Bukefalos 28 år!

Förstörda diken

Annapannan

Trådstartare
Tänkte att det säkert finns någon här på buke som kan hjälpa mig.

Vi köpte 2010 en ny hästgård som vi flyttade till, vi la ner mycket pengar på hagar, staket, upp grusning av grind hål samt dikning utav befintliga diken, då jag har hästar med känsliga ben som gärna får mugg/lynfangit.

Just nu har det ju regnat nå enormt, men märkt länge att all vår mark känns blötare än tidigare och att det bildats vattenansamlingar där det inte funnits tidigare.

Vi tog då en dag för att rensa våra diken, men alla är öppna och ser fortfarande nygrävda ut. Vi följde dikena och kom då till slutet av våra marker och ser då över i grannens lösdrifts hagar, att dikena där är helt sönder trampade av deras hästar = vårt vatten kan inte ta vägen någonstans för det är stopp.

Vart vänder man sig om sånt här? Att prata med grannarna blir svårt då dom inte bor kvar på fastigheten, utan har flyttat utomlands och hyr ut sin gård, och dom som hyr vet inte hur man kan få kontakt med ägarna, för hyres folket har vi pratat med.

Vet att jag hört tidigare att man som markägare har skyldighet att hålla diken öppna då vattnet har någonstans att ta vägen men vart vänder vi oss för att få hjälp??


Skrivit på mobilen om nåt ser konstigt ut!!

Mvh Anna
 
Sv: Förstörda diken

Är ni medlemmar i LRF? De har konstnadsfri juridisk rådgivning i så fall, och det låter ju onekligen som något de kan hjälpa till med råd om.
 
Sv: Förstörda diken

ni kan gräva billiga brunnar genom att gräva ett hål i marken och lägga i stora stenblock. Det kallas något som jag ionte kommer ihåg nu, ledsen.

Iallafall så fungerar det som ansamling av vattnet utan att det blir en sjö, när det blir sådana här extremnivåer..
 
Sv: Förstörda diken

Du tänker på stenkistor?

Det kan ju vara en form av temporär lösning, men avvattningen måste ju lösas och om grannen fuckat upp ett fungerande system känns det som läge att främst ta hand om det verkliga problemet, hellre än att lösa och bekosta avhjälpande av symtomet.
 
Sv: Förstörda diken

Svårt läge.
Finns där ett dikningsföretag?
D.v.s. är diket en gemensamhetsanläggning?
 
Sv: Förstörda diken

Här så har du lagen kring markavvattning
https://lagen.nu/1998:812
De har flyttat runt det litet sedan sist som jag läste om det.
Förut så var det i "Vattenlagen", men det mesta därifrån är flyttat till Miljöbalken.
Utom detta som liksom "blev kvar" som en annan egen liten skvätt.

Det är Lantmäteriet som kan hjälpa er.
http://www.lantmateriet.se/epidefault.aspx?id=55

Diket skall då skötas som en gemensamhetsanläggning.
De har flyttat om på sin sida så jag hittar inte det om just diken längre.
 
Sv: Förstörda diken

Kan ju vara något att titta på om det visar sig att det är fritt fram för grannarna att sätta igen diken.
 
Sv: Förstörda diken

Det skall finnas registrerat på fastigheten som en Gemensamhetsanläggning.
Om det inte finns så kan man bilda en.
Det är Lantmäteriet som du skall vända dig till i sådana frågor.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 218
Senast: Inte_Ung
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
3 794
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 557
Senast: Jadzia
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 596

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp