Bukefalos 28 år!

Förutsättningar för djursjukvård

Tussemaja

Trådstartare
Vi djurägare är i lag skyldiga att tillse att inte djuren utsätts för onödigt lidande. Men det finns ingen lag som säger att det ska finnas veterinärtäthet, kliniker mm - även nattöppna - som gör detta möjligt. Alltså inte tillräckliga förutsättningar för att leva upp till djurskyddslagen. När min häst blev akut sjuk i kolik fick vi vänta 5 timmar på vet. Det fanns bara en enda tjänstgörande i hela distriktet. När vi sen tvingades inse att hästen behövde komma till sjukhus - så visade det sig att närmast nattöppna låg ca 40 mil bort. Hur överlever en dödssjuk häst den resan?!
Nej häst/djurägare! Vi borde protestera mot detta! Ska man följa lagen måste det åxå skapas förutsättningar för att leva upp till den.
Jag kommer i alla fall att skriva till Jordbruksverket och påtala bristen.
Nu är jag medveten om att det är väldigt olika i olika delar av landet. I storstadsregionerna är det troligen bättre ställt. Så djuren på landsorten är mindre värda är de i storstan?! Ändrig - eller man får flytta nånstans där det finns veterinärer! Frustrerad, arg och ledsen....
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är 30 år gammal, jag har så långt jag kan minnas haft en depressiv läggning. För ungefär ett halvt liv sedan hade jag min första...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
7 725
Senast: krambanan
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 396
Senast: Fetaost
·
Hästmänniskan Nej, det handlar inte om män. Vi är på hästmänniska, det handlar om hästar. Det handlar om att fatta det beslut vi alla djurägare vet...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 377
Senast: Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Senast tagna bilden XV
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp