Förvirrad över medryttaren

Sv: Förvirrad över medryttaren

Då jag red andras hästar då jag var yngre så mockade jag till alla hästar (som mest 3) innan jag red, ibland red jag även 2 hästar på samma dag, dock i samma stall och då hann jag alltså med att gå skola, mocka 2-3 boxar, rida 2 hästar och sen fodra på kvällen, inga problem alls!
 
Sv: Förvirrad över medryttaren

jag har en in emellan medryttare pa en av mina hastar.. alltsa nar hon har tid ringer hon och fragar om hon far komma och rida.. och dar ar dealen att nar hon rider mockar hon boxen, gor hopasar for alla 4 hastar och haller foder for alla. sa da har jag alltsa 3 boxar att mocka sjalv den dagen.. hon betalar inga pengar..
en bra deal som hjalper mig om jag mar daligt ocksa.. och det hander ocksa att honmockar de andra boxarna med.. utan att bli tillsagd, just for att hon vill sjalv.. jag tackar och tar emot och vi alla vinner pa det..
TS det later som din fd medryttare hade ingen aning om vad det tar att ha en hast och skota den.. 80% ar ju skotsel, 20% ridning.. om man har tur.. nej finn dig en annan hjalpare.. och hoppas det gar battre..
 
Sv: Förvirrad över medryttaren

Tycker att det verkade vara en bra deal! Det går ju hyffsat fort att mocka tre spån/torvboxar (mycket jobbigare med halm!)

Hon kunde ju ridit först och sen mockat, då får man göra det roliga först och sen fixa i stallet! ;):D

(Även om jag som hästägare gillar att mocka, då vet jag att hästen alltid har det fräscht och fint!)
 
Sv: Förvirrad över medryttaren

Men du, funkade hon med ponnyn tycker jag att du ska prata med henne och fråga vad som var felet? Red ut situationen istället för att tycka att medryttare är någonting dåligt.
 
Sv: Förvirrad över medryttaren

Jag tycker det är märkligt att hon rider en hel månad utan att hjälpa till med någonting. Säger ju en del om personligheten redan där, tycker jag.
 
Sv: Förvirrad över medryttaren

Men du, funkade hon med ponnyn tycker jag att du ska prata med henne och fråga vad som var felet? Red ut situationen istället för att tycka att medryttare är någonting dåligt.

:) Hej tycker absolut inte medryttare är dåligt:)
Blev lite bränd bara speciellt av stallägarens kommentar om att det var förmycket att begära 3 mockade boxar. Men jag ser här av era svar att det finns många härliga medryttare som förstår vad det innebär att ha häst.;)
 
Sv: Förvirrad över medryttaren

så har jag alltid haft dte. När medryttaren rider så sköter den övriga boxar. Då hade jag 3 st boxar inkl den häst de red. Men man ska ta med att det tar ju faktiskt tid att mocka och fixa mat till 2 extra hästar. Hade min medryttare inte tid vissa dagar så åkte jag själv dit och mockade medens hon red.

Mockning av de 3 boxarna + fixa all mat tog ca 1 timme. Skulle hon sedan hinna rida så tog det ju minst 1½ timme till. Så då blir hon fast i stallet i ca 3 timmar. Vilket kan vara kämpigt om man inte slutar fören 4 i skolan. Dessutom så ska hon hinna med äta och göra läxor. Så jag kan tycka det är ok att hon inte skulle mocka alla boxarna varje dag. Det är ju ändå ridningen jag i första hand behövde hjälp med (graviditet). Nu har jag bara 1 häst och då sköter medisen allt.

Detta är vad jag tycker! Men som sagt, i annonsen sökte jag någon som skulle sköta 1 av mina hästar, inte alla tre. De dagar hon mockade åt de andra 2 såg jag som en bonus.
 
Sv: Förvirrad över medryttaren

Förr i världen när jag hade ponny Så fanns inte medryttare, vad jag visste utan jag hade tjejer som var skötare och då var dealen att den dagen så fick dom mocka och fixa fodret till hästarna, mot att hon red. Jag hade då två ponnyer och mocka efter en ponny blir en kärra om den står på halm. Numera har jag större hästar och få hit någon på det sättet är kört och mocka numera är 3-4kärror/häst..

Men det var inget gnissel. Dom slapp betala och jag lärde dom saker när dom visade att dom var engagerade och intresserade. Jag har nog 4-5 tjejer som har/haft egen häst som lärt sig av mig och mina ponnyer :)
 
Sv: Förvirrad över medryttaren

Jag tycker det är en bra deal det där men medryttaren (och stallägaren) kanske tänkte som så att du borde vara tacksam att få avlastning enbart genom att hästen motioneras och hålls igång?
Nu vet jag inte var du har hästen men man får ju rida helt gratis på många ställen som ligger utanför storstäderna utan att behöva sköta annat än just det kring sin "egna" häst så det kan hända att det spelar in i hur medryttaren (och stallägaren) ser på det hela.
Själv skulle jag dock nappat på ett sådant erbjudande, att mocka 3 boxar kan väl max ta en timma? Och det skulle vara guld värt för mig att få rida gratis då jag är student, skulle nog vara så tacksam att jag säkert skulle hjälpa till med lite mer än vad som var sagt. Men så bor jag i en storstad också och då ser marknaden lite annorlunda ut - nu betalar jag en ganska nätt summa och hjälper till att fixa med de andra hästarna också (lösdrift), ser till att de har mat, vatten och mockat i hagen.

Jag tycker du ska leta vidare, det finns säkert många seriösa hästtjejer där ute som skulle uppskatta ditt erbjudande. Det kan även vara en idé att skriva ett medryttarkontrakt också där det står på pränt vad som gäller och vad som ska göras.
 
Sv: Förvirrad över medryttaren

Tycker inte det är för mycket begärt.

Jag har medryttare, dealen är att dom mockar dom dagar dom rider.


Det tar mig MAX 40 min att mocka 3 st boxar på 12kvm där en häst har stått inne ca 10-14 timmar dvs normalt skitigt. Man får gräva lite runt för att hitta allt. På dom 40 min har jag mockat, strött upp, höat, vattnat & sopat stallet.

Vill dom inte mocka, får dom betala istället eller hitta annan medishäst det är bara att välja..
 
Senast ändrad:
Sv: Förvirrad över medryttaren

JAg tycker absolut inte att du har begärt för mycket.

Förra stallet jag var medryttare i gjorde jag detta, var (är) 15 år:
-Mockade åt 2 hästar
-FIxade foder åt två hästar
-Hämta vatten åt 2 hästar
- Slötte och red två hästar

Nuvarande stall gör jag samma saker som i första men åt en häst. Jag har inga problem med sysslorna, utan tycker det är mysigt att pyssla i stallet.

Man bör lära sig att ta ansvar i tonåren, tycker hästarna är oerhört bra sätt att lära sig detta på!
 
Sv: Förvirrad över medryttaren

Med dålig mockteknik och trasig kropp ÄR det galet jobbigt att mocka (spån eller bädd är väl ok...).Och 3 boxar med fel teknik...
Som sagt, det finns en anledning till att JAG personligen inte skulle ingå ett sådant samarbete, eftersom det inte skulle gynna varken mig eller hästägaren.

Å andra sidan hade jag - om jag varit medryttaren i ts fall, förklarat vad som är jobbigt med mockningen och frågat hur jag kan underlätta för mig och ge det en chans. Om jag hade velat fortsätta...

Som jag sa: inget personligt mot dig :) Jag vet att du har problem :)

Men for en manniska med mer "vanliga" defekter, du vet, lite stelhet o lite vark sa ska det inte vara nagot storre bekymmer att mocka. Visst, dalig teknik ar avskyvart (och frustrerande for alla andra med ;)) men det finns bara ett satt att bli battre: att gora det.

Som du sager: det vettiga att gora ar ju att forklara for hastagaren vad som ar "slitigt" och se hur man kan gora det enklare.

Och snalla, missforsta mig ratt - jag ar inte helt vaken sa jag kanske uttrycker mig lite klumpigt,ta inte vid dig! :)
 
Sv: Förvirrad över medryttaren

jag har varit medryttare många gånger i långa perioder och tycker inte att du begärde för mycket. Det är inte alls ovanligt att det ingår mycket mer i dealen eller attt man faktiskt betalar också utöver vissa syslor. Du träffade inte på rätt tjej med rätt intresse helt enkelt. Finns många bra medryttare. Jag har haft två som varit kanon. Ge inte upp hoppet.

Lycka till// Voff
 
Sv: Förvirrad över medryttaren

Jag håller helt med dig. Har alltid sett det som självklart att rider man, fixar man också resten som ska göras för hästen på sina dagar. Då jag var medryttare (med sista hästen som undantag) betalade jag en slant och fixade foder, mockning, skötsel av utrustning vid behov osv. :p
 
Sv: Förvirrad över medryttaren

Jag själv hade inte begärt så mycket mockning.

När jag hade medryttare så begärde jag mockning av den hästen dom red och har själv ridit under samma promisser, men det är jag det.
 
Sv: Förvirrad över medryttaren

Hon kunde själv välja dagar och avboka och gå som hon ville (dvs hon hade bra med spelutrymme) Mådde hon inte bra skickade hon ett mess vilket hände ofta

Ibland är det bättre att ha avtalade dagar även om det inte spelar dig någon roll egentligen. Jag upplever själv att det blir enklare för mig om man redan från början säger vilka dagar man ska komma, då planerar jag mitt liv runt det och inte medrytteriet runt mitt övriga liv, så att säga. Sen är det ju en stor förmån om man kan ändra dagar de veckor det inte passar! För mycket spelutrymme, särskilt för en ung tjej som inte är van att ta ansvar blev kanske lite för kravlöst och bra!

Tre lättmockade boxar är inte för mycket tycker jag, men jag skulle t.ex. inte gå med på att mocka tre boxar på en av mina kompisars vis: stor halmbox där allt vått och varenda minimal plutt ska tas ut varje dag, då är en box ok men inte tre för mig personligen.

Var med några gånger och visa exakt hur du vill att dina hästar sköts så är det lättare för medryttaren! Har under mina 10 år som medryttare märkt att en rak kommunikation är viktigast. Hoppas du har bättre tur med nästa medryttare!
 
Sv: Förvirrad över medryttaren

Tycker inte att du har begärt för mycket!

även om hon var nybörjare på mockning och det tog lite tid så lär man sig ju! för mig tar det aldrig mer än 10 min att mocka en box, oavsätt strö. Men det är ju för att jag har fått rutin och teknik, och det får man genom att öva som med allt annat.


nej latmasken vad det nog som slog till tror jag!

Skulle jag ha medryttare så vill jag nog mest ha en för att få en ledig dag och hade jag haft fler än en häst hade jag velat att denna person mockade och fixade klart åt alla mina hästar även om personen bara red en av dem. (såvida det handlar om 2-3 hästar och inte 10)

dem premisserna har även jag haft som medryttare och tycker inte att det är några problem. Jag har då ridit gratis i övrigt.
 
Sv: Förvirrad över medryttaren

Mocka tre boxar är väl ingenting :confused:
förstår inte vad det är med hästtjejer numera...fattar dom inte att ridningen bara är EN del av hästlivet och att allt annat också behöver göras?

Sen blir jag lite paff över att flera här svarat att det tar en timme att mocka tre boxar...herregud, tar man ett halmstrå/spånkorn i taget och skakar av då eller? ;)
Jag har jobbat i stall och vet att det går att få ner tiden till under 5 min/box, utan att det blir dåligt gjort...har man 20 boxar att mocka finns det liksom inte tid att lägga mer än så.
Har man flera km att köra till dyngstacken, eller att hämta strö, när det tar en timme med tre boxar?

Enda jag kan tänka mig är om ägaren är extremt pedantisk och petnoga, och kräver att få mockningen gjord på sitt sätt...då hade jag inte heller ställt upp. Om inte, är det bara bortskämt att inte nappa på din deal tycker jag!
 
Sv: Förvirrad över medryttaren

Delvis knapplån

Jag tycker inte att tre boxar är för mycket begärt (speciellt inte när det var bestämt så från början), och det är möjligt att tjejen bara var lat.

Däremot så blir jag lite trött på alla historier om hur kort tid det tar för er att mocka. Har man haft egen häst/hästar man mockat åt en period eller till och med har jobbat i ett stall är det inte så konstigt att det tar 5-15 minuter att mocka en box, men är man nybörjare är det en HELT annan sak. När jag själv fick häst och plötsligt skulle mocka åt två hästar var det en mardröm. Jag höll på en timme, cyklade hem och vilade mig en stund, mockade en timme till o.s.v. :o :D Jag var inte lat och jag gjorde mitt bästa, men jag hade ingen aning om hur man ens höll i en grep. Så kommer man direkt från ridskolan så kan man räkna med att tre boxar tar ett par timmar, vilket kan ha blivit för mycket för tjejen, även om jag hoppas att hon var lite snabbare än jag ;)

(Numera tar mockningen oftast en kvart för mig, så det finns hopp för alla ;))
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 108
Senast: Skjøldur
·
Hästmänniskan Jag har en fundering. Jag skaffade en medryttare till vårt sto som stått med dräktig och haft föl innan. Så vi letade medryttare då jag...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
11 264
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 284
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Hej allihopa! I Oktober förra året köpte jag min D-ponny. Skulle vara en underbart snäll häst, inga olater och den tryggaste som...
2
Svar
30
· Visningar
6 088

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Katter och spädbarn
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp