samband mellan sömn och sjukdom. Jag håller mig rätt frisk så länge jag sover ordentligt, eller åtminstone så blir jag inte särskilt påverkad av exempelvis en förkylning. Sover jag dåligt åker jag dock dit direkt och jag blir sämre än vad jag hade blivit annars. Maken är sjuk oftare än både mig och L, framförallt är han krasslig oftare men det tror jag dels beror på att han har en sjukdom och dels för att han faktiskt är rätt så jäkla slarvig med sömnen. Så det är väl mitt (enda) tips, att se till att sova ordentligt.
 
Första året är ofta vidrigt. Sedan brukar immunförsvaret på både barn och vuxna klara eländet bättre. Sedan är det tyvärr så att vissa skickar sina barn till förskolan även när de är sjuka. Det är så genomelakt att göra det både mot sitt egna barn och mot andras och mitt förslag är att be dem ta dit någon riktigt bra barnläkare/annan som kan förklara hur viktigt det är att minska smittspridningen och hur man rent praktiskt gör både hemma och på förskolan för att få stopp på eländet. På mitt ena bonusbarnbarns förskola huserar magsjukorna ständigt av just den orsaken att folk inte håller barnen hemma, när mina gick på förskolan var ögoninflammationer det som folk struntade i att ha barnen hemma för. Bonusbarnbarnets förskola har då och då fått stänga helt i några veckor för sanering för att det har varit så illa men vad hjälper det när folk tar dit sina sjuka barn strax igen?
 
Härda ut! I perioder löper sjukdomarna om vartannat..
Nu i februari var hela familjen magsjuka två gånger och har även hunnit med influensan.
Super tråkigt att gå runt och känna sig halvkrasslig men tyvärr är förskolebarn utsatta för virus och bakterier..
/Jobbar på förskola
 
Tycker vi är sjuka hela tiden, inte dottern lika mycket som vi föräldrar.

Min sambo fick tex öroninflammation som inte gav sig utan blev riktigt illa och försvann först efter flera antibiotikakurer. Jag var förkyld hela nov och halva dec. Sen hela januari och februari, då blev det bihåleinflammation och öroninflammation av det och jag fick också äta (äter fortfarande pga ej frisk än) antibiotika och använda kortisonnässpray.

I januari vabbade vi totalt 12 dagar och feb 3, mars 3 hittills. Nu går det istället magsjuka och enligt pedagogerna skickar de hem sjuka barn (alltså magsjuka barn) som föräldrarna sen kommer tillbaka med dagen efter ((((((((((: 48 timmar är tydligen jävligt svårt att fatta.

Har alla med förskolebarn det såhär? Ska man ställa in sig på att en är sjuk jämt och aldrig kan tex träna? Jag har inte gjort det sen okt och mår inte bra av att inte träna.
Kan man göra något? Vår dotter har bara haft vinterkräksjuka en gång och vi har sluppit magsjuka. Men vill gärna slippa alla förkylningar, jag blir jättedålig av att vara förkyld så det pajar hela vardagen med jobb osv. Hygien är vi noga med men kan man göra något mer? Äta något speciellt? Tillskott? Desperat!

Så var det för oss också. Jag var jämt sjuk! Chefen var inte glad... Nu går barnet i skolan så nu är allt tillbaka till det normala. Jag avskydde förskoletiden just för att det var så mycket sjukdomar! För att inte tala om året då löss cirkulerade hela tiden mer eller mindre...
 
Om du kommer på någon mirakelmetod så please tell me. Vi har varit sjuka varannan vecka sen november och mitt barn har inte ens börjat på förskola än... Jag har klarat mig de flesta gångerna men pappan och barnet har haft magsjuka 3 gånger, influensa och förkylningar som växlat av varandra. Blir barnet friskt och man går på öppna förskola, babysim eller vad som helst så blir hon sjuk igen och pappan blir smittad. Han är egen företagare också och måste avboka kunder vilket dels drabbar oss ekonomiskt men också att han måste ta igen dessa kunder någon gång. Blir så trött.
 
Magsjukan härjar här nu och vi är nog en av få familjen som inte åkt på det än :nailbiting: Vi hade en rejäl pärs förra året då yngsta dottern (som började dagis augusti -16) var sjuk varje vecka från jul till april. Så illa var det inte när äldsta dottern började dagis, hon är väldigt sällan sjuk utan det tar den yngsta oftast. Vi hade magsjukan 3 ggr förra året också under den perioden och äldsta dottern blev rejält dålig den gången! Det gick aldrig över och hon spydde blod tillslut. Efter det är vi livrädda för att få det nu men kan inte ha ungarna hemma heltid heller, vi måste jobba....

Peppar peppar har vi bara haft någon lätt förkylning i vinter som inte varit så mycket att bry sig om och så åkte vi alla fyra på influensa med feber under februari men det var vi vuxna som var sämst. Annars har vi varit förskonade hittills. Vi lär väl få magsjukan när som helst för det kan inte vara möjligt att vi slipper när alla andra är dåliga och får om det till och med :wtf:

Förskolechefen skickade ut ett brev igår om att vi måste hjälpas åt att hindra smittspridning så gott vi kan. Noga hygien och de önskade att alla skulle rensa hyllor på extra kläder osv och ta hem och tvätta så det ska jag göra sen när jag hämtar mina barn.
 
En sak som kan hjälpa mot bl.a. förkylningar är D-vitamin. Finns forskning som tyder på att det är bland de viktigaste ämnena för immunförsvaret.
Själv har jag inte varit förkyld sen jag började ta vitamin D3, tar ca 62 mikrogram. Det är några år nu. Iofs träffar jag inte så mycket folk som kan smitta mig men tror ändå att det hjälper med D-vitamin. Jag tar inte varje dag utan några gånger i veckan bara.

https://www.google.se/search?client...-gws-wiz-hp.....3..41j0i131j0i10.pL1ZGLj4GMQ=
 
Vi är ganska sällan sjuka men nu har jag haft någon början på förkylning ett tag. Tänker att det ger sig snart :p mini är lite hostig och snorig också. Maken dock har rätt kass immunförsvar och åker på lite sjukdomar nu och då men inte så extremt. Lite hängig ett par dagar bara.

Minstingens avdelning hänger ut sovsäckarna för tvätt regelbundet, tror det ska vara varannan vecka, och även äldsta barnets kudde ska få nytt örngott då och då för att undvika onödig smittspridning. Sen har de ju rutiner på förskolan för att minska spridningen. Tvätta händerna när man kommer hem från fsk är nog vettigt samt att hålla rent hemma (inkl dörrhandtag etc) om man är mycket drabbad av sjukdomar. Annars är det nog bara att härda ut. På vår förskola har det dykt upp ett barn dagen efter kräkning på fsk vad jag vet, då var jag jäkligt sur. Jag själv håller båda barnen hemma när det är magsjuka (vilket personalen är tacksam för) och ibland är båda hemma även vid andra sjukdomar men då det är mest för att slippa fara iväg med sjukt barn och hämta det friska. Ska man ändå vara hemma kan vi lika gärna göra en mysdag :D

I år har jag blivit helt impad av våra prestationer/immunförsvar. Stora barnet har kräkts 2-3 omgångar utan att någon annan blev smittad. Förstår inte hur det är möjligt att vi andra har sluppit.
 
Mina barn hade vattkoppor i höstas, sen har de varit mer sjuka än friska...
Kunde visst bli så efter vattkoppor enligt läkaren vi var till, men det är så himla trist.
 
Jag har VAB:at fem dagar totalt, senast en halvdag för drygt två år sen. Min dotter blir sju år i maj.
Själv har jag aldrig varit sjuk från ett jobb. Senast jag fick stanna hemma från något pga sjukdom var 14 år sen.

Vi gör nog inget särskilt för att förtjäna det. Ute mycket i stallet, oavsett väder, men i övrigt är vi nog rätt vanliga. Inget tramsande med handsprit, extravitaminer eller liknande.
 
@BernT
Sprita, sprita, sprita. Ha med handsprit till förskolan och sprita direkt vid hämtning/lämning, sedan tvål och vatten direkt vid hemkomst. Hämta/lämna utomhus om möjligt. (Tips som jag fick från en barnläkare igår).
 
Min hade dagmamma med lik förbaskat hade han en förkylning varje månad. Så jag gick till läkare och sa att det måste vara nåt stort fel, nää du har en jättefrisk pojke:meh:. han ska ha 100 förkylningar innan han blir stor och har byggt upp sitt immunförsvar. Suck, men det stämde ganska bra.
 
Vi är också sjuka. Bara iår två magsjukor och en influensa. Förutom den ständiga förkylningen.. förutom magsjukorna förra året..

Började förskolan efter semestern förra året..

Oftast är det jag som blir sjuk först och sen hänger barnen på. Alt ett av barnen börjar lindrigt och så blir jag sjuk som ett brev på posten. Och så går vi genom hela familjen..

Så det har således inte blivit så mycket vab som sjukskrivning.

Nu verkar vi ha vettigt folk på förskolan, så det underlättAr massor. Men vissa sjukor går runt länge ändå.
 
Vad drygt! Vi vuxna har klarat oss helt. Jag har bara blivit smittad en gång och det var nu i febr.

Oftast blir det ju bättre efter ngt år. Ni får hoppas på det.
 
Jag tycker att det där verkar vara så himla olika. Vi har vabbat kanske fyra-fem dagar med L sedan hon började på förskola i augusti -16. Det har gått magsjuka någon gång på L:s förskola, men då verkar de dels vara bra på att hålla isär avdelningarna och dels verkar föräldrarna generellt sett vara bra på att inte skicka barn till förskolan som inte borde vara där. De gånger L åkt på något virus har hon bränt bort det med skyhög feber i ett dygn och sedan är hon liksom klar (men hon har förstås fått vara hemma en eller två dagar utan feber innan hon börjat på förskolan igen).

Jag är inte sjuk mer nu än före jag fick barn och hon började på förskolan och jag tycker mig se ett stort samband mellan sömn och sjukdom. Jag håller mig rätt frisk så länge jag sover ordentligt, eller åtminstone så blir jag inte särskilt påverkad av exempelvis en förkylning. Sover jag dåligt åker jag dock dit direkt och jag blir sämre än vad jag hade blivit annars. Maken är sjuk oftare än både mig och L, framförallt är han krasslig oftare men det tror jag dels beror på att han har en sjukdom och dels för att han faktiskt är rätt så jäkla slarvig med sömnen. Så det är väl mitt (enda) tips, att se till att sova ordentligt.

Sover gör vi redan massor, och hela nätterna dessutom. Det är så segt, överväger nästan att ta henne ur förskolan pga att alla förkylningar förstör så mycket. Jag blir liksom inte lite snorig utan det är förkylningen från helvetet i månader.
 
Jag blir svårt provocerad av de föräldrar som inte kan hålla barnen hemma. Tex på föräldramötet sa en pappa att om han är magsjuk vägrar han ha barnen hemma utan han kommer ta de till förskolan då för han ska minsann inte ta hand om barn om han är sjuk. Hoppas han skiter ner sig när han lämnar barnen på föris när han har magsjuka. Och då har ändå en HYFS-sköterska haft föreläsning för ALLA föräldrar. Bet ändå inte.

Vi har oftast vår tjej hemma en hel vecka om hon är dålig. Sen förstår jag att inte alla kan det, vi kan tack vare ekonomi och flexibla jobb men 48 timmar bör ju alla fixa.

Men verkar ju som att det bara är att vänja sig och helt enkelt gå och träna och jobba fast jag är sjuk. Måste som sagt träna för att må bra så det är väldigt viktigt.
 
Jag blir svårt provocerad av de föräldrar som inte kan hålla barnen hemma. Tex på föräldramötet sa en pappa att om han är magsjuk vägrar han ha barnen hemma utan han kommer ta de till förskolan då för han ska minsann inte ta hand om barn om han är sjuk. Hoppas han skiter ner sig när han lämnar barnen på föris när han har magsjuka. Och då har ändå en HYFS-sköterska haft föreläsning för ALLA föräldrar. Bet ändå inte.
gt.

Alltså vad märkliga personer det finns! För mig är det självklart att ha barnen hemma om någon av oss vuxna är sjuk och i SYNNERHET om det är något så supersmittsamt som magsjuka! Herregud! Även när jag varit superkrasslig har det funkat bra att duka fram lite mackor och yoghurt, starta barnprogram och sen halvsova i soffan. Kanske inte det roligaste men då riskerar man i alla fall inte sprida smittorna till någon som det faktiskt kan vara livshotande för. Och har självklart alltid båda hemma om en är sjuk, har inte alla det? Skulle man släpa med sitt sjuka barn för att lämna det andra på förskolan eller?

Med det sagt är det inte alltid superlätt att bedöma ett barns hälsotillstånd, ibland växlar det enormt mycket och de kan verka pigga i något dygn för att sedan bli hängiga igen. Så visst har det hänt att vi har lämnat barn på morgonen som verkat pigga och sedan hämtat barn som inte alls känns friska och känt oss som usla föräldrar. Men man gör ju så gott man kan och tycker att det är rätt stor skillnad mot att avsiktligt lämna barn på förskolan när någon annan i familjen har en supersmittsam sjukdom som kan slå till när som helst och smitta ner hela förskolan :yuck:
 
För att svara på ursprungsfrågan känner vi oss också en aning uppgivna just nu, vi har vabbat och varit sjuka stora delar av januari och februari och det fortsätter likadant i mars :arghh: nu har det varit tre veckor i sträck där dottern fick först kräksjuka, sen influensa, sen åkte sonen på influensa, sen fick sonen ont i öronen samtidigt som jag och mannen åkte på influensan (och jag är gravid så mindre kul... :() och dottern fick feber och ont i öron/hals. Innan det har vi haft en omgång av vinterkräksjuka och förkylningar.

Ska inte klaga för mycket för vi är rätt friska annars och har bara typ en vabdag sedan september, men januari-mars är ett helsike. Förra året var det ännu värre, för då åkte dottern in på sjukhus med en allvarlig lunginflammation :( är LIVRÄDD att hon ska bli så sjuk igen, så det är ju liksom en jäkla oro, förutom allt annat med att inte kunna jobba, träna, dåligt för ekonomin osv.
 

Liknande trådar

Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 219
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 526
Senast: sjoberga
·
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 035
Senast: Bapelsin
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 136
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp