Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Mäklarbeskrivningen?Var får du 5500 ifrån?
Ja, det står ju därMäklarbeskrivningen?
Jag hade inte prioriterat att göra något med fönstren där (mer än hålla dem i bra skick med lister osv.) Att du kan gå i yllesockor och tåla att inte dra upp värmen extra vid de värsta köldknäpparna är väl en bra utgångspunkt. Svårt att veta exakta kostnaderna då man inte vet hur föregående ägare levt. Men det ska väl inte vara omöjligt att bo där på ett vettigt sätt utan att göra något det första du gör. Känn av hur det fungerar innan och var du själv upplever något problem innan du funderar på att lägga ner pengar i att ändra något.
(Vill man sedan investera för ett mångårigt perspektiv hade jag nog i första hand tänkt på att lägga till mer isolering i tak och väggar, och ev. en självmatande pelletskamin - allt beroende på hur de verkliga förbrukningssifforna ser ut för dig)
Det som jag skulle säga kan vara dåligt där är ifall grunden inte i är frisk. Den biten ska du nog lyssna på besiktningsvännen om så att det blir kollat.
Men det ser ut som en jättemysig och fin tomt. Bra att huset är litet och det finns ouppvärmda förvaringsytor.
Ser jättefint ut. Åk dit och luktaefter mögel. Fråga också om vägen plogas vintertid i och med att det är fritidshus. Fönstren ser jag inte som problem. Toppen att det också finns luftvärmepump och eldstad.
Ja, allt sånt måste ju kollas upp först. Men huset ser lite för bra ut på papper för att rata pga fönster.
Ja, strandtomt kanske låter tjusigt, men...En annan sak som är positiv är att det står på en höjd och inte har vattendrag för nära. Översvämning är något en måste ta med som hänsyn när en tittar på bostad i dagsläget.
Men alltså på riktigt, huset var ju hur fint som helst, och vilka vyer. Hade det funnits mer mark för plats till häst hade det varit nära mitt drömboende![]()
Angående kalla golv har jag tofflor 24/7 och stör mig inte alls på våra superkalla golv![]()
Vi har kopplade 1+1 glas och jag har inga planer på att byta. Bott i huset i 16 år nu. Med då har huset en rejäl timmerstomme som håller värmen rätt bra.Han säger att jag kommer elda för kråkorna i princip.
Det är inte genom fönsterglasen man förlorar mest värme/energi.Vad är vanliga fönster? De var vanliga på 80-talet i alla fall. Idag används väl mest 3-glas eller kasett för bästa isolervärde vad jag kan se?
Det är inte genom fönsterglasen man förlorar mest värme/energi.
Dålig drevning runt fönstren är oftare en energitjuv än "vanliga" kopplade tvåglasfönster i ett äldre hus.
En sådan enkel sak som att byta ut dåliga tätlister i fönstren, kan ge stora effekter.
Man tjänar ofta väldigt lite på uppgraderade fönster, jämfört med andra åtgärder för att förbättra isolering.
För lite isolering på vinden är oftare ett stort problem. På många äldre hus är drag av olika sorter, med olika ursprung och olika åtgärder ett mycket större problem.
Är din "sakkunninga kunnig vad avser t.ex. äldre hus med timmerstomme, plankstomme och liknande eller kanske mer kunnig vad avser hus som de byggts de senaste 20-30 åren?
Med dagens elkostnader är ju allt viktigt, åtminstone för mig. Och jo, det är på maxbudget.
Ja, precis. Jag har fått höra - många gånger - att det tar väldigt många år för ett fönsterbyte att betala tillbaka sig. Det är verkligen inget jag hade gjort i första taget!Fönster är svindyrt och du kan få mycket värme för pengarna. Att det inte är isolerglas behöver heller inte innebära att de läcker värme i någon större utsträckning. Eftersom det är 1+1 så har du luft mellan och luft isolerar mycket bra.
Det här är ett gammalt fritidshus så det är nog mer isolering i väggar, golv och tak som kan vara energitjuvar än att det är gamla vanliga fönster. Årsförbrukningen är inte speciellt hög, det finns lvp och kamininsats, en golvfläkt kan hjälpa till att sprida värmen bättre. Mattor, draperier och andra gardiner hjälper till att isolera.Det är inte genom fönsterglasen man förlorar mest värme/energi.
Dålig drevning runt fönstren är oftare en energitjuv än "vanliga" kopplade tvåglasfönster i ett äldre hus.
En sådan enkel sak som att byta ut dåliga tätlister i fönstren, kan ge stora effekter.
Man tjänar ofta väldigt lite på uppgraderade fönster, jämfört med andra åtgärder för att förbättra isolering.
För lite isolering på vinden är oftare ett stort problem. På många äldre hus är drag av olika sorter, med olika ursprung och olika åtgärder ett mycket större problem.
Är din "sakkunninga kunnig vad avser t.ex. äldre hus med timmerstomme, plankstomme och liknande eller kanske mer kunnig vad avser hus som de byggts de senaste 20-30 åren?