Fondvägg på vind

Bukefalos 30 år!

Midsommarblomster

Trådstartare
Jag vill ha tapet på vår vind där det är öppet till nock, vilket innebär att väggen i fråga i princip är en triangel. Den har dessutom ett stort golvfönster mitt på. När jag ska, med hjälp av webbutikernas egna kalkyler, beräkna hur mycket tapet jag ska köpa kan jag enbart fylla i bredd och höjd på väggen, som om den vore fyrkantig. Jag förstår att min vägg kommer innebära en del svinn på tapeten, men jag är inte så sugen på att det ska bli 60% av all tapet jag köper. Väggen är nästan 4 meter hög som högst, tror jag, så köper jag tapet för den höjden och väggens bredd blir det både dyrt och det mesta kommer få kastas. Allt där det där stora fönstret sitter går ju bort också.

Nu tittar jag dessutom på en tapet där mönstret upprepar sig efter 1,5 m så det bör rimligtvis gå att återanvända och platsa in.

Hur ska jag tänka? Jag såg att färgbutiken i min kommun har den tapeten inne så jag kanske får åka dit och prata med dem.

Någon med erfarenhet?

Jag vill ha tapet på vår vind där det är öppet till nock, vilket innebär att väggen i fråga i princip är en triangel. Den har dessutom ett stort golvfönster mitt på. När jag ska, med hjälp av webbutikernas egna kalkyler, beräkna hur mycket tapet jag ska köpa kan jag enbart fylla i bredd och höjd på väggen, som om den vore fyrkantig. Jag förstår att min vägg kommer innebära en del svinn på tapeten, men jag är inte så sugen på att det ska bli 60% av all tapet jag köper. Väggen är nästan 4 meter hög som högst, tror jag, så köper jag tapet för den höjden och väggens bredd blir det både dyrt och det mesta kommer få kastas. Allt där det där stora fönstret sitter går ju bort också.

Nu tittar jag dessutom på en tapet där mönstret upprepar sig efter 1,5 m så det bör rimligtvis gå att återanvända och platsa in.

Hur ska jag tänka? Jag såg att färgbutiken i min kommun har den tapeten inne så jag kanske får åka dit och prata med dem.

Någon med erfarenhet?
Man brukar kunna lämna tillbaka rullar som inte går åt, så jag hade inte varit orolig att få slänga en massa. Hellre köpa en rulle för mycket av samma batch och lämna tillbaka än att behöva åka och försöka få tag på en till.

Man brukar kunna lämna tillbaka rullar som inte går åt, så jag hade inte varit orolig att få slänga en massa. Hellre köpa en rulle för mycket av samma batch och lämna tillbaka än att behöva åka och försöka få tag på en till.

Ah, det var ju bra! Men då kanske det är klokt att handla av lokala färgbutiken i stället för att beställa på nätet där det går att ha lite dialog och få hjälp med beräkning. En del webbutiker verkar ju vara internationella företag som skeppar från någonstans och då kanske det är bökigare med returer.

Åker dit i morgon och pratar med dem!

Jag - som precis - har tapetserat två vindsgavlar (med Rustas vackra poppy pastelle :love:) kan rapportera att det är rätt svårt att veta åtgång! Men jag klarade mig med det jag köpte, fast det var på håret. Man kan lämna tillbaka oöppnade tapetrullar och färgburkar till Rusta, så det är inga problem :) . Hellre för mycket än för lite.

Ah, det var ju bra! Men då kanske det är klokt att handla av lokala färgbutiken i stället för att beställa på nätet där det går att ha lite dialog och få hjälp med beräkning. En del webbutiker verkar ju vara internationella företag som skeppar från någonstans och då kanske det är bökigare med returer.

Åker dit i morgon och pratar med dem!
Är den mönstrad får du räkna med ännu mera svinn då den ska mönsterpassas

Jag - som precis - har tapetserat två vindsgavlar (med Rustas vackra poppy pastelle :love:) kan rapportera att det är rätt svårt att veta åtgång! Men jag klarade mig med det jag köpte, fast det var på håret. Man kan lämna tillbaka oöppnade tapetrullar och färgburkar till Rusta, så det är inga problem :) . Hellre för mycket än för lite.

Superfin! Kan man få se en bild på resultatet?

Rusta verkar ha fina tapeter, jag får kika lite. Det är ju en himla prisskillnad har jag märkt. Vi funderar på (eller vi och vi, jag, som faktiskt fått fullt mandat detta projekt) funderar på denna:

IMG_3549.webp

Superfin! Kan man få se en bild på resultatet?

Rusta verkar ha fina tapeter, jag får kika lite. Det är ju en himla prisskillnad har jag märkt. Vi funderar på (eller vi och vi, jag, som faktiskt fått fullt mandat detta projekt) funderar på denna:

Visa bifogad fil 181247
Den är så fin, valde mellan den (som heter blomsterhav, från Boråstaper som ngn undrade) och den jag till slut valde (Flora, från Boråstaper).

Älskar dina tapetval här alltså.

Dessa tycker jag är så fina oxå ❤️
https://www.borastapeter.com/tapeter/rabarber-1792

https://www.familjetapeter.se/turgras-2092

Den är så fin, valde mellan den (som heter blomsterhav, från Boråstaper som ngn undrade) och den jag till slut valde (Flora, från Boråstaper).

Älskar dina tapetval här alltså.

Dessa tycker jag är så fina oxå ❤️
https://www.borastapeter.com/tapeter/rabarber-1792

https://www.familjetapeter.se/turgras-2092

Otroligt fina! Och det stämmer bra @abc att det är Blomsterhav. Det finns en Blomsterhav och en Blomsterhav Grand där mönstret är samma men lite större. Jag funderar på att ha tapeten både på vinden och i vår hall, där det större mönstret kanske är finast på den stora väggen på vinden och det mindre i hallen.

I övrigt går vårt hem i beige och grönt. Vi har ett mörkgrönt kök men resten av väggarna är beiga/greige. Även resten av vinden kommer målas vit eller ljust beige. Vi gjorde så för att ha en neutral bas att stå på, som man kanske inte tröttnar på lika snabbt, och att det skulle vara lättare att byta ut tavlor och kuddfodral med mönster och färg på. Men nu känns det hemskt platt, ändå, måste jag säga. Tror det kommer bli toppen med tapet i hall och på vind. Sen kommer vi bygga bokhyllor i ett rum på mittenvåningen längs båda väggar som också kommer få nån lite mer utmärkande färg, eller kanske till och med tapet.

• Gilla
Reactions: abc
Har bävat lite inför att måla om vinden pga många vinklar och vrår och stooooor yta. Men så i höstas bestämde vi oss ändå för att göra det eftersom vi ville få det mysigare där uppe. Vi började måla upp flera olika prover med blått och terracotta men blev aldrig nöjda och sen stannade projektet av. Så i veckan började jag spackla och tejpa för att ”vi ska ju måla NÅT” och tänkte att förarbetet ändå måste göras. Sen landade vi i fondtapet och nu när jag var på färgbutiken och jämförde olika kulörer mot tapeten insåg jag att en ljus ändå blir bäst, så tog hem prover på Äggvit och Silke. Insåg när jag målade upp proverna att det är Äggvit som redan är på vinden. Nu valde jag Silke vilken är liiiiiiite mörkare, men inser alltså att jag gjort allt förarbete och ska nu måla 36 kvm inklusive tak för att få.. nästan precis det som redan är 😅 🤪 Aja, det var ändå dåligt ytskick som det var och slitet med massor av sprickor och hål så det lär väl ändå bli skillnad. Sen blir dörrar och bokhyllor gröna så liiite lär väl hända.

IMG_3554.webp

Någon med erfarenhet?

Använd det du lärde i skolans matte-lektioner och räkna ut hur mycket du behöver. Svårare än så är det inte. Lägg sedan på 10% för svinn och framtida reparationer.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka