Förväntningar på stallpersonalens hästvana?

Just att det är levande varelser gör att införskaffa sig erfarenhet tar väldigt lång tid. Tror många som "bara" äger egna hästar inte riktigt förstår det.

Vet inte om vi pratar om olika saker.

Att leda en 3-åring till hagen, även en yster 3-åring, kan jag inte se som så oerhört krävande eller vara nåt där det behövs väldigt lång utbildning och lång erfarenhet, däremot basic säkerhetstänk. TS pratar inte om att hästen ska utbildas. Den ska promeneras med från sin box till sin hage i sitt hemmastall. TS betalar för att den tjänsten ska utföras. Givetvis ska den då också 1. utföras. 2 utföras på ett tryggt sätt för häst och människa.

Jag tillhör dem som jobbat med hästar, om det nu är viktigt i tråden, och jag tycker inte det är ok att sätta in (i TS fall) nästan helt okunniga människor på att ensamma hantera ett stort antal hästar. Trodde det var relativt allmängiltligt.

Men som sagt...kanske är det jag som missförstått nåt inlägg?
 
För min del brukar jag ha förväntningar som speglar vilken tjänst jag köpt. Är det en unghäst som jag betalar för hanteringsträning eller utbildning, ja då förväntar jag mig att det ska finnas tid och kompetens att lägga den tid det tar för att sköta om hästen. Betalar jag enbart för utsläpp så är det mitt ansvar att som hästägare se till att hästen accepterar att andra människor klär på den och leder den. Annars kan jag inte förvänta mig att det finns möjlighet att lägga en kvart på att locka och muta för att hästen ska gå att fånga i boxen. Däremot så är det kanske rimligt att det isf diskuteras om det finns möjlighet att låta hästen gå i en hage dit det är möjligt för den att gå ut och in lös medan hästen tränas för att kunna hanteras av personalen.
Jag vet inte vem som har pratat om att man skulle behöva locka och muta för att fånga i boxen?
Eller vad syftar du på?
 
Vet inte om vi pratar om olika saker.

Att leda en 3-åring till hagen, även en yster 3-åring, kan jag inte se som så oerhört krävande eller vara nåt där det behövs väldigt lång utbildning och lång erfarenhet, däremot basic säkerhetstänk. TS pratar inte om att hästen ska utbildas. Den ska promeneras med från sin box till sin hage i sitt hemmastall. TS betalar för att den tjänsten ska utföras. Givetvis ska den då också 1. utföras. 2 utföras på ett tryggt sätt för häst och människa.

Jag tillhör dem som jobbat med hästar, om det nu är viktigt i tråden, och jag tycker inte det är ok att sätta in (i TS fall) nästan helt okunniga människor på att ensamma hantera ett stort antal hästar. Trodde det var relativt allmängiltligt.

Men som sagt...kanske är det jag som missförstått nåt inlägg?
Jag förstod inlägget som att det var en mindre erfaren person som löste uppgiften genom att ta hjälp. Så måste det kunna fungera annars kan mindre erfaren personal aldrig lära sig mer och ta in erfarenheter från andra. Hon löste ju problemet. Hade varit värre i mina ögon personen ringt ägaren och sagt att hon själv får ta ut hästen.
 
Jag förstod inlägget som att det var en mindre erfaren person som löste uppgiften genom att ta hjälp. Så måste det kunna fungera annars kan mindre erfaren personal aldrig lära sig mer och ta in erfarenheter från andra. Hon löste ju problemet. Hade varit värre i mina ögon personen ringt ägaren och sagt att hon själv får ta ut hästen.
Det var mest en slump att det fanns någon att ta hjälp av. Det var alltså inget arrangerat utan en annan person som råkade befinna sig på plats.
 
Kan tillägga att jag har också jobbat mycket med hästar och många gånger fått ta hjälp utifrån. Jobbar man med hästar måste man tänka outside the box. Sen är det alltid bra att att ta upp rutiner tex hur gör vi nästa gång en likande situation uppstår.
 
Det var ett exempel på ett inte helt ovanligt unghästbeteende hos hästar som är ovana att hanteras av nya människor.
Okej. Du kanske pratar generellt men iaf i mitt exempel så är hästen väldigt van vid att bli hanterad av olika människor. Hon var bara stressad och orolig just den här morgonen.
Jag är inte ens säker på att den orutinerade stallpersonalen ens försökte gå in i boxen..
 
Det var mest en slump att det fanns någon att ta hjälp av. Det var alltså inget arrangerat utan en annan person som råkade befinna sig på plats.
Men hon löste problemet!!Hade det inte funnits någon på plats hade hon kanske ringt någon! Hon löste problemet! Diskutera gärna framtida situationer med stallägaren det är jättebra , men just denna situationen löste personen
 
Okej. Du kanske pratar generellt men iaf i mitt exempel så är hästen väldigt van vid att bli hanterad av olika människor. Hon var bara stressad och orolig just den här morgonen.
Jag är inte ens säker på att den orutinerade stallpersonalen ens försökte gå in i boxen..
Nu målar du ju upp en bild som kanske inte ens stämmer. Du måste fråga personen i fråga om det stämmer att hon inte ens vågade gå in i boxen inte komma med ett kanske....
 
[
Men hon löste problemet!!Hade det inte funnits någon på plats hade hon kanske ringt någon! Hon löste problemet! Diskutera gärna framtida situationer med stallägaren det är jättebra , men just denna situationen löste personen
Jag vet inte varför du antar att det var en kvinna?

Ja jag är självklart glad att hästen kom ut i hagen, men jag tycker ändå inte att det är ok. Jag tror dessutom att det här aldrig hade hänt om personen kunnat läsa av häst skapligt, då hade nog inte min häst behövt stå och stressa upp sig så mkt utan ngn med hästvana hade tidigare insett att hon inte ska lämnas till sist just den dagen.
 
[

Jag vet inte varför du antar att det var en kvinna?

Ja jag är självklart glad att hästen kom ut i hagen, men jag tycker ändå inte att det är ok. Jag tror dessutom att det här aldrig hade hänt om personen kunnat läsa av häst skapligt, då hade nog inte min häst behövt stå och stressa upp sig så mkt utan ngn med hästvana hade tidigare insett att hon inte ska lämnas till sist just den dagen.
ok HEN om det är viktigt. Hon löste problemet och vill du ha det på nått annat sätt får du ta det med stallägaren. Har du sagt till de ansvariga ett hästen inte kan lämnas sist?
 
jag svarade på att det är stor skillnad på maskiner och levande varelser just att en maskin reagerar på ett visst sätt om detta o detta händer, men så funkar det inte med hästar. Du kan ha mycket erfarenhet och ändå ställas inför en ny situation. Klart att du behöver kunnig personal om du tex hyr ut till hingstägare. Men även om du är kunnig kan du inte allt …..

Jag förstår fortfarande inte vad du vill belysa .
I TS fall handlar det om vanlig vardagshantering och att någon häst kan agera utanför vardagliga humöret/sinnesstämningen ibland. Jag förväntar mig att folk som hanterar och sköter hanteringen av hästarna har kompetens och kunskap utifrån det .

I just @MiniLi s fall handlar det tydligen om att en häst den morgonen agerade oroligt och var svår att få på grimman .

Jag hade verkligen haft synpunkter precis som @MiniLi har, om den personal som är anställd att ta ut hästarna, inte kan hantera det .
 
Senast ändrad:
Jag förstår fortfarande inte vad du vill belysa .
I TS fall handlar det om vanlig vardagshantering och att någon häst kan agera utanför vardagliga humöret/sinnesstämningen ibland. Jag förväntar mig att folk som hanterar och sköter hanteringen av hästarna har kompetens och kunskap utifrån det .
maskiner och hästar kom upp i tråden, ville belysa skillnaderna. Ja det var vardagshantering där det enligt person uppstår en stressad situation där personen i fråga löser uppgiften. Stalläg kontaktad ifall liknande situationer uppkommer. Problem solved. Inget hände , ingen kom till skada. Personen som skulle ta ut hästen löste problemet och lärde sig något.
 

Liknande trådar

Hästhantering Min häst har under de år (fyra) jag haft honom alltid gått ute dygnet runt på sommaren. Har inte släppt honom på direkt bete så...
Svar
6
· Visningar
1 720
Senast: TinyWiny
·
D
Islandshäst Hej! Jag funderar på att köpa en unghäst till våren, årsmodell 2011. Det jag undrar över är dels hur bör jag göra med flocken? Jag har...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
9 123
Senast: glimjandi
·
Hästhantering *Långt inlägg, men jag hoppas att ni orkar läsa.* För snart två år sedan kom en 3-årig ponny ganska så plötsligt in i våra liv. Han...
Svar
7
· Visningar
1 836
Senast: Lager
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 399
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp