Grisen vill också vara med, synd att huvan är så ful :turd::p
DSC_0474.JPG
 
@Kristall10 Åh hoppas ni undviker operation! De flesta blir ju bra, men det är alltid en liten risk och en kostnad man gärna undviker. Har du någon bild på föl skon och jobbet hon gjort? Hon har vad jag förstått gjort skon själv och jag har aldrig sett den in action :)

Hennes egna sko har inte hunnit komma ut ännu så detta är en vanlig fölsko han har.
Hade hon haft sin egen fölsko så hade hon även kunnat sätta sko på andra framhoven men nu funkade inte det så hon fick plasta i stället för att få rätt överrullning.
Har inte lyckas ta någon bra egen bild på hur hon gjort ännu. Men skon är i alla fall väldigt god att bita på 😊
IMG_7671.JPG
 
@DressageNerd men alltså sätter du flughuva på ett litet föl ? Varför ?

Håller med ang Strömsholm av erf tyvärr ... har inget i sak att klaga på att de missat något som gjort ngt negativt för hästarnas hälsa utan de har mått bra under vistelsen där !

Men - de är bra på att förvara hästarna i förvisso gott skick, men för dyra pengar, och dålig uppdatering vad de egentligen gör med hästarna under tiden.
Jag har varit missnöjd ang detta genom åren.
 
@DressageNerd men alltså sätter du flughuva på ett litet föl ? Varför ?

Håller med ang Strömsholm av erf tyvärr ... har inget i sak att klaga på att de missat något som gjort ngt negativt för hästarnas hälsa utan de har mått bra under vistelsen där !

Men - de är bra på att förvara hästarna i förvisso gott skick, men för dyra pengar, och dålig uppdatering vad de egentligen gör med hästarna under tiden.
Jag har varit missnöjd ang detta genom åren.

Det är inte min preferens, vi är två i partnerskapet, och den ena vill ha huva. När vi flyttar dem till sommarhagen med gott om skugga ska den av.
 
Jag tycker det är mer katastrof när "föl klarar allting och behöver aldrig täcke, myggmedel, whatever". Bra att du hjälper fölis mot flugorna!

Ja, i detta fallet känns det inte som en risk att ha den, och den hjälper det här fölet att lugna sig så pass att hon har ro att ligga ute. Vi har även insektskräm på fölen (som såklart är godkänd för föl) för att de skall ha det så drägligt som möjligt. Såklart överlever de utan, men när man kan underlätta lite så ser jag inget fel i att man gör det.
 
IMG_1939.JPG


Min minsting får också ha flughuva då hon har fått ett sår på hornhinnan. Hon tycker inte om huvan, men den är en förutsättning för att hon ska få gå ute. Nu är hon 1,5 vecka gammal och såret läker fint. Hon står inne dagtid då solen är stark och så får hon medicin 3 gånger om dagen.
 
Ja, i detta fallet känns det inte som en risk att ha den, och den hjälper det här fölet att lugna sig så pass att hon har ro att ligga ute. Vi har även insektskräm på fölen (som såklart är godkänd för föl) för att de skall ha det så drägligt som möjligt. Såklart överlever de utan, men när man kan underlätta lite så ser jag inget fel i att man gör det.
Har ni så mycket flugor och skit hos er? Inser hur extremt lyckligt lottade vi måste vara hos oss. Inte en enda häst behöver flughuva, inte ens tysken som var belamrad med både det ena och det andra när jag köpte henne. Släpper jag dem i skogen så är det mer, men fölen som går uppe vid gården verkar helt obesvärade. Knott har vi däremot har jag sett.

Vi brukar släppa ner fölen till betet vid havet när de blivit lite äldre och där blåser det mesta utom knotten bort men i år har allt gräs torkat och dött, bönderna här nere får börja slakta ut snart....:(
 

Liknande trådar

  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
0
· Visningar
209
Senast: Görel
·
Avel Hej Har nu fått ett föl (Amerikansk Miniatyrhäst) där 2 kan vara fadern. Den ena äger jag och den andra är från förra ägaren av stoet...
Svar
4
· Visningar
706
Senast: Nikan
·
Avel Ni som har erfarenhet av det, är det prisvärt? Hur funkar det i praktiken? Vad har ni för kriterier för att ni skall tycka att det är...
Svar
1
· Visningar
388
Senast: Hedwig
·
Hemmet Uttag och strömbrytare som passar till 1900-talshus? I huset är det just nu väldigt blandat med gammalt från gissningsvis 60-talet...
Svar
14
· Visningar
414
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp