Bukefalos 28 år!

Folk som vill ha saker gratis!!!!

Sv: Folk som vill ha saker gratis!!!!

Jag håller med dig och kan inte sluta förundras över hur folk tänker... När jag skulle sälja min unghäst (rätt så ny i riden) så fick jag SMS från bl.a. Några 13-åringar som ville komma och rida min häst gratis. Ingenstörre presentation mer än typ "Hej jag vill rida din häst medan han är till försäljning eftersom du inte hinner med", ingen presentation av sig själva, knappt ens namn, inget om någon vuxen i bakgrunden. Och när jag lackade ur och tyckte att jag faktiskt inte behövde svara på dessa undermåliga SMS kom det nya efter 2-3 timmar där de skrev "Hallå!!! Jag har faktiskt skickat ett SMS till dig och jag behöver/kräver ett svar nu inom en timme!!". Öh, ursäkta, men hade jag någonstans i annonsen sagt att något annat än att hästen var TILL SALU och att jag jättegärna ville ha min outbildade unghäst riden av okunniga? 13-åringar, väldigt lämpligt att riskera få hästens utbildning sabbad samt riskera att få hästen halt medan han står till försäljning...om det hände något när jag själv red var det ju i alla fall bara mitt eget fel... Och smart drag att skicka krav-SMS, motivationen att ringa upp blev ju sååå mycket större efter det...

Du har höga tankar om 13-åringar om du menar att de ska inse att det inte lönar sig att fråga om de får rida hästen i fråga, i synnerhet som det förmodligen finns de som skulle svarat ja på förfrågan. Ett kort tack men nej tack och så lär du slippa fler förfrågningar.
 
Sv: Folk som vill ha saker gratis!!!!

Det är väl mer en korkd liknelse, folk lånar inte ut bilar till okända men däremot lämnas hästar relativit ofta ut på foder/lånas ut gratis. Vill man inte låna ut är det bara att ignorera, värre är det inte, alternativt svara nej tack.

Varför är det det en korkad liknelse?
Varför ska det tas för givet att alla som har sin häst till salu även vill låna ut den, om det inte står med i annonsen? Bara för att några "andra" gör det? Som troligen även har skrivit med i sin annons att hästen säljes eller lånas ut på foder.
Nej jag förstår inte varför det ska tas för givet om jag har en säljes-annons :meh:

Sen behöver man inte svara otrevligt OM man väljer att svara på sådana frågor, men det är en annan historia.
 
Senast ändrad:
Sv: Folk som vill ha saker gratis!!!!

Om jag förstått det du skrivit hade jag inte sagt att jag inte förstår - eller hur!?
Du kan säga samma sak 1000 ggr om du vill, jag förstår ändå inte varför liknelsen är korkad... jag tycker inte det.
Men det enda vi kan vara ense om är att vi är oense i frågan.
 
Sv: Folk som vill ha saker gratis!!!!

Klarar du av att se skillnaden mellan att förstå och inte hålla med? Det verkar inte så, först menar du på att du inte förstår vad jag menar och frågar mig och därefter så menar du att du inte kommer att hålla med mig oavsett hur många gånger jag förklarar. När jag säger min åsikt så förväntar jag mig inte att folk ska hålla med, men väl förstå vad jag skriver.

Det jag menar med att det är en korkad jämförelse, är att ingen mig veterligen någonsin lämnat ut en bil på foder över huvudtaget och ingen har mig veterligt heller annonserat om att låna ut en bil grattis, försökt hitta en medförare som kan rasta bilen några gånger i veckan eller dyligt. Ja det kansk har hänt men har det så är det extremt ovanligt eller ett skämt.

Det finns däremot gott om folk som på ett eller annat sätt lånar ut sin häst gratis, foder man annonserar och det händer ibland att amn hittar en foderhäst genom att svara på en saluhästannons.

För mig är det korkat att jämföra att annonsera med foderhäst, det ena existerar inte över huvudtaget, alltså är ditt resonemnag korkat i mina ögon. Jag kräver inte att du håller med, men om du inte alls förstår vad jag menar eller min synpunkt finner jag det mycket märkligt, för mig vore det som om du menade på att folk lånar ut bilar på foder eller annonserar efter folk som vill låna bilen gratis eller möjligen ingen lånar ut hästar gratis via annonser.

PS- jag pekade på tidigare svar just för att inte upprepa mig, just för att inte säga samma sak 1000 gångr. Här vill jag förtydliga att jag inte förväntar mig att du ska hålla med, men väl förstå andras syn på saken om inte annat så för din egen skull för att slippa en del frustration över de som kommer att fortsätta att leta foderhäst på ett vis som ibland fungerar.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Barn Min äldsta dotter är nyligen fyllda åtta år. Hon har alltid varit en ganska orolig själ. Kolik som bebis, sov (sover) dåligt, vaknade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
20 721
Senast: Zewz
·
Hästmänniskan Ursäkta på förhand för frustrerat gnäll... Det bubblar bara över ibland. Men jag förstår mig verkligen inte på det här med folk som...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 743
  • Låst
  • Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 089
Senast: Magiana
·
Kropp & Själ Och man egentligen mest känner sig fånig? Egentligen har det här väl hållt på av och till sedan några år tillbaka men mest de senaste...
Svar
3
· Visningar
3 080
Senast: Meggan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • FÅRtråden
  • Guldfasanerna
  • Färsk/frystorkat foder

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp