Bukefalos 28 år!

Förtidsrösta?

_Charlotte_

Trådstartare
Jag kommer inte att klara av att gå till min vallokal på valdagen, men rösta vill jag naturligtvis göra, så jag tänkte därför förtidsrösta.

Men hur går det till? Vad behöver jag, hur gör jag? Finns valsedlar där eller ska jag ha med hemifrån?

(Ingen nån påpekar att det säkert visar sig när jag är där: Jag vet, men jag har ångestproblematik och "behöver" veta innan vad som kommer ske och hur saker går till, annars klarar jag inte av det alls)

Någon som känner sig snäll och har tid att berätta lite snabbt hur förtidsröstning går till?
 
Röstkort + idhandling vill jag minnas.
Valsedlar ska finnas, i alla fall på de förtidsställen jag varit på/sett.
 
I många lokaler för förtidsröstning kan man även få ett nytt röstkort utskrivet, om man skulle glömt eller bara inte ha med sitt. Jag har röstat så både nu och i EU-valet eftersom vi har en röstlokal praktiskt utplacerad vid ett lunchställe vi går till ibland.

Du kan även ändra ditt val i en vallokal på valdagen, om du skulle ångrat din förtidsröst.
 
Jag kommer inte att klara av att gå till min vallokal på valdagen, men rösta vill jag naturligtvis göra, så jag tänkte därför förtidsrösta.

Men hur går det till? Vad behöver jag, hur gör jag? Finns valsedlar där eller ska jag ha med hemifrån?

(Ingen nån påpekar att det säkert visar sig när jag är där: Jag vet, men jag har ångestproblematik och "behöver" veta innan vad som kommer ske och hur saker går till, annars klarar jag inte av det alls)

Någon som känner sig snäll och har tid att berätta lite snabbt hur förtidsröstning går till?

Jag förtidsröstade i söndags, just för att slippa allt ståhej och trängsel med andra människor.

Det du behöver ha med dig är legitimation och röstkortet. Skulle du ha glömt/tappat bort röstkortet är det dock ingen fara eftersom du kan få ett nytt när du röstar. OM du har tappat/glömt det så går du helt enkelt till de som jobbar i röstningslokalen, ger dem din legitimation och säger att du behöver få ett nytt utskrivet. Det gjorde jag vid EU-valet ;)

När du kommer till röstningslokalen så finns det ett bord med någon ställning på där det finns fack för alla olika partiers valsedlar. På dem står det ungefär "Riksdagsval Miljöpartiet". De olika lapparna finns i olika färger, en för riksdag, en för kommun och en för landsting. Du plockar på dig de lappar som motsvarar det du vill rösta på och tar med dig tre kuvert som du hittar bredvid lapparna. Därefter går du och ställer dig bakom en skärm, lägger i en lapp i varje kuvert för det du vill rösta på (kom ihåg att du bara får rösta på ett parti till riksdag, ett parti till kommun och ett till landsting, inte fler). Kuverten limmar du sedan ihop och så går du fram till personalen i lokalen som sitter vid ett bord. Där lämnar du fram röstkort, legitimation och dina kuvert. De tar hand om allt, fyller i lite papper, ger dig din legitimation och sedan är du klar!

Kom ihåg att de som jobbar i lokalerna är väldigt vänliga, gärna svarar på frågor om du har några och absolut är vana vid att folk vimsar runt utan att veta riktigt vart de ska ta vägen ;) De är glada att folk bryr sig och röstar, så du behöver inte tänka att någon ser dig som konstig för att du kommer dit. Och känner du att du inte vill visa vad du röstar på, då tar du helt enkelt en lapp från alla partier innan du går och ställer dig bakom skärmen. Håll koll bara så att du stoppar i rätt lapp i kuvertet så blir det finfint.
 
Lånar tråden lite!
Får man förtidsrösta i vilken vallokal som helst som erbjuder förtidsröstning? Jag och karln är inte hemma i vår kommun nu och kom på att det nog vore smidigast för oss att förtidsrösta. Vi har röstkortet med oss!
 
Jag förtidsröstade för ungefär två veckor sedan och det gick till precis som @Red_Chili och andra sagt, med undantaget att där inte var några skärmar/väggar att ställa sig vid. Jag fick istället plocka ihop mina valsedlar och lämna över dem till en av de som jobbade där. Hon la sedan ner alla tre i samma kuvert, skrev i lite nummer och så var det klart. Kändes lite märkligt att det gick till så, men jag skäms knappast för vad jag röstade så det var inget som störde mig nämnvärt.
 
Jag förtidsröstade för ungefär två veckor sedan och det gick till precis som @Red_Chili och andra sagt, med undantaget att där inte var några skärmar/väggar att ställa sig vid. Jag fick istället plocka ihop mina valsedlar och lämna över dem till en av de som jobbade där. Hon la sedan ner alla tre i samma kuvert, skrev i lite nummer och så var det klart. Kändes lite märkligt att det gick till så, men jag skäms knappast för vad jag röstade så det var inget som störde mig nämnvärt.
Satte du inte ner valsedlarna i var sitt kuvert först?
 
Nix, jag lämnade över alla tre i en hög bara och så var det klart! Hon varken sa något eller tittade konstigt på mig, så det verkade vara så det var tänkt. Visst är det lite märkligt?
Hmm, jag tror inte det får gå till så faktiskt, man ska inte behöva visa vad man röstar på. Du kan ju slänga iväg ett mail till valmyndigheten och informera dem. http://www.val.se/om_oss/kontakt/

Ha! Jag hittade!
Vallagen:
7 kap.
2 § För att göra i ordning en röst skall väljarna för varje slag av val de vill delta i

  1. ta en valsedel,
  2. lägga in valsedeln i ett valkuvert utan att vika den, och
  3. försluta valkuvertet.
Så så som det gick till är inte tillåtet.
 
Senast ändrad:
Är det mer än ett papper i kuvertet är väl rösten inte ens giltig? Så stod det i mina brevröstsinstruktioner

@Mineur Det där gick fullkomligt fel till!
 
Men oj, då borde jag ju verkligen ha sagt till! Vad händer nu? Räknas inte mina röster? Usch, nu blir jag lite orolig här - dels för att jag kanske minns fel vad gäller exakt hur hon la ner rösterna i kuvert (men allt det andra är rätt glasklart) och dels för att det ska bli några påföljder!
 
Men oj, då borde jag ju verkligen ha sagt till! Vad händer nu? Räknas inte mina röster? Usch, nu blir jag lite orolig här - dels för att jag kanske minns fel vad gäller exakt hur hon la ner rösterna i kuvert (men allt det andra är rätt glasklart) och dels för att det ska bli några påföljder!
Gör som nån skrev ovan: Maila dem. De måste veta hur det går till i vallokalerna, annars kan det inte korrigera såna missar.
 
Jag förtidsröstade för ungefär två veckor sedan och det gick till precis som @Red_Chili och andra sagt, med undantaget att där inte var några skärmar/väggar att ställa sig vid. Jag fick istället plocka ihop mina valsedlar och lämna över dem till en av de som jobbade där. Hon la sedan ner alla tre i samma kuvert, skrev i lite nummer och så var det klart. Kändes lite märkligt att det gick till så, men jag skäms knappast för vad jag röstade så det var inget som störde mig nämnvärt.
Jag blir mörkrädd när jag läser detta! Det SKA finnas skärmar, man ska själv lägga ner valsedlarna i valkuverten. Däremot ligger sen röstmottagaren ner de tre kuverten i ett annat kuvert. Detta är mycket allvarliga brister som kan göra att rösterna från denna vallokalen ogiltigförklaras. Snälla, kontakta valnämnden i kommunen de måste få veta detta.
Alla röstmottagare i min kommun utbildas och får en broschyr från valmyndigheten där allt detta finns tydligt beskrivit. Finns inga ursäkter för att göra sådana här fel!
 
@Mineur Skulle de redan lagda rösterna från denna vallokal ogiltigförklaras - för det här är en oerhört allvarlig brist - kan du ångerrösta genom att rösta på nytt på valdagen. Men som fler sagt: Kontakta valnämnden. Att sådana här misstag får ske i en vallokal är rent bedrövligt och ett demokratihot.
 

Liknande trådar

Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
11 702
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 947
Senast: Madalitso
·
L
  • Låst
Relationer Jag vill bara veta OM nån har gått genom nånting som var så extremt jobbigt så ni inte trodde att ni skulle klara det men att ni ändå...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
6 917
Senast: Gunnar
·
Juridik & Ekonomi I samband med en operation kommer jag att bli sjukskriven c:a 1-2 månader beroende på hur snabbt återhämtningen går. Det känns väldigt...
Svar
0
· Visningar
376
Senast: enough
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp