Försöker hitta en ny identitet.

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Palermo Jag har den senaste tiden under denna vinter förlorat två vänner. och jag häll på att stryka med innan jul. Vi dör som flugor! så jag blir nog lite för upprörd men jag tror att du kan förstå.
Det är naturligtvis tråkigt. Det betyder dock inte att det är särskilt enkelt att slå fast varför någon som begått självmord dog på just det sättet. Självmord är inte så enkelt att begripa som du försöker få det till.
 
Jag tänker att Tranan kanske inte måste behöva försvara hela sin existens och rätt till vård i sin egen väldigt personliga tråd.
Då kan tranan ju bara låta bli. Den delen av diskussionen tog väl sin utgångspunkt i något påstående om 12 års väntetid. Och det låter ju märkligt att det kan förutspås med sådan exakthet, däremot kan det ju hända att det i efterhand visar sig sant.
 
Jag tänker att Tranan kanske inte måste behöva försvara hela sin existens och rätt till vård i sin egen väldigt personliga tråd.
Om och om igen blir den här tråden ett tydligt exempel på vad de flesta transpersoner upplever i sin vardag - de får sin identitet ifrågasatt och varenda tomte som en gång tittat på TV ska ha en åsikt om huruvida andra vuxna människor ska ha rätt till sin egen kropp.

Jag vill bara återigen påpeka att som vuxen transperson så har vi inte ens möjlighet att bekosta eventuell vård privat. Det är OLAGLIGT att erbjuda transvård privat. Detta handlar inte om skattepengar och en överbelastad/underfinaniserad vårdapparat, det handlar om att aktivt jobba för att utrota transpersoner.
 
Om och om igen blir den här tråden ett tydligt exempel på vad de flesta transpersoner upplever i sin vardag - de får sin identitet ifrågasatt och varenda tomte som en gång tittat på TV ska ha en åsikt om huruvida andra vuxna människor ska ha rätt till sin egen kropp.

Jag vill bara återigen påpeka att som vuxen transperson så har vi inte ens möjlighet att bekosta eventuell vård privat. Det är OLAGLIGT att erbjuda transvård privat. Detta handlar inte om skattepengar och en överbelastad/underfinaniserad vårdapparat, det handlar om att aktivt jobba för att utrota transpersoner.
Det är så sant!
 
@Tranan Nu har ju denna tråd snart uppnått 2000 inlägg. I varje fall jag skulle ju vilja fortsätta följa din resa, men för din egen skull kanske nästa tråd skulle läggas under Dagbok? Då kan du moderera själv och du slipper dessa diskussioner där rättigheter och vård ifrågasätts.
 
Om vi "bara" ska tala i termer av en frisk kropp, så spelar det ju ingen roll för den generella hälsan om brösten tagits bort? Och många upplever problem orsakade av preventivmedel längre än de tar dem.

Lägger till, jag gör jämförelsen pga. att det tagits upp att det får ses som kontroversiellt att behandla/operera en "frisk kropp". Bör väl klargöra att jag har enorma problem med den retoriken, av flera skäl. Som någon som brinner för medvetandegörande om den ojämlika funktionsmaktsordning som råder i samhället så tycker jag bara att hyllandet av "friska kroppar" och att behandling på något vis är sämre, bara cementerar den.
Ja absolut och det är inte ”friska kroppar”-resonemanget jag pekade på. Det var en tanke att man inte kan jämföra t.ex. mastektomi och underlivskirurgi med medel mot håravfall och p-piller (även om dessa också kan ha negativa konsekvenser!). Det rör sig om så milsvida skillnader i konsekvenser att man nog inte ska dra den parallellen om man vill ha en bra diskussion. Och jag pratar då om positiva konsekvenser såväl som negativa!
 
Om vi "bara" ska tala i termer av en frisk kropp, så spelar det ju ingen roll för den generella hälsan om brösten tagits bort? Och många upplever problem orsakade av preventivmedel längre än de tar dem.

Lägger till, jag gör jämförelsen pga. att det tagits upp att det får ses som kontroversiellt att behandla/operera en "frisk kropp". Bör väl klargöra att jag har enorma problem med den retoriken, av flera skäl. Som någon som brinner för medvetandegörande om den ojämlika funktionsmaktsordning som råder i samhället så tycker jag bara att hyllandet av "friska kroppar" och att behandling på något vis är sämre, bara cementerar den.
Vad jag förstår är det läkare som problematiserar just kirurgi och medicinering av så sett friska kroppar. Det är ju inte helt riskfritt med en operation heller. Och att det går att se någon sorts problem med att gå in i en livslång medicinering, tycker jag inte är så konstigt. Det har ingenting att göra med att "hylla" friska kroppar att göra.
 
Ja absolut och det är inte ”friska kroppar”-resonemanget jag pekade på. Det var en tanke att man inte kan jämföra t.ex. mastektomi och underlivskirurgi med medel mot håravfall och p-piller (även om dessa också kan ha negativa konsekvenser!). Det rör sig om så milsvida skillnader i konsekvenser att man nog inte ska dra den parallellen om man vill ha en bra diskussion. Och jag pratar då om positiva konsekvenser såväl som negativa!
Jag tillägger, för sent för att ändra, att den här tråden inte borde vara en diskussionstråd av det här slaget. Den är Tranans tråd och inte en plats för ifrågasättande och liknande. En separat tråd vore bättre! Jag har ju själv gjort mig skyldig till detta, så jag ber Tranan om förlåtelse. Och önskar dig en fin framtid med frid i kropp och själ!
 
Om och om igen blir den här tråden ett tydligt exempel på vad de flesta transpersoner upplever i sin vardag - de får sin identitet ifrågasatt och varenda tomte som en gång tittat på TV ska ha en åsikt om huruvida andra vuxna människor ska ha rätt till sin egen kropp.

Jag vill bara återigen påpeka att som vuxen transperson så har vi inte ens möjlighet att bekosta eventuell vård privat. Det är OLAGLIGT att erbjuda transvård privat. Detta handlar inte om skattepengar och en överbelastad/underfinaniserad vårdapparat, det handlar om att aktivt jobba för att utrota transpersoner.
Det är ju inte alls vad som sker i tråden.
 
Ja absolut och det är inte ”friska kroppar”-resonemanget jag pekade på. Det var en tanke att man inte kan jämföra t.ex. mastektomi och underlivskirurgi med medel mot håravfall och p-piller (även om dessa också kan ha negativa konsekvenser!). Det rör sig om så milsvida skillnader i konsekvenser att man nog inte ska dra den parallellen om man vill ha en bra diskussion. Och jag pratar då om positiva konsekvenser såväl som negativa!
Jag menade såklart att jämföra hormonbehandling när jag tog upp p-piller, underlivskirurgi har jag inte ens nämnt (dels pga. att det i sammanhanget är vanligt att inte göra någon). Däremot ter sig bröstförminskning som ett exempel på något som faktiskt sker pga. obehag just - därför framstår det som en jämförelse som enklare kan göras. Jag jämför inte kirurgi med hormonbehandling alls, det är det du som gör? Försökte jämföra två olika skäl till att ta bort bröstvävnad och två skäl till att använda hormoner (jag tog inte upp håravfall, har ingen koll alls på risker där).
 
Jag menade såklart att jämföra hormonbehandling när jag tog upp p-piller, underlivskirurgi har jag inte ens nämnt (dels pga. att det i sammanhanget är vanligt att inte göra någon). Däremot ter sig bröstförminskning som ett exempel på något som faktiskt sker pga. obehag just - därför framstår det som en jämförelse som enklare kan göras. Jag jämför inte kirurgi med hormonbehandling alls, det är det du som gör? Försökte jämföra två olika skäl till att ta bort bröstvävnad och två skäl till att använda hormoner (jag tog inte upp håravfall, har ingen koll alls på risker där).
Jag tog upp håravfall :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
1 609
Senast: MML
·
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 380
Senast: tuaphua
·
Relationer Min sambo släppte bomben att han vill göra slut. Jag är helt förkrossad. Visst vi har bråkat ganska mycket på sistone och vi...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
6 106
Kultur Jag läste mycket poesi när jag var yngre då jag också själv var aktiv med skönlitterärt skrivande. Sen har jag tappat bort det men nu...
Svar
0
· Visningar
67

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp