Förvirrad över medryttaren

Sv: Förvirrad över medryttaren

Håller med angående tiden.

När jag köpte min första häst tog det mellan 40-60 minuter att mocka hennes box :o :D. Iofs så lekte hon elvisp i hela boxen så jag fick gå igenom allt.. men den långa tiden det tog berodde nog även till stor del av att jag inte hade vanan inne. Nu, ett antal år senare så mockar jag två boxar på 5-15 minuter beroende på hur länge hästarna stått inne/underlag. Tur man lärt sig sköta grepen :D
 
Sv: Förvirrad över medryttaren

.
Blev så surt bara då jag fixade allt under denna period med allt som hörde till boxvila o bandage byten. Tänkte att hon skulle få en bra start som medryttare och lära känna ponnyn ordentligt :crazy:

Fast nu låter du lite väl bitter på medryttaren. Att du fixade allt den här tiden var ju inte hennes val utan ditt. O hon mockade väl åt "sin" häst under den här tiden? Plus att hästen ändå fick motion.

Var dealen från början att hon bara skulle vara där under veckorna?

Visst är det schysst att få rida gratis mot att mocka 3 boxar. Det är väl en superbra deal. Men tjejen kanske som sagt var kass på att mocka så det tog en evighet, eller fick mer i skolan än hon hann med. Hon insåg väl att hon tog på sig för mycket och att hon helt enkelt inte hann med en vardag. Det var väl bra att hon insåg det och sa ifrån istället för att försöka och fuska. Alla har vi våra förutsättningar.

Jag tror nog du kan hitta en bra medryttare ändå. Det är som de andra sagt en bra deal du har att erbjuda men jag skulle också tycka det vore trist att inte få rida på helgen då när det är ljust ute och man äntligen har lite tid på sig.
 
Sv: Förvirrad över medryttaren

När jag var medryttare så tog det 100 år för mig att mocka den boxen, massa halm och skitig häst... Men, jag älskade den där hästen så det var lätt värt det!
Efter ett tag så hade jag henne + fölet = två boxar. Jag fick ju vara medryttare gratis och det för att avlasta ägaren, ska hon åka dit och mocka och fixa fölet (åring) bara då eller??? Näää... du har INTE begärt för mkt!

Däremot så var det ju klokt som en skrev att hon kanske faktiskt hade noll teknik och behövde lite vägledning, men då kunde hon ju sagt vad problemet var...

Jag hjälper till i stallet ibland mot lite avdrag på stallhyran, då är det 8 boxar å sen rida min egen. SÅ jobbigt är det inte, på med musiken å sen tjoff tjoff :)

Skönt för henne att inse hur mycket jobb en häst är INNAN hon ev. hade skaffat en egen :grin:

Fråga stallägaren exakt VAD som var för mycket... räkna ut vad en häst kostar per månad å dela på 30 å sen se om hon skulle mocka en box+rida för de pengarna....
 
Sv: Förvirrad över medryttaren

Fast nu låter du lite väl bitter på medryttaren. Att du fixade allt den här tiden var ju inte hennes val utan ditt. O hon mockade väl åt "sin" häst under den här tiden? Plus att hästen ändå fick motion.

Var dealen från början att hon bara skulle vara där under veckorna?

Visst är det schysst att få rida gratis mot att mocka 3 boxar. Det är väl en superbra deal. Men tjejen kanske som sagt var kass på att mocka så det tog en evighet, eller fick mer i skolan än hon hann med. Hon insåg väl att hon tog på sig för mycket och att hon helt enkelt inte hann med en vardag. Det var väl bra att hon insåg det och sa ifrån istället för att försöka och fuska. Alla har vi våra förutsättningar.

Jag tror nog du kan hitta en bra medryttare ändå. Det är som de andra sagt en bra deal du har att erbjuda men jag skulle också tycka det vore trist att inte få rida på helgen då när det är ljust ute och man äntligen har lite tid på sig.

Att ha medryttare i vecka var ju just till för att jag skulle hinna med själv :)
Jag är inte precis någon jätte upptagen skolelev som(Går i skolan 8 timmar om dagen och dessutom måste städa sitt rum) måste sköta läxor och kompisar och pojkvänner.

Utan jobbar "bara" heltid och har 2 barn.:grin: Därav valet av att ha medryttare. Hon fick både helg och vardag kvällar när hon red. Ja jag skötte all markservic när hon red första veckorna då jag tyckte hon kunde lära känna ponnyn ordentligt.

Varför ska jag ha en medryttare lördag /sönd när jag är ledig? Liksom vi hästägare som får ta markjobbet i veckor och helger.(medvetet att hon ochså skulle få en helgdag och inte skulle ledsna ur pg av att bara rida i veckan och mörkret) Varför ska medryttaren bara ha allt serverat när man lånar en häst gratis förutom lite jobb?:confused:

Svaret på första frågan du ställde: Ja jag blir bitter/ledsen när jag gick in med 100% investering då jag ville att ponnyn och hon skulle få en kanon start på sin relation.
 
Sv: Förvirrad över medryttaren

När jag var medryttare så tog det 100 år för mig att mocka den boxen, massa halm och skitig häst... Men, jag älskade den där hästen så det var lätt värt det!
Efter ett tag så hade jag henne + fölet = två boxar. Jag fick ju vara medryttare gratis och det för att avlasta ägaren, ska hon åka dit och mocka och fixa fölet (åring) bara då eller??? Näää... du har INTE begärt för mkt!

Däremot så var det ju klokt som en skrev att hon kanske faktiskt hade noll teknik och behövde lite vägledning, men då kunde hon ju sagt vad problemet var...

Jag hjälper till i stallet ibland mot lite avdrag på stallhyran, då är det 8 boxar å sen rida min egen. SÅ jobbigt är det inte, på med musiken å sen tjoff tjoff :)

Skönt för henne att inse hur mycket jobb en häst är INNAN hon ev. hade skaffat en egen :grin:

Fråga stallägaren exakt VAD som var för mycket... räkna ut vad en häst kostar per månad å dela på 30 å sen se om hon skulle mocka en box+rida för de pengarna....

Skönt med vettiga människor :bow::bow:
 
Sv: Förvirrad över medryttaren

Tyvärr har jag märkt att många av dagens ungdomar bara vill rida, inte göra jobbet runt omkring. Har själv 8 hästar o får ofta förfrågningar om ridning. Numera säger jag alltid nej då ingen har varit intresserad av varken att betala eller hjälpa till med skötseln. Jag vill inte sponsra gratis ridning o själv stå med alla utgifter o jobb
 
Sv: Förvirrad över medryttaren

Tyvärr har jag märkt att många av dagens ungdomar bara vill rida, inte göra jobbet runt omkring. Har själv 8 hästar o får ofta förfrågningar om ridning. Numera säger jag alltid nej då ingen har varit intresserad av varken att betala eller hjälpa till med skötseln. Jag vill inte sponsra gratis ridning o själv stå med alla utgifter o jobb

Detta gäller inte bara dagens ungdomar. De medryttare/stallhjälpkandidater jag hade ute var över 25 år och när de insåg att det skulle ingå skötsel/kollektivstalluppgifter, så backade de totalt - trots att de provridit flera gånger och blivit störtkära i min vackra vita och att jag inte hade sagt ett ljud om att det skulle kosta något för dem - för det hade jag inte tänkt eftersom det var under min höftledskonvalescens jag hade behövt hjälp, vilket jag hade understrukit i mitt sökande.

:crazy:
 
Sv: Förvirrad över medryttaren

Orkar man inte hjälpa till som medryttare så tycker jag att man får vara beredd att betala istället.
Vissa behöver ekonomisk hjälp med hästen, andra tidsbrist...

Jag har satt ut en annons om att jag sökte en häst som jag ville låna för lektioner, ägaren fick välja tränare och jag skulle betala lektionen (såklart) + självklart mocka och fixa hästen....
Ägaren fick ju en viss säkerhet + lite utbildning av hästen...
Folk var idioter och svarade att de ville ha betalt, att deras hästar inte behövde träning, att jag fick rida i skogen osv osv osv... varför svarar man ens på en sådan annons?
Jag hade själv tänkt sätta ut en sådan på min egen häst, för jag vill att den ska ridas under kontrollerade former om någon annan än jag själv rider (klart det ska vara kontrollerat när jag rider med :p)...

Folk verkar inte kunna läsa/ta in muntlig information.... TS hade ju klart och tydligt gjort klart vad hon var ute efter.

Om det hade gått att köpa mockning av stallägaren så kunde ju den där medryttaren köpt mockning och bara ridit = "betalt" för ridningen, hade nog inte lockat lika mycket :grin:
 
Sv: Förvirrad över medryttaren

Jag tycker det är dåligt att gå med på en sak och sen sluta så kvickt. Men tjejen är ju också bara 16 år och kanske tog sig vatten över huvudet. Hon kan ju vara en av de där som det tar en timme per box för. Och att mocka 3 tim för att sedan rida och fixa hästen blir väl totalt 4-5 tim. Det kanske hon inte hade tid med.

Jag säger inte att det är okej. Men hon är ung och visste väl inte bättre.

Jag hade nog faktiskt inte velat be någon mocka tre sånna boxar som mina två hästar har och fixa mat åt dem mot att få rida. Mina två hästar är extrema grisar bådar två. De står dessutom i stora boxar och får väldigt mycket mat. Så det blir mycket griseri som man måste ta ut varje dag. För en oerfaren hade det tagit lång tid! Dessutom får de hösilage som ska hämtas ute och vägas upp i 3 inne-påsar och en ute till hagen. Och burkar med kraftfoder ska göras.
Nej, det är inget jag skulle be någon om faktiskt. I vårt stall betalar vi 50 kr per häst till de tjejer som mockar. Då skulle det betyda att om man mockar tre hästar betalar man alltså 150 kr per ridpass. Då tycker jag det ska vara något bra att rida på också för att det ska vara värt det. Och en bra anläggning.
 
Senast ändrad:
Sv: Förvirrad över medryttaren

jag undrar lite om det här med medryttare som i någon form ska betala för att ägaren vill ha avlastning i vardagen.
För mig är detta helt knasigt.

Jag
har ett intresse, vet alla kostnaderna och tiden som går åt till det, så det är ju mitt ansvar - mitt beslut.

Om jag skaffar en hund, så vet jag att hunden ska ut och kissa och bajsa, ha mat mm mm

om jag inte hinner med min hund en kväll i veckan (ex) och hittar en hjälpsam person som kan rasta hunden och ge den mat inte f*n begär jag att den personen ska betala mig för det!

eller hur tänker ni?

jo, en häst kostar mer än en hund, men det är ägarens beslut om att köpa /ha häst, har man inte råd så får man väl ha en annan hobby????

jag skulle för allt i världen vilja bli fotograf men det har inte jag råd med....
 
Sv: Förvirrad över medryttaren

Varför ska jag som hästägare sponsra med en häst till någon som inte har råd/tid/ork att ha en egen?
För dem finns ridskola?! Å vill man ta det steget längre så är det mer jobb, mer frihet med hästen...

Att gå ut med en hund är väl ändå inte samma sak som att rida ut med en häst?
Hade jag velat träna lydnad eller något med en hund och gå kurser men inte har tid och råd med en egen, då kan man ju låna en + betala kurserna. = du har betalt för att låna hunden.


En fråga: Har du en egen häst?
"vi" som bor i sthlm betalar rätt mkt för häst, kan fatta om det är en på landet där man får halmen gratis, höet asbilligt, stallplats 700 å skor 350... men så ser det inte ur för alla.
 
Sv: Förvirrad över medryttaren

I så fall kan man ju undra ifall hon över huvud taget hade tid att vara medryttare? Att mocka tre boxar inkl. strö och sopa tar kanske en halvtimme på sin höjd. Lite beroende på hur mkt hästarna grisar ner. Har man inte en halvtimme + ridningen/dag så kan man ha en hobby som inte ställer motkrav, typ samla frimärken...

Mvh JV
 
Sv: Förvirrad över medryttaren

I så fall kan man ju undra ifall hon över huvud taget hade tid att vara medryttare? Att mocka tre boxar inkl. strö och sopa tar kanske en halvtimme på sin höjd. Lite beroende på hur mkt hästarna grisar ner. Har man inte en halvtimme + ridningen/dag så kan man ha en hobby som inte ställer motkrav, typ samla frimärken...

Mvh JV

:bow::bow::bow:
Hon behövde inte ens stö,hon behövde bara mocka ut. Jag åkte alltid dit och vägde hö och gjorde kraftfoder och visiterade de,
 
Sv: Förvirrad över medryttaren

Konstig jämförelse... Rida är väl en sak man ofta betalar för att göra. Att man däremot betalar för att gå ut med hundar har jag aldrig hört talas om... Antingen betalar man väl då för att rida, eller så rider man gratis och "arbetar" i stället. Vill man inte det, så slipper man... Inget tvång... När jag var tonåring var det ROLIGT om man fick mocka, rykta, sköta. Varför är det inte det längre???
 
Sv: Förvirrad över medryttaren

När jag var medryttare på min häst så mockade jag tre boxar,släppte in och nattde dom på kvällen. Nu är hon min häst och jag hjälper till på samma sätt än idag mot gratis stallplats. Tycker det är en jätte bra deal :)
 
Sv: Förvirrad över medryttaren

Folk verkar inte kunna läsa/ta in muntlig information.... TS hade ju klart och tydligt gjort klart vad hon var ute efter.

Visst är det "lustigt". Det känns ju nästan som att det är mer regel än undantag att folk inte kan varken läsa vad som står i annonser eller komma ihåg vad folk har sagt och vad man själv ingått avtal om. I varje fall i hästvärlden.
 
Sv: Förvirrad över medryttaren

jo jag har två hästar, två katter, en hund hönor och ankor. Bor på en gård har sambo, barn och jobbar i stan.
jag skulle aldrig ta betalt för att någon skulle hjälpa mig med något av ovanstående, utan bara varit fruktansvärt tacksam över hjälpen, jag skulle nog vilja bjuda på middag som tack för hjälpen!
jag betalar inte 350:- för en hovslagare heller, eller 700 i stallhyra, jag betalar stallhyra trots att jag bor på en gård!
jag menar inte att du sponsrar, du ber ju om hjälp!?
så ha inte förutfattade meningar tack!
 
Sv: Förvirrad över medryttaren

Och det har du all rätt till. Men TS har ju angett som sina villkor att medryttaren får rida mot att hon mockar tre boxar. Verkligen inte för mycket begärt, tycker jag. Det är väl sedan upp till medryttaren att bestämma vad det är värt för henne/honom att få rida någon annans hästar?

Som en parantes bor jag också "på landet" och här finns varken gratis halm eller billigt hö (tror inte att 3 kr/kg för hö som jag åker och hämtar själv är "asbilligt"?). Billig hovslagare finns det kanske om man inte bryr sig om kvalitet, men den jag anlitar tar drygt 1000-lappen för en helskoning.
 
Sv: Förvirrad över medryttaren

Hur har det gått? Har du snackat med henne?

Så tråkigt när man hittar en medryttare som verkar toppen som sedan inser att det är väldigt, väldigt jobbigt att ha häst.
Jag var ju medryttare åt en häst när jag var 12-13 år, han var 170 och helt dum i huvudet, men åh vad jag tyckte om honom. Redan då föll jag för problemhästar, haha.
Honom var jag hos varje dag i två års tid, mockade, fixade mat, red eftersom att ägaren pluggade. Tyckte det var toppen!
Tyvärr så trivdes jag inte mot ägaren då jag upplevde henne som att hon hade något personligt emot mig trots att hon hade sina bra dagar så var de mesta pina.

Det jag ville komma fram till var det att, även om du detta inte var rätt, hittar du nog någon som gjorde som jag, och gjorde allt för hästen.
Och då kan jag säga att hans box var djävulsk att mocka, var två decimeter piss (skojar inte!) och bajset låg överallt! Men att jag sedan fick göra allt med honom, tillbringa all tid med att få honom att ha respekt för människor, bara ut och rida och känna hans tillit, det var mödan värd!

Kan ju även tillägga en liten rolig sak: Hovslagaren jag hade innan min kille såldes, hade denna häst som jag vart medryttare på hos sig för tillridning och försäljning!
Tyvärr kunde jag inte lägga ut 90 000:- då, men det hade vart så roligt att få ha honom igen!
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 108
Senast: Skjøldur
·
Hästmänniskan Jag har en fundering. Jag skaffade en medryttare till vårt sto som stått med dräktig och haft föl innan. Så vi letade medryttare då jag...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
11 261
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 284
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Hej allihopa! I Oktober förra året köpte jag min D-ponny. Skulle vara en underbart snäll häst, inga olater och den tryggaste som...
2
Svar
30
· Visningar
6 088

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Katter och spädbarn
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp