Förskolesjukdomar

Sover gör vi redan massor, och hela nätterna dessutom. Det är så segt, överväger nästan att ta henne ur förskolan pga att alla förkylningar förstör så mycket. Jag blir liksom inte lite snorig utan det är förkylningen från helvetet i månader.

Om ni har möjlighet, kan ni inte ha henne ledig några veckor när det är värst, typ januari-februari? Då kanske ni slipper det värsta och kan ändå ha henne kvar resten av tiden?
Så skulle jag lätt göra om jag hade möjlighet! :)
 
Alltså vad märkliga personer det finns! För mig är det självklart att ha barnen hemma om någon av oss vuxna är sjuk och i SYNNERHET om det är något så supersmittsamt som magsjuka! Herregud! Även när jag varit superkrasslig har det funkat bra att duka fram lite mackor och yoghurt, starta barnprogram och sen halvsova i soffan. Kanske inte det roligaste men då riskerar man i alla fall inte sprida smittorna till någon som det faktiskt kan vara livshotande för.

När jag hade influensa nu sist så skickade vi sonen till förskolan. Jag var definitivt inte i form att ta hand om en överenergisk busig 1,5-åring som kräver ständig passning när jag själv låg i feberdvala hemma.
 
Det är inte självklart att man har sina barn när man själv är sjuk. Ens chef har rätt att neka sjuklön om man har barn hemma. Har man friskt barn hemma kan chefen hävda att man är tillräckligt frisk för att jobba. Och man får ju inte vabba ett friskt barn heller.
Så inget är självklart enligt min mening.

Vi var tvungna att lämna våra tjejer (3 och 1,5 år) på förskolan när jag var magsjuk sist. Fanns inte en chans att jag skulle orka ta hand om dem!

Finns inga lagar om att hålla friska barn/syskon hemma - bara rekommendationer.
 
När jag hade influensa nu sist så skickade vi sonen till förskolan. Jag var definitivt inte i form att ta hand om en överenergisk busig 1,5-åring som kräver ständig passning när jag själv låg i feberdvala hemma.

Vi båda vuxna håller på att friskna till från influensa nu och det har inte funnits i min tankevärld att lämna barnen hos dagmamman. Ingen av oss har varit i form att ta oss dit för att lämna och vi vill inte åka dit och sprida smittan. Våra barn är 5 och 3 och har väl inte haft superkul senaste veckan och huset ser ut som f*n :angel: men med barnprogram, mycket leksaker och pysselgrejer har det funkat bra. Vi har tack o lov inte varit som värst exakt samtidigt utan har turats om att ligga helt däckade. Då var det värre i januari när vi båda fick kräksjuka exakt samtidigt och turades om att kuta in på toa och kräkas och ligga heeelt däckade. :yuck:
Har inte barnet blivit sjukt och hur orkade du ens ta dig dit och lämna?
 
Min man lämnade på förskolan när jag var sjuk (feber, influensa osv) eftersom min man inte kunde vara hemma från jobbet för det. Man får liksom inte vara hemma med friskt barn bara för att den andra föräldern är sjuk. Då ska man lämna på förskolan. Ville inte ta ut semesterdagar för att passa barn när jag var sjuk. Men självklart följde vi 48-timmars regeln vid magsjuka och alltid en feberfri dag hemma innan barnet gick tillbaka till förskolan/skolan.
 
Vi båda vuxna håller på att friskna till från influensa nu och det har inte funnits i min tankevärld att lämna barnen hos dagmamman. Ingen av oss har varit i form att ta oss dit för att lämna och vi vill inte åka dit och sprida smittan. Våra barn är 5 och 3 och har väl inte haft superkul senaste veckan och huset ser ut som f*n :angel: men med barnprogram, mycket leksaker och pysselgrejer har det funkat bra. Vi har tack o lov inte varit som värst exakt samtidigt utan har turats om att ligga helt däckade. Då var det värre i januari när vi båda fick kräksjuka exakt samtidigt och turades om att kuta in på toa och kräkas och ligga heeelt däckade. :yuck:
Har inte barnet blivit sjukt och hur orkade du ens ta dig dit och lämna?

Pappan lämnade. Sen blev sonen sjuk också och fick så klart vara hemma men han hade lika gärna kunnat klara sig undan smitta precis som pappan gjorde. Jag tänker inte hålla sonen hemma i förebyggande syfte om det inte gäller magsjuka eller att jag är sjuk men tillräckligt frisk för att orka ta hand om honom så han lika gärna kan vara hemma. Pappan kan ju inte vara hemma och vabba ett friskt barn utifall att barnet kanske blir sjukt.
 
Ja här har vi ju svaret på varför alla sjukdomar bara går runt runt runt på förskolor :up:

För mig är det självklart att barnen är hemma när föräldern är sjuk (nu menar jag inte förkyld eller ont i huvudet men det fattar väl alla) barn överlever att inte ha skitkul i några dagar.

Om man nu måste ha betalt för dagen får man väl vabba ändå, ingen som kommer komma hem och kolla ändå. Kom inte och påstå att ni sitter på så höga moralhästar att det är otänkbart för det köper jag inte. Tror det är mest bekvämlighet.
 
Jag har också haft influensa nu,jag var verkligen jättedålig och barnen har varit hemma. Film mys och nygamla leksaker så höll de sej på mattan.
Nu hade de febergräns från och till och kunde inte gått ändå men även när jag hade magsjuka sist var de självklart hemma.(de blev aldrig sjuka den gången)

Inte för att jag är så jäkla bra på nåt sätt utan för att jag bara inte lämnar med tanke på smittspridningen. Skulle aldrig falla mej in att lämna på förskolan när jag själv är magsjuk. Kanske framförallt dom gångerna. Faktiskt. Och jag blir riktigt jäkla dålig.
Pappan tänker likadant.

Sticker inte under stol med att det är skitjobbigt att ha barnen när man är så sjuk men tänker inte vara den som håller smittan igång heller.
 
Ja här har vi ju svaret på varför alla sjukdomar bara går runt runt runt på förskolor :up:

För mig är det självklart att barnen är hemma när föräldern är sjuk (nu menar jag inte förkyld eller ont i huvudet men det fattar väl alla) barn överlever att inte ha skitkul i några dagar.

Om man nu måste ha betalt för dagen får man väl vabba ändå, ingen som kommer komma hem och kolla ändå. Kom inte och påstå att ni sitter på så höga moralhästar att det är otänkbart för det köper jag inte. Tror det är mest bekvämlighet.

Och i din värld kan man alltså inte vara för sjuk för att själv orka ta hand om barn hela dagen?

Jag skulle aldrig vabba ett friskt barn, däremot ha friskt barn hemma medan jag är hemma med sjuklön om jag är tillräckligt frisk för att ta hand om barnet (ta hand om = se till att det får i sig mat och inte skadar sig, dvs passa på barnet hela dagen). Om både jag och barnet är sjuka men jag är tillräckligt frisk att ta hand om barnet så vabbar jag. Men att hålla hemma ett friskt barn och vabba för att jag själv är sjuk (och därmed dessutom komma undan karensdagen), det är i min värld bidragsfusk.
 
Och i din värld kan man alltså inte vara för sjuk för att själv orka ta hand om barn hela dagen?

Jag skulle aldrig vabba ett friskt barn, däremot ha friskt barn hemma medan jag är hemma med sjuklön om jag är tillräckligt frisk för att ta hand om barnet (ta hand om = se till att det får i sig mat och inte skadar sig, dvs passa på barnet hela dagen). Om både jag och barnet är sjuka men jag är tillräckligt frisk att ta hand om barnet så vabbar jag. Men att hålla hemma ett friskt barn och vabba för att jag själv är sjuk (och därmed dessutom komma undan karensdagen), det är i min värld bidragsfusk.
Det är väl ingen i tråden som skrivit att man vabbar friska barn?
 
Och i din värld kan man alltså inte vara för sjuk för att själv orka ta hand om barn hela dagen?

Jag skulle aldrig vabba ett friskt barn, däremot ha friskt barn hemma medan jag är hemma med sjuklön om jag är tillräckligt frisk för att ta hand om barnet (ta hand om = se till att det får i sig mat och inte skadar sig, dvs passa på barnet hela dagen). Om både jag och barnet är sjuka men jag är tillräckligt frisk att ta hand om barnet så vabbar jag. Men att hålla hemma ett friskt barn och vabba för att jag själv är sjuk (och därmed dessutom komma undan karensdagen), det är i min värld bidragsfusk.

Hellre det än att gå till föris och bidra till att sprida sjukdomar, vilket du gör om du skickar dit ditt friska barn när du själv är sjuk.

Och för sjuk för att kunna ta hand om barnet, då är man möjligtvis döende, annars fixar man det. Man behlver inte leka eller ens roa barnet. Det finns padda/tv/glass mm för såna dagar.
 
Ja här har vi ju svaret på varför alla sjukdomar bara går runt runt runt på förskolor :up:

För mig är det självklart att barnen är hemma när föräldern är sjuk (nu menar jag inte förkyld eller ont i huvudet men det fattar väl alla) barn överlever att inte ha skitkul i några dagar.

Om man nu måste ha betalt för dagen får man väl vabba ändå, ingen som kommer komma hem och kolla ändå. Kom inte och påstå att ni sitter på så höga moralhästar att det är otänkbart för det köper jag inte. Tror det är mest bekvämlighet.

Och i din värld kan man alltså inte vara för sjuk för att själv orka ta hand om barn hela dagen?

Jag skulle aldrig vabba ett friskt barn, däremot ha friskt barn hemma medan jag är hemma med sjuklön om jag är tillräckligt frisk för att ta hand om barnet (ta hand om = se till att det får i sig mat och inte skadar sig, dvs passa på barnet hela dagen). Om både jag och barnet är sjuka men jag är tillräckligt frisk att ta hand om barnet så vabbar jag. Men att hålla hemma ett friskt barn och vabba för att jag själv är sjuk (och därmed dessutom komma undan karensdagen), det är i min värld bidragsfusk.
Det är väl ingen i tråden som skrivit att man vabbar friska barn?

Jo BernT, se ovan.
 
Och i din värld kan man alltså inte vara för sjuk för att själv orka ta hand om barn hela dagen?

Jag skulle aldrig vabba ett friskt barn, däremot ha friskt barn hemma medan jag är hemma med sjuklön om jag är tillräckligt frisk för att ta hand om barnet (ta hand om = se till att det får i sig mat och inte skadar sig, dvs passa på barnet hela dagen). Om både jag och barnet är sjuka men jag är tillräckligt frisk att ta hand om barnet så vabbar jag. Men att hålla hemma ett friskt barn och vabba för att jag själv är sjuk (och därmed dessutom komma undan karensdagen), det är i min värld bidragsfusk.


Jo BernT, se ovan.

Nej jag har inte skrivit att jag vabbar friskt barn. Läsförståelse noll.
 
Hellre det än att gå till föris och bidra till att sprida sjukdomar, vilket du gör om du skickar dit ditt friska barn när du själv är sjuk.


Och för sjuk för att kunna ta hand om barnet, då är man möjligtvis döende, annars fixar man det. Man behlver inte leka eller ens roa barnet. Det finns padda/tv/glass mm för såna dagar.

Förutsätter ju att man har ett barn som roar sig 10 timmar själv med padda/tv/glass. Min gör det definitivt inte.
 
Nej, jag skrev däremot att om man nu måste ha betalt för dagen (dvs har så krisig ekonomi att man inte klarar sig annars) så får man väl vabba ändå.

Men det betyder alltså INTE att man vabbar ett friskt barn? :confused:
Sen förstår jag inte resonemanget med pengarna, alternativet till att hålla hemma barnet och vabba är ju att man är hemma själv med sjuklön. Och det har man ju uppenbarligen råd med. Så varför skulle det vara nödvändigt att vabba för att klara ekonomin?
För jag antar att du inte menar att man ska hålla hemma friskt barn från förskolan och vabba om man själv är krasslig men ändå så pass pigg att man kan jobba??
 
Och för sjuk för att kunna ta hand om barnet, då är man möjligtvis döende, annars fixar man det. Man behlver inte leka eller ens roa barnet. Det finns padda/tv/glass mm för såna dagar.

Beror nog på barnet. :p Vi brukar skämta om att om man vill jämna ett land med marken kan man släppa loss L:s ena kusin där och bara låta hen gå loss, för den ungen är fullkomligt sjövild. Att ha hen när man är sjuk torde vara i det närmaste tortyrklassat. :D

(Därmed inte sagt att man bör släppa iväg potentiella smittbärare till förskolan, för det håller jag med om att man inte ska.)
 
Men det betyder alltså INTE att man vabbar ett friskt barn? :confused:
Sen förstår jag inte resonemanget med pengarna, alternativet till att hålla hemma barnet och vabba är ju att man är hemma själv med sjuklön. Och det har man ju uppenbarligen råd med. Så varför skulle det vara nödvändigt att vabba för att klara ekonomin?
För jag antar att du inte menar att man ska hålla hemma friskt barn från förskolan och vabba om man själv är krasslig men ändå så pass pigg att man kan jobba??

De föräldrar på vår förskola som inte håller barnen hemma påtalade ekonomi som en faktor för det. Så det verkar vara viktigt för vissa.
 

Liknande trådar

Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 347
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 641
Senast: sjoberga
·
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 120
Senast: Bapelsin
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 351
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp