Förslag på ras?

S

Snoken

Jag går i hästköparplaneringstankar, inga jätteseriösa och det är inget som kommer att hända inom de närmsta åren. Men fundera kan man ju... ;)
Jag skulle vilja ha förslag på vilken sorts ras som kunde passa, och då förstås gärna från någon som har liknande hästhållning som jag tänkt mig.

Jag vill köpa en unghäst, gärna så ung som möjligt för att själv kunna forma den efter NH-metoder. Första åren kommer jag enbart att syssla med hantering, ridning är inte viktigast utan jag vill ha en häst som man kan ha överallt och som inte räds någonting och är på det klara med vem som är flockledare. Vidare vill jag att hästen ska vara starkt byggd, så jag kan använda den i skogen med lättare virkesutkörningar men ändå hyfsat smidig, så varken varmblod eller de riktigt tunga kallbloden skulle vara nåt. Jag är ca 1,75 lång och inte överviktig, men ponny känns lite litet ändå. :confused:

Vore kul att höra om andra som lever liknande liv med sina hästar!
 
Sv: Förslag på ras?

Vilken någorlunda stabil ras som helst. Allt det andra handlar om hantering.

Men hantera i "några år" innan ridning...? En unghäst som ska växa sig stark för något så pass krävande som skogsarbete, även den lättare sorten, behöver belastas på något vis under sin uppväxt för att kroppen ( = muskler, leder, senor och framförallt skellett) ska kunna grovna och byggas på för att hålla. Så vänta inte för många år...

Sen är det nog bättre att kolla av läget närmare aktuellt köp, det du vill coh har tänkt idag har troligen ändrats ett par gånger om några år...

// Mvh - J
 
Sv: Förslag på ras?

om det är din första häst, eller inte har så stor erfarenhet, då tycker jag inte du ska köpa en unghäst, utan snarare en välutbildad häst, vad gäller ras så tror jag att en Bruksnordis, skulle kunna passa:)
 
Sv: Förslag på ras?

Med att bara hantera de första åren menade jag att inte rida in "så fort jag får", det är inte det viktigaste med häst i mitt fall. Jag kan gott vänta med det tills hästen är 4-5 år, men såklart tänkte jag ju träna den ändå. Främst tänker jag mig inkörning, att låta den dra olika saker först och främst för att den inte ska vara skygg för skramlande, prasslande osv saker. När hästens pryke/kropp/ålder tillåter tänkt jag också dra tyngre saker med den. Jag tror man kan träna en hästs muskler och kondition minst lika bra från marken som från ryggen... Jag vill iaf ha en säker häst i så många situationer som möjligt och att hanteringen från marken ska funka innan jag sätter mig upp. Funkar det inte från marken så lär det inte funka från ryggen heller...
Angående erfarenhet osv så har jag sådan, jag vet vad jag vill ha ut av mitt hästägande och jag håller som bäst på att finslipa kunskaperna i hur jag ska nå mina mål, så gott man nu kan studera och träna sånt utan den egna hästen. Det är inte precis så att jag just börjat på ridskola och vill ha en egen söt ponny att pussa på...
 
Sv: Förslag på ras?

Jag förstår annars tanken med att köpa en välutbildad häst som förstahäst, men det känns inte aktuellt i mitt fall. Köper du en gammal häst får du alla dess later, ovanor, gamla skador och händelser du inte vet nåt om på köpet... Då måste man ändå börja om från början med allting, och det tar förmodligen längre tid att lära om en häst tills det sitter ordentligt, än att börja med en unghäst som inte har så mycket erfarenheter. Och att hitta en häst om hanterats konsekvent på det vis jag vill, är nog lättare sagt än gjort!
Är man 15 år och ska ha en ponny att tävla hoppning eller dressyr med förstår jag att man väljer en gammal avdankad ridskolehäst som man bara behöver åka runt på och samla rosetter med, men det är inte det jag är ute efter.
 
Sv: Förslag på ras?

Hej du. Kul att se en Ålänning här :) Hur mycket erfarenhet har du av hästar sedan tidigare? Det låter lite som du är som mig, som främst söker en god vän du kan ha trevligt med och lita på i alla lägen :) Själv har jag just köpt en Quarter född 2007 (Ålands första???) och har fått (hör och häpna!) tips om att jag ska sitta in honom till sommaren. TILL SOMMAREN!!!!?! Kan ju bara nämna att kan är en bebis i huvet och inte ens kan lyfta hovar än (därav min egen tråd). Min uppfattning är att alltför många har alltför bråttom med att rida in sina hästar. Själv låter jag det ta den tid det tar. Ett moment ska klaffa innan jag börjar med nästa, och mitt första mål är att få honom trygg och lätthanterad i skötsel och på promenader. Detta får ta den tid det tar helt enkelt. Så jag tycker det är helt rätt att inte stressa (själv har jag hållit på med hästar och ridit sedan dagis, dvs typ 22 år). Angående ras finns det ju stora individuella skillnader i individ till individ, speciellt gällande unghästar. Bruksnordis låter väl vettigt men även där har jag sett små "monster". Min åsikt är att du ska se TILL INDIVIDEN och strunta i rasen. Ha bara riktlinjer som blivande storlek, användningsområde etc. Det finns bra böcker med rasbeskrivningar du kan titta i för att få de bitarna på rätt. :) Lycka till ifall du beslutar dig för att köpa häst. :)
 
Sv: Förslag på ras?

För övrigt köpte jag en unghäst av samma anledning som dig. Lärde mig ett och annat av min 22-åriga Islandshäst och bestämde mig för att den här gången kunna söka i mig själv och mitt eget hanterande när eventuella problem uppstår. Hans bakgrund blev bara för mycket. Har för övrigt ett välfungerande Varmblod här hemma sedan tidigare, plus en inneboende häst till. Att hästar har hästsällskap, speciellt en unghäst, tycker jag är A och O med hästar.
 
Sv: Förslag på ras?

Låter som att du letar efter en basjkirhäst :grin:
 
Sv: Förslag på ras?

Jag går i hästköparplaneringstankar, inga jätteseriösa och det är inget som kommer att hända inom de närmsta åren. Men fundera kan man ju... ;)
Jag skulle vilja ha förslag på vilken sorts ras som kunde passa, och då förstås gärna från någon som har liknande hästhållning som jag tänkt mig.

Jag vill köpa en unghäst, gärna så ung som möjligt för att själv kunna forma den efter NH-metoder. Första åren kommer jag enbart att syssla med hantering, ridning är inte viktigast utan jag vill ha en häst som man kan ha överallt och som inte räds någonting och är på det klara med vem som är flockledare. Vidare vill jag att hästen ska vara starkt byggd, så jag kan använda den i skogen med lättare virkesutkörningar men ändå hyfsat smidig, så varken varmblod eller de riktigt tunga kallbloden skulle vara nåt. Jag är ca 1,75 lång och inte överviktig, men ponny känns lite litet ändå. :confused:

Vore kul att höra om andra som lever liknande liv med sina hästar!

vad sägs om att leta efter personlighet och kroppsbyggnad istället för ras? Då kanske du stapplar över en riktigt bra häst för ditt hästeri.


www.gryning.nu
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 402
Senast: WBanna
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
980
Senast: linlar1
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
12 610
Senast: Snurrfian
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 265

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Guldfasanerna
  • Flämtningar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp