Förstörd rabattkant

Träffar honom normalt inte alls. Träffade honom första gången strax före leverans av veden.

I min värld gör man rätt för sig. Hade det varit jag som kört över rabattkanten så hade jag ersatt. Utan tvekan. Så jäkla konstigt att man anses som besvärlig för att man vill bli ersatt. Det är väl liksom bara normalt.


Jag håller koll. Det finns inte. Jag har aldrig sett sånt skänkas bort under mina 6 år här.

Jag får nöja med mig med de betongpannor jag hittade gratis.


Nä, felet var INTE mitt. Han kunde lätt se kanten. Den var synlig. Ska jag tala om precis allt som finns i omgivningen innan han får tillåtelse att köra in på tomten?
Skicka ut en fråga så du inte missar någon som ev åker till tippen med sådant. Kolla även grannkommuner.
 
För att det inte är mitt fel att han inte använde ögonen. Att han körde över kanten är enbart hans fel. Men alltid när andra gör fel så är det ändå mitt fel. Jag ska liksom ta på mig hela världens fel. Jag orkar inte ta på mig skuld som inte är min att bära. Jag är enligt andra så otroligt misslyckad och är man så misslyckad borde man inte leva.

Varför skulle jag behövt upplysa om kanten? Den syntes ju. Precis som min rabatt syntes, mitt hus syntes, ladan syntes o.s.v. Tycker inte man behöver påpeka saker som är uppenbara.

Nu får du ge dig, det är faktiskt ditt ansvar som beställare att peka ut ställen där det finns saker du är rädd om. Det är lätt att missa saker i markhöjd från en stor traktor (vilket jag antar att det var), speciellt när en backar. Tittar jag hur det ser ut på bilden hade jag absolut kunna missa den, så synlig är den inte.

Att tjata om skuld ger inget, ibland blir det fel utan att någon är rakt av skyldig. Men i det här fallet borde du pekat ut bättre var det finns känsliga saker och bonden borde frågat om det finns något som ska undvikas.

Det som är självklart är klart bara för en själv som en klok Bukefalist säger.
 
Träffar honom normalt inte alls. Träffade honom första gången strax före leverans av veden.

I min värld gör man rätt för sig. Hade det varit jag som kört över rabattkanten så hade jag ersatt. Utan tvekan. Så jäkla konstigt att man anses som besvärlig för att man vill bli ersatt. Det är väl liksom bara normalt.


Jag håller koll. Det finns inte. Jag har aldrig sett sånt skänkas bort under mina 6 år här.

Jag får nöja med mig med de betongpannor jag hittade gratis.


Nä, felet var INTE mitt. Han kunde lätt se kanten. Den var synlig. Ska jag tala om precis allt som finns i omgivningen innan han får tillåtelse att köra in på tomten?
Om han lätt kunde se kanten hur kan det komma sig att du missade misstaget?
Sen undrar jag hur du kan veta vad han såg eller inte såg?

Om du nu vill att han ska åtgärda så är det ju bara att kontakta honom och se hur det går.
 
Men alltid när andra gör fel så är det ändå mitt fel. Jag ska liksom ta på mig hela världens fel. Jag orkar inte ta på mig skuld som inte är min att bära. Jag är enligt andra så otroligt misslyckad och är man så misslyckad borde man inte leva.

Varför blir du så jättearg över att många andra inte hade lagt energi på en sån (för de flesta) småsak och varför tolkar du andra åsikter än din i frågan som att du är totalt misslyckad?

Ingen har ju påstått något ens i närheten av något sådant.

Du ska ju naturligtvis göra vad som är rätt för dig, oavsett hur jag eller någon annan hade agerat.
 
Förra sommaren råkade jag ut för att tonåringen som jag betalat för att klippa gräset medan jag var bortrest, klippte ner en buske. Hur det var möjligt förstår jag inte, busken var 60-70 cm hög, och väldigt synlig, i en rad med andra liknande buskar.

Jag blev jättearg och ledsen, det var en favoritbuske, av en sort som inte är helt lätt att få att trivas här uppe.

Skällde jag ut tonåringen och krävde ersättning? Nej. Busken var förstörd i vilket fall som helst, och jag hade inte mått ett dugg bättre av att han nu också gick omkring och var ledsen och kände sig misslyckad över att inte ha lagt märke till busken. Visst kostar det en del att få den ersatt, ungefär lika mycket som jag betalade för gräsklippningen, men jag tycker det hade varit orimligt att tillexempel inte betala honom för ett par timmars slit pga ett misstag.

Han kommer desutom att få klippa min gräsmatta i sommar igen om han vill, men nu tänker jag märka ut buskar med röda band eller liknande, så det blir svårare att köra över något bara av farten.

Men visst är jag fortfarande lite ledsen för min fina buske, men jag tänker att det hör till de smällar man får ta i livet.
 
Senast ändrad:
Det måste få antydas att du var delaktig i att det hände utan att du direkt går till "Ja, allt är så klart alltid mitt fel. Som vanligt. Jag ska alltid skuldbeläggas för precis allting. Borde nog inte leva med tanke på hur dålig människa jag är." Du är en människa som kan göra fel men det betyder inte att du är misslyckad. Är jag otydlig och det drabbar mig så är det delvis mitt fel även om någon annan utförde jobbet. Många saker är inte svartvita där någon i sig bär allt ansvar.
 
Säger som andra, vill du kräva ersättning är det nog bäst att leta efter annan vedgubbe.
Och om detta med rabatthörnet är ett stort problem så är det nog bäst att låta nästa vedgubbe leverera till tomtgränsen och bära in den själv för vem vet vad som händer om du skäpper in en traktor igen?

Ibland handlar det inte om rätt och fel utan man får vara pragmatisk helt enkelt.

Tänk så här, om du hade presenterat ett kontrakt innan leveransen om att vedgubben var skyldig att ersätta alla skador han eventuellt orsakade med traktorn om han levererade ved till dig, tror du att han hade accepterat det? Hade det blivit dyrare? Jag tror spontant att han vägrat.

Lycka till oavsett hur du väljer att göra.
 
Angående att behöva hitta annan vedleverantör, TS verkar bo på ett litet ställe och om "alla känner alla" bör hon ha i åtanke att det kanske inte blir så lätt att hitta nån annan heller. Oavsett vems fel osv är det dumt att göra sig känd som den tjafsiga och jobbiga.
 
Att man inte skulle ta upp det och kräva ersättning betyder ju inte att man själv skulle vägra ersätta om man tabbar sig.
Gör jag fel vill jag alltid göra rätt för mig.
Det handlar för mig en del om att om jag är bjussig får jag det ofta tillbaks och det blir en trevligare stämning för alla.
Jag tar hellre på mig misstag eller ansvar en gång för mycket och ger hellre än gång för mycket än tvärtom. Det brukar underlätta livet på fler sätt.
 
Men jösses @Wille bara begär ersättning av mannen så är problemet ur världen? Nu har du suttit i två dagar och ödslat energi på något som hade tagit fem minuter att lösa. Det känns som att du hittar saker att hänga upp dig på och så går ditt huvud och ditt mående fullständigt i spinn istället för att du tar tag i bekymret direkt.
 
Så fult att inte vilja ersätta.
Det var en konstig slutsats. Att man har en hög tolerans för misstag som är helt oavsiktliga och gärna bibehåller en god relation med människor, särskilt de man har behov av gör saker åt en - handlar inte om det. Det handlar om att man tolererar misstag och tänker att det skulle kunna ha hänt en själv, särskilt när skadan är ganska liten.

Från den första bilden såg jag inte ens vad som var fel, men jag tänker också att om du påtalar det för vedgubben så kommer du (1) eventuellt få nya betongpannor att sätta dit eller ett stort frågetecken (2) slippa få leveranser från vedgubben framöver. Är det värt att riskera (2) så kan du be om nya betongpannor. De kostar inte multum. Det kanske han ersätter. Och sen lär snacket gå på bygden om var man ska undvika att ta på sig jobb, men det handlar mer om lokala erfarenheter än kunskap.

Om man ska lämna klagomål hade det varit bra att ha gjort det direkt i stunden.

Jag kan förstå känslan av att ”skit, det där var trist” men med tanke skadans omfattning inte förstå att det är ett stort problem. Oavsett om det ersätts, åtgärdas eller åtgärdas när möjlighet finns.
 
Jag såg det inte då och antagligen inte han heller. Och ska man tro folk här ska jag inte ens tala om att det har hänt så han kan ta ställning till om han vill ersätta eller inte.

Jag hade ersatt om det var jag som tabbade mig. Men du vill uppenbarligen smita från det ansvaret om du gör bort dig. Det är fult.
Nej vet du vad, det som verkligen är fult är att lägga ord i munnen på andra och oönskat föra deras talan.
 
Ibland är det helt normalt att bli less för saker. Men sen får man ju bestämma vad man ska göra åt det så man slipper va less

för några år sedan tog man ner elstolpar inne på min tomt. När dom va här och kollade stolpen påpekade jag att om dom skulle gräva så gick det lina till robotgräsklipparen där, det va inga problem sa dom, dom skulle inte gräva där linan gick. Vi åkte på semester och när vi kom hem va stolpen borta och robotgräsklipparen hade ingen lina. Det visade sig att dom visst hade grävt av linan och sen "lagat" den med silvertejp :meh:

Jag va less, och jag tycker verkligen att jag hade haft rätt att säga till dom att dom skulle fixat linan ordentligt (den va alltså nedgrävd igen) men det skulle antagligen tagit mycket längre tid än det tog att gräva upp och laga själv. Skulle dom lagat den åt mig hade jag varit sur tills den va lagad och det orkade jag helt enkelt inte
 
Ibland är det helt normalt att bli less för saker. Men sen får man ju bestämma vad man ska göra åt det så man slipper va less

för några år sedan tog man ner elstolpar inne på min tomt. När dom va här och kollade stolpen påpekade jag att om dom skulle gräva så gick det lina till robotgräsklipparen där, det va inga problem sa dom, dom skulle inte gräva där linan gick. Vi åkte på semester och när vi kom hem va stolpen borta och robotgräsklipparen hade ingen lina. Det visade sig att dom visst hade grävt av linan och sen "lagat" den med silvertejp :meh:

Jag va less, och jag tycker verkligen att jag hade haft rätt att säga till dom att dom skulle fixat linan ordentligt (den va alltså nedgrävd igen) men det skulle antagligen tagit mycket längre tid än det tog att gräva upp och laga själv. Skulle dom lagat den åt mig hade jag varit sur tills den va lagad och det orkade jag helt enkelt inte
Silvertejp är bra till mycket 😂😂🙈
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 622
Senast: Lhas
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 728
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel
Dagbok Först tänkte jag skriva i en kropp som inte orkar, men grejen är att ju längre tid jag varit sjuk desto mer en del av mig känns kroppen...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 447
Senast: manda
·
Skola & Jobb Kort backstory: Jag är förtidspensionär, har inte jobbat innan så jag har en fjuttig garantiersättning på 7600 kr/månad efter skatt (pga...
2
Svar
20
· Visningar
5 414
Senast: gul_zebra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp