Förvirrad fråga om hålvägg och puls

Pathmaker

Trådstartare
Hej!
Jag har en valack som länge verkade växa ur sina skor för fort, speciellt på vänster fram. Hovslagaren jag hade då sa inget om det och jag trodde att allt var frid och fröjd.
Jag tröttnade på hovslagaren jag hade för att han aldrig kommunicerade med mig om min hästs hovar och började prova andra hovslagare. En hovslagare påpekade plötsligt att min häst hade en hålvägg, men hon öppnade inte upp den utan gjorde bara rent och satte in en bomullstuss med bakteriedödande medel. För mig kändes det inte sådär bra att göra så, så nästa gång ringde jag en annan. Den nya hovslagaren blev förfärad över att den förre inte öppnat upp hålväggen och öppnade den utan vidare och gav mig råd för hur jag skulle sköta den. Nu är hålväggen bättre och hovisen har jag behållt då jag tycker att hon är öppen och ärlig. Hon kommer dessutom oftare för att rätta till hans hovar då han växer lite fort i och med hålväggen.

Men så har jag blivit lite fundersam. Hästen har alltid varit ett matvrak och vid invänjandet av gräs i år har jag försökt att öka långsamt och backar hellre något steg eller två med honom. Han har en betesreducerare på under längre stunder men ibland får han beta kort utan.
Ibland får han lite puls så jag tar bort honom direkt ifrån betet och håller noga koll så att pulsen försvinner. För någon vecka sen uppmärksammade jag att han var varm i vänster framben och i hoven, jag frågade hovslagaren när hon kom förbi samma vecka för vår andra häst om det kunde bero på hålväggen. Hon misstänkte att så kunde vara fallet.
Jag provade att spola hans ben och sen var det som vanligt igen. Inte varmt eller något alls.

Idag kände jag på honom och han var hyfsat kall i alla ben och vänster fram var inte direkt varmare, bara hoven och han hade puls, bara i vänster fram. Och då har han inte ätit något annat än 1 kg hö idag. Jag undrar om pulsen kan komma för att han har fått den här hålväggen och kroppen kämpar för att få bort den, eller om det är något annat? Vågar jag låta honom beta ändå? Kan dem vara varma pågrund av hålväggen?

Jag ska ringa veterinären imorrn för att vara säker.
Jag ber om ursäkt om tråden är lång och velig.

Tacksam för svar!
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 302
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Min häst fick efter skoning (ca 30 min), flera konstiga symptom! Efter att hovslagaren var klar, ville han se att häst var ok, vilket...
Svar
11
· Visningar
1 909
Senast: mily
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 078
Hästmänniskan Hej hej! Ska försöka hålla mig kort men endå få med allt relevant. Jag importerade min häst i november förra året. När han kom så hade...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 491
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp