Bukefalos 28 år!

Försvinnande höns.. Vad kan ha hänt?

Sasse

Trådstartare
För några veckor sedan hade vi 13 fullvuxna höns, nu har vi fyra kvar. Det började med att en enda försvann. Sedan var det lugnt i ett par veckor, innan det för 4-5 dagar sedan försvann tre höns och en tupp. Inget spår - inget blod, inga fjädrar. Absolut ingenting som visar att någon kan ha hänt.

Iom att det inte fanns ett ynka spår så tänkte jag att de kanske gått iväg och lagt sig för att sova någon annanstans, då de mer eller mindre är frigående, de har ett hus och en inhägnad de kan gå in i, men oftast springer de runt på hela gården. De brukar iofs sova inomhus, men det har hänt förr att de sovit ute.

Två dagar senare var ytterligare 3 höns borta. Denna gång fanns det åtminstone tecken på att någon hänt - en massa fjädrar precis utanför inhägnaden. Men inget blod, och absolut inte tillräckligt med fjädrar för 3 höns som kämpar för sitt liv.


Vad är det som kan ha hänt egentligen? Vår första tanke var räv eller mård, men med tanke på avsaknaden av blod, fjädrar och fotspår så känns det inte som om det skulle vara något av dessa.. Vi har även tänkt på nån slags rovfågel, men de tar väl inte flera åt gången?

Kan tilläggas att två hönor som försvunnit har varit mammor till kycklingar. Dessa hönor är jag 100% säker på att de inte har lämnat det inhägnade området, så alltså måste någon/något gått in till dom. Men alla kycklingarna är kvar, skulle inte ett rovdjur tagit några av dessa?

Eller kan det vara en människa som går in och stjäler våra höns? Är det någon som har någon giss på vad det kan vara?


Ska åka ner dit snart igen. Jag hoppas inte att fler höns har blivit offer för vad det nu är..
 
Sv: Försvinnande höns.. Vad kan ha hänt?

Räven! Den dödar dom hönor som rör sig på platsen och bär så iväg med dom en och en till lämpligt ställe för konsumtion och förvaring.
Om du tittar runt så kan du kanske hitta en liten samling fjädrar utmed den väg räven kan tänkas ha gått. Resten av fjädrarna plockar den av senare. När den klipper flera hönor så ger den sig inte tid att stanna och greja med var och en av dom.

Varför kycklingarna är kvar är svårt att sia om, men möjligheten är att räven missade dom i kaoset med hönorna, fr a om kycklingarna låg stilla.

Människa? Kanske, har ingen erfarenhet av tvåbenta hönstjuvar, men undrar ju om någon skulle våga hålla på och stjäla höns sådär. Osvuret är bäst.

Du nämner fotspår. Var, hur?

LIA
 
Sv: Försvinnande höns.. Vad kan ha hänt?

Jag skulle tippa på räven jag med. Förmodligen en hona med ungar dessutom.
 
Sv: Försvinnande höns.. Vad kan ha hänt?

Tackar för svar!

Angående fotspår så tror jag att jag skrev att det inte fanns några. Jag har ivf inte sett något sådant, inte heller blod eller speciellt mycket fjädrar. Tittade lite mer i inhägnaden igår, och visst är där fler fjädrar, men ändå inte speciellt mycket - hönsen kan ha tappat just de fjädrarna vid ett annat tillfälle.

Måste undra lite, är rävar aktiva något mer än på kvällen/natten? Hönsen är instängda nattetid just nu och springer runt på gården dagtid, men om det är så att rävar är aktiva mitt på dagen också så får hönsen vara instängda på heltid.

Är det någon som vet hur viga rävar är dessutom? Kan de komma in genom en hönslucka?
 
Sv: Försvinnande höns.. Vad kan ha hänt?

Jag skulle kunna tippa på någon slags rovfågel, har en släkting som fått höns "nappade" av dessa. Men.. räven kan ju också ha hämtat ett skrovmål..:grin:
 
Sv: Försvinnande höns.. Vad kan ha hänt?

Eftersom du nämnde fotspår, så antog jag att du såg sådana i andra sammanhang. Enda gången jag sett fotspår är i snö och gyttja.

Ja, rävar jagar dygnet runt vid behov. Om man själv är aktiv runt på gården så håller dom sig på avstånd, men dom kan samtidigt vara mycket fräcka. Bäst är om du har en hund lös på gården, för då håller sig räven därifrån. Men på natten när hunden är inne ... :(
Ja, rävar klarar att krypa genom hönslucka, bita ihjäl dom hönor som rör sig i hönshuset och bära iväg dom, en efter en.

Räven bär med sig bytet, därför blir det inte så mycket fjädrar på plats. Samtidigt kan det bli ordentligt med fjädrar där den stannar till och kollar/biter ihjäl hönan. Allt beror på hur säker räven känner sig och om den får vara ostörd. Sällan äter den dock hönan på plats.

Allt enligt min erfarenhet!

LIA
 
Sv: Försvinnande höns.. Vad kan ha hänt?

Min erfarenhet av rovfåglar är att ormvråk, sparvhök och ugglor plus några till inte går på hönsen.
Duvhöken är däremot hönsjägare. Skillnaden mot rävens jaktmetoder är att den plockar och äter sitt byte på plats, eftersom den inte klarar att flyga iväg med en normalstor höna. Därför brukar det bli en rejäl massa fjädrar när den kalasat plus att kadavret ofta är kvar. Får duvhöken vara ifred, så återkommer den och käkar tills den klarar av att flyga iväg med resterna. Den slår också endast ett byte och gör inte som räven i det fallet heller.

Örn m fl har jag ingen erfarenhet av när det gäller hönsen, men jag tror inte att dom heller plockar fler byten åt gången.

LIA
 
Senast ändrad:
Sv: Försvinnande höns.. Vad kan ha hänt?

Tack för att du delade med dig av dina erfarenheter, nu vet jag absolut att det är en räv vi har att göra med. Dock så bor inte jag på gården och ägarna har ingen hund. Tror inte heller de skulle kunna tänka sig att låna någons hund, men det kanske räcker med att hönsen är instängda? De borde väl vara säkra ute i hönsgården också, eller är rävar väldigt duktiga klättrare/grävare?

Jag har kollat efter fotspår men inte sett några. Det har iofs inte varit gyttjigt här, men jag kan ju se hundens spår, så då borde jag väl kunna se en rävs också?

Går rävar på andra djur också? Katter, grisar, kaniner? Jag vet i och för sig att rävar går på kaniner, men är de så fräcka att de tar sig in i stallet och tar dom?

Ursäkta att jag bombar dig med frågor, du verkar bara ha en sån jättebra koll på rävar och jag har ingen erfarenhet alls... som synes :angel:
 
Sv: Försvinnande höns.. Vad kan ha hänt?

Rävar kan både klättra, hoppa och gräva. Ska du vara "rävsäker" så behövs högt nät, hest med nättak med tanke på duvhök, samt nedgrävt minst 30 cm.

Rävar går på det mesta, allt från skalbaggar till rådjurskid inklusive katter. Givetvis även kaniner om dom kommer åt dom. Har dom minsta chans att komma in i stallet och ta din kanin- så gör dom det!

Ja, du borde se rävspår, om räven gått på samma yta. Dom är smarta nog att smyga i kanter osv.

För att behålla dina höns om det inte finns folk eller hund ute på gården dagtid, så gäller tyvärr att ha dom instängda i en hönsgård samt att hålla hönsluckan stängd och reglad nattetid.

LIA
 
Sv: Försvinnande höns.. Vad kan ha hänt?

Hur högt är högt nät? Jag är 172 cm, och vårt hönsstaket är en bra bit högre. Det borde väl räcka eller? Däremot vet jag inte hur långt nergrävt det är, det får kollas upp.

Det brukar vara ganska mycket liv på gården, lastbilar/traktorer som körs omkring, barn som leker och tjoar osv. Däremot så vistas kanske ingen direkt vid hönshuset, det ligger en bit bort och är dessutom skymt av stallet. Men det ligger tillräckligt nära för att man inte kan undvika att höra alla ljud. Oväsen bör väl hålla en räv borta?

Jag tackar dock för informationen! Jag hoppas bara att gårdsägarna lyssnar på mig sen och inte bara slår bort det med att rävar inte attackerar katter eller går in i stallar. :crazy: Men tack för din hjälp! :)
 
Sv: Försvinnande höns.. Vad kan ha hänt?

En liten historia på samma ämne, det är räv med ungar som drabbat dig helt klart:

Råkade ut för precis samma sak för ett par veckor sedan, alla djur (6 höns och en tupp) utom gammeltuppen spårlöst borta. Inne i hönshuset var det massor med fjädrar och i ett rede där vi hade en ruvande höna låg bara krossade ägg kvar, men inte ett spår ute. Gammeltuppen kom fram när han hörde mig komma hem från jobbet, såg förj..ig ut. Halsen och stora delar av ryggen och bröstet helt kalt, inte en fjäder! Näbben var sprucken och halsen var alldeles blågrön, han skakade.

Hittade blodiga fjädrar inne i en box i stallet så troligtvis har han sökt skydd där efter slagsmålet och räven har inte vågat följa efter.

Den här tuppen är som en hund och vi kunde inte ta bort honom utan att försöka först, han visade livsvilja (vilket alla flyktdjur gör, jag vet...) men nu efter två veckor går han ute på gården och både gal och kuttrar, fjädrarna börjar växa ut. Nu känner vi att han är redo för en höna snart:laugh:.

Vi har tvättat rent såren, gett antibiotika genom pipett i en vecka och loppbehandlat honom. Han fick ha halstratt på sig:D. Hoppas han uppskattar livet...
Ska försöka få in lite bilder på honom...
 
Sv: Försvinnande höns.. Vad kan ha hänt?

De fräcka jä...a bryr sig inte om att det är dagtid och oväsen. De kan smyga sig förbi en hund om de måste:devil:
Förstår att även de måste äta, men de kan ge fanken i mina höns!
 
Sv: Försvinnande höns.. Vad kan ha hänt?

Jag har råkat ut för räv:devil:. Jag kom till stallet en eftermiddag och såg en stor fjäderhög. När jag svängde upp bredvid hönshuset såg jag räven påväg ner mot hönsen. Den var troligen påväg för att hämta fler. Jag blev av med en höna + att jag fick en skadad. Hon som har stallet blev av med alla sina hönor så hon har bara en tupp och en kyckling kvar :cry:.
Efter detta har hönsen bara fått var ute när jag kunnat titta på dem eftersom jag inte har en rävsäker utegård ännu (gräver för fullt). En lördag när de var ute så gick jag bort till hästen i hagen för att ta av henne täcket. Jag var max 40 m från hönsgården. Det var 4 andra människor i stallet som gick ut och in de var som mest 30 m från hönsgården dörren ca 15 m bort+ 2 lösspringande hundar och två skällande hundar i en bil parkerad i skuggan bredvid hönsgården där ett fönster var öppet= de kunde ta sig ut ifall de ville. Trots detta vågade sig räv:devil: fram men fick som tur var inte med sig någon, troligen bangade den ur på hundarna i bilen :love:.
 
Sv: Försvinnande höns.. Vad kan ha hänt?

Törs inte uttala mig om höjdbehovet på nätet, men rävar är duktiga på att hoppa och klättra, så hellre för mycket än för lite.
Vinkla gärna det nedgrävda nätet utåt i botten. Då blir räven snopen när den kommer ner dit. ;)

Som andra sagt så bryr sig inte räven om maskiner (precis som många andra vilda djur) och kan den smyga i skydd så tål den även en del ljud från folk och hundar. Jag hade en räv som tog en höna i ett buskage bara några meter ifrån mig, trots att mina hundar var med. Den kom mot vindriktningen så hundarna observerade den inte innan dom andra hönorna började väsnas. Då blev det jaga av och jyckarna tog faktiskt tillbaka hönan!
Aktivitet runt där hönsen vistas är enda sättet att skydda dom när dom är ute. Om man inte knäpper räven förstås.

Lycka till i rävkriget. ;)

LIA
 
Sv: Försvinnande höns.. Vad kan ha hänt?

En dvärghöna klarar de utmärkt att flyga iväg med. Jag har dvärg kockin och svensk dvärg och vi har haft besök av duvhök och även vad jag tror var ormvråk (men inte helt säker på den). I alla fall han jag inte hejda den utan den tog min höna och flög. Det gick jätte fort! Jag stod under och såg en hysterisk höna som inte alls ville flyga så högt!! Den greppade bara hönan och jag tror inte det gjorde ont just då - utan var mest rädd för att hon åkte iväg...
Min lilla stackare!
Det har faktiskt hänt en gång till efter det men då lyckades hönan rymma och kom tillbaka :D
 
Sv: Försvinnande höns.. Vad kan ha hänt?

Fick reda på att rävuslingen tydligen hade bitit sig igenom nätet för att komma åt hönsen. Men sen vi blockerade hålet och har haft hönsen instängda så har det varit lugnt.

Har också sett att det inte är det inte är nergrävt alls, så om räven bara vill ta sig igenom nässelhavet som omringar inhägnaden så är det inte direkt så mycket att gräva för att komma in till hönsen... Men har påtalat det för hönsägaren, så får väl se om hon tänker göra något åt saken eller inte.


Tackar för att ni delat med er av berättelser och erfarenhet! :)
 
Sv: Försvinnande höns.. Vad kan ha hänt?

Duvhöken är däremot hönsjägare. Skillnaden mot rävens jaktmetoder är att den plockar och äter sitt byte på plats, eftersom den inte klarar att flyga iväg med en normalstor höna.
Som jag skrev ...

Har sett höken flyga iväg med halvätna (normalstora) hönskroppar och antar därför att begränsningen ligger någonstans där.
Så kan kanske man räkna med att det finns extra stora och starka duvhökar som kan flyga iväg med även en normalstor höna. För att gardera sig!

LIA
 
Sv: Försvinnande höns.. Vad kan ha hänt?

Så här ser alltså Harry ut två veckor efter attacken. Sårspray, antibiotika och loppmedel har han fått stå ut med stackarn. Men han lever!









 

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
46
· Visningar
7 266
Senast: Bee
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 262
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 436
Senast: Nepenthe
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 491

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hiss och diss del 5
  • Sommartoffel
  • Mindre kombi?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp