Alltså.. denna lilla herren. Knappt 5 dagar gammal och tuff som hejsan.

Har inte sett ett enda travsteg ännu bara vinglig galopp och bocksprång :D

Så skönt med vädret som gör att många insekter försvinner vi hade ett helvete när det var varmt hos oss med knott, mygg, flugor, blinningar och bromsar sen var det säkert annat kreti och pleti som störde också.

 
En kompis var här och lyckades filma min lillskit lite när hon faktiskt visade lite av vad hon kan! Så härligt att se!
Gör inte så mkt med henne nu när hon ser ut som att hon har rävskabb typ. Men pälsen som kommer fram är väldigt fin!


Superfin! Pälsen blir ju lite tråkig just innan de fäller, men det får man bortse från :p Riktigt fint steg på henne. Jag tycker I Eileen är ett fint namn, ligger bra i munnen.
 
Alltså.. denna lilla herren. Knappt 5 dagar gammal och tuff som hejsan.

Har inte sett ett enda travsteg ännu bara vinglig galopp och bocksprång :D

Så skönt med vädret som gör att många insekter försvinner vi hade ett helvete när det var varmt hos oss med knott, mygg, flugor, blinningar och bromsar sen var det säkert annat kreti och pleti som störde också.


Vilken tuffing! Hoppas han fogar sig så ni inte får för många blåmärken ;)
 
Superfin! Pälsen blir ju lite tråkig just innan de fäller, men det får man bortse från :p Riktigt fint steg på henne. Jag tycker I Eileen är ett fint namn, ligger bra i munnen.

Tack!
Ja hon är noga framtagen den lilla, stoet är utvalt efter vad pappa brukar nedärva och vad de brukar få efter mödernet, och än så länge är jag jättenöjd!

Men jag kommer aldrig kunna sitta ner i den traven! Så jag vet i tusan hur det där ska gå. Hon är lite för fin för skogsmulle...

Ja, det hjälps väl inte av att hon har 7 cm lång vinterpäls som fölpäls heller...
 
Mitt sto har rejäla flytningar är det vanligt? Hon går ju på en antiinflammatoriskt och blivit spolad ggr.
Eftersom det är första fölet blir man ju lite nojig.
 
Mitt sto har rejäla flytningar är det vanligt? Hon går ju på en antiinflammatoriskt och blivit spolad ggr.
Eftersom det är första fölet blir man ju lite nojig.
Hur gammalt är fölet? Avslag första dagarna är inte ovanligt men det beror givetvis på karaktären på flytningarna. Är hon ULad efter fölningen för att se hur livmodern ser ut?
 
Tack!
Ja hon är noga framtagen den lilla, stoet är utvalt efter vad pappa brukar nedärva och vad de brukar få efter mödernet, och än så länge är jag jättenöjd!

Men jag kommer aldrig kunna sitta ner i den traven! Så jag vet i tusan hur det där ska gå. Hon är lite för fin för skogsmulle...

Ja, det hjälps väl inte av att hon har 7 cm lång vinterpäls som fölpäls heller...

Klart du kommer kunna sitta ner i traven på henne, du har ju minst 4 år nu på att träna tills det blir aktuellt... :) Håller med om att hon måste få komma ut på tävlingsbanorna när hon blir stor. :up:
 
Klart du kommer kunna sitta ner i traven på henne, du har ju minst 4 år nu på att träna tills det blir aktuellt... :) Håller med om att hon måste få komma ut på tävlingsbanorna när hon blir stor. :up:
Jag tänker att jag inte bara ska hålla mig kvar, utan faktiskt göra henne rättvisa med :p

Men jag kommer försöka spara ihop så att jag kan skicka henne på träning några månader, och sedan ta lektioner ofta för en bra tränare när hon kommer hem.

Där gjorde jag fel med hennes far, jag skulle ha tagit mkt mer hjälp av tränare mkt tidigare. Men det är inte så lätt när man inte hittar rätt tränare. Då drar man sig för att ta lektioner.
 
Jag tänker att jag inte bara ska hålla mig kvar, utan faktiskt göra henne rättvisa med :p

Men jag kommer försöka spara ihop så att jag kan skicka henne på träning några månader, och sedan ta lektioner ofta för en bra tränare när hon kommer hem.

Där gjorde jag fel med hennes far, jag skulle ha tagit mkt mer hjälp av tränare mkt tidigare. Men det är inte så lätt när man inte hittar rätt tränare. Då drar man sig för att ta lektioner.

Haha, ja, jag menade också att du skulle RIDA traven, inte bare sitta på.... ;) Tränatränaträna så blir det nog bra. :) Nu är vi kanske lite OT (eller tidigt ute, mtp fölen i trådens ålder), men jag brukar alltid förespråka att unghästägare rider en vuxen välutbildad häst i tillägg till sin unghäst, för att kunna fokusera på sin egen ridning och utveckling och göra unghästen mest möjligt rättvisa. Bra plan att skicka iväg henne. :up:
 
Haha, ja, jag menade också att du skulle RIDA traven, inte bare sitta på.... ;) Tränatränaträna så blir det nog bra. :) Nu är vi kanske lite OT (eller tidigt ute, mtp fölen i trådens ålder), men jag brukar alltid förespråka att unghästägare rider en vuxen välutbildad häst i tillägg till sin unghäst, för att kunna fokusera på sin egen ridning och utveckling och göra unghästen mest möjligt rättvisa. Bra plan att skicka iväg henne. :up:

Hennes mamma rids ju lite nu, och ska ju fortsätta ridas, kanske kan hon kallas välutbildad när det börjar bli dags för henne själv, men jag har främst tänkt på henne som skogsmulle för att hon är så himla trevlig att rida ut på. Alltid framåt, helt orädd och verkar aldrig bli trött.

Det är väl klart att man ska planera för småttingarna! Jag har redan plan för att hon ska köras in som 2 åring med, då hamnar man lite före mentalt och de får lära sig att gå fram först tidigt. Jag brukar börja tömkörning när de är några månader gamla. Då med ett grimskaft i varje sida på grimman, och sedan styr vi lite. Brukar kanske bli 30-45 sekunders "pass". Så att man bara checkar av att de förstår vad man vill typ. Tömkör ju inte för träningens skull, utan bara för att de ska få prova att göra något ihop med mig. Man ska väl inte kalla det tömkörning egentligen :rofl:

Måste börja öva uppställning med henne med om jag ska premiera henne till hösten.

Hon kommer vara lite över 6 månader när premieringen är, hur hade ni andra gjort? Åkt med eller utan mammahäst?
Det är en rätt kort resa, och mamman gillar ju inte människor riktigt, även om hon börjar lugna sig igen nu när fölis är äldre. Men jag funderar på om hon kanske håller sig lugnare utan sin mor.
 
Igår försökte jag vara min egen piskförare SAMTIDIGT som jag fotade :rofl: Det var inte helt lätt! Rekommenderas inte, och jag kan inte rekommendera kvällsljus heller, men vad skall man göra när ingen är hemma och kan hjälpa till?! :grin:

35721688_602164393485139_6595281106050744320_o.jpg

35850756_602163776818534_1568647542558687232_o.jpg

35662143_602161493485429_6906546293754036224_o.jpg

35652124_602161980152047_2296296907527421952_o.jpg
 
Igår försökte jag vara min egen piskförare SAMTIDIGT som jag fotade :rofl: Det var inte helt lätt! Rekommenderas inte, och jag kan inte rekommendera kvällsljus heller, men vad skall man göra när ingen är hemma och kan hjälpa till?! :grin:

35721688_602164393485139_6595281106050744320_o.jpg

35850756_602163776818534_1568647542558687232_o.jpg

35662143_602161493485429_6906546293754036224_o.jpg

35652124_602161980152047_2296296907527421952_o.jpg
Det ser ju ut att ha gått bra!
Kör några ggr till så lär de sig vad som förväntas, så springer de själva bara du tar fram pisken!

Och bilderna blev ju bra med! Jättefin!
 
Det ser ju ut att ha gått bra!
Kör några ggr till så lär de sig vad som förväntas, så springer de själva bara du tar fram pisken!

Och bilderna blev ju bra med! Jättefin!

De var rätt duktiga. Mamman är löshoppad en del och springer i fina stora cirklar runt mig, men dagens misstag var nog att hagen var lite väl stor. Samt att mitt objektiv blir grinigt om jag tar bilder i motljus, men några blev rätt bra ändå :)
 
Alltså.. denna lilla herren. Knappt 5 dagar gammal och tuff som hejsan.

Har inte sett ett enda travsteg ännu bara vinglig galopp och bocksprång :D

Så skönt med vädret som gör att många insekter försvinner vi hade ett helvete när det var varmt hos oss med knott, mygg, flugor, blinningar och bromsar sen var det säkert annat kreti och pleti som störde också.

Vilken tuffing 😄
Min har heller aldrig travat, bara bockat och galopperat. Och nu går han mest på bakbenen, dock har han ju boxvila så det har väl sin förklaring till hans enormt jobbiga attityd just nu. Och ska hugga och bitas efter allt hela tiden. Så fort jag öppnar boxdörren så är han redo att bitas.
Försöker hänga upp leksaker i boxen men det hjälper sådär....
Han bockar och stegrar så att han far in i väggarna eller slår över och ramlar omkull. Önskar jag kunde ge honom lugnande varje dag.
När vi var iväg till RMC och fixade med hovarna så fick han ju lugnande plus att det tog en hel dag innan vi var hemma igen så då var han trött i två dagar 😂
 

Liknande trådar

  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
0
· Visningar
206
Senast: Görel
·
Avel Hej Har nu fått ett föl (Amerikansk Miniatyrhäst) där 2 kan vara fadern. Den ena äger jag och den andra är från förra ägaren av stoet...
Svar
4
· Visningar
705
Senast: Nikan
·
Avel Ni som har erfarenhet av det, är det prisvärt? Hur funkar det i praktiken? Vad har ni för kriterier för att ni skall tycka att det är...
Svar
1
· Visningar
364
Senast: Hedwig
·
Hemmet Uttag och strömbrytare som passar till 1900-talshus? I huset är det just nu väldigt blandat med gammalt från gissningsvis 60-talet...
Svar
14
· Visningar
411
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Valp 2023 -den andra
  • Jättehungrig katt

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp