Bukefalos 28 år!

Försvaret tar komp

Sv: Försvaret tar komp

Golit, jag tror att du är inne på nått där :-)

Jag har dessutom alltid velat få flyga omkring i en mi 35 men alla västländer ska ju envisas med att fara omkring i fjantiga "black Hawk" istället för att skaffa rejäla doningar - så största chansen att få disponera en mi 35 är ju genom att ingå i ryska federationen ;)

Dom kan säkert befria oss från Reinfeldt också...
 
Sv: Försvaret tar komp

Fast någon kom ju på att det skulle byggas ett stridsvagnsgarage på Gotland :crazy:

Tanken var att det skulle stå stridsvagnar på Gotland för att det är lite krångligt att flytta såna - då skulle man kunna flytta dit personal bara.
Slutresultatet blir ju då att dessa vagnar måste bytas ut med jämna mellanrum bara för att få fungerande underhåll - KORKSKALLLAR :banghead:

Den strategiskt viktigaste platsen i hela Östersjöområdet står oförsvarad, bra tänkt försvarsdepartementet...

Bara det att det inte blev något av det. Och ingen trupp som kan bemanna dem. Dessutom står de få som blev kvar i sk. malpåse :banghead:.
Det tar 6 timmar från fastlandet till Gotland med färja, 20 minuter med flyg och jag tvivlar på att det finns nånstans att landa när man väl fått ihop en trupp.
Ryssland - Gotland går på en timme. Lika bra att ge bort ön direkt.
 
Sv: Försvaret tar komp

Det är inte så att jag inte tror på er,. det är bara så att jag inte riktigt förstår hur ni kan veta detta, men ändå så verkar beslutsfattarna inte förstå detta. Hur kan det komma sig? Finns det ingen som kan upplysa dem om det här då?

Det vet dom mycket väl, men det handlar om pengar man redan för 5 år sedan avsatt för annat. Mp och V vill ju skrota försvaret t.ex. Vi får väl ringa 112 när vi blir invaderade och att vara kvinna då skulle jag inte rekommendera.
:crazy:
 
Sv: Försvaret tar komp

Det vet dom mycket väl, men det handlar om pengar man redan för 5 år sedan avsatt för annat. Mp och V vill ju skrota försvaret t.ex. Vi får väl ringa 112 när vi blir invaderade och att vara kvinna då skulle jag inte rekommendera.
:crazy:

Kan man inte avsätta pengar NU för försvaret då?

Jag är ju kvinna! :nailbiting:
 
Sv: Försvaret tar komp

Det vet dom mycket väl, men det handlar om pengar man redan för 5 år sedan avsatt för annat. Mp och V vill ju skrota försvaret t.ex. Vi får väl ringa 112 när vi blir invaderade och att vara kvinna då skulle jag inte rekommendera.
:crazy:

Fast försvaret är ju skrotat?

Just nu betalar vi en massa för ingenting.
 
Sv: Försvaret tar komp

Nä, vi betalar ju för att en handfull soldater ska åka runt och kriga i länder på andra sidan jordklotet...

Jag menar, tänk om talibanerna hade anfallit Sverige ? För det är väl därför som vi har trupp i Afghanistan, för att stoppa de horder med transportflygplan som stod i begrepp att luftlandsätta tiotusentals med talibanska stridsfordon, artilleri och soldater på Svensk mark :banghead:

Det "nya försvaret" är den största flopp som Sverige någonsin har skådat... kostar massor med pengar med producerar inte ett smack.
 
Sv: Försvaret tar komp

Är du snygg så kan jag försvara dig, är du ful så vill inte ryssarna ha dig ;)

Hur jag vet så mycket om kvalitet på vårt försvar ? Jag har varit verksam inom FM i någon form i 25 års tid och jag har ögon att se med. Det finns även en del bloggar etc som "läcker" information på ett väldigt bra sätt som tex Wisemans wisdoms och sjätte mannen.

Många inom FM ser ju själva hur illa ställt det egentligen är och vill ha en förändring, även om högsta ledningen försöker hålla sig väl med politruckerna i Rosenbad.

Det mest förvånande är hur en gammal soldat som Karin Enström kan ställa upp på Borg, Bildt och Reinfeldt på det viset som hon gör. Hon är en förrädare och är inte värd att bära uniform :rage:

Stor heder åt Mikael Odenberg som var insatt som försvarsminster efter alliansens första valseger men som avgick i protest mot hur försvaret behandlades - respect, även fast jag inte är någon anhängare av moderaterna.
 
Senast ändrad:
Sv: Försvaret tar komp

Är du snygg så kan jag försvara dig, är du ful så vill inte ryssarna ha dig ;)

Hur jag vet så mycket om kvalitet på vårt försvar ? Jag har varit verksam inom FM i någon form i 25 års tid och jag har ögon att se med. Det finns även en del bloggar etc som "läcker" information på ett väldigt bra sätt som tex Wisemans wisdoms och sjätte mannen.

Många inom FM ser ju själva hur illa ställt det egentligen är och vill ha en förändring, även om högsta ledningen försöker hålla sig väl med politruckerna i Rosenbad.

Det mest förvånande är hur en gammal soldat som Karin Enström kan ställa upp på Borg, Bildt och Reinfeldt på det viset som hon gör. Hon är en förrädare och är inte värd att bära uniform :rage:

Stor heder åt Mikael Odenberg som var insatt som försvarsminster efter alliansens första valseger men som avgick i protest mot hur försvaret behandlades - respect, även fast jag inte är någon anhängare av moderaterna.

Aj då, det är illa ställt med försvaret om soldaterna bara vill försvara snygga kvinnor! :nailbiting: Tur jag är ful, får jag väl säga.

Jag har aldrig tänk på försvaret i Sverige, aldrig haft anledning. Jag tror själv inte på att Ryssarna vill angripa Sverige och jag förstår absolut inte den här rädslan för Danmark.

Men å andra sidan är jag okunnig och obildad. Kanske rent av korkad till och med!
 
Sv: Försvaret tar komp

Jag har aldrig tänk på försvaret i Sverige, aldrig haft anledning. Jag tror själv inte på att Ryssarna vill angripa Sverige och jag förstår absolut inte den här rädslan för Danmark.

Men å andra sidan är jag okunnig och obildad. Kanske rent av korkad till och med!

Det är du inte alls! Jag gillar dina frågor, de får mig ofta att tänka på ett annat sätt (inte bara i denna tråd) :D det är så lätt att fastna i sitt eget sätt att se saker och ting. Alla behöver få sina cirklar rubbade, även om jag tycker romarna gick lite väl långt i Arkimedes fall...

*ska nog snoka rätt på "Varför"-tråden igen...*
 
Sv: Försvaret tar komp

Det är du inte alls! Jag gillar dina frågor, de får mig ofta att tänka på ett annat sätt (inte bara i denna tråd) :D det är så lätt att fastna i sitt eget sätt att se saker och ting. Alla behöver få sina cirklar rubbade, även om jag tycker romarna gick lite väl långt i Arkimedes fall...

*ska nog snoka rätt på "Varför"-tråden igen...*

Tack, vad snällt skrivet om mig :) :o

Oh, varför- jag har ju många varför till ju! :D:idea:
 
Sv: Försvaret tar komp

Nä, vi betalar ju för att en handfull soldater ska åka runt och kriga i länder på andra sidan jordklotet...

Jag menar, tänk om talibanerna hade anfallit Sverige ? För det är väl därför som vi har trupp i Afghanistan, för att stoppa de horder med transportflygplan som stod i begrepp att luftlandsätta tiotusentals med talibanska stridsfordon, artilleri och soldater på Svensk mark :banghead:

Det "nya försvaret" är den största flopp som Sverige någonsin har skådat... kostar massor med pengar med producerar inte ett smack.

Det nya "försvaret" möter de nya "behoven". Dvs Att Reinfeldt och Bildt kan säga till sina kompisar på internationell möten att, klart vi ställer upp!

Man upptäckte att svenska värnpliktiga inte var så intresserade av att skjuta barn i Afghanistan och hoppades att hitta några som ville göra det mot lite bättre betalning.

och glömde samtidigt bort att yrkessoldat inte är nåt högstatusyrke som inte direkt lockar till sig gräddan av samhället. Visst som officer, men alla kan ju inte vara kaptener i ett stridande förband.

Kanske dags att skapa en svensk främlingslegion?
 
Sv: Försvaret tar komp

Vi började ju på en utveckling mot en främlingslegion i samma sekund som folkförankringen försvann, vilken vanlig medborgare vet idag vad GSS/K är för nått och vad dom sysslar med ?

Vad gäller lönen så kan du tjäna mer på att plocka lingon, lägsta lönen för menig har höjts lite grann under senare tid - från 16 300 till 17 500 om jag inte minns fel.

Med denna lön, otroliga arbetsförmåner och med de fantastiska försäkringar och som har tecknats för soldaterna så förstår jag inte alls att dom har problem att rekrytera till den nya ärorika yrkesarmén :meh:

En yrkesarmé som fortfarande innehåller värnpliktiga, pga av de stora problemen att rekrytera personal så har värnpliktiga använts för att fylla ut leden på pappret. Yrkesarmén är tvättäkta papperstiger :yuck:
 
Sv: Försvaret tar komp

Försvaret ligger väl nu på samma nivå som när andra världskriget började och var totalt nedrustat .Som man sa då att Vår beredskap är god och man hade dålig och bristfällig utrustning .Man ljög svenska folket rakt i ansiktet . Idag kan vi försvara en liten del av landet ..i bästa fall en vecka .Upprustning tar mer än en vecka .Ett raserat försvar tar år att rusta upp .Spiken i kistan var när värnplikten togs bort .Nu är Sveriges försvar hemvärnet .
 

Liknande trådar

Relationer Kör anonymt nick, kommer någon på vem jag är så håll det för er själva. Jag och killen har varit tillsammans ca 1 år. Vi har intressen...
7 8 9
Svar
176
· Visningar
14 955
Senast: Exile
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok (Ni som kommer ihåg något av mina tidigare dagboksinlägg i år bör varnas om att jag kommer skriva ett typ precis likadant gnällinlägg...
Svar
4
· Visningar
1 982
Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
32 994
Senast: cirkus
·
Relationer Som rubriken lyder. Varit ihop med min gubbe i snart ett år, han är verkligen helt underbar på alla sätt och vis. Det som inte funkar i...
10 11 12
Svar
228
· Visningar
18 556
Senast: tott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp