Förstoppning?

Lindon

Trådstartare
När jag skulle rida idag tyckte jag att hästen var lite mer orolig i stallet när jag skulle sadla och tränsa. När jag ledde ut honom och gick till stället där jag brukar rida blev han som förbytt efter att jag spänt sadelgjorden. Spänner alltid löst i stallet för att spänna allt efter som vi kommer till ridplan. Han ruskade på sig, slängde med huvudet och vägrade låta mig komma nära. Ok tänkte jag, kanske på lite dåligt humör?bestämde mig för att promenera en stund. Hästen blir galen, bockar,havt stegrar, frustar...Tänkte att det måste vara magen så jag tänkte att jag ska lätta på sadelgjorden. När jag närmade mig började han springa runt i en cirkel runt mig och vägrade stå still. Blir lite orolig eftersom han inte brukar göra så och bestämmer mig för att gå tillbaka till stallet. En bit på ca. 50 m tog eeenormt länge!! Han gick snällt några meter, försökte dra ner mig i diket för att äta!samtidigt drog han riktiga andetag (såna som då de blir rädda för ngt). Hästen var helt orolig! Äntligen i stallet ringer jag till min ridlärare som tycker att jag skulle sätta in honom i boxen, på med täcke för att kolla ifall han har kolik.

Jag började misstänka förstoppning eller något. Kände på ryggen;ingen reaktion att han skulle ha ont. När man tryckte under magen (lite framför snoppen) satte han bak öronen och höttade med hoven. Efter en stund går han runt runt och ställer sig tillslut för att bajsa. Verkade hårdare än normalt. Sen testade jag att promenera en stund med honom, gick bra.

Kan han "bara" ha lidit av förstoppning/knip i magen. Men brukar de vilja äta då?ute verkade han helt desperat att komma åt mat! stod i diket flera gånger då han dragit med full kraft dit. Ioförsig äter han alltid då han e orolig.

Vad mer ska man göra om man misstänker förstoppning?tycker att han dricker bra, nattetid mellan 30-35 l i boxen.
 
Sv: Förstoppning?

är han hingst eller valack? är han hingst så kan d vara så att testiklarna har vridit sig, å då gäller det att snabbt kalla på vet. har vart med om en liknande situation å då var det testiklarna.
 
Sv: Förstoppning?

Nä han e valack! Igår var han mycket bättre, ännu bättre idag. Ringde till vet imorse som funderade att han är öm i låren. Har på inrådan av hovis börjat stretcha (i onsdags) eftersom hans lår/rumpmuskler började krampa då han skodde. Han är även hemskt styv i detta ben. Vet. menade att han säkert var ovan med detta stretchade samt att jag kanske stretchade lite väl mycket (hade inte gjort det förr) och har nu träningsvärk!
 

Liknande trådar

Hästvård Behöver lite input! Häst som vid två tillfällen (med två år mellan) visat lättare koliksymptom denna tiden på året i samband med vårsol...
Svar
7
· Visningar
356
Senast: Ray
·
Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 468
Senast: emma-vsm
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 172
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 027

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp