Förskolesjukdomar

Hellre det än att man är så dum i huvudet att man lämnar barn på föris när man själv är magsjuk/vinterkräksjuk och riskerar smitta ner alla andra.

Är man ändå hemma sjuk (och har sjuklön) så har man ju redan betalt och behöver (och får) inte vabba dvs problemet löst, man får redan betalt och kan således ha sitt barn hemma.

Eller så tänker man längre och bortser helt från ekonomi och slutar vara egoistisk och lämnar inte sitt barn på föris om man själv är sjuk, det vore det allra bästa.
 
Hellre det än att man är så dum i huvudet att man lämnar barn på föris när man själv är magsjuk/vinterkräksjuk och riskerar smitta ner alla andra.

Är man ändå hemma sjuk (och har sjuklön) så har man ju redan betalt och behöver (och får) inte vabba dvs problemet löst, man får redan betalt och kan således ha sitt barn hemma.

Eller så tänker man längre och bortser helt från ekonomi och slutar vara egoistisk och lämnar inte sitt barn på föris om man själv är sjuk, det vore det allra bästa.

Jag förstår verkligen inte hur ekonomi kommer in i bilden. Man får väl mer betalt för att vabba (slipper karensdag) än att vara hemma med sjuklön?
Så länge vi då inte pratar om föräldrar som annars hade varit på jobbet för att dom bara är halvkrassliga. Och att kräva att dom skulle hålla både sig själv och sina friska barn hemma för att undvika smittspridning känns helt uppåt väggarna.
 
Ja här har vi ju svaret på varför alla sjukdomar bara går runt runt runt på förskolor :up:

För mig är det självklart att barnen är hemma när föräldern är sjuk (nu menar jag inte förkyld eller ont i huvudet men det fattar väl alla) barn överlever att inte ha skitkul i några dagar.

Om man nu måste ha betalt för dagen får man väl vabba ändå, ingen som kommer komma hem och kolla ändå. Kom inte och påstå att ni sitter på så höga moralhästar att det är otänkbart för det köper jag inte. Tror det är mest bekvämlighet.

Sjukanmäler du dig själv om du är frisk och din sambo är magsjuk?

För övrigt. Om du är magsjuk och du inte tycker att ditt barn ska gå på förskolan då får din sambo ta ut föräldraledighet. Vabba får han inte göra hur höga hästar jag än har. Varför uppmana till att fuska när det finns sätt att lösa det på?
 
Sjukanmäler du dig själv om du är frisk och din sambo är magsjuk?

För övrigt. Om du är magsjuk och du inte tycker att ditt barn ska gå på förskolan då får din sambo ta ut föräldraledighet. Vabba får han inte göra hur höga hästar jag än har. Varför uppmana till att fuska när det finns sätt att lösa det på?

Min sambo jobbar alltid hemifrån och jag har eget så nej vi går inte och sprider sjukdomar om någon i familjen är sjuk utan vi håller oss hemma, föredömligt skulle jag vilja säga.
 
Jag förutsätter att om en i familjen är sjuk så stannar hela gänget hemma. Jisses vad frånvaro det måste bli. Mitt jobb skulle bli vansinnigt om jag var hemma varje gång min partner blev lite sjuk...

Om din partner vinterkräksjukespyr så bör du stanna hemma. Sen fattar väl alla att man inte behöver vara hemma om man är "lite sjuk" du behöver ju inte göra dig löjlig :idea:
 
Sjukanmäler du dig själv om du är frisk och din sambo är magsjuk?

För övrigt. Om du är magsjuk och du inte tycker att ditt barn ska gå på förskolan då får din sambo ta ut föräldraledighet. Vabba får han inte göra hur höga hästar jag än har. Varför uppmana till att fuska när det finns sätt att lösa det på?

Är jag sjuk är min dotter hemma med mig. Så ingen av oss behöver vabba.
 
Jag förstår verkligen inte hur ekonomi kommer in i bilden. Man får väl mer betalt för att vabba (slipper karensdag) än att vara hemma med sjuklön?
Så länge vi då inte pratar om föräldrar som annars hade varit på jobbet för att dom bara är halvkrassliga. Och att kräva att dom skulle hålla både sig själv och sina friska barn hemma för att undvika smittspridning känns helt uppåt väggarna.

Det var vad de föräldrar som inte skulle hålla barnen hemma hade som argument. Så jag antar att när de är sjuka så "jobbar de hemifrån" dvs lurar sitt jobb istället. Enda sättet jag får ihop deras logik på.
 
Min sambo jobbar alltid hemifrån och jag har eget så nej vi går inte och sprider sjukdomar om någon i familjen är sjuk utan vi håller oss hemma, föredömligt skulle jag vilja säga.
Och dom stora barnen som har skolplikt, skall dom stanna hemma bara för att deras småsyskon är sjuka?

Det är inte riktigt så svart och vitt som du vill få det till.

Sjuka barn skall vara hemma, men efter det är det flytande gränser. När barnen blivit friska och föräldern insjuknar har jag svårt att se varför inte barnen skulle kunna gå på förskola igen. De är ju friska.

Det stora problemet är alla halvsjuka barn som skickas till förskolan.
 
Min sambo jobbar alltid hemifrån och jag har eget så nej vi går inte och sprider sjukdomar om någon i familjen är sjuk utan vi håller oss hemma, föredömligt skulle jag vilja säga.

Då är det ju väldigt enkelt att moralisera över hur andra borde göra som har en arbetsplats och försäkringskassans regler att förhålla sig till.

Om ni exempelvis hade jobbat i kassan på Ica, hade ni då ringt och sjukanmält er om ni var friska men den andre var sjuk?
 
Om din partner vinterkräksjukespyr så bör du stanna hemma. Sen fattar väl alla att man inte behöver vara hemma om man är "lite sjuk" du behöver ju inte göra dig löjlig :idea:
Men hur får du ihop det? Skall jag som är frisk sjukskriva mig då? Alla har det ju inte så glidit att dom kan jobba hemifrån.
 
Fast det är ju jättestor skillnad på en frisk partner som kan vara extra noggrann för att inte sprida smitta, och dessutom vanligtvis inte kräks rätt ut på golvet om hen blir sjuk, jämfört med ett förskolebarn.

Det finns många arbeten där det är jättesvårt att vara "extra noggrann". Och alldeles oavsett så är ju poängen att reglerna för sjuka familjemedlemmar är samma oavsett. Som sagt. Man får ta ut föräldrapenning om man vill vara hemma och ta hand om friska barn.
 
Och dom stora barnen som har skolplikt, skall dom stanna hemma bara för att deras småsyskon är sjuka?

Det är inte riktigt så svart och vitt som du vill få det till.

Sjuka barn skall vara hemma, men efter det är det flytande gränser. När barnen blivit friska och föräldern insjuknar har jag svårt att se varför inte barnen skulle kunna gå på förskola igen. De är ju friska.

Det stora problemet är alla halvsjuka barn som skickas till förskolan.
Större barn kan säga till om de mår dåligt, de spyr oftast tex inte rakt ut som små förskolebarn, dvs är de smittade kan man förhoppningsvis upptäcka det tidigare.

Glidigt, mm eller hur. Har jobbat hårt för att komma dit vi är.
 
Jösses! Nu har jag sedan länge lämnat "förskoleträsket" (min dotter fyller 18 i år), och jag tror nog att vi skötte oss rätt bra vad gällde smittspridning när hon gick i förskolan. Hon fick förstås vara hemma när hon var sjuk, hon fick en extra hemmadag efter sjukdom med hög feber och/eller magsjuka osv. Men att hela familjen skulle ha stannat hemma från jobb respektive förskola för att EN av oss var sjuk?? Nä! Det hände ju liksom massor av gånger t.ex. att jag eller dåvarande maken var sjuk utan att smitta dottern eller sin partner (ja, det hände även vid magsjuka). Eller att dottern var sjuk, en av oss var hemma med henne och den andre gick till jobbet. Det är ju liksom HELT omöjligt att ständigt vara hemma hela familjen för att en familjemedlem är sjuk - då får man ju under vissa perioder vara hemma hela tiden!

För att svara på ursprungsfrågan så var dottern sjuk typ varannan vecka hela sin första vinter på förskola. Och hon smittade sin pappa med MASSOR av förkylningar och annat elände - han hade sex bihåleinflammationer och en öroninflammation under hennes första år på förskola! :crazy:

Sedan blev det bättre - immunförsvaret hos både far och dotter hade väl tränat upp sig! (själv blev jag inte sjuk i samma omfattning - fick en och annan lindrig förkylning och en magsjuka under hela förskoleperioden) Och sedan hon började skolan har det varit extremt få sjukdagar! Så det blir helt klart bättre! :)
 

Liknande trådar

Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 377
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 661
Senast: sjoberga
·
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 121
Senast: Bapelsin
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 391
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp