Bukefalos 28 år!

Förstoppning trots dålig mage?

Androgyn

Trådstartare
** Varning för något äcklig tråd!

Nu vänder jag mig till er för råd!
Min syster som är 17 år började känna sig förstoppad för en vecka sedan. Då var vi borta på Västkusten och bodde på hotell. (först hård mage och sedan någon dag utan avföring) efter ca 3 dagar kunde hon gå på toaletten ordentligt. Vi kom sedan hem i lördags och hon känner sig fortfarande förstoppad. Det känns som att det är något kvar i tarmen/analen som hon inte lyckas få ut. Trots det är det som att hon är lite lös i magen pga all laxerande mat (katrinplommonjuice, youghurt och müsli, kamomillte, vatten, tuggummi, kiwi, äpplen och päron) som hon försöker äta. Ca två-tre ggr per dag har hon varit lös i magen men har ändå kvar den där klumpen typ i ändtarmen. Hon äter nästan ingenting annat förutom detta. Hon är väldigt orolig själv och sitter mest och letar tips på datorn vad man kan göra åt saken. Hon har försökt att spruta vatten in i rumpan i duschen utan resultat, och även försökt trycka runt analöppningen för att få ut det som sitter fast. Jag försöker få henne att röra på sig så mycket som möjligt men det enda hon gör är väl att följa med mig på hundpromenader två-tre ggr per dag. Vi köpte två olika laxermedel på apoteket, microlax och ducolax. Microlax klarade hon inte av eftersom det gjorde för ont att föra in i rumpan och Ducolax vågar hon inte ta pga. biverkningarna.

Så har ni några tips på vad man kan göra? Hon kan som sagt gå på toaletten men det är något som har fastnat verkar det som. Vi börjar tröttna på det här och önskar verkligen att det kunde gå över!

TaCKSAM FÖR SVAR!
 
Sv: Förstoppning trots dålig mage?

Hon kanske har en polyp som sitter innanför öppningen. Prova att söka på vårdcentralen så får de titta med rektoskop och se vad som är fel.
 
Sv: Förstoppning trots dålig mage?

Kan ju växa till sig, och kanske inte har orsakat besvär förrän den blivit större. Det bästa är ju att kolla upp om det är något fel så slipper man oroa sig/lida i onödan.
 
Sv: Förstoppning trots dålig mage?

Köp lactulose. Det finns receptfritt på apoteket och är ett mycket snällt laxermedel som inte irriterar tarmarna. Förmodligen har hon fått förstoppningsdiarre och klumpen hon känner är förmodligen avföring. Blir det inte bättre inom några dagar så får hon ju ringa vårdcentralen så att hon får hjälp. Får hon mycket ont i magen så ska hon ju givetvis ringa vårdcentralen omgående.
 

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 544
Senast: CaisaCax
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 491
Hundhälsa Finns ju en allmän fodertråd, men tänkte att det här behövde en egen tråd och struktur. Om det är fel ber jag om ursäkt! Sheltievalp på...
Svar
7
· Visningar
2 058
Senast: Lillebjörn
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok (VARNING! Det här kommer att handla om mens. Ingående, detaljerat, närgånget och kladdigt. Är du det minsta känslig bör du sluta läsa...
2
Svar
33
· Visningar
7 749
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp