Bukefalos 28 år!

Försöker hitta en ny identitet.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fast jag antar att man kan säga att det både pågår ett ifrågasättande av transvård som fenomen samtidigt som den vården som ges, liksom resterande vård, är eftersatt.
Ja, men det går inte att säga att det är olika mekanismer bakom (tror jag) utan bådadera styrs av misogyni, den medicinska grundforskningen på vita män och hur sjukdomar och medicinska tillstånd värderas efter detta och därmed ges legitimitet eller inte vilket sedan ligger till grund för finansieringen ellerbristen därpå.
 
Nja, operera friska kroppar är inte en självklar grej att göra för alla läkare, precis som det inte är självklart att medicinera så sett friska personer. Det gäller oavsett vad tex du eller jag råkar tycka.
Jag tror inte att du förstår hur det är att vara trans. Eller hur det är att leva med dysfori? Och hur var det med Självmorden
Var är sifforna om självmord i väntan på vård felaktiga som du skriver i inlägg #1894?
 
Nja, operera friska kroppar är inte en självklar grej att göra för alla läkare, precis som det inte är självklart att medicinera så sett friska personer. Det gäller oavsett vad tex du eller jag råkar tycka.
Å andra sidan görs bröstförminskningar, inte nödvändigtvis för att patienten är sjuklig, utan för att den upplever obehag. Och friska människor "medicinerar" med hormoner som preventivmedel.
 
Jag tror inte att du förstår hur det är att vara trans. Eller hur det är att leva med dysfori? Och hur var det med Självmorden
Var är sifforna om självmord i väntan på vård felaktiga som du skriver i inlägg #1894?
Jag? Jag är inte läkare. Det är inte jag som tycker något om specifika vårdinsatser.

Siffror kring suicid som cirkulerat, och använts i utredningar och informationsmaterial, har lång ifrån alltid kunnat beläggas. Dessutom handlar det ju ofta om personer med flera diagnoser, då är det ju svårt att veta exakt varför personen har självmordstankar, och agerar på dem. Forskning om suicid visar generellt sett inte att det är särskilt enkelt att slå fast varför personer begått självmord.
 
Jag? Jag är inte läkare. Det är inte jag som tycker något om specifika vårdinsatser.

Siffror kring suicid som cirkulerat, och använts i utredningar och informationsmaterial, har lång ifrån alltid kunnat beläggas. Dessutom handlar det ju ofta om personer med flera diagnoser, då är det ju svårt att veta exakt varför personen har självmordstankar, och agerar på dem. Forskning om suicid visar generellt sett inte att det är särskilt enkelt att slå fast varför personer begått självmord.
men var är forskningen som belägger detta? Var hittar man belägen till att de är ifrågasättbara. Eller som jag skrev felaktiga. Jag vill verkligen veta varför de är ifrågasättbara.
 
Jag? Jag är inte läkare. Det är inte jag som tycker något om specifika vårdinsatser.

Siffror kring suicid som cirkulerat, och använts i utredningar och informationsmaterial, har lång ifrån alltid kunnat beläggas. Dessutom handlar det ju ofta om personer med flera diagnoser, då är det ju svårt att veta exakt varför personen har självmordstankar, och agerar på dem. Forskning om suicid visar generellt sett inte att det är särskilt enkelt att slå fast varför personer begått självmord.
Rättar mig. Vad jag kan eller inte kan känna har ju inget alls med vad läkare vill och inte vill göra. Jag har inget inflytande över det. @Tranan
 
Rättar mig. Vad jag kan eller inte kan känna har ju inget alls med vad läkare vill och inte vill göra. Jag har inget inflytande över det. @Tranan
Inte vad jag frågar efter! Angående självmorden i väntan på vård så säger du att sifforna är ifrågasättbara! men var är forskningen som belägger detta? Var hittar man belägen till att de är ifrågasättbara. Eller som jag skrev felaktiga. Jag vill verkligen veta varför de är ifrågasättbara?
 
Inte vad jag frågar efter! Angående självmorden i väntan på vård så säger du att sifforna är ifrågasättbara! men var är forskningen som belägger detta? Var hittar man belägen till att de är ifrågasättbara. Eller som jag skrev felaktiga. Jag vill verkligen veta varför de är ifrågasättbara?
Nu är det ju inte du som bestämmer vad jag ska svara. Det var du som tog upp vad jag (inte) kan känna. Inte jag. I sammanhanget tog du upp det helt omotiverat, nu kritiserar du att jag kommenterar det.

I den där transutredningen från 2014 står det flera gånger i aningens olika formuleringar något i stil med “Det förekommer att unga transsexuella tar sitt eget liv i väntan på operation på grund av det lidande som könsdysforin innebär för dem.” Vid inget tillfälle beläggs detta med en referens.

Det metabelägg du avkräver mig, fattar inte jag hur det skulle se ut.
 
Å andra sidan görs bröstförminskningar, inte nödvändigtvis för att patienten är sjuklig, utan för att den upplever obehag. Och friska människor "medicinerar" med hormoner som preventivmedel.
Nu är det ju liiite skillnad på att ta preventivmedel en tid och sedan sluta. Eller att göra en bröstförminskning. Jämfört med hormonbehandling som ger effekt även efter att den (eventuellt) avslutats. Den som tagit T en tid kommer aldrig att återgå till sitt ursprungsläge som kvinna. Och bröst som tagits bort i mastektomi går inte att ersätta.

Därmed inte sagt att transvården är utomordentlig idag, det förstår jag att det finns massor att önska. Och att väntetiderna måste minska innan personer får vård. Det är så självklart. Jag menar bara att man gör lite haltande jämförelser. Och det gynnar ingen.
 
Nu är det ju inte du som bestämmer vad jag ska svara. Det var du som tog upp vad jag (inte) kan känna. Inte jag. I sammanhanget tog du upp det helt omotiverat, nu kritiserar du att jag kommenterar det.

I den där transutredningen från 2014 står det flera gånger i aningens olika formuleringar något i stil med “Det förekommer att unga transsexuella tar sitt eget liv i väntan på operation på grund av det lidande som könsdysforin innebär för dem.” Vid inget tillfälle beläggs detta med en referens.

Det metabelägg du avkräver mig, fattar inte jag hur det skulle se ut.
Du menar den som som skriver att det inte förs statistik om det 2014?
"Inom det suicidpreventiva arbetet finns en nationell handlings- plan, som saknar ett hbtq-perspektiv. Den nationella ANDT-strate- gin har inte heller något uttalat transperspektiv, eller ett hbtq-per- spektiv."
Och vidare skirvier
"Young trans people rate their quality of life as poorer than young cis people. Suicidal thoughts and attempt- ed suicide are more common among trans people than among the population as a whole. A majority of young trans people state that they have had suicidal thoughts."
Och drar slutsatser som denna
"Staterna uppmanas också att explicit inkludera transpersoner i forskning om suicidprevention och åtgärder på detta område, liksom att utforska alternativa modeller för könsbekräftan- de vård, baserad på informerat samtycke."
 
så statistiken är inte felaktig? varför ifrågasätta den då?
Man kan väl alltid ifrågasätta statistik beroende på hur den är formulerad och framtagen? Nu har jag inte koll på den exakta statistiken och siffrorna som diskuteras, men om det står att "5% med alla med diagnos x tar livet av sig" så kan det betyda just det. Men om det också är 50% av de 5% som har flera andra diagnoser som ofta även de har psykisk ohälsa knutet till sig så är det ju svårt att veta om statistiken går att utläsa: 5% tar livet av sig pga diagnos 1 eller pga diagnos 2.
 
Man kan väl alltid ifrågasätta statistik beroende på hur den är formulerad och framtagen? Nu har jag inte koll på den exakta statistiken och siffrorna som diskuteras, men om det står att "5% med alla med diagnos x tar livet av sig" så kan det betyda just det. Men om det också är 50% av de 5% som har flera andra diagnoser som ofta även de har psykisk ohälsa knutet till sig så är det ju svårt att veta om statistiken går att utläsa: 5% tar livet av sig pga diagnos 1 eller pga diagnos 2.
Helt sant.
 
Man kan väl alltid ifrågasätta statistik beroende på hur den är formulerad och framtagen? Nu har jag inte koll på den exakta statistiken och siffrorna som diskuteras, men om det står att "5% med alla med diagnos x tar livet av sig" så kan det betyda just det. Men om det också är 50% av de 5% som har flera andra diagnoser som ofta även de har psykisk ohälsa knutet till sig så är det ju svårt att veta om statistiken går att utläsa: 5% tar livet av sig pga diagnos 1 eller pga diagnos 2.
Typ så, i en lång rad möjliga kombinationer där olika vikt kan fästas vid olika faktorer.
 
Nu är det ju liiite skillnad på att ta preventivmedel en tid och sedan sluta. Eller att göra en bröstförminskning. Jämfört med hormonbehandling som ger effekt även efter att den (eventuellt) avslutats. Den som tagit T en tid kommer aldrig att återgå till sitt ursprungsläge som kvinna. Och bröst som tagits bort i mastektomi går inte att ersätta.

Därmed inte sagt att transvården är utomordentlig idag, det förstår jag att det finns massor att önska. Och att väntetiderna måste minska innan personer får vård. Det är så självklart. Jag menar bara att man gör lite haltande jämförelser. Och det gynnar ingen.
Om vi "bara" ska tala i termer av en frisk kropp, så spelar det ju ingen roll för den generella hälsan om brösten tagits bort? Och många upplever problem orsakade av preventivmedel längre än de tar dem.

Lägger till, jag gör jämförelsen pga. att det tagits upp att det får ses som kontroversiellt att behandla/operera en "frisk kropp". Bör väl klargöra att jag har enorma problem med den retoriken, av flera skäl. Som någon som brinner för medvetandegörande om den ojämlika funktionsmaktsordning som råder i samhället så tycker jag bara att hyllandet av "friska kroppar" och att behandling på något vis är sämre, bara cementerar den.
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
1 692
Senast: MML
·
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 458
Senast: tuaphua
·
Relationer Min sambo släppte bomben att han vill göra slut. Jag är helt förkrossad. Visst vi har bråkat ganska mycket på sistone och vi...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
11 576
Senast: tott
·
Kultur Jag läste mycket poesi när jag var yngre då jag också själv var aktiv med skönlitterärt skrivande. Sen har jag tappat bort det men nu...
Svar
0
· Visningar
123

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp