Bukefalos 28 år!

Första trimningen

K

kattungen

Jag har en liten dvärgschnauzerflicka på 6 månader som vi har trimmat för första gången idag. Vet att vi har börjat lite sent, speciellt eftersom hennes päls är av lite sämmre kvalitet.

Min fråga är om man kan trimma den för kort/glest? Och hur vet man att man gjort fel. Tycker hon ser väldigt gles ut över rygg och manke.

Kan man hoppas på att pälsen tätnar och blir strävare efterhand?
Hoppas någon kan ge mig lite synpunkter.

MVH
 
Sv: Första trimningen

Inget konstigt att pälsen blir gles första gången ni trimmar, all päls var ju lika lång innan. Och ja, du kan trimma för mycket. Men det växer ju ut igen :)

Jag skulle nu vänta ca 5 veckor sedan dra bort den ullen som är kvar för hand. Då bör det finnas ett lager med strävare päls under. Och sedan är det så klart så att ni måste kamma underull, minst en gång i veckan.

Därefter är det bra att trimma var 8-10:e vecka för att alltid ha ett nytt lager på gång under. Ska du ställa ut så är det var 4:e vecka som gäller.

Och du, man får inte skriva att man har en dvärgschnauzer bebis utan att lägga ut bilder ;)
Och vilken färg? Varifrån kommer den?
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi är många här på Buke med trimmraser. Och trimpälsar är ju en hel vetenskap! Så jag tänkte vi kunde ha en tråd med fokus på deras...
2
Svar
30
· Visningar
1 804
Senast: Jeps
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 708
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 674
Senast: Snurrfian
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 350
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp