Försök att avliva myterna......

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Försök att avliva myterna......

Ok, så det som egentligen är utmärkande är just att man uttrycker sig olika? Och inkorrekt, om vi då utgår att det finns termer som är mer korrekta.Man uttrycker sig like, men menar olika. Omman börjar slarva med innebörden i termer så betyder de ingenting längre.
Puppan pratade om klass och frukt tror jag. För att vara klass 1 så skulle det vara fläckfritt, släpper man igenom fläckiga äpplen så säger snart Klass 1 inte ett skit

och det är vad som hänt med termen Klassisk Dressyr, och det är vad som händer med flera ridtermer när folk till och med börjar tro att ridskolehästar går i egen balans

Något som varit det optimala målet att sträva mot blir var mans egendom - utan prestation - utan krav på vare sig ryttare eller häst att de ska motsvara termens innebörd

Om du läser texten om självbärighet så ser du hur svårt det är - jag har nämnt 3 ryttare som jag sett på bild att de har uppnått balans under i alla fall den tid bilden togs - men inte rider de runt så hela tiden, givetvis gör inte jag det heller. Då skulle jag få betalt för att utbilda andras hästar åt dem och inte sitta här



Optimal utifrån vems ögon? Är det egentligen värt att göra en öppna om den är 100% optimal (annat än i tävlings- eller uppvisningssammanhang såklart)? Mer än som check då såklart. Vad ger då öppnan för effekt- som man inte redan hade?

Men du har inte fattat grejjen en öppna blir aldrig 100 % optimal. Vinsten med att rida hästen böjd är att du kommer åt att styrketräna den - du utsätter medvetet ett bakben för extra stryrketräning och även andra muskler får en extra duvning

Men för att det ska bli styrketräning och vikten i verkligheten skall förflyttas mer till det ena bakbenet så måste du ha sådan kontroll på rakriktningen att du garanterat kan styra mer vikt dit du vill

Sedan så är det en förenkling att säga att man tränar ena bakbenet - är hästen böjd så måste båda jobba, men beroende på om det är inner eller ytter i böjning så får dess muskler jobba på olika sätt

Öppna tex är ett ypperligt sätt att stärka hästen för mer samlad galopp - förutsatt att den utförs rätt, och här tycker jag (och en och annan till) att det är ett systemfel i AR

Just för att man inte kommer åt dem om man inte rakriktar dem, man kan inte rakrikta utan yttertygel tex.

Förtydligar igen. Jag är inte MOT AR, men för att uppnå kvaliteten i det befintliga systemets terminologi så krävs en annan hjälpgiving och en annan utbildnings gång
 
Sv: Försök att avliva myterna......

skitbra - sedan är frågan kan den fylla ut den kostymen?

jag menar det är lätt att säga saker, men att verkligen göra är väldigt svårt
 
Sv: Försök att avliva myterna......

Det är just sådana kommentarer som blir absurda. Du kan väl inte på fullt allvar mena att alla AR-tränade hästar går likadant? Då menar du i så fall att alla dressyrhästar (tävling) också går i samma form. Det gör de ju inte.:crazy:
Alla ryttare inom en disciplin eller inriktning kan inte rida på samma sätt. Det kan skilja mil på två dressyrtränare tex. Lika mycket som det kan skilja mellan en dressyrtränare och en westerntränare. Det kan vara en hopptränare och en dressyrtränare som undervisar helt likvärdigt. Skillnaderna sitter inte i vilken inriktning tränaren eller ryttaren har i första hand. Det sitter i ridkunskapen och hur denne ser på träning. Den är i alla fall min erfarenhet.

Nej jag menar inte att alla går likadant - men jag ser ett systemfel i AR liksom det är ett systemfel i den tävlingsDressyr som ser ut att vilja men inte kunna. dvs den där de inte lyckas träna hästen så den orkar gå i jämnvikt för egen maskin utan måste "hållas kvar med kraftig inverkan av stången

Den stora skillnaden tycker jag är att jag har sett en del Dressyrhästar gå i jämnvikt, jag har sett westernhästar (det var på globen utländska) gå i självbärighet - men jag har ännu inte sett än ARhäst gå så

Så nej - alla rider inte lika - men det finns ett systemfel i stilen om man vill leva upp till den klassiska terminologin :idea:
 
Sv: Försök att avliva myterna......

Jag kan inte uttala mig om tränarens kunskaper i biomekanik, eftersom mina egna är högst begränsade. Jag är dock intresserad och lär mig gärna nya saker. Intressant det där med bäcken-bröstkorgsmuskeln, har du nån bild på den?

det går att ordna

gammal bild och jag borde ritat den längre fram
amage.jpg


här en häst som kortar överlinjen du kan jämföra vad som händer med buken
arygg.jpg


jag har fler som illustrerar det man vill åt
 
Sv: Försök att avliva myterna......

Här har du vad länga överlinjen handlar om

pricken illustrerar tyngdpunkten (lite på måfå) och ändringen är överdirven för att vara tydlig

jmnvikt4.jpg


Samma sak i en ridlära OBSERVERA hur denna omvinkling av bäckenet får hästen att släppa ned halsen

Spnnanpilbgenienhalvhalt.jpg
 
Sv: Försök att avliva myterna......

Här är några användares hästar som gör samma sak

(jag har lov)

cirkelowe.png


jfrElin.jpg


Min häst i hagen
KopiaavBild013.jpg


Här gör han det i hagen
KopiaavKopiaavBild022.jpg


en till som "gör det"
galopp.jpg


ska kolla mitt andra album
 
Sv: Försök att avliva myterna......

ingen har ifrågasatt att det blir bättre - att något händer osv.

Men kanske inte det man vill SKA hända om målet är självbärighet
 
Sv: Försök att avliva myterna......

Ja, jag tänker ju att ryttarens hjärna ofta ligger i framtiden - men hästen finns i nuet, människans kropp finns även den i nuet.. Ryttaren har en strävan, någonstans att nå fram till. Hästen finns här och nu. Där är det ofta problemet sitter, upplever jag. (iaf i min ridning).

Eftersom det är några sidor till efter detta inlägg så orkade jag inte läsa vidare för att sen hitta tillbaka till inlägget och därmed vet jag inte om någon redan skrivit detta, så ber om ursäkt ifall jag nu upprepar vad någon annan redan skrivit.

Det är precis samma problem som när folk tränar sina hundar. Hunden (liksom hästen och alla andra djur) har ingen tanke på - inget koncept om - framtiden! De kan omöjligt tänka och föreställa sig vad framtiden har att erbjuda och än mindre har de själva något mål med ex. dressyren eller hoppningen! Så det är inte konstigt att vi människor förbryllar de små (hundarna) och stora (hästarna) liven emellanåt, när vi blir för ivriga och tänker på våra mål med djuren (oavsett djurslag)!

ALLA djurägare skulle må bra av att lära sig leva i nuet och inte förmänskliga djuren vare sig psykiskt eller fysiskt och därmed tro att de funkar som vi gör. Om vi ska få bästa möjliga utbyte av våra vänner (för visst är de våra vänner vare sig vi rider hästarna i skogen, tävlar dressyr, hoppar hinder, tränar AR, tävlar hunden i agility, har den som sällskap, tränar tricks osv) så MÅSTE vi lära oss mer om det djurslag och den individ vi valt att ta ansvar för och sen försöka - efter bästa förmåga - kommunicera med dem på ett språk som de förstår och är bekväma med.

Ursäkta om det blev OT eller whatever, men jag kände bara att jag ville skriva detta för det skadar inte att lyfta fram "nutids-tänkandet" före "mål/framtidstänkandet" (även om vi säkert allesammans är överens om detta, eller hur? :idea:) Visst får (ska?) man ha en plan och ett mål med sitt djurägande, men de stunder man umgås och kommunicerar med djuret så MÅSTE man hålla sig i nutid och inget annat! :)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Försök att avliva myterna......

Men alltså... vad ääär det du går igång på så dant? Din häst som susan visar på bilden går väl inte i ngn mer avancerad form än ngt annat ekipage på grundnivå, vilket nog de flesta AR ryttare kan uppvisa de också, det måste jag hålla med Totola om faktiskt. Eller susans nordsvensk för den delen.

Tack för att du vågar skriva det jag tänkte och inte vågade sätta på pränt.



Jag håller med om princip resonemangen ni för, att om allt ska gå på känsla och är rätt för att det "känns bra" osv, att man skippar steg i utbildnings skalan och slänger på en stång, eller trampar sina hästar innan de ens hänger ihop från bakhov till nacke ens på grundläggande nivå osv. Det är vansinne, och det ÄR praxis betydligt mer bland AR ryttare inom AR skolan, än klassisk dressyr, det vidhåller även jag, sen kan biggan mfl argumentera hur mkt de vill att de inte har en aning om detta och aldrig sett det, för det stämmer inte med mina eller ngn endaste jag känner erfarenheter alls för den delen. Men att börja visa bilder på grund ridning och säga att den andra disciplinen inte ens kan åstadkomma detta, det blir ju löjligt!


Nu hör jag ju till kategorin biggan mfl, och måste återigen skriva att jag inte håller med om att alla rider på stång eller trampar sina hästar tidigt. Jag är bland dem som "kommit längst" bland dem jag tränar tillsammans med, och nu - efter sju års akademisk träning - har vi börjat på de halva stegen. Visserligen har jag en lång period bakom mig då jag var rädd för att rida och det är klart att det hämmade mig, men så många år tror jag inte jag förlorade. De andra som rider för samma tränare och är på samma nivå som jag har ridit minst lika länge.
 
Sv: Försök att avliva myterna......

Visa mig gärna ett AR-ekipage med bra, luftig gång, så ska jag sätta ett kryss i taket. Och jo, även en Nordsvensk, en Knabstrupper eller en fjording kan ha flytande och stor gång, utefter sina förutsättningar.

Vi har kurs nästa söndag - du kanske skulle komma och titta? Tre kallblodstravare, tre halvblod och en knabstruper, precis vad du vill se. Jag är säker på att någon/några av dem har kommit så långt i sin utbildning att de kan uppvisa en bra, luftig gång.
 
Senast ändrad:
Sv: Försök att avliva myterna......

Fast jag menade inte att ridskolehästar och b-ponnyer går i självbärighet. Jag menade att vissa hästar har en bra BALANS. Jag tar bort det där lilla ordet "egen" om det irriterar...

När man visar på unghästtest kan man få omdömet "bra balans". Så just termen balans kan man nog använda. Den hålller en jämn galopp, den kan korta och länga sig mellan hinder vid behov, den rättar sig om den kommer i korsgalopp. En häst med bra balans kan behålla sin "jag springer i hagen" balans trots en medioker (inte urkass...) ryttare. Och en sån häst är ofta en bra "nybörjarhäst".

En häst med riktigt dålig balans (ur synvinkeln lösgalopperande unghäst på 3- årstest) kan inte ens hålla balansen utan ryttare.
Den springer i korsgalopp, trillar framlänges och kan inte ändra sin galopp när den kommer mot hinder. Med en medioker ryttare blir det såklart ännu mer problem med ryttare på ryggen-medans en skicklig person kan hjälpa hästen att hitta balans.

Så här tänker jag i termen balans. Ska påpeka att jag inte håller på med varken AR eller tävlingsdressyr, mitt mål är att hoppa en bana felfritt i god balans:laugh:
 
Sv: Försök att avliva myterna......

Det tycker jag också är helt galet. (trots att jag numera tränar enligt AR). Hur går det ihop då?)

Eftersom du säger det så är det ju din erfarenhet och sant för dig, men det är lika sant att det är INTE vad jag ser på träningar och kurser. Det är INTE vad mina tränare lär ut. Inte alls. Så det är inte praxis i AR. För vore det det så skulle förstås jag sett det. Det är ju fler än jag som skriver här och som inte känner igen sig i den beskrivningen. Man kan ju undra hur det kommer sig då? Jag ser rätt många dressyrekipage. Både de som rider "vanlig dressyr" och de som tränar enligt AR.
Vi som inte känner igen oss alls i den där konstiga beskrivningen reagerar ju. Det är ju naturligt. (och det är anledningen till att jag startade tråden)


fast flera av de som du säger finns här på forumet rider sina hästar på blank stång trots att hästen inte är vare sig självbärig eller balanserad nog (läs ryttaren inkluderad) för den typen av ridning, och en klassiskt ekipage på samma nivå aldrig skulle komma på tanken att rida på stång, ens kombinerad med ett tränsbett, och framför allt inte ha en tränare som tycker det är en bra ide.

ang. att använda tävling som måttstock så självklart är det som du säger, man kan uppnå mål utan att träna. Men det blir en viss skillnad och svårare att få en måttstock på sin egen ridning och sin hästs utbildnings ståndpunkt om man enbart rider för ngn hemma i paddocken. vem mäter man sig med då? jo, man utgår från vad tränaren säger, och gör sin egen bild/tolkning av det. Och eftersom tränaren troligtvis inte heller själv har tävlings ramar, så blir det en mer inramad sanning kanske, där man mäter sig inom en mindre cirkel eller hur jag ska förklara det.

susan: att visa hästar på bilder i hagen är väl knappast relevant, om vi nu ska prata brister i ett utbildning system eller i folks ridning? visa bilder på dessa hästar när de gör samma sak under ryttare isåfall, så blir det relevant.
 
Senast ändrad:
Sv: Försök att avliva myterna......

Förstår hur du menar och jag håller fortfarande med. De ridskolehästar som saknar den här "balansen" klarar heller inte av sitt arbete som ridskolehäst. Att det inte ser flashigt ut när de travar omkring med små eller lite större nybörjare på ryggen är inte så konstigt, ingen ber ju hästen använda som kropp. Däremot mår den knappast dåligt av att lulla omkring i "sin egen lilla värld" heller, utan någon egentlig inverkan från ryttaren. "springa i hagen"-balans, som du skriver.

Alla hästar passar inte som ridskolehästar. En känsligare häst skulle vara en katastrof eftersom den är betydligt mer beroende av ryttarens sits o inverkan. Alltså att det blir rätt i ryttarens signaler.
 
Sv: Försök att avliva myterna......

ja jag är med på hur du beskriver hästens balans - ochhur man ser det i hagen.
grejjen är ju att när du sätter upp en ryttare så rubbar du hästens balans - den kommer i obalans - och träningen syftar till att hjälpa hästen att återfå den balansen som den hade före ryttaren kom på

Det är inte så att ordet "egen" irriterar utan att "egen balans" är en omskrivning för Självbärighet, och ingen ridskolehäst är självbärig det är vi ju överens om, utan ridskolehästar går runt på framdelen och parerar ryttarens obalans och spänner sig

Är man inte så erfaren så kan det se bra ut.

Jag citerar Tibblin - Det finns bara en balans men många stabila obalanser. Och vad det är man har för ögonen, finns en ganska gedigen checklista att gå efter
 
Sv: Försök att avliva myterna......

Det är visst relevant - för det som efterfrågades var just den muskeln och jag visar den i arbete. Du tycker minsann att det fixar många - men det är svårt.

Sedan undrar jag vad ditt problem är - när jag visar en sådan på jacko - då reagerar du att det där är minsann inte så märkvärdigt. Så hur man än vänder sig så har man arslet bak. Vad jag än gör så blir jag kritiserad av någon, och eftersom alla har sin privata syn så kan man omöjligt vara alla till lags samtidigt.

Jag håller inte med dig att detta är lätt att hitta. Det krävs så många förutsättningar för att hästen ska slå på den muskulaturen.

Jag tror inte du och jag ser samma saker. Om du hade rätt så hade Balkenhol stanna hemma. För han kritiserar många av Dagens Dressyrryttare för att missa detta också. Att de inte hittar till grundformen.

Det verkar också som du bakar in all Dressyr i klassisk, så vi tänker rätt olika.
 
Sv: Försök att avliva myterna......

Det är visst relevant - för det som efterfrågades var just den muskeln och jag visar den i arbete. Du tycker minsann att det fixar många - men det är svårt.

Sedan undrar jag vad ditt problem är - när jag visar en sådan på jacko - då reagerar du att det där är minsann inte så märkvärdigt. Så hur man än vänder sig så har man arslet bak. Vad jag än gör så blir jag kritiserad av någon, och eftersom alla har sin privata syn så kan man omöjligt vara alla till lags samtidigt.

Jag håller inte med dig att detta är lätt att hitta. Det krävs så många förutsättningar för att hästen ska slå på den muskulaturen.

Jag tror inte du och jag ser samma saker. Om du hade rätt så hade Balkenhol stanna hemma. För han kritiserar många av Dagens Dressyrryttare för att missa detta också. Att de inte hittar till grundformen.

Det verkar också som du bakar in all Dressyr i klassisk, så vi tänker rätt olika.


Du har inte fattat ett ord av det jag skriver.
Det är inte relevant i en tråd om AR, därför att du visar dem som om de är exempel på hur AR hästar inte jobbar, och diskussionen blir sen en rent anatomisk diskussion om hästens form, samma som du alltid skriver om.
Det är ju just för att du skriver och visar bilder på jackos häst eller andras som exempel på hur de ska gå, i denna tråd som det blir snurrigt. Vad är det för vits att demonstrera hästar som springer i hagen?

vart har jag skrivit att det är lätt som en plätt?
jag har skrivit att jag inte ser några mirakel runt formen på jackos häst, så tillvida att de kan kan motivera hennes reaktioner och påståenden att inga AR ryttare kan uppnå den grundnivån ens.
 
Sv: Försök att avliva myterna......

forts på svar till mackan

för forts på artikeln handlar om systemfelet i Dagene tävlinsgdressyr

Om självbärigheten undergrävs i Ar pga bristande rakriktning så är problemet i Tävlingsdressyr att man misslyckas med att få hästen avstämd mellan hjälperna

För texten fortsätter

Självbärighetsprincipen

Hästen måste bära sig själv fri från konstant tryck av tygel eller ben....
självbärighetsprincipen är enkel, den innebär att hästen själv måste bibehålla sin egen rytm, tempo, steglängd, rakritkning och hållning (outline), och tygel och benkontakt


framförallt så är det centralt för hästens mentala välbefinnande. I dagens Dressyr verkar det vara men en önskedröm än ett faktiskt tillstånd, för det råder liten enighet om "lätthet och i vilken utsträckning hästen skall bära sig själv. Ändå är självbärighet fundamental för prestation i alla grenar. Även i "kapplöpning" så ska tävlingshästen själv reglera sin hastighet och linje och inte konstant behöva brottas med för att behålla tempo, eller behöva konstant behöva halas i ena tygeln.

KONTAKT.
Dressyr skiljer sig från nästan alla andra discipliner beroende på den ständiga applikationen av tygel och skänklar på hästens mun och kropp. Denna kontakt är nödvändig för att upprätthålla direkt kontakt för subtil förändring under rörelse - och om den är tränad korrekt har den en avslappnande effekt då inga hjälper kommer överraskande i en "surpriseattack"
Istället så innebär det att flödet av hjälper kan ske inom hästens rörelserytm och alltid börjar med ett lätt ökande tryck (små lätta hjälper)

HUR MYCKET ÄR FÖR MYCKET
För att utforska det måste vi se det från hästens sida. Munnar är väldigt känsliga organ, särskilt på betande djur som är noga urskiljer vad som plockas in i munnen. Eftersom tygel och skänkelhjälper (negativ förstärkning) lärs in helt annorlunda än vikthjäper (klassisk betingning) är det extra viktigt att den negativa förstärkningen /eftergiften lärs in korrekt från början.
det är inte fel att ge ett starkare tryck i början av utbildningen - men det är viktigt att ge eftergit exakt i det moment som hästen svarar. Den här procesen med tryck/eftergift med tygel och ben är avgörande för att träna självbärighet.

tex om hästen ökar så bromsas den med ökat tryck i munnen, vilket ger efter så fort hästen svarar. Detsamma gäller raktiktning och hållning.
Men om misstag görs i träningen och hästen behålls i en starkare kontakt, eller om tygel och skänkelhjälper bibehålls i en för stark kontakt för länge så avtar effekten och hästen blir kvar i ett tillstånd av konstant smärta från bett och sporre


Det här tror jag å andra sidan alla AR ryttare håller med om, ang stora delar av tävlingsdressyren - och att det är själva orsaken att man söker sig vidare :laugh:

det kommer mera - jag kan inte hantera för mycket text på en gång
 
Senast ändrad:
Sv: Försök att avliva myterna......

nej jag vet att du inte ser det.

men sedan så sa hon ju inte det utifrån sin bild - det var ju jag som la in den, inte hon. Hon har inte slagit sig för bröstet.
 
Sv: Försök att avliva myterna......

fortsättning på det citerade ovan

KONFLIKTBETEENDE

Konstant smärta hos djur, i motsats till lätt obehag uthärdas aldrig utan att ett pris måste betalas någonstans i hästens beteende, välbefinnande och även i dess fysilologi. Hästen börjar uppvisa vad som kallas konfliktbeteenden.
I korta ordalag hästen kan bli spänd, och eller visa försvarsbeteeden som att backa, eller bocka, eller skygga eller andra beteenden som ryttaren tolkar som ovilja, eller olydnad.
Emellertid om smärtan pågår länge så påverkar det hälsan, hästen får problem med matsmältningen, den kan få magsår och kolik tex
vad som sällan förstås är att konstant smärta kan få beteendekonsekvenser långt utanför sitt ursprungliga sammanhang. Den kan börja vandra, få mer flyktbeteende, få uttalad separationsångest, bli osäker, den kan börja tugga på inredningen eller tom på sig själv. Allt detta kan uppstå för att hästen är stressad av sin träning

Om man verkligen vill sin hästs bästa, och rida med hästen så tycker jag Andrew Mc lean ändå är den man ska lyssna på. Han är ändå den som vet vad han pratar om, då detta är hans specialområde, hans specialkomtens.
 
Sv: Försök att avliva myterna......

jag önskar verkligen att ni läser ovanstånde, jag ber er.

Jag ser så ofta uttalanden om hästar som är olydiga eller ovilliga och jag ser de motstridiga hjälperna som förvirrar och faktiskt besvärar hästen.

Snälla - tänk ett varv till - hästen gör alltid så gott den kan

Det finns mer text, men jag orkar inte översätta mer just nu. ja jag vet att det finns en hel del som kan engelska långt mycket bättre än mig, men jag vet också att det finns de som inte kan och som ber mig översättta.

här är länken

http://www.horsestuff.co.nz/index2.php?option=com_content&do_pdf=1&id=2

Denna man har åtminstone blivit tillfårgad ang Rollkur .
Sedan att de (FEI) inte lyssnade är ju trist

Igen jag är inte emot - jag är för att lyssna på hästen
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 903
Senast: Solstig
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 572
Träning Jag har rätt nyligen (i våras) fått en ADHD-diagnos, som vuxen (snart 30). Jag hade aldrig ens tänkt tanken att jag kunde ha ADHD förrän...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 226
Senast: Fazeem
·
Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig...
2
Svar
33
· Visningar
3 935
Senast: Pyrran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp