Förvirrad över medryttaren

A

Anna Karlsson

Hmm skriver av mig lite :) Har jag begärt för mycket?
Jag har 3 hästar (en bponny en d-ponny och en unghäst under inridning)
Jag har haft en jobbig höst (Privat) så D-ponnyn har fått stått tillbaka lite.
Då jag försökt haft regelbundenhet i träningen av unghästen tills hennes vilo period. Stallägaren kände en jätte duktig tjejj som gärna ville bli medryttare.
Samtidigt skadade unghästen sig och blev opererad och ordinerad boxvila.
För att unghästen inte skulle bli själv i stallet och stå och skrika så fick d-ponnyn stå inne som sälskap.
Träffade den 16åriga medryttaren och hennes mamma och hon fick provrida ponnyn. Berättade att jag ville ha hjälp med mockning i utbyte(dom dagar hon red). Dvs mina 3 hästars boxar. Det var ok!
Eftersom hästarna stod inne så ville inte jag att hon skulle hantera unghästen:crazy::crazy:
Då hon är lite spooky på nya människor.
Så jag sa att jag mockar så länge dom står inne :) Så rid du och lär känna ponnyn sa jag. Tiden gick ca 4 veckor och boxvilan var över.
Berättade för medryttaren att nu kunde hon börja hjälpa till med mockningen då unghästen gick ut.

Det hann gå 1 1/2 vecka så ville hon mindska ner till 1 dag i veckan. Ok sa jag men då får du ta en dag i veckan inte på helgen. (Min deal var att det skulle underlätta för mig, och på helgerna vill jag pyssla själv och har tid till det) Då sa hon ifrån helt! Fick en spydig kommentar från stallägaren om att jag begärt för mycket. Hon hann ju inte rida pg av all mockning.
Suck! Vad tycker ni?
 
Sv: Förvirrad över medryttaren

"Gratis" (pengamässigt) ridning för att mocka tre boxar ett par dagar i veckan? Jag hade nappat direkt på den tid jag var medryttare. Nej, jag tycker inte att det är "för mycket begärt".
 
Sv: Förvirrad över medryttaren

Tycker det är självklart att hon ska ställa upp på vad ni kommit överens om från början! Att mocka 3 boxar mot gratis ridning är en SUPERdeal för medryttaren. Hon slipper ju betala någon (väl?).

Jag tycker du ska hitta en annan medryttare som går med på din deal, vilket inte borde vara så svårt då det (enligt mig) är en superbra deal!
 
Sv: Förvirrad över medryttaren

Har du sett henne mocka? Ovana mockare kan ju hålla på i en hel timme per box ? Hon kanske hade behövt bli visad hur man gör det på ett effektivt sätt?
 
Sv: Förvirrad över medryttaren

Verkar konstigt om ni kom överrens om den dealen från början?
Då visste hon ju det liksom.

Vad som är värt för vad är ju upp till var och en. Men det kommer man ju som sagt överens om innan.
 
Sv: Förvirrad över medryttaren

Tänkte på det jag med...hade heller aldrig pallat 3 boxar + ridning, men hade å andra sidan inte ingått ett sådant avtal från första början:)

Mockning kräver teknik annars tar det evigheter och är både tungt och tråkigt...hon kunde ju ha bett dig om råd kanske, men men...vill hon inte så vill hon inte.
Finns säkert någon annan som nappar på en sådan deal :)
 
Sv: Förvirrad över medryttaren

Ja det var helt "gratis för övrigt"... Mvh
 
Sv: Förvirrad över medryttaren

:crazy:
Tänkte på det jag med...hade heller aldrig pallat 3 boxar + ridning, men hade å andra sidan inte ingått ett sådant avtal från första början:)

Mockning kräver teknik annars tar det evigheter och är både tungt och tråkigt...hon kunde ju ha bett dig om råd kanske, men men...vill hon inte så vill hon inte.
Finns säkert någon annan som nappar på en sådan deal :)

Du har nog rätt om att hon hade kanske behövt hjälp med hur "man" mockar.
Hon var ridskole ryttare så jag vet faktiskt inte om hon hade mockat något före detta:rofl:

Känns bara lite surt att vi komm överens om något och jag mockar en månad och hon gratis rider och sedan sägerifrån efter någon vecka.
 
Sv: Förvirrad över medryttaren

Du har absolut inte begärt för mycket!! Många hade varit glada för att slippa betala. Och om det tar sååå mycket tid att mocka 3 boxar att hon inte kan rida.. ja, då kan hon behöva mocka så hon lär sig! :p Nä, men det var ju snarare hon som utnyttjade dig och bara red din häst när hon slapp göra något för det..

Hade jag fått den här chansen när jag var yngre hade jag varit jätte tacksam. Pysslet och skötseln runtomkring hör ju till.
 
Sv: Förvirrad över medryttaren

Inget personligt at dig Mimi.

Men att mocka 3 boxar + rida ar "piss all".

Pallar man inte det - mer an- en dag i veckan ska man nog tanka over sin hobby eller borja ga pa gym.

I manga fall ar det ett fall av mask - latmask. 3 mockade boxar for gratis ridning ar ett KAP.
 
Senast ändrad:
Sv: Förvirrad över medryttaren

Jag tycker absolut inte att du begärt för mycket.
Jag var medryttare i flera stall innan jag köpte egen häst, och jag såg det som en självklarhet att hjälpa till med mockning och foder"fix" när jag ändå var där.
Fixade även ut-och intag, fodringar, ALLT. En del dagar red jag inte ens, tyckte bara det var väldigt trevligt och avkopplande att få komma ut till hästarna och greja.
Du borde inte ha problem att hitta en ny medryttare om betalningen är genom mockning :)
 
Sv: Förvirrad över medryttaren

Känns konstigt att hon inte hinner rida för att hon mockar. Att mocka tre boxar tar MAX en timme, om ens det, beror ju på hur boxarna ser ut etc.
Men det är ju en bra deal, att mocka mot att rida, hade personligen nappat direkt om det var så att jag letade medryttarhäst.

Dock så kanske hon är en av de som tycker om ridningen, och inte det som hör till. Visst är det inte ett dugg roligt att mocka, men det är inte jobbigt heller.
Hade ju vart en grej om hon inte kunde på vardagar för att hon pluggade mycket, läxor och liknande, men ja.. Det känns skumt.
 
Sv: Förvirrad över medryttaren

Känns konstigt att hon inte hinner rida för att hon mockar. Att mocka tre boxar tar MAX en timme, om ens det, beror ju på hur boxarna ser ut etc.
Men det är ju en bra deal, att mocka mot att rida, hade personligen nappat direkt om det var så att jag letade medryttarhäst.

Dock så kanske hon är en av de som tycker om ridningen, och inte det som hör till. Visst är det inte ett dugg roligt att mocka, men det är inte jobbigt heller.
Hade ju vart en grej om hon inte kunde på vardagar för att hon pluggade mycket, läxor och liknande, men ja.. Det känns skumt.

Hon och mamman var så glad då hon skulle få så mycket tidöver under hösten då hon fått mindskning av ämmnen i skolan för att hon var så duktig på sitt skolarbete. Måste nog erkänna att jag kommer att dra öronen åt mig när det gäller medryttare. Less över stallägarens kommentar. Det lät som jag var en slavdrivare :(
 
Sv: Förvirrad över medryttaren

Är det sagt från början att det är tre boxar att mocka så ÄR det tre boxar att mocka, ingen diskussion. Det gör dig inte till någon slavdrivare!

Alla medryttare är dock inte sådana (vilket du förmodligen förstår, men jag känner ändå att jag vill skriva det). Finns ju en hel del som är som mig också - som kan må alldeles för dåligt för att rida (eller egentligen ens vara ute) men som ändå åker till stallet för att fixa det grundläggande innan man stapplar hem och stupar i säng, helt enkelt för att vi ser det som vår underbara skyldighet när vi får chansen att vara nära så underbara djur!
Så jag hoppas verkligen att du inte ska ge upp bara för det här!
 
Sv: Förvirrad över medryttaren

Inget personligt at dig Mimi.

Men att mocka 3 boxar + rida ar "piss all".

Pallar man inte det - mer an- en dag i veckan ska man nog tanka over sin hobby eller borja ga pa gym.

I manga fall ar det ett fall av mask - latmask. 3 mockade boxar for gratis ridning ar ett KAP.

Med dålig mockteknik och trasig kropp ÄR det galet jobbigt att mocka (spån eller bädd är väl ok...).Och 3 boxar med fel teknik...
Som sagt, det finns en anledning till att JAG personligen inte skulle ingå ett sådant samarbete, eftersom det inte skulle gynna varken mig eller hästägaren.

Å andra sidan hade jag - om jag varit medryttaren i ts fall, förklarat vad som är jobbigt med mockningen och frågat hur jag kan underlätta för mig och ge det en chans. Om jag hade velat fortsätta...
 
Sv: Förvirrad över medryttaren

Är det sagt från början att det är tre boxar att mocka så ÄR det tre boxar att mocka, ingen diskussion. Det gör dig inte till någon slavdrivare!

Alla medryttare är dock inte sådana (vilket du förmodligen förstår, men jag känner ändå att jag vill skriva det). Finns ju en hel del som är som mig också - som kan må alldeles för dåligt för att rida (eller egentligen ens vara ute) men som ändå åker till stallet för att fixa det grundläggande innan man stapplar hem och stupar i säng, helt enkelt för att vi ser det som vår underbara skyldighet när vi får chansen att vara nära så underbara djur!
Så jag hoppas verkligen att du inte ska ge upp bara för det här!

Tror dig:banana: Finns nog guldkorn (medryttare där ute) som vill o kan.
Blev så surt bara då jag fixade allt under denna period med allt som hörde till boxvila o bandage byten. Tänkte att hon skulle få en bra start som medryttare och lära känna ponnyn ordentligt :crazy:
 
Sv: Förvirrad över medryttaren

"Gratis" (pengamässigt) ridning för att mocka tre boxar ett par dagar i veckan? Jag hade nappat direkt på den tid jag var medryttare. Nej, jag tycker inte att det är "för mycket begärt".

Det är så min "deal" ser ut nu. Även om det inte är uttalat (och hästägaren äger 4 hästar varav 3 unghästar som hon har delägare på, så hon och delägaren tar stallet ett par dagar i veckan) att jag ska ta stallet i utbyte ... det är självklart att hjälpa till med det övriga. Jag är där för att avlasta häst/stallägaren - just nu genom att rida igång hästen som har stått en tid och ta stallet så att hon kan ta det lugnt. Hon har ju ut-insläpp och fodringarna dagligen som det är.

Red här även i våras och då red jag 5-7 dagar per vecka i genomsnitt. Blir så klart lite mindre när hästägaren kommer igång med ridningen också. Men personligen tycker jag det är en toppen deal att få rida en riktigt fin, positiv häst och bara var och pyssla i stallet nu när jag har den tiden igen :)
 
Sv: Förvirrad över medryttaren

Det är så min "deal" ser ut nu. Även om det inte är uttalat (och hästägaren äger 4 hästar varav 3 unghästar som hon har delägare på, så hon och delägaren tar stallet ett par dagar i veckan) att jag ska ta stallet i utbyte ... det är självklart att hjälpa till med det övriga. Jag är där för att avlasta häst/stallägaren - just nu genom att rida igång hästen som har stått en tid och ta stallet så att hon kan ta det lugnt. Hon har ju ut-insläpp och fodringarna dagligen som det är.

Red här även i våras och då red jag 5-7 dagar per vecka i genomsnitt. Blir så klart lite mindre när hästägaren kommer igång med ridningen också. Men personligen tycker jag det är en toppen deal att få rida en riktigt fin, positiv häst och bara var och pyssla i stallet nu när jag har den tiden igen :)

Hmmm inser att jag bor i fel /stad/landsdel då det verkar finnas så vettiga medryttare:bump::bump::banana::banana: Lycklig är den hästägare du är medryttare till:love::love:
 
Sv: Förvirrad över medryttaren

Med dålig mockteknik och trasig kropp ÄR det galet jobbigt att mocka (spån eller bädd är väl ok...).Och 3 boxar med fel teknik...
Som sagt, det finns en anledning till att JAG personligen inte skulle ingå ett sådant samarbete, eftersom det inte skulle gynna varken mig eller hästägaren.

Å andra sidan hade jag - om jag varit medryttaren i ts fall, förklarat vad som är jobbigt med mockningen och frågat hur jag kan underlätta för mig och ge det en chans. Om jag hade velat fortsätta...

Förstår dig då jag ochså har problem med reumatiskt. Men.... Hon kunde själv välja dagar och avboka och gå som hon ville (dvs hon hade bra med spelutrymme) Mådde hon inte bra skickade hon ett mess vilket hände ofta :grin:
 
Sv: Förvirrad över medryttaren

Det är jobbigt att vara tonåring. Samtidigt måste man ju lära sig någon gång om ansvar - så om du tycker att din tonåriga medryttare inte gör sitt, berätta för all del det för henne. Kanske mår hon faktiskt dåligt och har problem, eller så är hon helt enkelt lat. Man kommer ingenvart utan att prata, och hon kommer garanterat inte lära sig någonting om du helt enkelt ger henne sparken.

Å andra sidan tycker jag att man som medryttare gott kan mocka och göra alla stallsysslor som ingår. Det är ju ens "egen" dag man har hästen!
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 108
Senast: Skjøldur
·
Hästmänniskan Jag har en fundering. Jag skaffade en medryttare till vårt sto som stått med dräktig och haft föl innan. Så vi letade medryttare då jag...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
11 259
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 284
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Hej allihopa! I Oktober förra året köpte jag min D-ponny. Skulle vara en underbart snäll häst, inga olater och den tryggaste som...
2
Svar
30
· Visningar
6 088

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp