Bukefalos 30 år!

Apropå @Sryoqwe inlägg. Är det fler som ska visa sin häst i år?

Jag kan knappt gå, än mindre springa med min fot, det i kombination med ingen dragbil eller transport samt blyg kille gör att jag står över visning.
Jag hade planerat för det men insåg nyligen att stället jag alltid åkt till verkar inte ha i år O_o
Min ponny är relativt förberedd, behöver öva lite springa till, men nu verkar det inte finnas något 3-års närmare än ca 30 mil bort så vette tusan. Har plockat vargtänder nyligen så får antingen påbörja inridningen barbacka eller vänta in hans mamma när hon kommer hem med sadlarna igen 😅

Y har (äntligen) åkt en liten övningstur med släpet.
Rätt cool, käkade men visst kunde jag se lite stress ögonen när vi lastade ur. Men det måste nog sägas vara normalt när man inte varit i ett rullande släp på så länge.

Bifogade filer

• IMG_20260703_140741.webp
    IMG_20260703_140741.webp
    141 KB · Visningar: 499
Hon har förresten hux flux blivit insutten (stillastående) också.
Men ridning på riktigt är nog tänkt till våren främst.

Efter några veckor på bete tänkte jag sätta igång Pål igen. Vi har tränat lite omvårdnad med startknapp (rengöra ögon och spraya flugspray) och uppsittning (klia medan jag lutar mig över honom) i hagen, men idag var det dags för promenad igen.

Pål var supertaggad och skyndade iväg på den nya, roliga stigen. Men tyvärr blev hans hagkompis helt vansinnigt orolig, så det var bara att ge upp och vända tillbaka. :( Så nu är vi fast i hagen en knapp månad till. Känns trist, men så är det ibland.

Efter några veckor på bete tänkte jag sätta igång Pål igen. Vi har tränat lite omvårdnad med startknapp (rengöra ögon och spraya flugspray) och uppsittning (klia medan jag lutar mig över honom) i hagen, men idag var det dags för promenad igen.

Pål var supertaggad och skyndade iväg på den nya, roliga stigen. Men tyvärr blev hans hagkompis helt vansinnigt orolig, så det var bara att ge upp och vända tillbaka. :( Så nu är vi fast i hagen en knapp månad till. Känns trist, men så är det ibland.
Men vad trist att vara fast i hagen. Jag skulle bli tokig tror jag.
Finns ingen sjukbox eller så man kan ställa kompisen i medan man gör något? Eller klättrar den på väggarna då?

Men vad trist att vara fast i hagen. Jag skulle bli tokig tror jag.
Finns ingen sjukbox eller så man kan ställa kompisen i medan man gör något? Eller klättrar den på väggarna då?

Vi står långt från stall eller andra hagar tyvärr. Så bara att vänta på installning.

Jag ska försöka träna lite stillastående på matta iaf, det behöver vi nöta! Men motivationen är rätt låg då Pål kanske säljs snart.

Vi står långt från stall eller andra hagar tyvärr. Så bara att vänta på installning.

Jag ska försöka träna lite stillastående på matta iaf, det behöver vi nöta! Men motivationen är rätt låg då Pål kanske säljs snart.
Men så trist..
Om det verkar finnas intresse och chans att han sälja snart hade jag nog med underhållit det som gjorts under någon månad, eller om nåt behövde vara inlärt till inridningen i höst så hade jag tränat det.

Men så trist..
Om det verkar finnas intresse och chans att han sälja snart hade jag nog med underhållit det som gjorts under någon månad, eller om nåt behövde vara inlärt till inridningen i höst så hade jag tränat det.

Ja, jag ska försöka träna mer uppsittning också, det går ganska lätt att göra i hagen. Vi har en sten under en gran som passar riktigt bra för ändamålet. :)

Pål har hoppat (dike) för första gången i sitt liv. 🥳

IMG_9734.webp

Det gjorde honom så upprymd att han var tvungen att pipa efteråt. :rofl:

På lördag kommer han äntligen tillbaka till stallet. Då blir det manklippning (och skägget ryker nog) innan vi drar igång träningen igen. Vi ska vara med på en WE-kurs i början av september. :)

Premiering på gång och passande nog var hovslagaren här idag, så förhoppningsvis håller vi (mankhöjds) måttet :D
Ska testa att lasta någon gång innan är planen, och vi har repeterat träns. Såg att det skulle vara fotograf på plats på den andra visningsplatsen jag valde emellan, så typiskt!

"Red" min skäck idag. Ledde bort honom en bit i hagen och tänkte rids tillbaka. Han är insutten sedan tidigare och har varit helt obekymrad över att jag sitter och klättrar omkring på honom, så det är lite dags att kunna ta oss någonstans också.

Det kunde vi, efter några minuters funderande. Det var ganska konstigt att inte bara stå still med människan, inte läskigt men märkligt. Och så var vi ju påväg mot grinden! Det var roligt så i en liten nedförsbacke hjälpte gravitationen till, inte till någon högre gångart men snabbare gick det. Styrningen fungerar för övrigt inte, vi red in i ett träd. Jag höll mig på och lyckades till sist väja, halvvägs igenom trädet. Gick bra några meter till men efter en sväng blev det väl roligt och bromsen funkar inte den heller, så jag hoppade av i farten (från väl exalterad skritt). Hade säkert gått bra att fortsätta, sannolikheten för att han skulle öka något vidare, bocka eller göra en tvär sväng ser jag som mycket låg. Blev iallafall att vi gick tillbaka til ungefär där det började gå väl snabbt, satt upp och gick lite åt andra hållet. Ytterst motvilligt men han gick med på det.

Styrningen och bromsen måste vi få ordning på, innan vi beger oss utanför hagen. Annars lär vi hamna i någon buske någonstans :angel: :D

Och så ska vi kanske vara civiliserade och använda sadel och träns någon gång. Hittils har vi bara repgrimma men jag tycker ändå att det känns okej till den här nivån.

Pål är tillbaka från betet och har fått en ny hagkompis att klias med. :love:

Vi har tränat ett par pass, uppsittningsrampen är fortfarande läskig men lastpallen är så rolig att stå på.

Idag fick han lymfdränmassage, det var lite konstigt så han sökte tröst hos mig. Det hände massor i kroppen, massören upplevde att han var rörlig i muskulaturen men väldigt stram. Blir minst en behandling till.

IMG_9847.webp

Påminns om varför jag inte vill delta i saker som ska visa upp mina hästar.
Redan nervös för visning sisådär 2v innan. Men den som ska visa åt mig har åtminstone visat många gånger, även hingstar.

Blir ju inte bättre av att fröken är i trotsåldern och inte kan stå still och är lite allmänt bänglig när jag tränar.
Går och springer bra gör hon däremot.

Blir en oro att folk ska tycka att hon inte är förberedd 🫣. Men det är hon ju. Visad som 1 åring också.

Undrar hur jag ska överleva den dagen 😅.
Däremot är jag stolt över hur väl hon stod genom sin första skoning. Hovis gav betyg 9,5 av 10 för en treåring.

Premiering idag! Överlag skötte sig Hoojan fint, framför allt inne i ringen. Där är han en stjärna.
Runt om blir det lite mycket ibland men inget kaos utan han fryser eller backar.

Vi fick till både skritten och traven och belönades med åttor. Totalt 38 p och klass I. Jag är så nöjd!
På treårs fick han 8 i galoppen.

Vi har påbörjat tömkörning! Ingen gjord eller tömmar ännu, men Pål utvecklas med stormsteg så snart är vi säkert där. Så stolt över honom, han fattade direkt att tunnorna var samma som byttor. :love:

IMG_9919.webp

Liknande trådar

• Föl som inte får dia
  • Tips på hopphingst/ar med snällt humör
  • Släppa ihop sto och föl med 'gamla' flocken?
  • Stoets reaktion efter kastning (sjuk eller sörjer)...

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Träning och hälsa del 15
  • Svensk politik 9
  • Att bryta mig loss

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka