Har ni så mycket flugor och skit hos er? Inser hur extremt lyckligt lottade vi måste vara hos oss. Inte en enda häst behöver flughuva, inte ens tysken som var belamrad med både det ena och det andra när jag köpte henne. Släpper jag dem i skogen så är det mer, men fölen som går uppe vid gården verkar helt obesvärade. Knott har vi däremot har jag sett.

Vi brukar släppa ner fölen till betet vid havet när de blivit lite äldre och där blåser det mesta utom knotten bort men i år har allt gräs torkat och dött, bönderna här nere får börja slakta ut snart....:(

Vi har verkligen massor, och alla hästarna får ha huva då de är märkbart besvärade av all ohyra. Man tycker det borde blåsa bra hos oss, men icke. I år är det värre än någonsin tror jag :meh:
 
Inatt kom vårt lilla föl. Fölningen gick lätt dock gjorde hon det stående och eftetbörden tog tid på sig. Distriktarn kom ut och fick injicera henne samt ge henne smärtstillande. Spolade henne. Hon var ju krasslig under dräktigheten imorgon kommer vet ut igen och kollar sto och föl.

Mycket livlig liten krabat. Snabbt uppe diat och bajsat

orca_share_media1528982413205.jpg
 
Fy vad less jag är på att mocka den där jäkla fölboxen!
Känns som att det är det enda jag gör. Upp tidigt innan jobbet för att mocka, efter jobbet, innan läggdags och typ varje timme om jag är ledig. Ändå ser det ut som att en gödselspridare har kört där inne varje gång, men det är bara Nemo som röjt runt...
Blev ju inte bättre av att han fick fölskon på sig, den mosar ju all skit ännu effektivare 😝
 
Fy vad less jag är på att mocka den där jäkla fölboxen!
Känns som att det är det enda jag gör. Upp tidigt innan jobbet för att mocka, efter jobbet, innan läggdags och typ varje timme om jag är ledig. Ändå ser det ut som att en gödselspridare har kört där inne varje gång, men det är bara Nemo som röjt runt...
Blev ju inte bättre av att han fick fölskon på sig, den mosar ju all skit ännu effektivare 😝

Kan dom inte stå i en pyttehage utomhus, på storlek med en boks? Så får han mera att titta på + mumsa lite gräs?
 
Kan dom inte stå i en pyttehage utomhus, på storlek med en boks? Så får han mera att titta på + mumsa lite gräs?
Tyvärr får han inte vara ute alls än så länge. Han ska hålla sig så stilla det bara går och är han ute så kommer det inte bli lika mycket vila. Ju mer han belastar benen desto mer kommer dom att växa snett.
Så han ska stå inne och ha det så lugnt som möjligt så att han inte blir stimulerad till att röra sig mer.
Han får inte ens gå ut fem minuter på promenad enligt RMC och hennes veterinärer som också är inkopplade.
På tisdag kommer min hovslagare och ska justera skruvarna på skon och ta nya bilder och skicka till RMC. Hoppas att hon kommer att se den förbättring vi alla hoppas på.
Han är stadigare och det har blivit förbättring men är fortfarande mycket kvar innan det är bra.
 
Tyvärr får han inte vara ute alls än så länge. Han ska hålla sig så stilla det bara går och är han ute så kommer det inte bli lika mycket vila. Ju mer han belastar benen desto mer kommer dom att växa snett.
Så han ska stå inne och ha det så lugnt som möjligt så att han inte blir stimulerad till att röra sig mer.
Han får inte ens gå ut fem minuter på promenad enligt RMC och hennes veterinärer som också är inkopplade.
På tisdag kommer min hovslagare och ska justera skruvarna på skon och ta nya bilder och skicka till RMC. Hoppas att hon kommer att se den förbättring vi alla hoppas på.
Han är stadigare och det har blivit förbättring men är fortfarande mycket kvar innan det är bra.

Okej, vad tråkigt. Håller tummarna för snabb förbättring!
 
Fy vad less jag är på att mocka den där jäkla fölboxen!
Känns som att det är det enda jag gör. Upp tidigt innan jobbet för att mocka, efter jobbet, innan läggdags och typ varje timme om jag är ledig. Ändå ser det ut som att en gödselspridare har kört där inne varje gång, men det är bara Nemo som röjt runt...
Blev ju inte bättre av att han fick fölskon på sig, den mosar ju all skit ännu effektivare 😝
Haha, känner igen mig. Det är skönt att kunna erbjuda dem en så stor box, men det är ett helvete att mocka. Nu får mina vara ute nattetid så det är lite enklare.
 
Jag är otroligt lyckligt lottad med ett sto som bajsar på hög, tar max 2 min att mocka till. Fölungen verkar följa hennes exempel!
Mitt sto är oxå rätt renlig och bajsar mest i ett hörn. Men fölungen röjer ju runt i hela boxen så fort han är uppe så allt är i minimala smulor om jag inte typ står å passar vid boxen och tar ut högen direkt 😬
Och för att inte tala om alla miljoner kisshögar....🙄
Jobbar 7-21 idag. Mockade innan jobbet och sambon har fått order om att gå ut ofta i stallet å ta ut bajshögarna så är det förhoppningsvis hyfsat rent när jag kommer hem.
Är inte sugen på en timmes mockning efter jobbarhelg och sedan upp 04.30 i morgon igen 😴

Min son som är drygt 2 år älskar att mysa med Nemo och ska alltid med ut i stallet när jag går ☺️
IMG_7722.JPG
 
Ute och härjar runt. Satan i gatan vilken liten tuffing vi har fått.

Här är han ute för första gången 38h gammal.


Stoet mår bra, Distriktarn fick ju komma ut 2 dagar i rad och vi gjorde även foalcheck på fölet som visade på riktigt bra. Äntligen vågar jag tro på att det kommer gå vägen och namn måste hittas på. Vi vågade inte ens börja fundera på namn då stoet var så dåligt ett tag där.

Fölet har redan i livmodern sprattlat runt som en tok. :D
 
Ute och härjar runt. Satan i gatan vilken liten tuffing vi har fått.

Här är han ute för första gången 38h gammal.


Stoet mår bra, Distriktarn fick ju komma ut 2 dagar i rad och vi gjorde även foalcheck på fölet som visade på riktigt bra. Äntligen vågar jag tro på att det kommer gå vägen och namn måste hittas på. Vi vågade inte ens börja fundera på namn då stoet var så dåligt ett tag där.

Fölet har redan i livmodern sprattlat runt som en tok. :D

Kan inte se videon. :(
 

Liknande trådar

  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
0
· Visningar
199
Senast: Görel
·
Avel Hej Har nu fått ett föl (Amerikansk Miniatyrhäst) där 2 kan vara fadern. Den ena äger jag och den andra är från förra ägaren av stoet...
Svar
4
· Visningar
699
Senast: Nikan
·
Avel Ni som har erfarenhet av det, är det prisvärt? Hur funkar det i praktiken? Vad har ni för kriterier för att ni skall tycka att det är...
Svar
0
· Visningar
270
Hemmet Uttag och strömbrytare som passar till 1900-talshus? I huset är det just nu väldigt blandat med gammalt från gissningsvis 60-talet...
Svar
14
· Visningar
407
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp